1 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Çanakkalede Olup Bitenler Denizlinin Biricik Eksiği Belediye Çok Güzel Çalı-| Vilâyet Merkezi şıyor, Mahsul Çok Fereketli Çanakkale (Hususi) — Çanak- kale belediyesinin iyi çalıştığı belli çarşılar geceden süpürülmüş, aro- zözler sık sık çarşı kaldırımlarını sulamakta, ve sokaklar oldukça temiz. İlkmektep imtihanları bitmiş imtihandan çıkan yavrular sahilde neş'eli, sevinçli oynamakta, Musevi yurtdaşlar artık Türkçe konuş- mıya alışmış. Gazinoda — kâğıt ve bilârde oynıyan yahudi genç- lerloln konuşmaları hep Türkçe, belediye, çarşı köpeklerini zehir- lemiş sokakta — artık başı — boş köpek görülmeyor. Akşamları belediye "parkı dop- dolu. Radyo sinema var. Birçok sandalyeler — masalara - komple İşareti olmak Üzere kapanmış. Sahiller hava alan allelerle dolu. Vapurlar yeni iskeleye rampa ediyorlar. Yolcular rahatça inip biniyorlar. Sandalla tehlikeli bir şekilde karaya çıkmakta — kur- tulmuş. Sebze bol fakat bahalıca, Do- mates 20, bamya otuza, büberin tanesi de bir kuruşadır. Bir köylü merkeble gezdirdiği kömürünü kalem kömürüdür diye methediyor. Lâ- 50 kuruşa verdiği halde bu 40 kiloluk çuvallara müşteri bula« mıyor, — ayaklarına — dikilmekten sarı su iniyor. Orta okul imtihanlarına devam ediliyor. Talebelerin — iyi çalıştık- ları — cesaretlerinden belli. — Birisi mümeyyizlerden dert yaniyor: — Az soruyorlar diyor, bütün kitapları — defalarca — devridiğim halde üç beş sorgu ile kâfidir diyorlar. L Cümhurluğun ilânından beri 228 mezun veren bu 58 yıllık bilgi yurdunun talebe movcudu 326 dır. Pansiyon şeklinde kısmen gece yatılı olan bu okuldan pek çok genç yetişmiştir. Bu yıl da tahminen 80 kadar mezun vereceği #öyleniyor. Yeni yapılmakta olan hastane binasında işçiler karınca gibl çalışmakta, yurda yarar bir sağlık evi hazır- lamaktadırlar. Kozalar yetişmiş, toplanıp yolunmakta ve satılmak kld'hı Bursadan tüccar beklenmek- tedir. Ekimle —uğraşan yurtdaşlar tarlalarda Oraklar biçiliyor. Har- man yerleri hazırlanıyor, olgun taneli başakların hem altın renkli sarıları, hem de kömür gibi #iyahları var. Biçilmiş — tarlaların dökülmüş başaklarını toplayan semiz koyun- lar ve koçlar bir ulu çınarın Altında geviş getirmekte, sıkıcı, yakıcı Haziran sıcağı — altında çalışan ekinciye eğlence olmakta, köylü bu yıl mahsulün bereketli olmasından sevinç içinde. İşte Çanakkale, işte orada bugünün olup bitenleri, H. Şevket Aydüz Muşta Yağmursuzluk Muş ( Husust ) — Kuraklık devam — etmektedir. Bu yüzden yalnız. hububat — fiatları değil, hayvandan istihaal edilen yiyecek fiatları da yükselmiştir. Ekinlerin bir kısmı sararmıya yüz tutmuş- tur. Çiftçi yağmur beklemektedir. Ş Fabrikaları İle Bir Endüstri Merkezi Halindedir Denizli -(Hususi) Aydın demiryolu Üzerinde bulunan bir vilâyet merkezi olan Denizli, sa- nayi cihetinden çok ilerlemiştir. Burada on bir un fabrikası ça- lışmaktadır. Bundan başka beş pamuk — imalâthanesi ve dört te elektrik fabrikası vardır. Decvizliye bağlı 123 köy var- dır ki bunlar altı kazaya ayrılmış- tır. Bu kazalardan Buldan