2 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Karaman Köylerinde Son Posta Başkışla Ve Kızılyaka Köyleri Karaman (Hususi) — Başkışla, Kraman köylerinin en güzellerin- dendir. Köy yüz evli 450 nüfu ludur. . Bu köyün en büyük derdi su- suzluğudur. Köyün alt yanından geçen dere, köye lâzım olar suyu Çverememektedir. Köylü —ancak kendi yiyeceğini temin etmek için zeriyat yapar. Burada pekmeze çok önem verilir. Dağ armudu denilen ve bu köyde çok bulu- nan bir nevi yabani armuda aşı yapılmış ve bu meyva çeşitlendi- rilmiştir. Köy bir tepenin cenup cihe- tinde olduğundan havası pek iyi değildir. Köyde üç sınıflı güzel bir okul ve bir muallim vardır. Telefonu ve yolları muntazamdır. Köyde bayındırlık gittikce İler- lemektedir. * Karaman köylerinin güzellikle- rinden biri de Kızılyaka köyü de- nilen nahiye merkezidir. Kızılyaka çok kalabalık ve bağları çok ve- rimli bir köydür. Bu köyün de en mühim mahsulu pekmezdir. Köyde üç sınıflı bir okul var- dir. İçmiya — elverişli —iyi — eu yu yoktur. Köyde belediye toş- kilâtı olmadığından bu güzel köy maalesef bakımsızdır. Hava Tehlikesini BilenlerÇoğalıyor Soma, ( Hususi ) — Burada 16 kişi hava tehlikesini bilen üye, 80 kişide yardımcı üye yazılmışlardır. * Simav (Hususl ) — Simav ka- za, nahiye, ve köy muallimlerinin hepsi yılda 20 lira vermeği taah- hüt ederek hava tehlikesin! bilen fye yazılmışlar ve bu vadide ça- lışma Işini Üzerlerine almışlardır. * Emet (Husust) — Şarbay 50, Şarbaylıktan Rifat, partiden Na- zım, tüccar Abdullah, lsmail dede, dava vekili Ömer, partiden Ahmet yirmişer İlra vermeği taahhüt ede- rek hava tehlikesini bilen Üye ya- zılmışlardır. * Şarkt Karahisar ( Husust ) — Umumt ve hususi daireler ile Belediye ve diğer husust kurum- lardan maaş ve ücret alan umum İşyar ve müstahdemler candan sevgisile hava tehlikesi kurumuna üye kaydolunmuş ve temmuzdan itibaren maaşlarının yüzde ikisini seve seve — vereceklerine — dalir teahhütnamelerini vermişlerdir. Her gün güzelleğen Malatyadan dört görünü, Dğmiryolu Malatyada Bayındırlığa Vesile Oldu Malatya ( Hususi) — Malatya; demiryoluna — kavuştuğundanberi bayındırlık İşlerinde yeni bir hız kazanmıştır. Demiryolu yapı mak zemesinin daha ucuza ve kolay- hkla mal edilişini temin etmektedir. Bilhassa son yapı yasasına göre, yapılan bütün yapılar kârgirdir herkes zevkine ve kesesine göre bir ev yaptırabi!mektedir. Şarbay Tevfik İnönünün baş- kanlığında toplanan bayındırlık kolu bu İş için önemle çalışmak- tadır. Bugüne kadar çok dağnık ve intizamsız — olan şehir bir plân içine alınarak — güzelleştirlmekte ve muntazam bir hale sokulmak- tadir. Belediye bu yıl kendi hesabına yaptıracağı binaları bayındırlık plânının hazırlanmasına kadar geri bırakmıştır. Burada, — halkın da ziyan — görmemesi İçin, — büyük Inşaata da İzin verilmemesi düşü- nülmektedir. Belediye birçok yerlerdeki yol tamirlerini yapmak için daim! işçi bulundurmıya — karar vermiştir. Şehir bu suretle hem işsizliğin önüne geçmiş, hem de mütcahhit- lerin elinden kurtulmuştur. Sekiz senedenberi yapılmasına ve cdü- zeltilmesine — çalışılan etpaşa parkı çok güzelleşmiş ve şehrin biricik gezinti yeri halini almıştır. Pire İçin Yakılan Yorgan Ergani, ( Hususi) — Madenin 261ncı kısşmında mevcut hayvan tavlasının pirelerini gidermek İçin ateş yakılmış, ateş tavlaya sira- yet ederek bina yanmıştır. İçer- deki hayvanlar güç kurtarılmış- lardır. | Gömeçte Okuyup Yazma Öğrenen- ler Çoğalıyor Ayvalık ( Hususi ) — Gömeç nahiyesinde kültür çalışması çok iyldir. Bu sene - halk mektep- lerinde 80 kişi okuyup yazma öğrenmiştir. Bu yıl ilkmek- tepten de on çocuk mezun olmuştur. Gömecin beş dersaneli ve beş mual- limli bir ilke — Gömeç muallimi mektebi varsa Esat Temel da bu ihtiyaca kâfi gelmediğin- den bu yıl mektebe ilâveten yeni bir pavyon açılarak okuma ça- ğına gelen bütün çocuklar - okut- turulacaktır. İzmirlilere Yeni Bir Mesire: Soma Soma (Hususi) — Devlet De- miryolları İzmir ile Soma arasında da tenezzüh trenleri tertip et- miştir. İzmirliler Için Soma, çok güzel ve çok beğenilecek bir gezinti yeri olabilir. Soma