June 23, 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

June 23, 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Japon Emperya- dizmi Karşısında Sovyet Rusya Japonyanin şimalt Çin hudutlarını güçerek Kalgan ve havalisini — istilâ etmesi, Sovyet Rusya tarafından dik- katle takip olunan günün başlıca #iyasal hâdiselerinden birldir. Fakat Herleyiş, şimdilik, Sovyet Rusya Üze- rinde âni bir reaksiyon — yapacaığa benzemiyor. Çünkü — birkaç zamanm evvel Mançuri havalisine karşı hare- kete geçen Japonya, Sovyet Rasyaya ve bilhassa Sibiryaya karşı daha ya- kın bir tehlike teşkil eder olmu ştu. Binnenaleyb, bugünkü Çin vakuatı, Sovyot Rusyanın dikkatli bir müşahit vaziyetinde kalmasını icap ettirmekle ? şimdilik herhangi bir. hare- eçmesini zarur! kılmıyacak bir mabhiyet arzeder görünüyor. Mamafih Japonyanın Çin toprak- larında ilerlemesi, ikl istikamet tuta- cağa benzer; 1 — Transbaykal istikameti; 2 — Çönubi Çine müteveccih ol mak Üzere şimdilik orta Çin istika- meti, Mamafih Japonların Gn katt he- defleri, her geyden üÜstün olarak geniş Çin pazarını ele geçirmektir. Halbukli Sovyet Rusyanın tecim (Hcaret) bakımından Çin pazarında büyük menfaati yoktur. Menfaat tarafını bir. kenara bıra« kırsak kendisl kadar dinamik kabili- yeti olan bir ulusun da — hergün bir parça daha kendi hudutlarına sokul- masına kargı — Sovyetlerin daha ne kadar müddet lâkayıt kalabilecekleri #hemımniyetle sorulan yerinde bir sual oluyor. — Süreyya Macaristan Diktatör- lüğe Gidiyormuş Poşle, 29 (A A.) — Saylaylar Ku- rulunda, kendisinin — diktatörlüğü kurmakta olduğuna dalr İleri sürülen birtakım Ittihamlara karşılık Gömböş demiştir. ki; “Herhangi bir diktatörlük kurmak için, hükümet partisinin ezici seçim utkusundan (zaferinden) hiç bir vakit lstifade odecek değilim. Ulusların yapayışında, — hörtürlü — diktatörlük ancak geçleldir. Bilhassa Macarislan- da süngülere dayanan bir rejim kesin bir amaç olarak ıııeuıııııı,.. © Kadın çok zengin, hattâ Nail için bir Kano otomobill 1smarla- dığı söyleniyor. — Yalan! Diye haykırdı. Selâmi sakin ve ağır devam ettik — Keşki yalan olsaydı, bunu sana haber vermek için bir mak- sadım olmadığını bilirsin, ben de nişanlıyım. Evlenmek üzere ol -- gumuzu “da bilirsin. Fakat seni hem nişanlımın mektep arkadaşı hem de saydığim bir komşumun kızı olarak düşünürüm. Nail iyi, hoş çocuktur amma biraz para canlıdır. Kimbilir na- sıl bir tesadüf onu şaşırttı. Hak- buki sizin sevginizi bütün Kadı- köy kıskanırdı. Başım — uğulduyor, gözlerim kararıyor. Selâmi elimden tuttu: — Celilenin başına — yemin ederim ki hakikati söylüyorum. Eğer kendinde yarını kurtaracak kadar kuvvet buluyorsan dönl Biraz önceki İsyanım sönüver- mişti. — Şimdi — inanışın — ver- diği kırık, ümitsiz bir gevşeyişle İtalyanın Hava Kurumu Artıyor Roma, 22 (A.A.) — Bakanlar mec- Ksl 1 Temmuzdan itibaren hava kadrosuna yeniden 500 parça uçak katmağa karar