7 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

7 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Dünya Hâdiseleri Delirmesine Par- mak Kalan Bir Adam ! Bir polis memuru, Pariste gece yarısından sonra tenha bir sokak- tan geçerken, kö- şe başına çömel- medik öirlİ miş, bir yığın görünüş! | banknotu saymak- la meşgul bir adam görür: — Hey, arkadaş ne yapiyor- sun? diye sorar! — Görmüyormusun? Paramı sayıyorum! — Paranı mı? — Öyle ya, paramı? — Peki, sen bu demet demet bauknotu nereden buldun? — At yarışlarında, müşterek bahislerde kazandım! ? Polis memuru bu işe pek akıl erdiremez: — Gel bakalım komiseriikte anlatırsın! Adam karakola götürülür, Üze- rindeki para sayılır, tamam 100000 frank olduğu görülür ve emanet kasasına yatırılır, kendisi de o gece orada alıkonur. Fakat ertesi gün anlaşılır ki bu adamın adı Blingottur, gerçektem parayı ya" rışta kazanmış, Hiç kimsenin İyi bulmadığı ata para koymuş ve bu atda birinci gelince, adam büyük bir servet sahibi olmuş, olunca da şaşırarak sabaha kadar sokaklarda para saymıya koyul- muştur. Dostları bu adamın delirece- ğini, yahut da parasını kaptıraca- nı tahmin ederek kendisine vi- yetlerden birinde küçük bir çiftlik almışlar ve evlendirerek ev bark sahibi etmişlerdir. Gece yarısı, köşe başın da, beklen- Bir Doktorun Günlük uv. Notlarından (*) Anterekolit Barsak Nezlesi Yediği her yemekten sonra bar- saklarında ağrı ile başlayan ishal» den şikâyet eden bir hastayı iki hafta evvel müayene ettim. Bir- çok defa kan ve mevadı galta mu- âyenesi yaptiran ve birçok kabız ve müshil ilâçları kullanan bu hastam iki seneden beri çektiği bu deriten kurtulamıyacağı ke naatini muhafaza ediyordu. Çocuk iken ana siltünden husule gölen ve barsak zayıflığı sebebile kondini gösteren bu hastalığı müz“ min bir anterekolit şeklinde devam ediyordu. Kendisini yağlı ve yağda kavrul- muş yemeklerden perhiz ettirdim. Bir ay içinde Tuzla maden suyu İgmesini, haşlanmış sebze, haşlan- miy tayuk ve çiy elma yemesini, iki şişs de (Vigantol) kullanması- Bı tavsiye ettim, Bir hafta sonra hasta İshalin kesildiği ve halin den memuun olduğunu söyledi. ©) Bu notları kasip saklayınız, yahut bir wbüme yapıştırıp kollekalyen yapı- miz. Sıkıntı zamanımızda bu notlar biz doktor gibi imdadımza yetişebilir. HASTALAR Derdinizin devnalarını öğrenmek ve şifa bulmak İsterseniz Dr. Mustafa Makkının (KAPLICALAR HAK- KINDA GENEL BİLGİLER) iv minde yeni çıkan kitabını çkuyunuz. Fiyatı 10 kuruş. "Tevzi yari Vakit matoaası kitapçılarda da bulunur. Sinir ve akıl hastalıkları müt. Dr. ETEM VASSAF Cağaloğlu Orhan B, apartmanı Tel. 2033 Ev. Kadıköy Bahar ye İleri sokak Tel.6i79; 0 Yt Ap Gül Ve Lâle Bahçesinde istanbulun Gülbabası 1200 Çeşit Gü Diyor Ki: Eskiden Çiçek Me- rakı Daha Çoktu Gülbaba, Yalnız Bir Tek Gül İçin Uzun Seyahatleri