23 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

23 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa Kari Mektubları Bu Da Bir . ., Kırtasiyecilik Hikâyesi Bir buçuk senedenberi Akhi- sarda oturuyorum 3/1/935 - tarl- binde bir oğlum oldu. 11/Nisan/ 935 tarihinde de iki doğum kâğı- dı yazdım mahalleden ikl şahide üsülen İmza ettirip Akhisar Be- lediyesine tasdik ettirdikten sonra Akhisar Nüfus dairesine verdim. İki sene evvel tarihli Manisa Nüfus — müdürlüğünden — verilmiş fotograflı ana baba nüfus cüzdan- larını gösterdim. Nazarı dikkate ahamadı, ana baba kaydına uy- gun olup olmadığı Akseki nüfus memurluğundan — soruldu. Esas kaydımın cilt ve sahife numarası yaşılarak kaydında mahaur olma- dığı derkenarile iade edildi. (Soy adı almadan tescil edilemiyoce- ginlin tebliği için doğum evrakı Jandarmaya havale edildi). Bek- çiler tarafından tebligat üzerine karakola müracaat ettim. Berabe- rimde zimmet defteri ile bölüğe, bölükten nüfusa vardık. Mabhallir- den gelen soy adını nüfus cüzdü. mıma yazdırıp çocuğumun gelen kayıt Üzerine nüfus cözdanını li tedim. Yine verilmedi. “Bu evrak tekrar Aksekiye gidecek, oramı cüzdanı doldurup gönderecektir,, dediler. Kazanın pek faal kayma- kamı Bay Cavide müracaatla mu- ameleli evrakı göstererek bir cüz- dan verilmesini vica ettim. Nüfun memuru geldi. Keyfiyeti sordu. O da talimatmamenin bir maddesini göstererek — buradan DÜfus verilemiyeceği ve evrakın tekrar Aksekiye gönderilmesi lcap ettiğini bildirildi. Evrakın tekrar gidip gelmesi bir ay zamana mü- tovakkıftır. Çocuğumu bu suretle toscil ve kayıt ettiremediğimden gizli mi tutayım?. Nüfusumuz İçin- Ge bir gizli nüfus daha mı bulun: sun?. Akhisar Şehler mahallssisde Akveklli Mehmet Seyfi Özkaya Bir Doktorun Günlük L İ Notlarından K Dâülmerak “Jpokondri,, İkdi ay evvel muayenehaneye bir genç hasta getirdiler. Rengi uçuk- ta. Bakışlarında ümitsizlik vardı. Babamı da bir senedenberi oğlun da büyük bir değişme olduğunu, evdekilere karpı itimataızlık gör- terdiğini, zuyılladığını, sokağa çık- mak istemediğini ve akrabalardan ve eve gelen misafirlerden kaçtı- fanı, onlara görünmek istemedi- Hini, ellerini günde otuz, kirk defa yıkadığını, her şeye sinirlendiğini anlattı. Muayene ettiğim bu hus- tada müzminleşen bir nevrasteni ve bunun İpokondri gekli vardı. Mahliini değiştirmesini ve münm- künse bir deniz seyahatına çıkma- manı, güneş, deniz. ve su banyola- Tina devam ettirmelerini tavsiye ve tenbih ettim, Âsâbımı takviye sinirlerini kuvvetlendirmek için de biraz Fitin verdim. Bir hafta evvel tekrar muayene için gelmişlerdi. Hasta beş kilo kazanmış, yorgunlukları, sinirleri İyileşmiş ve büyük merakı zail olmuştu. SON POSTA Istanbul içinde Bir Orta Asya Sur Kenarı,;: Menzilleri, Bambaşka Bir. Âlem Yaratıyor Ve Yaşatıyor Eğer İstanbulu