doku- macılıkta, Saray köy da incircilik- te meşhurdur. Diğer kazalarda halk afyonculuk ve bilhassa renç- berlikle geçinir. Denizlide kültür — işleri de İlerlemektedir. Bir lisesi ve altı ilk mektebi vardır. Burada sağlık işlerine önem verilmekte — olup 2 hastanesi ve iki de eczahanesi mevcuttur. Denizlide kış — çok şiddetli olmaz, yalnız bolca yağmur ya- ğar. Her bakımdan ilerlemiş olan vilâyette eyi (su olmaması başlıca — eksikliktir. ği HSY Denizlide lise binası Adam Öldüren Çocuklar İzmit Meyva Antalyada Ağır Hapse Fidanlığı Mahküm Oldular Antalya (Hususi) Ismail adlı yaşlı bir adamı öldürerek denize atmaktan suçlu Haydar ve Şükrü adındaki çocukların ağır cesada yapılan duruşmaları bitmiştir. Bun'ar yaşlarının kü- çüklüğünden — dolayı kanundan istifade etmişlerdir. Haydar 10, Şükrü de 6 yıl hapiste yatacak- lardır. Kırkağaçta Ekonomi Sandığı Kırkağaç ekonomi sandığı Üyeleri Kırkağaç (Hususi) — Gençler birliği bir toplantı yaparak ekonomi sandığı adlı yeni bir teşekkül yapmışlardır. Sandığın gayesi gençleri tasarrufa alıştırmaktır. Sandığa ilk adım da 50 kişi kaydedilmiştir. Malatya Belediyesinin Bütçesi Malatya (Hususi) — Hazırla- aylık bütcesi tasdik edil- meden geri çevrilmiştir. Bunun üzerine Şar meclisi yeniden top- lanmış ve evvelki kararında israr ederek bütceyi eskisi gibi 85200 lira olarak kestirmiştir. İlbaylık icabederse, kendi fikirlerini ya- zarak Şürayı devlete müracaat edecektir. x4 Bu sene bütün ilbaylıkta 642857 hayvan kaydedilmiştir. Geçen yıla nisbetle 89148 hay- van ziyade yazılmıştır ki vergi tu- tarı 731373 lirayı bulmaktadır. Balıkesirde Ekmek Fiatı Arttı Balıkesir (Hususi) — Burada on bir fırıncı elbirliği edip Bele- diyenin ekmek narhına zam yap- madığı ve zarar ettiklerini İleri sürerek ekmek çıkarmıyorlardı. Halk bu yüzden hıkıntı çekmiş ve Belediyeye şikâyetlerde — bulun- muştu. Bunun Üzerine Belediye ek- meğe bir kuruş zam yapmış ve- ekmek 5 kuruşa satılmağa baş- lanılmıştır. Bu (suretle ekmek buhranı zail olmuştur. Antaly—ada Bir Cinayet Antalya, (Hususi) — Bakkal Antalyalı Hasan ile kunduracı Giritli Ibrahim arasında kadın rekuabeti yüzünden kavga çıkmış, Ibrahim yedi yerinden bıçakla yaralayarak Hasanı öldürmüştür. Ibrahim yakalanmıştır. Gemlik Postabanesi Gemlik (Hususi) — Posta tel- graf ve telefon yönetgesi büyük Pw Gazetenin eras yazısile Bir sütanan #kl satırı bir f(santim) sayıtır.. < Ber Sayfasına göre bir santi- min ilân fiatı şanlardır: 3ce.Bir — çantimde (8) kelime — vardır. d İnce ge kelim gazılar iytacakları göre İzmit, ( Husust ) — Kocaelin: deki, yüz yirmi dönüm arezi üze- rinde kurulan meyva fidanlığında en son uüsüllerle —çalışılmakta ve her yıl yarım milyondan fazla fidan yetiştirerek köylüye dağıtı- maktadır. Burada yerli ve yabancı asma çubukları da aşı suretile çoğaltılmaktadır ki bu sayede ya- kın zamanda şarapçılığa başlana- bilecektir. İzmitte Kozacılık İzmit, ( Hususi ) — Harp yü- zünden floksera hastalığından do- layı sıfıra inen kozacılık, son yıllarda, fidan'ığın her sene dağıt- tığı ç yüz bini geçen dut fidanı sayesinde — yeniden gelişmekte- dir. Geçen sene alınan koza mik-?; tarı yarım milyon kiloyu bulmuş- tur. Bu sene bu miktar daha ziyade artacaktır. Gelibolu Postaları Gelibolu (Hususi) — Hergün vapur gelip geçmesine ve İstam bula pek yakın bulunmasına rağ- men İsatanbul - Gelibolu postası haftada bir defa yapılmaktadır. Bu yüzden burada günlük gazete okumak imkânı olmadığı gibi postaların geri kalması yüzünden de ticari muhaberat yapılama- maktadır. Bu işin yoluna konuk ması Geliboluları çok #evindir- miştir. İzmire Gelecek Turistler Izmir (Hususi) — Boenos Ay- reste bir seyahat acentası İzmire bir turist grupunu getireceğini Izmirdeki alâkadarlara bildirmiştir. İzmirde mevcut otellerin adresi ve fiat listelerile Izmir çevresin- deki öntüklerin (harabelerin) fo- toğrafları ve bir çok broşürler seyahat acentasına gönderilmiştir. İzmirde Bölediye Geliri İzmir, (Husust) — 935 yılının ilk altı ayında İzmir şarbaylığının halktan tahsilâtı 817,072 liraya çıkmıştır. Tahsilâtın artmas: şehir hayatının ve genel kazancın art- masına delil sayılıyor. Armutova Koyunlarına Aşı Yapıldı Armutova (Hususi) — Buradaki koyunlarda dalak hastalığı olduğu anlaşılmış, bütün koyunlara dalak aşısı yapılmıştır. Temuz 1 Rusya, Almanya- Susuzluktur dan Da Vapur Al- maya Başladı Şimdiye kadar Sovyet Rusya ticaret mümces liği Holanda ve Norveçten müte- addit vapurlar aalmanyadan — hiç almış fakat mübayaatta bulunmamıştı. Geçen haftadanberi Sovyetler şimdi de Almanyadan gemi satın almıya başlamışlardır. Ilk olarak Hansa kumpanyasından aldıkları 1923 yapılı 3500 tonluk bir vapur bugünlerde Sovyet Rusyaya hare- ket edecektir. * Nevyortan: Tarife komisyonu, Kaçakçılığın önü- ne geçebilmek ve gümrük varidatını artırabilmek üzere İspirto ve şarap- lara ait gümrük resimlerinin indi- rilmesini teklif etmiştir. * Sofyadan yazıyorlar: Bulgaris- tan yeni bir ka- ryarname neşrede- rek yumurta ihra- catını — konirola tâbi — tutmuştur. Şimdiye — kadar başıboş olan bu ihracat bundan böyle kararname ile ortaya ko- nulan şartlara uygun olarak ya- pılacaktır. Kararnamede ihracatçı sınıfı tasnif edilmiş ve bir takım merasimi ifaya mecbur tutulmuş- tur. Bu merasimi yapmıyan tica« rethanelerin yumurta ihraç etme- lerine izin verilmeyecektir. Diğer taraftan ihraç edilecek yumurtu- ların evsafı tayin edilmekte ve yumurtalar tasnif olunmaktadır. Böylelikle birinci kalite yu- murtalar ağırlıklarına göre A ve B diye iki cinse ayrılmakta ve ona göre kontrola tâbi tutu- maktadır. İkinci ve üçüncü kalite yumurtaların ihracı da ancak yüksek kontrol komisyonunun ka- rarına bağlı olacaktır. Bulgaristan yumurta kararna- mesi bayat yumurtaların konserve olarak ihracını kabil kılacak ahkâmı da havidir. Bulgar yu- murtaları da bundan sonra mu- hakkak damgalanmış olarak ihraç edilecektir. * Danziğ, 29 (A. A.) — Alman firmalarına borçlu olan Dantzig teci- menleri son döviz tedbirleri — üzeri- ne borçlarını öde- alacaklılarına bi Dançig te- cimenleri- nin mora- foryomu miyecekler'ni dirmişlerdir. M Fon Posta DAKİ BİR. İLÂN, Bürün ÜLkeyi HER CÜN DOLAŞIR. — -