madeni sporcular ve temiz hava almak İsteyenler İçin çok tavsiye olunur. Soğuk ve bol su içmek, bol yemiş yemek — İsteyenler — İçin Somadan yarım saat mesafede Tarhal köyü en muvafık yerdir. Bu köyün meşhur dağı, harabeleri ve çok zengin manzarası vardır. Tarhalın meyva bahçeleri, çok moeşhurdur. Her meyva için senede bir bayram yapılır. İMemleketteKurak- hk Kalmadı Soma ( Hususi ) — Kuraklık tamamen zall olmuştur. Mahsul iyidir, yağmurlar bilhassa yetiş- mekte olan ürün İçin çok faydali olmuştur. * Emet (Hususi) — Iki aydan- beri süren kuraklıktan eser - kal- mamış, bol yağmur yağmıştır. Fakat bu yağmurlar da zararlı olmuş, bir çok yerlere sel gelmiş, bir kaç bağ bharap olmuştur. * Mürefte (Hususi) — Bereketli yağmurlar devam — etmektedir, Mahsul vaziyeti çok iyldir. Müreftede Zengin Bir Define Bir Teneke Dolusu Altın Bu'undu, Fakat Sır Oldu Mürefte ( Hususti ) — Buraya ikl saat uzaklıktaki Gazi köyünde metrük mezarlığın duvarları İçinde bir teneke doluşü altın bulun- muştur. Bu zengin — defineyi bulanlar iki küçük — çocuktur. Çocuklar defineyi paylaşamamış- lar, kavgaya tutuşmuşlar ve niha- yet gidip annelerine haber ver» mişlerdir. Anneleri de çocukları tokatlamış ve İçi altın dolu olan tenekeyi saklamıştır. Dayak yiyen çocuklar hâdiseyi ötekine berikine Söylemişler ve nihayet muhtarın kulağına eriştirmişlerdir. İş res- miyete dökülmüştür. Fakat çocuk- ların annesi defineyi suretikatiyede inkâr — etmektedir. Çocukların gösterdiği duvarda ise çıkarılan tenekenin yeri görülmektedir. Yaptılar Yozgat Muallimleri Bir Kongre Yozgat, (Hususi) — Yozgat ve çevresindeki bütü öğretmenler | burada toplanarak bir. kongre Te Yosgat muallimleri bir arada yapmışlardır. Birkaç gün süren bua kongrede muhtelif konferanslar verilmiş, mesleki hasbühaller yas pılmiş ve gelecek yıl tatbik edi- lecek müfredat programlar - üze- rinde konuşulmuştur. Romanyan:n Hayvan Ihracatı Bükreşten yazılıycr: Roman- rle-| yavın canı bay- van ihracatı bu yıl çok artmıştır. Buna mukabil et ihracatında bir gerileme görülmekedir. Yapılan bir istatistiğe göre 1935 yılı ilk dört ayında Komanyadan dışarı pazarlara 30.812 baş büyük hay- van gönderilmiştir. Halbuki 1934 yılımın aynı müddetinde bu ihra- cat 10.185 ve 1933te ise yalmız' 3.951 baştı, gu hesapça büyük baş hayvan ihracatı on misli ok muştur. Koyun ihracatı da 1933 yılının dört ayında hiç olmadığı halde 1934 yılında 1.199 başa varmış ve 1935 yılında bu cinsin sevkiyatı da ehemmiyet kazanarak 22,663 koyunu bulmuştur. Bu artışın sebebini yakın şark mahreçlerinin açılmasında ara- mak — İâzımdır. Yunanistan — ve Filistin Romanyanın iyi müşte«- rileri olmuşlardır. * Türk - Fransız ticaret muka- Türk. velesine ait Mo- :!'k’f:aı:: düs Vivendi 13 cal Temmuzda — Lite zakeratı | mektedir. Yakıne da Pariste yeniden müzakereler başlıyacaktır. Ökonomi bâkanlığı müsteşarı Falk kurtoğlu da bu müzakereleri idare etmek üzere bu akşam Parise hareket edecektir. Bu mürzakerelerin ne- ticesine kadar Türk - Fransız ti- caretinin durmaması için 13 Tem- muzda biten müddet 13 Ağusto- sa kadar uzatılmış ve keylıyet Gümrük — müdürlüğüne — bildiril- miştir. * Parise gitmek üzere Ankara- dan şehrimize gelen Faik Kur- toğlu dün Tecim ve Ökonoml okuluna — giderek yoklamalarda bulunmuş, iyi intibalarla ayrık mıştır. Okulda yapılan ıslahatın umulan — neticeyi verdiği görük müştür. * Solfyadan yazılıyor, — Tem- muzun İlk hafta- itiberen Italyan Loit — Triyestino kumpanyası aratında yapılan an- laşmanın tatbikine geçilmiştir. Bu anlaşmaya göre Bulgaristandan talyaya ve Italyadan Bulgaristana doğru ticaret Mmalı göndermek imkânları temin edilmiştir. Sudan Geçen Hastalık Havza (Husuw) — Mürsel kö- yünde Kuşe denilen bir nevi bo- yun şişi hastalığı vardır. Bu has- talık halkın yüzde onunda görül- mektedir. Fakat sari değildir. Içme sularında bulunan bir nevl mikrobun bu hağtalığı tevlit ettiği sanılmakta, tetkikat yapıl» maktadır. DOYÇE ÜRİENT BANK Drosdner Bafk Şubosi Merkezi; Berlin Türkiyedeki şubileri: Galata - Istandul - İzmir Deposu: İst, Yürün Gümrüğü * Her türlü banka işi *