10 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Memleket Manzarası Anadoluda Kelek Ve Kayapaları Nasıl Yaparlar? Kemaliye ( Husust) — Genel ve özel taşıma anaçlarının gözden geçirilmesi — folklor bakımından faydalı olur. Anadolunun her ya- nında nehirlerde taşıma anacı kelek ve kayapalardır. Suların akıntısına bırakılarak motorsuz, küreksiz, yelkensiz, dümensiz İş- letilen bu anaçlar her çeşit eşya ve Ürün taşımakta kullanılır. Ke- maliye lle Kuru çay arasında ke- lek ve kayapadan çok istifade edilir. Kemaliyede tarın işleri pek dardır. Yiyecek ve yakacak Ku- ru çayda taşıma anacı kayapadır. Kayapa elli santim eninde 10 metre uzunluğunda oh denilen seren kütüklerinden yapılır. Bu kütüklerin her biri 300 - 500 kilo ağırlığındadır. Bunlar - birbirine zincirle bağlanmakta ve sal şek- line konularak nehire bırakılmak- tadır. Keleğe gelince; kelek teke de- risinden yapılır. Teke derisi hay- vandan tulum halinde çıkarılır. Bu tulumu çıkarmak büyük bir maharete bağlıdır. Tulumun bü- tün delikleri yine meharetle di- kilip su geçmez bir şekilde ka- pandıktan sonra deri şişirilir ve suya atılır. Su içinde 8- 10 tulum birbirine bağlanır ve üzerlerine ızgara şeklinde tahtalar konur. Artık kelek denilen taşıma aleti meydana gelmiş demektir. Kelek yalnız suyun akıntısına gider. Va- rılan iskelede eşya boşaltıldıktan sonra kelek bozulur, tulumlar ve tahtalar hayvanın sırtına yükleti- Anadoıunun Paraılz Doktoru. lir, su ile gelinen yol, karadan ayakla tera yüzüne geri dönmek suretile alınır. Çanakkalede Bir Deniz Kazası , Çanakkale (Hususl) — Öin!- men Süreyya, Sebatl altı ok ve gazeteci Tahsin Şaşmaz bir san» dal gezintisi yapmaya hazırlanır- larken sandal devrilmiş, — genç- ler sandalın altında kalmışlardır. Iki dakika sandalın altından kur- tulamıyan İki genç bir haylı su yutmuşlardır. Gençler bir aralık sandalın altından çıkmağa muvaf- fak olmuşlar, muhakkak bir ölüm- den kurtulmuşlardır. BUTÜN ÜLKEYİ DOLAŞAMAZSINIZ M Şon Po P BİR İL BürTÜN ÜLKEYİ HER GUN DOLAŞIR Sinir ve akıl bastalıkları müt Dr. ETEM VASSAF Cağaloğlu Orhan B. manı Tel.22088 Ev, Kadıköy Bahariye sokak Tel 6079 —0 ae ea Tokatta Baymdırlık lşlerı. Elektrik Ya- pılıyor, Su Getiriliyor Tokat (Hususi) — Tokat cüm- huriyet devrine kadar hiç bayın- dırlık görmemiş memleketlerimiz- den birisidir. Cumurlukla beraber başlayan bayındırıık çalışmaları burayı da içine almış, bir çok ye- ni eserler vücude getirilmiştir. Bu meyanda mükemmel bir has- tane yapılmış, yanıbaşımızdaki Turhal şeker fabrikası Tokatlılar için yeni bir kazanç yolu açmış- tır. Yeni hava kurumu ve halk evi binaları cümhuriyet meydan- nı süslemiş, Kamâl Atatürk anıtı yalnız bu meydana değil, bütün kasabaya şeref vermiştir. Tokat yavaş yavaş Yeşilirma. ğa doğru büyümekte ve yayıl- maktadır. Şimdi şehra elektrik tesisatı yapılmaktadır. Altı ay son- ra Tokat elektriklenmiş, endüstri evleri de bu kuvvetten Istifade et- meğe başlamış bulunacaklardır. Yeşilirmağın #sağ yakasında bir koşu yeri hazırlanmaktadır. 