1 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

1 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Başkaları Ne Diyorlar? F.R. Atay in Japon endüstrisinin Asya pi zarlarını nasıl büyük bir hızla ele geçirmekte olduğunu okuyup du- ruyoruz. Sarı dalga, çoktan Sü- veyş kanalını geçerek, Akdeniz kıyı'arından Avrupa içlerine doğ- ru sokulmuştur. Japon dokumalarının Habeşis- tanı nasıl kaplamış olduğunu ya- na yakıla anlatan İtalyan gazete- leri diyorlar ki: “ Bir defa Japor- lar sys kalite malı, avrupaliar- dan, yüzde 40, yüzde 50 eksiğine satmaktadırlar. Bundan başka Habeşliler, Avrupalılar, hele lu- giltere, Italya ve Fransaya karşı derin bir güvensizlik içindedirler. Onlar için Japonya ekonomi ba- kımından kazançlı, siyasa baki mından zararsızdır. ,, Eskiden dış ve sü bakanlıkla- rını düşündüren sarı tehlike, şimdi Avrupa in a La kusu olmuştur. orkuyu P. ran büyük bir sebep de, tehlike- nin geçeğen soydan olmamasıdır. Japon üstünlüğü şu dile dolayıp durduğumuz ekonomik ve sosyal dumping'den gelmiyor. Japonya” nın sosyal kuramı başka türlüdür. İşçi ve işçilik kelitesi yüksektir, Teknik cihazları son ea ür. Iş görmekte ustadırlar. İşçi günde- liği azdır. Yen fiatı düşüktür. “ Japonlar boyuna ilk madde çektikleri için bubran sıkını çeken memleketlerin iyi bir alıcısıdırlar, Fakat öbür taraftan Japon önür- deşliği birçok endüstrilere kap larını kapamıştır. Sonra, Japon mallarının ucuzluğu, teknik mede- niyetin, bir ilerleyişi (o olduktan başk, geniş halk yığınlarının 6s- kiden alamadıkları birçok şeyleri edinmelerini de imkânlı kılmak» tadır.,, Ne yapmalı? Bir memleket, kendi bacalarını ve işçilerini ko- rumak İçin, Japonyaya karşı güm- rük saygasında bulunabilir. Fakat endüstrilerisi dışarısı İçin kurmuş olanlara göre mesele böyle basit değildir. Afrika ve Asyr pazar larından ucuz malı a ye- rine pahalı malı sürmek silâh zoru İle, yahut, eğer bu memle- ketler bir devletin sömürgesi ise- ler, imparatorluk otarşileri yap- makla sağlanabilir. Ingilizler, son imparatorluk konferansı ile, aşa- ğı yukarı, bu davayı güttüler. Geçen kıştanberi de Pariste bir Fransız İmparatorluk konferansı çalışmaktadır. 1936 da İngilizler imparatorluk konferansını yeni- den toplayacaklardır. Koskoca ülkeler sömüren Fransizier bile İngilterenin kendi korunacak ve sömürgeleri ile kapalı bir ekono- mi bütünlüğü (yapmalarından korkmaktadırlar: “Bir tek ulus, ne hakla, dünyanın dörtte birini kendi asığlarıma O hasredebilir?,, diye soruyorlar. Avrupalılar Ingiliz İmparator- lağunun büsbütün kapal, yahut aralık kapılarını kendi mallarına açtırmıya savaşıyorlar. Fakat her- hangi bir açık kapının ancak sarı endüstriye ayrılacağını da bik mektedirler. Ya sömürgesiz, ya: hut sömürdükleri kıt'aların az ol- duğunu söyliyen memleketler? Sömürülenlerin hatırını hiç sorma yınız : Onlar, zenginlerin avlakla- rında, dört yanı dikenli telle çev- rilmiş sürüler gibi, postlarının kimin çeliği ile karar verilmesini bekleşip dur maktadırlar, Dünya ekonomisi ve armulusal ilgiler yeni bir dengey üstünde tutununcaya kadar, boyuna harp olmasa bile, insanlar harp rüyası ile bulanmıyan rahat uyku yözü görmiyeceklerdir. E mi bünye — «kın — Zahmet — koruncak — himnyede olan yer — dengey — ekezi siklet, İmtihenlar bitü, binlerce genç hayatın eşiğinde bulunu- yor. İlkbaharda serçeler yavru yaparlar. Kedi, serça yavrı- sunun uçmak tecrübesi yaparken düşmesini bekler ve onu kapip yer. Hayata yeni atılacak gençler de serçe yavrula- rına benzerler. Hayatta birçok kediler onların tecrübe yaparken düşmelerini beklerler. Çünkü mektepten yeni çikan bu gençler hayatla hiç karşı karşıya gelmemişlerdir. mühim meseleler, Halbuki hayat birçok lerdir. o Gençlere yatı aydın ve İade O budur, cesaretle atılınız