12 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Lııııızıı:ı, Gazeteciler.. Biz gazeteciler, aklın I;: I:ı_ııı kendimize ayırmışızdır. ğru biz düşünürüz. Devlet ıdıı_ılıll ve bütün yurtdaşlar, bütün işler- de gareleci aklını kıhwj olarak almalıdırlar. İç ve dış Giyasaya, ekonomiye, finansa, endüstriye, tecime, san'at ve fikir İşlerine, her şeye bizim aklımız berkesten iyi erer. d'hösııyıl.rh en iyisi de bizdedir: Gazeteci gözli en uzağı, en yakını var olamı, olmiyanı, havada uçan, yerde gerzen, suda yüzen her şeyi herkeslen iyi görür. Kelebek ka- nadınmm hiçbir rengi gözümüzden kaçmaz. Televizyon kuvveti ile, memleketin öbür ucunda kerpiç bir oda içinde işlenen kusorları görürüz. Hiç bir yaratığın burnu, ge- zeteci burnu kadar koku almaz. Geleceği, olacağı, yapılacağı me- samız Üstündeki çiçek gibi kok- larız. Vazan: Atey Gazeteci kulağı, bin kulak kuvvetindedir: Yumuşak toprak üstünde yürüyen karıncanın ayak sesini, damarların içindeki kanın akışını duyarız. Çenemizi övmeye bile İüzum görmem: Saatte yüz bin basan rotatifler, — fıçılarla — mürekkep, vagonlarla kâğıt sözlerimizi almıya yetişmez, Bir küçük, son derece küçük bir kusumuz vardır: Herkesten istediğimizi kendimiz yapamayız. Ondan daha ufak bir eksiğimiz de Türkçeyi az bilişimizdir. Hani şu 240 kelime yok mu, onların bir türlü “içinden çıkama- yız. Tam 48 gün gazetemizde; *“Bu kelimeleri kullanmıyan yazı- ları gazetemize kabul etmeyiz!,, diye yazarız. Fakat tecim yerine Hicaret, döndü yerine avdet etti demekte devam ederiz. Büyük harp zamanı, bir gece Ada'da Namık İsmall, Çallı Ib- rahim ve ben sandalla geriyor- duk. Bütün deniz ay ışığına bo- gulmuştu. — Namil ben kürek çekiyorduk. Çallı da sandalın ar- kasında aya ve sulara bakıyordu. Bir aralık derin derin içini çe- kerek: — Çacuklar, dedi, siz benim yerimde olup duyduklarımı duy- sanız, kendinizi denize atardınız. EBen sordum: — Peki sen niçin kendini at- miyorsun! — Siz bana bakmayınız; dedi. Siz de sevgili okurlarım, — siz bizim aklımıza, gözümüze, kula- ğimıza, — burnumuza, hepsine tanrıya İnanır gibi ina- nıniz, fakat bize bakmayınız! Japonyada Deprenme 6 Kişi Öldü Tokyo, 11 (A. A.) — Buglin saat 17,25 de Tokyo Güney ba- lısının yöz mil uzağında bulunan Şizuoka bölgesinde şiddetli bir deprem olmuştur. SON POSTA “Resimli Makal KA Çocuğun Gita-: VE ! Çocuk büyüyen bir çiçek gibidir. Her gün sulanmak, bakılmak, etrafındaki yabani olanlardan kurtanlınak, top- rağı temizlenmek lster. Bol güneş, bol su, bol hava, bol ve güzel toprak nasıl çiçeğin en tabil gıdası ise, bol hava bol ; büyük gıdasıdır. Yalnız çocuk yetliştirmek yetmez. Onu hastalıksr, şen ve neş'eli yetiştirmek de borcumuzdur. Ona fen- nin gösterdiği en son usüllerle bakmak analık vaz- d femizdir. bol gıda, ve güzel bir muhit de çacuğı — - - çenemize, | Yunan Meclisi Kapandı Yunanlılar Krallı Mı, Kralsız Mı De- mokrasi İIstediklerini Bildirecekler Atina, 11 ( uzel) — Başbakan Çaldaris parlâmentonun — dünkü toplanışında verdiği söylevde re- jem — meselesinden — bahsederek, cumuriyet rejimini kuran Gene- loy'un utacılacak bir tarzda yapıl- dığını, şimdi ise ulusun özgür bir surette fikrini bildirmesi İçin ted- bir alındığımı söyledikten sonra : « Ulusun Monarşiyi mi, Cumu- riyeti mi — tercih ği meselesi mevzaubahs değildir. — Krallı mı, kralsız mı demokrasi İstediği mev- zubahstir. » Parlâmento Geneloy (reyiâm) dilergesini takririni kabul etmiş- tir. Geneloy 15 teşrinisaniye ka- dar yapılacaktır. Parlâmanto birinel teşrin s0- Habsburglar İş Başına Gelmiyecek Viyana, 11 (A.A.) — B. Şup nig, havas ajansının mümesslline Hababurg hanedânı meseleleri hak- kında diyevde bulunarak Habs- burgların tekrar iş başına getiri- mesini hiç bir surelle mevzu- bahsolmadığını kaydeltikden sonra demiştir kk Yalnız Austuryaya — taalluk | eden ve hiç bir kimseyi tehdit ' etmiyen bu muamele, bundan başka, daha evvel islimzaç edi- | len ecnebi devlet adamlarının da hiç bir itirazına uğramamıçtır. | Yabancı İllerde | Talebelere Ne Kadar Para Verilecek