vermiştir. Bunlar İçin ayrıca pilot, mühendis ve koml- serler de atanacaktır. Habeş Harbi Patlamak Üzere İtalyanlar, Müslüman Ka-, bileleri Ayartıyorlarmış Londra, 92 (ALA.) — Nevu Chro. nicle gazetesinli haber verdiğine göre, Habeşi takdirde, oradaki İngiliz tebeasının çabucak dışarıya — çıkarılmaları — için hazırlık görülmektedir. giliz, Fransız, Alman, Amerika tebaasının emin bir yere ulaştırılması için Mısırda, büyük süel uçakları fır- sat kollıyacaklardır. Bu gazetenin Adisababadaki ayta- rının bildirdiğine göre, yağmur mev- siminin başlamış olmam, yan vü Habeş aekerleri arasında — Önemli tutuşmalara engel oluyorsa da, İtal. yanlar bazı kabile başkanlarını ve bilhassa — müslümanları İ.ıpuılın karşı ayaklandırmaya uğraştıkların- dan, - İçeri karışıklıklar — çıkması muhtemeldir. a karışıklık çıktığı Kondilis Kralcı Mı? Deniz Bakanının Sözleri Yanlış Anlaşılmış Atina, 22 (A. A. ) — Kondillas gazetecilere diyevde bulunarak, gah- sen kamoyun ( efkârı umumiyenin ) kırallıktan yana büyük bir çoğunluk sağlayacağını ummakta olduğunu, zira cumurluk rejiminin Yumnanistana Normal bir sıyasal yaşayış veremedi. ginl söylemiştir. Atinadaki cümhuriyetçi çevenler, şimdiye kadar inançlı bir. cümhburl- yıt'ı dlyı bellemiş oldukları Kondi- bu sözlerine şaşıp kalmışlardır. x4 Kondilis, aprıca bu —beyanatın kendi şahsına ait olduğunu ve bakanı alâkadar etmediğini ve ona haber verilmeden yapıldığını göyle- miştir. arkadaşımın nişanlısından yardım dum. Selâmi dedi ki: — Bunu sana Celile söyliye- cekti. Seni ne kadar sever bilir- sin. Dün size geldi. lstanbula in- mişsin. Ben biraz kuşkuluyum, Nalle düşkünlüğünü de biliyorum. Ne oluraa olsun anlatacaktım.Eğer rastlamasaydım bu gece Celile ile size gelecektik.. Şunu bil ki bu işi bilen bütün arkadaşları onu ayıpladılar. Hattâ kulüpte bahsu geçiyordu. Bir arkadaş: — Gülseven Kadıköyün en güzel kızıdır. Nail para için Mısırlı kaknem kadına âşıklık etmekle herkesin elde edemediği bir saadeti kaçırmış olacaktır, dedi. Bütün gururum şahlanmıştı. Okşanmıya, sevilmeye, beğe- nilmeye alışmanın verdiği sarhoş- luktan birdenbire ayıldım. Artık gözlerime çöken gevşek- lik kalmamıştı. Selâmiye elimi uzattım: — Teşekkür ederim, Celileye söyleyin beni görsün. * O gece celile bana geldi, SON POSTA TELGRAFLAR | Yuoslavya Buhranı Krallık Naibi Prens Pol, Hırvat Muhaliflerile Temas Ediyor Belgrad, 22 (A.A.) — Krallık Naibi Prena Pol, öğleden sonra Hirvat ayrışıklarının - muhaliflerinin - önderi Valadımir. Maçeki kabul ederek, bir buçuk saat görüşmüştür. Maçek — devlete — karşı — tehlikeli kınavda - faaliyette - bulunduğundan ötürü devleti koruma hak yerinin kargısına çıkmak Üzere amcak iki defa Belgrada gelmiş olduğu cihetle bu görüşme pek Söaemli sayılıyor. Maçekin Rejanla » Naible - görlüş- mesi yalnız Hırvat köylü partisi için değil, Fakat kendisinin başkan bulum- duğu birleşik ayrış partileri Için de bir