Bile Göze Almış Evlâtlarmın güzelliği ile göğsü kabaran bir baba gibi Bay Şükrü bahçenin kumlu yolu kenarında apraklarını mahmur mahmur sar- e mis kokulu güllerden birini gösterdi: — Yüz varaklı Sadberk gülü.. Şu da Kızanlık., Birkaç adım attı, bir yenisini daha gösterdi: — Buna “Bülbülyuvası,, derler.. Şunlar da Sakiz gülleri... Şükrü gözleri gururla parla- yarak etrafa bakiyor, bazan ufak bir fidan Üzerinde duruyor, bakışları tatlılaşıyor, sonra par- maklarının ucile fidanın topragını yaprağını, dikenini, tozunu alıp, dizeltiyordu. Tam 1200 gülün babası.. Düm yanın bu en güzel, en ince ve exiyatll çiçeğini oŞükrü gece sini gündüzüne katarak yetiştir miş. Ona "Gül babası, diyorlar. Şükrü içini çekerek mırıldandı: — Zaman değişti. Artık güle lâleye ehemmiyet veren olmuyor. G&l merakı meşrutiyetten sonra ölüverdi.. Ne idi o İncirköylü Fuat Paşanın 1590 çeşitli bahçesi, Eyüpte o Gümüşsulu Bahaeddin Efendinin bin çeşit yetiştirdiği bahçeyi nasıl aramazsın ?. Abdülhamldin gidiş müdürü Hacı Mahmut, müze (müdürü Hamdi merhum; (omaliyeli Deli Şevket, o Haydarpaşalı o Ahmet, Bakırköylü Zeynel, mevlevi şeyhi Cemal, evkaf muhasebecisi Fuat, Husrevpaşalı Halit dede.. Hepsi aklıma gelmiyor.. Ha damat Nu- rettin, damat Şerif, Salt Halim, Mısırlı Ismail Paşaların bahçeleri de Istanbulun (Onadir güllerinin yetiştiği bahçelerdi.. Şimdi birkaç kişi kaldık: (o Bir ben, bir Hacı e Selimiyede Ali zade Cemal isküdarda (Arsen Mumciyan, Adada Ismail paşa zade Sabri Bebekte doktor Hikmet. Şükrü o gamlı gamlı etras fına bakınıyordu: — Nur içinde yatsın, bu me- rak bana peder merhumden mün- tekildir. Ben gözlerimi bu bahçede açtım. Etrafım yine böyle güllerle lâlelerle, gül ve lâle kokularlle kaplı idi. Merhum ölürken vasiyet etmişti, Şimdi kalksa da, bıraktığı gözel, ne zengin bir “A hale getir- ba diğimi gör e. Bahçenin kumlu yor larında ko nüşa konuşa dolaşıyoruz. Şük- rünün matıkası (İşliyor, (fakat bütün bakışları güllerinin, lâlele- rinin üzerinde, Hafif bir sıcak altında bahçenin küçük çardak- larından kuş sesleri geliyor. Kok ladıkça baş döndüren ve İnsana rehavet veren bu gül ve lâle kokuları içinde uzanmak ve uyku- ya değil de, hulyaya dalmak ihti- yacı duyuluyor. Şükrü bir gök gelik altında durdu: — 1200 çeşit gül, 240 çeşit de lâle.. Hepsi 1440 çeşit. Bur- larla? uğraşmak, didinmek çaba lamak az yorgunluk, özgünlük müdür?.. Bu soyu sopu, ailesi, şeceresi, nesebi bende yazılıdır. Her gülümün, her lâlemin fida- nına bağlı tenekeden numaralar var. Görüyorsunuz yal. Sonra bir de delterim vardır ki, hep- sinin tercümeibalini bu deftere yazdım. Şükrü birdenbire durdu ve ileriye doğru baktı: — Rüzgör vr, fidanlarım sak lanırsa bir şey olur diye korku- yorum. Dedi. Sonra içini çekti: — 8 sene evvel bir yangın çıkmıştı. Bahçem' yanmış, bütün güllerim mahvolmuştu. Bu bah- çeyi yeniden yaptım, yeniden çeşitler yetiştirdim. İçlerinde (80) çeşidi, eski Osmanlı çeşi:lerin- dendir. Yine içlerinden 15 ini de bizzat ben yeni bir çeşitte ye- tiştirdim. 