hâdiseler ve acı | lanınız. mea ve hakikatlorla doludur. Uu gençler harp korkusu ile, buhran İa, insanlar arasındaki kin ve tereddütle çarpışacaklardır. Pusuda bekleyen bu düşmanları yenecek öyle yürüyecek- herşey kolay (ogörülür, O onlur ha- güzel “görürer. En büyük ellâh ümidinizi o kaybetmeyiniz & hayata düşmanlarla o savaşmaya © hazır SON TELGRAF HABERLERİ Adapazarında Yer Deprenmesi Adapazarı, 30 ( A.A ) — Bu sabah saat 3 te on saniye sürerek herkesi uykudan uyandıran bir yer deprenmesi olmuştur. Zarar yüzüleceğine | yoktur. Deprenmeden sonra 4.30 da başlıyan yağmur bol olarak bir saat kadar sürmüştür. Abidin Özmen Erganide Ergani, ( Husust ) — Birinci müfettiş Abidin Özmen buraya gelmiş, kısa bir teftişten sonra Diyanbekire yollanmıştır. Avcılar arasında Istanbul Avcılar kurumu bu sene kendi edyelerini avlandırmak için Ambarlı ve Avcılar köyü meralarını kiralamıştır. | Kurum buraya gidip gelmek için, kendi azalarına mahsus, (otobüs) sefer- lerini temin edecektir, Turizm Komis- yonu Çarşambaya Toplanıyor Ankara 30 — Turizm / kos misyonu çarşamba U toplana- rak encümenlerin Melli raporları tetkik edecektir. Encümenler raporlarında turizmi kolaylaştırmak ve turistleri çoğalt- mak için birçok kolaylıklar teklif etmektedir. Bu meyanda pasaport İşlerinin çabuk bitirilmesi, kanun- larda lârımgelen tadilâlın o yapık ması, gümrük muayenelerinin basitleştirilmesi, vize harçlarının indirilmesi içinde bulunmuş tedbirler, yapılmış teklifler vardır. Bir Otobüs Devrildi 9 Ölü 23 Yaralı Var Torino, 30 (A.A.) — Içinde çocuklar (bulunan ir otobüs Mongalvo oci.rında (o devrilmiş ve iİçindekilerden dokuzu ölmüş, 23 U yaralanmıştır. | Bulg aristanda Casusluk Yapan Bir Grup Meydana Çıkarıldı Sofya, 30 (A.A.) — Polis, bir ecnebi devlet hesabına casusluk yapan bir grup keşfetmiş ve üç kişiyi yakalamıştır. 7 Tecimen Müddei Umumiliğe Verildi Adana, 30 (A. A.) — Ilbayımız başkanlığında toplanan ihtikâr komisyonu belediye narkından fazlaya şeker satan yedi şeker tecimeninin cümhuriyet müddek- umumiliğine verilmesini kararlaş- tırmıştır. Bulgar Kralı Fransız Gemisinde Sofya, 30 (A.A.) — Kral Bo- ris ile prens Kiril dün Varnaya giderek Fransız Verdun torpido- sunda Amiral Rive tarafından verilen öğle şöleninde bulunmuş- lardır. Kral Boris (torpitodan Fransız Cilmhur başkanı Bay Leb- runa samimi bir telgraf çekmiştir. Torpitolar o Selâniğe gitmek üzere Varnadan hareket etmiştir. Yeni Polis Teşkilâtı Projede Birçok Yeni Esaslar Vardır Ankara, 30 — Yeni polis teşkilâtı projesinin hazırlanmasına devam edilmektedir. Projeye göre ev sıkıntısı çekilen yerlerde po- isler için apartmanlar yaptırılacak ölen ve bhastalananların kendile- rine ve ailelerine yardım yapık ması İçin bir sandık kurulacaktır. Cezada esas olan cürüm teker- rürlerini tesbit edebilmek için sabıkalılar için ceza sicilleri ihdas edilecek, yazı vasıtasile işlenecek tehdit ve sahtekkârlık suçların tesbit Oİçin bir büro tesis edilecek, devlet, şirket, fabrika ve müesseselerdeki bütün makine ve memurların omüstahdemlerin ve amelelerin yazılarından numu- neler alınarak saklanacaktır, Ekonomi Bakanı Bursada Gemlik, 30 ( Hususi) — Eko nomi Bakanı Celâl Bayar ile Sü- merbank Genel direktörü İstan buldan, Vali Fazlı ile saylâvımız Konuk Bursadan geldiler. Misafir- lerimiz akşam Bursaya döndüler. Balıkçı Gemisinden Ha- , ber Yok Tokyo, 30 (A.A) — Altmış kadar balıkçı gemisi kore'nin batı güneyi kıyılarında fırtınaya yaka- lanmışlardır. Bu gemilerin içinde- ki 250 kişinin sonu belli değildir. Almanya, Ingiltere- ye Meydan Okuya- mıyacak mış Londra, 30 (A.A) — Nevil çemberlayn, verdiği bir söylevde şunları söylemiştir: Kayzerin, Ingiliz bahriyesinin üstünlüğüne meydan okumak için gemi yaptırmaktaki Israrı, Alman- ya ile kavgamızın