başarıdır. Maçek Havas aytarına demiştir klı *“Ben, Hırvatların gefi olarak değil, Tükin birleşik ayrış partilerin bir oruntakı ( mümeaşili ) sıfatile düşün- düklerimi! söyledim. ,, Maçek, Sü ve Deniz Bakanı Ge- neral Jivkoviç'i de gördükten sonra, gazetecilere gu diyevde bulunmuştur: — “ Genel düşünce şudurki, yeni kabine, ya — Yevtiş — kabinesinde Finans Bakanı olan Stayanoviç'in Başkanlığı —oltında, ceki partilörle birlikte iş görecek bir ulusal törmer- küz kabinesi, yahut ki General Jive koviç'in Başkanlığı altında nÖötr bir kabiae olacaktır ki, buna karga da Hırvatların bir itirazları yoktur. Kabine nasıl olursn olsun, aytışık partilerin lstedikleri, «osyal Özgen- Hikle güvenliğin yeniden kurulması ve belki de yeniden — öz; ve saylav ııçlı’lıoıl yıpılı'ı.;lv " Ki Değişince.. Sıyasal Durumda Da Faaliyet Arttı Londra, 22 ( ALA ) — Star gaze- tesi diyor ki: * Sir Con Simon'un yarine Sîı diplomatlarının — arasında önemli di klikler olacaktır. Sir Hoare'in Diş İşleri Bakanlığına geç- mesi, sıyasa ve metot bususlarında Sollılılı sokak ortasında an- latmayı lüzumsuz bulduğu hava- disleri Celileden öğrendim. Bu Mısırlı kadın Nalli adada bir kotra gerzintisinde tanımış ve adadaki köşküne davet etmiş. Nailin Iki hafta önce birkaç gün görünmeyişinin sebepleri anlaşıldı. Bana Çamlıcada teyzesinde kal- söylemişti. Kadın oldukça yaşlı olmasına rağmen gençlere, genç sporculara karşı düşkünlüğü varmış. Nalil beğenmiş ve onun deniz ya- rışlarına olan hevesini yerine ge- tirmek için çok aür'atli bir kano usmarlamış. Şimdi hatırlıyorum. Nall birkaç gün önce bana: — Şu karikatür Niyazi sini- rime dokunuyor. Yirmi mil yapan ı bir motörü var. Azametinden du- ruülmuyor. Amma onun burnunu kıracağım, diyordu. O zaman akıl edip te, sor- madım, İstanbulun en hızlı giden bir motörüne sahip olan adamın burnu nasıl kırılırdı ? Celile dedi ki: — Cuma günü deniz yarışları olacak. Nail kulüpte Mısırlı ka- dının da kotrası İle yarışlara ge- lip seyredeceğini ve kendisine büyük bir hediye bazırladığını söylemiş. Bu dedikoduların, bu gevezeliklerin sahibi olup olma- dığıı anlamak kolaylaşacak. Ya- Prons Pol giliz Kabinesi | ©" Avusturya Teşekkülü Dağıtılacak Viyana, 22 (A. A.) — Hükümet, binlerce Üyüleri bulunan ve gizli bir Nazi kurumundan başka bir. şey olmıyan “ Eski Alman Avusturyası muharipler federasyonu,, nun dağıtık. masını emretmiştir, ——— ve bu cümleden İngiltere - Almanya barışı, İngiliz « Amerika el birliği ve Japonyanın Çinde ilerlemesine karşı daha seri bir durum gözetme merele- leri hususunda da önemli değişiklik- lere şebep olacaktır. nılı.rı beraber gidelim. ü Celilenin bu fikri çok isabetli Nall zaten bana yarışları sey- retmek için bir yer bile göster- memişti. Ne kadar gözü kapalı gidiyormuşum. Şimdi onların sandalında, ta- nınmamak için başıma arkadaş- larımdan — birinin geniş kenarlı hasır şapkasını geçirmiş kürekte oturuyorum. Dümende