6 sının babası ve isim babası benim. Üçünün Ismi (Hacı Şükrü gülü), biri babamın ismile (Lâtfullah gülü) dür. Şükrü © uzandı, fidanlar- dan birinin kenarındaki kuru yapraklardan birini koparıp attı: — Bu 35 sene içinde Jstân- bulda nesilleri tükenen 400 çeşit gülü, uzun ve yorucu araştırma e ülbaba Şilkrünün gül ve lâle bahçesinden birktç görünüş bahçeyi bali ardan sonra bulup çıkardım ve unutulmaktan kurtardım. Mahmu- diye gülünün menşeini bulmak için 30 sene evvel Mekkeye bile gittim. — Peki Gülbaba.. Bu uğrap- malarınızdan bir fayda, birşey temin edebildin mi? — Hayır, ben gülleri para kazanmak için değil, babamın vasiyetini yerine getirmek, ba bamdan tevarüs ettiğim gül me rakını tatmin etmek İçin yetiştir. dim. Vaktile meşhur Fuat paşa emsalsiz bir tohumdan yetiştirdi. ğim bir gülü almış, hediye olarak kırmızı bir kese içinde 25 sarı altın lira vermişti. O kadar.. Ben güllerimi, gülü sevenlere (o göstermek, (kendim karşılarına geçip zevkle seyretmek için yetiştiririm. Hiç kimseye bir tek gül satmazdım, hediye olarak verirdim, Hafif bir rüzgör Şükrü- nün bahçesinde pembe ile lâal, ebruli, koyu (Okırmızı, san va kayısı güllerini nazlı nazlı sallıyor. Kumlu yollardan karışık ve mest edici kokular yayılıyor. — Bütün güllerin çeşidi 1557 dir. Ah ben bu adede kadar çıka bilsem “* arada 357 çeşit gül var,, Fakat benim çeşitlerimin Avrupa» da bile nesilleri kalmamıştır. Ben Şükrü ile ( güllerine bakarken, (aklıma şair Nedim geldi.. Ona bayılırım. Nedim nasıl her biri birer | inei dizisi gibi dizilmiş mısralarını bin titizlik, bin hulya İle dizmişse, Hacı Şükrüde bu gülleri ayni titizlik ve hulya ile yetişlirmiştir. El, göz değmesinden korktuğu için bahçesinde tahtadan oyuk muş eski bir ayakkabı, soğan, sarmısak ve bir mavi boncuk asmış.. Bu, onun gülleri için bir nevi sigorta.. Manevi sigorta.. Şükrüden oaynlırken, (Ogör leri buğulanarak yeniden bahçe- sine baktı: — Ihtyarladık, artık göçmek zamanı yaklaşıyor. Çoluk çocu- ğum da yok. Bu bahçe benden sonra ne olacak diye özüm Özüm Üzülüyorum, içim parçalanıyor. Az yaslı şey mi?. Tam 1200 gülü, 240 lâleyi öksüz bırakmakl, — Geçen Bilmece- mizi Doğru Halledenler İstanbul | Oümburiyet ortamektep Mürek- | 275 Hüsniye Güner, An- kepli | kara Türk hava kurumu şube veznedar (Cemal kısı Perihan, 15 üneli mektep 55 Firuzan, Uzunköprü Mimar Hay- rettin mektebi sınıf 4 ten 192 Rukiye, İstanbul OPeykhane sokak (İstanbul Apar. 48 Mileyyet Sezen. Kayseri Kolordu evrak müdürü Birinol mülâsimi Nuri kı- sı Fatma, (Sultanahmet iyık kupacılar No. 2 Nöclâ, Anka- ra gümrük tatbikat komında OGalip Baylan kızı