sebebi olmuş- tur, Alman önergesi, bu meydan okuyuşunun tekerrürlinü imkânsız hale koymaktadır. Rus Havacılık Mektebine Talebe Gönderiyoruz Ankara, —30 Hava kurumu Rusyadaki yüksek havacılık mek- tebine 8 talebe gönderecektir. Bunlar mektepte 3 ay okuyacak- lardır.Bu talebelerden biri kızıdır. Adı Sabihadır. İSTER İNAN ISTER INANMA! i üç sene Evvel İstanbulda şiddetli kar yağdı. konacağı haber verildi. Nihayet bu küre getirildi ve Sokaklar bir iki gün kapılı kaldı. O vakit Belediye bir kar temizleme makinesi lâzım olduğunu anladı. Derhal bir ker makinesi getirtti. Fakat ogün bugün biz bu makineyi yollarda göremedik, çünkü makine bozuk çıktı, Yine Belediye bundsn bir müddet evvel Darülâce- xe İçin çorap makineleri getirtti, Fakat bu makineler bir türlü işletilemedi. Çünkü bozuk çıktı. Geçende günlerce Galata kulesine bir vakıt küresi kuleye takıldı, fakat birkaç gün sonra bu kürenin de bozuk olduğu görüldü. Şimdi de mezbahaya otomatik bir kantar getirtildi, Etler bu otomatik kantarla tartılacak Ve belediyece etlerden alının götürü resimde ondan sonra kilo üzerinden alınacaktı. Fakat bu otomatik kantar da getirileli altı ay olduğu halde hâlâ işletilemedi. Çünkü bozuk çıktı. İSTER İNAN İSTER İNANMA! Sözün Kısası Yazı Çok Olduğu için Bugün Konamadı 4500 Sene Önce Tarsus Çukur Ovanın En Bayın- dır Bir Şehri Adana, 30 (A. A.) — Amerika- ih Ms. Kuşmanın başkanlığında ve şehrimiz müze direktörünün gözü önünde Tarsusta Gözlü ku- lede yapılmakta olan eski izerler deşmesinden önemli sonuçlar atın- mıştır. Sıcakların artmasından he- yet çalışmasını Şubat sonuna br rakarak Istanbula gitmiştir. Bu yılki eşme çalışmalarında 700 den fazla izer bulunmuş ve bunlardan Tarsusun 4500 yıl önce Çukur ovanın en bayındır bir şeh- ri olduğu anlaşılmıştır. Bulunan parçalar şehrimiz müzesine taşın- maktadır. - Armutludan Haberler Bu Yıl Koza Fiatları Yüksektir Armutlu, (Husasi ) — Armut > Dk ii biran evvel rilmesi için lan alar devam Giakialmı Takaladim ka sabaya kadar yolada kaldırım döşenmektedir. Koza mahsulü İyi- dir ve Bursaya sevkine başlanmış" tır. Bu yıl koza yetiştirmek için halk fazla sıkıntı çekmiş, yaprak —— ki ir ama edarik . t- ları iyidir. e Balıkesirde Koyun Otlatmak Yüzün- den Bir Çoban Öldürüldü Balıkesir, (Hususi ) — Küçük Bostancı köyünde, koyun otlatma yüzünden bir cinayet olmuştur. Büyük Bostancı köyünden Çolak Mehmet ileoğlu Osman, koyun- larını otlatmak için Küçük Bos tancı köyüne ait tarlalardan biri- selale ike. Gk ağıkılmak e” ne sokmuştur. Bunu duyan Küçük g Bostancı korucusu Zekeriya yar | nına Hüseyin isminde birini ala- A rak bunlar menetmiye gitmiş, Çolak Mehmet ile oğlu tarladan çıkmak istemediklerinden iş bük yümüş neticede çolak Mehmedin oğlu Osman çiftesile korucuya ateş etmiş ve yüzünü yaralamıştır. Bunun üzerine korucu da bir kaç el ateş etmiş kurşunlardan biri ii Osmanın sağ kasığına saplanmış ve Osmanı öldürmüştür. İspirde Yağmurlar Zarar Yaptı, a Yıldırım Hayvanları Öldürdü Ispir, Erzumda (Hususi Son yağan yağmurlar burada Hunt nahiyesinden geçen dere taşmış, basmış, sel esnasında dere ke- narında toprak çıkarmakta olan bazı zararlı neticeler vermiştir. civarındaki araziyi su dört kadın da sele kapılmıştır. söriükle Ga Bunlardan üçü ie tarılmış, fakat ide adlı kadın kurtarılamamıştır. © Eminenin oMustafa denilen adamın 23 keçisi ile bir başka köylünün sekiz koyununa yıldırım vurmuş, heyvanların hepsi kö- mür haline gelmiştir. Fırtınanın yapam ve selin yaptığı zarar pe büyüktür. <ğ Bir Eve Yıldırım Düştü Dün sabahki Uyıldırımlardan biri Kocamustafa Paşada Mahak lebici çıkmazında 7 numaralı Ba- yan Fikriyenin evine isabet etmiş “ tir. Yıldinım elektrik tesisatını kâmilen, odalari da kısmen harap etmiştir. İçindekilere birşey olma" sil