koca apartı- manları, modern evleri, tramvay- ları ve otomobilleri ile tamıyorsa- nız, —aldanıyorsunuz. — İstanbul, bazen hiç beklemediğiniz bir yerde orta Asya oluverir. İşte size en canlı bir örnek: Edirme- kapı menzilleri.. Sabahın aydınlığında menmzll- lerin önü manda, öküz, at araba- larile dolu... Taze bir tezek kokusu, mezarlıkların selvi koku- larile ba kaplıyor.. Süt ara- bi an arabaları yol ke- narlarına dizildi. Mandalar, ökür- ler, atlar kaşularından çekildi. Önlerine otlar atıldı, boyunlarına arpa torbaları geçirildi. Tnce, hafif ve titrek bir araba cırtısı hâlâ devam ediyor: Şehir yından köylü ve muhacir arabaları geliyor.. Menzillerin önünde kar- gık, uğultulu sesler başladı. Beli beyaz kuşaklı, ayağı Poturlu, İnce patlska gömlekli muhacirlerden biri hayvanlarından birine arpa torbasını geçirirken İleriye doğru bağırdı: — Hulan Memedi. Ne ne biçim otbalk O kalçiın ağızlı Deliormanlı ot devşirmesini bile bilmiyir ba?.. Hele gelsin Şamlı- lara da bi yol göralin bizim Hafızın uglunu, baksın nasıl olayırıl.. Süt arabası — Üstünde — süt göğümlerini — aşağı — indirmekle meşgul olan genç bir delikanlı, burnundan bir şarkı tutturmuş, mırıldanıyordu: Geline taktım duuvaak, duuuvakl, » Yüzüne baktım: No ak, na ak, ne aki Tik anda Bulgarca bir şarkıya benzeyen bu — tekerleme, delk- kanlı coştukça açıldı. Şamlilarlı muhacir bile coşmuştu: — Sülema ba oka yanık yüre- ciğiml göz göz ediyorun!.. Hanın önünde çözülen atlar, develer, öküzler, Han altındaki ahıra ahente heste giriyorlar. Ya- nık, kabarık, şiş yüzlü bir deli- kanlı ile ahıra girerken hanl şöy- le yatacak odalar filân görmeyi bekliyordum. Meğer han safi ahırdan ibaretmiş. Sordum, Del- kanlı kekeledi: — Köylüler nerede mi yatıyor- lar?, İşte burada.. kışın burası hamam gibi olur. Yazın da dışar- da arabalarında yatarlar. ç Yani burada insandan ziyade hâyvanın kiymeti var. .Hayvana böyle sıcak ahırlar varda, İnsan- lara. küçücük bir oda bile yok!.. Ahırın köşesinde kır. biyıklı bir köylü kaşağı ile sıska atını tımar etmiye çalışıyor. Hanın önünde arkalıksız İskemlelerde köylüler dinleniyor. Tâ ilerde nalbant dükkânlarında , hayvan kişnemeleri, köylü bağrışmaları yıI!ıyor. İkide birde kale kapısından manda arabaları girip çıktıkça kahvede oturan köylüler arasın ;!ıı canlı bir hareket baş göste- iyor.. — Tayakadınlı Selman geliyir — — Pa Nöbetçi Eczaneler Bu gece nöbetçi eczaneler gun- y? Istanbul tarafı: Şehbzadebaşında (Asaf), Aksarayda — (Ziya — Nurl), Edirnekapuda (Arif), Şehremlninde (A. Hamdi), Samatyada (Teofilox) Küçükpazarda (Küçükpazar), Eyüp- ta (Hikmet), Lâlelide (Sıtkı), Fener- de (Emilyadi), — Sirkecide (Esat), Bahçekapuda (Salih kırköyünde (Hilâl). Bayoğlu taralı Yüksekkaldırımda (Vinikopulor), Galatasarayda (Galatasaray), Fın- dıklıda (Hilâl), Şişlide (Şişli), Ra- mmpaşada — (Merkez), — Hasköydae (Halk). Kadıköy taratu Modada (Fa- ik İakonder), Pazaryolunda (Namık İsmet), Büyükadada (Hulk). Manzarası bal, Arpasını s#atmış ta geliyir 8 bal.. Yaz güneşi altında bu küçük hanlı, kahveli, nalbant dükkânlı yer, orta Anadolunun menzllha- nelerine çok benziyor. Ikide birde gölgeliklere çekilmiş arabaların otları oynaşıyor ve aralarından 9 oygulu gözlerini kırpıştıran köy- lüler çıkıyor- Başına keçe bir şapka, bacaklarına kahve rengi, | kalın ve tüylü bir şalvar geçirmiş İhtiyar bir köylü basık, tahta kahvelerden birinin önünde sesini 2 yükseltti : — Citti mi encoğin duğurduğu / / Astanbul mensillerinden Üç görünüş. Hayvanların yattığı han, — otomobil, muhacir arabası ve Kköylüler çanak ağızlı yomsuz bal. Neden Ötürü citti paraları vermeden bal. Hah güvurun çıkardığı çıht , Hulasan Uzman|!. Tak arabaları da eldelimi, Güstettiririm o Bo« garköylü dumuza . Mlerdeki nalbant dükkânından çekiç ve çivi #seseleri gelmeye başlamıştı. Kirli yüzlü bir genç eşeğin başından tutmuş, İkide birde eşek hazin hazin anırdıkça yumruğile başına vuruyordu. — Abulsuz hayvanl. Görmü- yon mü, ayağuna pabuç geydire- yorlar. Bağa geydürseler tep. mekten vazgeçmemiyim?, Di bar ham, gayri ahullu dur!.. Menzllhanenin önünde çınğrak- larını Ööttüre öttüre yeni yeni arabalar, develer geldi.. her araba yanaştıkça, uzaktan yeni gelene sesleniyorlardı: Merhaba Hüsmen ağa! Kara- burundan ni babarl.. — Sağlık ağaml!. Bu yil arpa kıt çıktıl. Gayrı hüda bilir!. Hele yol da yapılmazsa gişin halimiz niceye varırl.. Istanbulun burnu dibindeki bu orta aeya manzarası ve menxili, Üneş bastırdıkça — tenhalaşıyor. ğleye doğru dükkânlarda kim- seler kalmadı. Ot yığınları Üze- rinde uyuklıyanlar çoğaldı. Köylü çocuklar, köy delikanlıları koca- miş çınar ve servi altlarında horlaya horlaya uyuyorlari. Ya yüzlerinde gezinen kara «sinek bulutları... Kala kapısından şehre girer. ken bir manda arabasında gelen Ihtiyar bir muhacır hareket eden tramvaya bön bön bakarak başını sallıyordu: — Tramboy cidir ba, amma yok bir angi Uküzül. Nasıl cidiyir bal.. — * u etrac Bilmecemiz Geçen Bilmece- mizi Doğru Hıalledenler stanbul — Ticaret mektebi 1028 olma | İrfan, Babaeski hukuk kurşun | hâkimi All Nuyan kazı kalom | Müşerref, İstanbul tatbl. kat mektebi M. Nezihe, Gazinntep Mse 2 den 230 Fahir Gögüş, Beyazıt Süleymaniye Ayşekadın hamam sc- kak 20 dâ Akli Bay ve Bayanlar. Vehi kek — lisesinden Yaşar Özeşik, Ankara gümrük tetkik kalemi evrak mü- meyyizi Aziz Kaner kımı Ayşe, Divanyolu Piyerloti cad. Sinan ağa daireleri 1 Huriser, Zonguldak Ereğli şirketl ML Ferit kızı Muhteşem, Kadıköy rihtim caddesi 43 Sedat, Tavşancıl İlkmektep 59 Tacettin, İstanbubl Kız lizesi 4/A dan 154 M Yüksel, Van askeri hastanesi hastas bakıcım Emin Bay ayanlar. İstanbul