Selâmi, — önümde Celile var. Daha yarışlar başlamadı. Yavaş yavaş Belvü önüne doğru kürek çekiyoruz. Başım ağrıyor. İki gecedir uykumu kaybettim. İçimde ara sıra beni aldatan bir kurunta dolaşıyor. Nailin, o kadar ciddi, sözüne sağlam bildi- gim Nailin beni böyle yavan bir zevk uğruna aldatacağına İnana- miyorüm; fakat bütün şüpheler içimden gelen bu aksi Ümitleri Çürütüyor. Celile benim sinirlenerek bir şeyler yapmamdan korktuğu için telâş ediyor. . Ona dedim ki: — Aldatılan bir sevgili için yapılacak bir şey vardır. Aldan- dığına inandığı anda yüz yüze gelmemek. — Bunu yapabilecek misin? Sayfa 5 ı’ Gönül İşleri Olmaz Düşündüm, taşındım — sizde münasip bir dert ortağı bulam dım. Benim derdim şu, lteyre: Yaşım 23 dört ay evvelin kadar sevda nedir bilmerdiri Hoş, şimdi de sevip sevmediğ min farkında değilim ya ! Dah doğrusu arkadaşlarımın zoru 1 u bu İş; bana sen çok bec riksizsin dediler, bak biz heplm birer kızla konuşuyoruz. sen Halbuki asrın İcabı.,, Vesalre vesaire.. Nihayet dur hole ben de p sevginin bir tadına bakayım Ce dim. Göz, kulak olmıya başladı: Karşıma şıllığın biri çıktı, bı reket versin derhal defettim. Toyi luğumdan istifade edemedi. Bunu Üzerine büsbütün mütereddit kal- dım. Fakat günün birinde karşım " bir kız daha çıktı. Tahkikat ) Hm; çok kibar.. Namuslu bir kız! Memnun oldum belki hayat arkı daşım da olabilir. dedim. Gelg lelim bu kıza pek ısınamadım Evet kibar, namuslu, İçtimal se yesi, oldukça yüksek amma pel cana yakın değil, soğukça bira: Aynı zamanda asabi. Ben d asabtceyim, belki — geçinemeylı dedim, bir bu. Bir de evlenmem Iki sene beklemes Onun istikbalini düşünerek konuşmamızın makul olmadığını kanaat getirerek ayrılmamızı tı ettim. Çok mütcessir oldu. Ha yatımı zehir etme diye yalvarır. Acıdım ve o zaman onu sevmed ğim halde pek de lâkayt ol mı anladım. Beni bekliyeceğini va' etmesi Üzerine konuşmamıza d vam ettik. Derken ailesi bund haberdar olmuş. Hemen nişanlaı mamızı teklif ettiler. Buna şi dilik imkân olmadığını söyledi! Ayrılmamızı ima ettiler. Ikimizd ( Devamı 10 uncu yüzde ) — Bundan tabil bir şey olmaz, Selâmi Modaya doğru dümer kırıyor. — Yarışlar başlıyacak. Final- ları görelim. Yavaş küreklerle gidiyoruz. Celile başım çevirip —mırıl: danıyor. — Mısırlının — kotrası Moda açıklarında.. görüyor musun. Yel ken indiriyor. — Sen ne biliyorsun? — Selâml gösterdi. Moda önüne geldik, etrafımız sandal dolu. Yarışa girecek tek, çift, ve Üç çifteler sıra bekliyorlar. Onun Üç çiftesini görüyorum. Başında ufacık kulüp bayrağı var. Muzika çalıyor. Selâmi iyi dümen kullanarak seyrediyorum. Maısırlının kotrası- mın arkasına bağlı sandal bordaya yanaşlı kol sandalları yarış ye: rini ayıklıyorlar, Sıra üç çiftelere geldi. Içimde ürpermeler var, Hor yarışta onun kazanması için ne kadar dua ederdim. Şimdi heye- canım yarıştan gelmiyor. Bir an önce bu gürültü bitse diyorum. Selâmi: (Arkası varp