Neriman, İstanbul 44 üncü mektep sinif 6 ten 80 Necati, İstan- bul 48 inol mektep Metin Pekcan. Taşsavaklar sokeğı 1-8 sik çek hir mili zefer mektebi 156 Zehra Uğantürk, İstanbul Cinel meydanı Şehalivar mahallesi No. 44 de Süleyman, Edirne Selemon N. Levi kazımir tüccarı V. Yasef, Küşük- ayasofya Bardakçı sokak No. 8 de Meliha (Alkan, Ankara gümrük tetkik kaleminde evrak:ımüsbite mü, meyyizi Aziz Kaner kın Neziha, Vefa lisesi ?-B den 773 Sermet, Mardin As, hastanesi hesap memuru Nuri Çayan Bay ve Bayanlar. İstanbul 98 inci mektep Ömer Faruk; Vefn Azapasköri Lâstik | sokağı No.8 Perihan, top Beyoğlu 21 inci möktep Ünel snf 19 Neodet Şüngör Bay ve Bayanlar, Ankara San'at mektebi ikzari de 11$t4 Mehmef Yasa, İstay» bul Cağaloğlu (Emniyet Sandığı yanında 58 Nerimağ zcan, Ödemiş Beygir Peynips ci Cafer oğlu Mehmet, İstânbul erkek laesi 503 Nihat Özen, bul .i Msesi sınıf 8/D den 766 dan Fe Mİ e eni Bank Mahni Pal İlter oğlu Yaşar. İstanbul 49uncu mektep 39 Yaşar, Merzifon Karamustafa paşf ilk. p sınıf Öten 08 (isim okun. mamığtır), İstanbul kız lisesinden vk , Yüksel, Gülatasarap lisesi 6dan 147 Ferruh Daryavuz Bay v& Bayanlar. Eskişehir uşak fabrikası erlerindeş lâvazimde yazıcı Emis Özdemir, Gerede tuhâs ye Sebar Sevim, Samatya 43 üncü step 3 üncü sınıf 69 M, Yi Daratyeni Gataskiez 247 Mahni Yıllar, Paşabahçe İncirli köy No. 1 Ankara inşaat Zikni kızı tebi 23 Şerafettin, Bozyük (hükü; caddesi kunduracı H. Hüseyin yanın. Hikmet eki, Alaşehir berber & eddin kalfası Ahmet, Yudanya Kemalpaşa cad. 119 da Sami Söni iü sokak Ni onya Terfi sade Osman soy, Kumkapı Hisar çe 6 da Naime, Nuri kalfası iltekin, Em Karagümrük inci o mektep Nüzhet Ferit, Bursa Muradiye Asâp esmisi yanında No. 1âöde Turaş, Kıriltoprak 6 ıncı mektep 4 üncü sana S. Balim, İnegöl ortamektep sınıf 2d. 179 Ahmet Çelik, ya Adami oteli müdürü All oğlu Ösman Çevik, iwas piyade alay mutanı İyi Atasü, Adana a 'eni Güzellik salonunda Kemal maz. Kayseri yollama memuru oğlu Zeki, ortamektep alât, Ankara Zn mektebi 3 sınıf 308 Muallâ Ziya Bayan ve Ba; Ankara Devrim ilkmektebı 687 Mehmet Toker, Biga Ar- sihalei M. Mutlu, Pan iti Derebaşı sokak No. 7de Na; adıköy erkek lisesi 896 Mubi Balıkesir Aygören mahallesi karak. altı sokak No. 4de Ziya, Üsküdar Selâmizli mahallesi ral sokalş No 8 de Haydar, Ayvalık Kurtuluğ mektebi 3 üne smmf Doğan Sedat, Samsun Ziraat bank muamelât amiri Hadi Tuna kızı Leylâ, Samsun inbi sarlar fen memuru Nafiz kızı Jale, « dava vekili Safvet | oğlü M ir, Samsun Salâhiye mabhollesi yokuş sokek No. 7 de Bülent Adana posta seyyar memuru Sami kizi Neriman, Samsun Bayezit zada Ali kazı Servet, Ceyhan Muradiye mahaliesi No, 2 de Hüsnü, Amesya Derviş zade Abdullah oğlu Rüştü va Aslan, İzmir (o Dibekbaşında ? inci sokak No.'280 de Kemal, Alpullu İlkmektep sınıf $ den 73 Kemal,