140 bin lira sarfı ile Çürdük menba suyu da şehre akıtılacak, halk Ak ve Karasu denilen, içmeye yara- mıyan, fakat başka su olmadığı için bizzarur içilen sulardan kur- tulacaktır. Tokat ve Atatörk heykeli Çanakkaledeki Fransız Ölülerini Ziyaret Çanakkale ( Hususi) — Verdün torpitosu Maydosa demirledi top atılarak Kent ve Çanakkale sava- şı ölüleri selâmlandı. Maydos İlçe bayı beraberinde olduğu halde Amiral seddülbahre gitti, Fransız mezarlarını gezdi. Çanakkalede Ürln Bereketi Çanakkale ( Hususi ) — Yeni yıl ürünündeki şimdiye kadar hiç bir yıl görülmemiştir. Harman baş- lamıştır. Ürün çok dolgun, ve çok temizdir . Haymana Haymana kaplıcasının görünüşü Haymana, (Hususi) — Hayma- na, moderen bir kaplıcaya malik- tir. 24 saatte 350 ton akıtan bu kaplıcanın suyunda kükürt ve çe- lik bulunmaktadır ve böbrek, ro- matizme bastalıklarile ekzamalara ve cilt hastalıklarına çok İyi gel- mektedir. Bundan dolayı bu kap- Kızılcahamamda İlk Pazar Kuruluşu Tören- le Kutlulandı Kızılcahamam, (Hususi) — Kı- zılcahamam ilk pazar törenle açıl- mıştır. Açılma törenine Çeltikçi, Çamlıkdere, Gönem ve Pazar na- hiyeleri halkıda gelmişle, akşama kadar şenlik yaparak — pazarın | açılışını kutlulamışlardır, Törenden scnra pehlivan güreşleri ve at ko- şuları da yapılmıştır. Şimdiye ka- dar Kızılcahamamda pazar kuru- mazdı. Karşıyakada Bir Kaza Izmir (Hususi) — 12 yaşında | bir çocuk karşı yakada tırman- dığı e'ektrik direğinden düşmüş, ölmüştür. hca çok rağbet görmekte ve bir çok hastaları İyi eden bir hastane gibi dolup boşalmaktadır. Haymananın havasının ve su yunun çok güzel ve yeşilliklere gömülmüş bir kasaba olması buraya çok misafir çekmektedir. Haymana anadolunun parasız doktorudur. Bursada eee Elektrik 12,5 Kuruşa İndirildi Ankara 9 (Hususi) — Bursa- da elektriğin kilovatı 20 kuruş- tu. Bayındırlık bakanlığı yaptığı incelemeler sonunda — elektriğin kilovatını 12,5 kuruşa indirmiştir. Kızılcahamamda Atatürk Günü Kızılcahamam ( Husust) — Ata- türkün kazamızı teşrif ve burada bir gece kalmak suretile Kızılca- hamamlıları sevindirdikleri16 temmuz bura Şarkurulunca Atatürk günü olmak üzere kabul edilmiş ve gü- zel çamlıklarımıza da Gazi çamlık- ları unvanı verilmiş idi. Her sene bu hatırayı taziz etmek Üzere '16 temmaz gününü candan kutlula« Çorumda Yağmur ;*|Fırtına Ve Yıldırım İki Minare, İki De Ev Yıkıldı Çorum, (Hususi) — Burada şiddetli ve sağnaklı bir yağmur olmuş, yarım saat İçinde şehir su ve gel içinde kalmıştır. Yağ- murun bağ ve bahçelere faydası olmuştur. Yağmurdan sonra şid- detli bir fırtına olmuş, Çöplü mahallesinin Nurullah sokağındaki cami ile Selimiye sokağındaki camiin minareleri yıkılmıştır. Bu minareler de - devrilirken iki evi yıkmışlardır. Fakat la- sanca bir kaza olmamıştır. Çorum parkına da yıldırım düşmüştür. Karamanın Meşhur Şelâlesi Karaman (Hususi) — Haydar- paşadan trenle 848 — kilometre mesafede olan Karaman deniz yüzünden 1030 metre yüksekte ve 4750 kilometre mesaha üzeri- ne kurulmuştur, beş nahiyesile beraber nüfusu 57440 dır. Kasa- ba 20 mal. eye ayrılmıştır. Ka- sabanın senelik ithalâtı 1500 kilo kahve, 10 vagon petrol, 1000 ki- lo çay, 20 bin kilo pirinç, 15 bin kilo sabun, 10 bin kilo zeytinya- ğı 400 vagon arpa ve buğday, 40 bin liralık manifatura ve tuha- fiye, S0 vagon da sebze ve mey- vadan ibarettir. Kasabada ikl otel, d hamam 10 han