Kız lisesesi 664 Nüvit Sezen, —Ergani — Bakır madende tüccar Necatl yamtasile Mehmet çavuş oğlu Halil Yılmaz, Mersin memleket hastanesi idare memuru Bay Emin Erenoğlu Turgut, Çamlıca 13 üncü mektep 55 Füruzan, Darşamba Hays riye mektebi 4 den 17 Nuran Bayan ve Baylar, Cağaloğlu Himayeletfal sokak 1 de Metin Karol, İstanbul m Alman İisesincen Razl Osman, Vefa lisösinden B ıdıı 773 Sermet Bayan ve Baylar, bul 42 incl Fmektep Metfa in Nusretle 15 te Ateş, — Kadıköy Acıbadem enddesi 121 de Gültekin Ülgen, Gedikpdşa Cephâneci sokalk 17 de Kemal oğlu Ali, İsparta G tüş men 2nel şube mümuru Kemal yeğeni Nobahet bayan ve baylar. İstanbul 49uncu mektep 65 Neclâ, Üçük | Malatya posta telgraf sulu | havale memuru — Tahir boya | oğlu K. Baş — Tüji, tanbul 49 unc mektep 95 Alı’ı(yı birinci İlkmektep beş K. Kemal, Getronagan — Hecal talebe- sinden 609 Bedros 5., ve Bayanlar. Konya Ereylisi Demiryollar hareketş ZZ ıihniıl’ Bay Ahmet Lâtfi oğlu Hüsnü, Tarsus hayat eczanesinde Hasan Eyice, Ços rum postâa memuru Abdullah oğlu Hayri, Bigada ilkmektep mezunlarıne dan M. Ali Aydüz, Ada: ü İstate yon İbrahim Sadık oğlu Tolap Adana posta — seyyar uru Sami kızı Neriman, Samsun 'mat bani muamelât memuru. Cemal vastaslli 'atma — Muzaflfer, — Ankara yerli mallar — pazazı veznedan — oğlu Kayhan Yumak, Gerede — Anadolu eteli muhacirin Tevfik oğlu Conglı, Gerede baytar H.Ergin Eroğlu İsmet, Kayaeri İstanbul enddesi 47 Arşakühi, Muğla orta okula sınıf 1-2 den 278 Cahit, Konya Cihanbeyli Yavgan tuze lalar müdürü Seyit Tarhanoğlu Yakup, Kayaeri İstanbul caddesi 47 Kirkor, Kırklareli orta mektep 142 de 2 Fuat Sokman, İnegöl orta mektep anıf 2 de $ Hasan Erim, Burdur topçu alayı subaylarından Hakkı kızı Beyhan, Gazlayintep gümrük sokak 19 da Ali Rıza, Mersin Kayserl şehlğ yatı İlkmektep mezunu Ali Ayyıldız, Diyarıbekir emrazı zübhreviye hasta. nesi idare memuru Kadri yeğeni Ceolâl, Tokat vilâyet tahrirat baş küâtibi Tevfik Demirel kızı Gönül Bayanlar ve baylar. Orta vilâyet aakeri ihtisas mah« kdmesi arasından Avnl kım Nermin, Erbaa Hâ- kimiyeti milliye İlk mektebi 4 üncü aınıf 86 Dündar, Polatlı fen memuru Osman kım Kadriye, Balıkesir Ihtlens hâkimi kızı Salme Güney, Kırklareli €eza evi yazganı Saadet, Beylerbeyi lakele memurü Nuri kızı Ümit, Adana alayı Yzb. Narmi oğlu Nevzat, ilkmektep 36 Nejat, Adana giııiı Nermin, Eskişe- aportörü Sabrl mrük tatbikat Geyvi posta kutusu 9 hir temyiz mahkem kızı Vecihe, Ankı kısmında Galip kızı Neriman Baylan, Bursa Yeşil civarında Hacısevindik mahallesi No. 4te Emine, Kayserl avukat Halle oğlu ilkmektep 3 tem Orhan, Çorlu Şücaattin mektebi sınıf S$Sten 208 Orhan, Ankara, elektrile memuru M. Ali, Samsun, İnhisarlar fen memuru Nafiz Tozun kımı Jale, Keşan Zafer mektebi 4üncü sınıftan 166 Melâhat Erdöoğan Bayan ve Baylar.