vardır. Pazar gününden başka hergün kasabada pazar kurulmaktadır. Kaymakam ayni — zamanda Şarbaylık — vazifesini yapmakta, şehrin bayındırlaşması İşile uğ- raşmaktadr, Karamanda Göksu- dan ayrılan bıçakçı suyu bir. şe- lâle yapmaktadır. Bu şelâle 50 metro yüksekliktan düşmektedir. Bu sudan istifade edildiği takdir- de 12500 beygir kuvvetinde bir kudret İstihsal edileceği umuk: maktadır. Çoruh Suyu Bir Çocuk Aldı Bayburt (Hasusi) — Çoruh çayını geçmek istiyen dört çocu- ğu su almış, bunlardan Üçü güç- lükle kurtarılmış biri boğulmuş- tur. İki gündenberi ceset arandı- ğı halde bulunamamıştır. mak ve Atatürke derin hürmetle- rini sunmak Üzere şenlikler yapıl- mak için şimdiden geniş mikyasta hazırlıklara başlanmıştır. Temmuz 10 ——T eee —t . —l— — el Dünya İktisat Haber!er!l | Kanadada Buğday Kontrolü Ottavadan yazıyorları — Kanada meclisi, Buğday alış verişlerini kontrol altına alan bir kanunu kabul etmiştir. Bu kanunla bir Buğday ofisi ihdas edilmektedir. Bu ofls, her yıl rekolteden arta- cak olan buğdayın satışı ile uğ- raşacak ve yeni rekolteyi satın almak hakkı bulunacaktır. Ser- best piyasa için hükümetin mus tabık kalarak, asgarl bir fiat tesbit edecek bu fiattan aşağı- ya buğday satılamıyacaktır. Böy- lelikle serbest piyasada hergün ofis tarafından verilen iki fiat bus lunacak ve bu suretle serbest pl- vasa eskisi gibi işlerini göreceke tir. Köylü isterse malımı serbest piyasada satacak isterse - ofisa ait olan satış acentesine verecek» tir. Bu son takdirde kendisine bir vesika verilecek ve yıl sonundea görülecek olan ofis hesabındaki kârdan hissesine düşeni de ala- caktır. Fiatların düşmemesi İçin buğday ofisi borsaya arzedilen bütun buğdayları satın almak xa« ruretinde olacaktır. Londradan yazılıyor: Ingiltere- de de yerli şeket ngilterenin| yoilnirıık .lçhı önemli bir çalış- ma vardır. Hüküs met pancar yoetiştiricilerini — tute mıya karar vermiştir. Bu kararın bidayette aleyhtarları çok iken son zamanlarda fikirler yatışmış hattâ lehde bir cereyan da baş« lamıştır. Bu bakımdan olarak hükümet pancar yetiştiricileri için bütçeye konulan tahsisatı 2 mik yon 800,000 — Ingiliz lirası arttıre mıştır. Bu para kambiyo hesabile takriben yirmi milyon Türk liram kadar bir şey tutar. Bu da Ingik terenin yerli şeker sanayline ne büyük bir ehemmiyet verdiğinl ve gerbesti taraftarı İngilterenin de nihâyet himaye sistemine dön- mekte olduğunu göstermektedir. x Paris, (Özel) Fransızlarla Te panyollar arasın« da bir ticaret an« laşması — yapmak için burada iki heyet konuşmüla- yına devam et- mektedir. Fakat çok uzun süren bu konuşmalara rağmen hâlâ bir anlaşmaya varılamamıştır. Fakat yakında iyi bir sonunç elde edie leceği umulmaktadır. İspanyollar Fransaya — Kanarya adalarının muzlarını serbestçe sokmak - İsti- yorlar. Fransızlar ise Ispanyaya etomobil satmak arzusundadırlar. Iki taraf ta bu teklifleri ökono- mik gidişine aykırı bulmaktadır.! Son Posta İLÂN FIATLARI P Gazetenin esas gazisile Bir sütanan Hel satırı bir (santim) sayıtır. 2ee Sayfasına göre bir santi- müin ilâön fiatı şunlardırı 3—Bir gantimde — vasati (8) kelime — vardır. 4 Ince ve kalın yazılar tutacakları yere — göre sanlimle ölçülür,