Ankara, l11i — Yabancı iller- de devlet besabına veya kendi besaplarına okuyan talebelerimize hez ay ancak ve en çok İngiltere ve Amerika için 70 dolar lsviçre için &, Almanya için 53, Avusturya ve Macaristan için 54, Çokoslovıkyı ve Paris için S5, Halya ve Fransa için 50, Belçika için 45 dolar döviz verilecektir. İSTER — eei ee —İ_ e - İNAN IST I;Savaşa — Karşı Amerika da Üç Önemli Kanun Vaşington, 11 (ALA) — Se- nato diş işleri komisyonu, bila- raflığa ait Uç kanum lâyihasını in- celemiştir. Birinci kanun harp ha- linde olan memleketlere silâh ç- karılmasını yasak etmekte ve bu memleketlere giden eşya vapur- larından Amerikan bayrağı hima- yesini geri almaktadır. İkinci kanun bu memleketlere gidecek Amerikan vatandaşlara pasaport verilmemesine — dairdir. Üçüncü kanun da, bu memleket- lerle her türlü Finansal münese- batı yasak etmektedir, Bir Yunan Tayyaresi Düştü Atina, 11 (Özel ) — Tatuvi tayyare — karargâhina — mensup süel bir tayyare AÂtina üstünde talim uçuşları yaparken motörü bozulmuş ve tayyare yere düş: müştür. İçinde bulunan — râşıt ölmüş, pilot ağır Surette yarar lanmıştır. Merinos Programı Ankara, 11 — Merinos pro- gramnın — tatbikine geçilmiştir. Bursa, Balıkesir, Çanakkale ve havalisindeki koyunlar 8 yıl için- de kâmilen merinoslaştırrfacaktır. En iyi merinos yetiştireceklere büyük para mükâfatı verilecektir. Aydın Hattında Çalışma'ar İzmir, 11 — Devlet Demir- yolları Aydın hatlında son sistem eli kişilik olobüsler işletecektir. Battın 120 metre'ik Tozlu kısmı» na balast dökülmektedir. Meyam- kökü, zeytinyağı ve yolkcu nakli- yatı tarifelerinde bemen tenzilât apılacaktır. | namiyacak Bulğar Kralın_ı : Öldüreceklerdi Sofyada Yeni Tevkifler Yapıldı Sölya, TEÇAA,) — Polia, Protgerof gurupuna mensup orim teşkilâtının merkez komitesi eski Üyesinden Petro Trainikof yakala- mıştır. Suçlu Sofya mahkemesin- ce aranmakta İdi, (Sotyadun bildirildiğine göre tevkit edilenler Kıral Borisi öldürmiye karar vermişlerdi. Suikast Sofyada k olan jimasatik şanlikleri sırasında l Diğer tevkiller hakkındaki haberler beşinci sahife- mizdedir.| Sofyada İzciler Bayramı Sofya, 12(Özel) — Bulgar Yugoslav, Çek ve Polonyalı izci- lerin burada yapacakları bayramı kral kendisi açacaktır. Bayramlarda 10000 — Bulgar, 5000 Yugoslüâv, 400 Çek, 400 Beyaz Rus ixci .ile Polonyalılar» dan bir heyet hazır bulunacaktır. Eski Ve Kirli Para- Jar Değiştirilecek Ankara, 11 — Eski paraları değiştirmea talimatnamesi değişti- rilmiştir. Bu yeni talimatnameye göre münderecatı kolaylıkla oku- kadar — kirlenmiş, | yağlanımış veya parçalanmış voya- hut yanmış ve kavrulmuş banknotlar yenilerile değiştirilecektir. Bun- lardan Finans Fakanının imzasile Beri veya sıra numaraları eksiksiz okunanlar tamı tamına - değişlk rilecektir. Bir Damat Kaynatasını| Vurdu | Üsküdarda Abacıdede mahal- lesinde oturan Halil, —damadı Yaşarla kavga etmiş'er, Yaşar, bıçakla kayımpederini karnından ve muhtelif yerlerinden — ölüm halinde yaralamıştır. Hali! Zeynep Kâmil hastanesine kaldırılmıştır. E INANMA! Birçok binaların yıkıldığı bil- diriliyor. Şirnoka şehrinde yan- gınlar çıkmış - ve münakalât ke- silmiştir. Tokyoda daha hafif bir dep- Teme hissedilmiştir. Tokyo, 11 (A A.) — Şizuoka bölgesindeki depremde altı lü. % elli altı kişl yaralanmıştır. İzmir, dışarı ülkelere taze yemiş ve yaş <zerzivat çıkarabilmek için melere ihtiyacı olduğunu tesbit etmiş ve bir takun geyler istemiş. Bunlar nelermiş bilir misiniz? Hıyar tohumu, kiraz, geftali, armat fidanları ve saire. Çünkü bizim meyvalar ve sebzeler değil, hıyarları- | bir de münait bir iklim. ,, iİSTER İNAN İSTER İNANMA? mız bile sakibimiz memleketlerin hiyarlarından — cisa itibarile eşağı imiş, kirarlarımız, şeftalilerimiz, armutla- rTımız eenebi mahaullerile rekabet edemerzmiş. Bunu haber veren gazete gu hükmü veriyor: “Anlaşılıyor ki elimizde yalnız bir kuru toprak var, Sözün Kısası Memleketin Hastane İhtiyacı Server Bedi Memleketin hastahane ihtiya« cını anlayabilmeniz için hasta, fakir vo hükümet hastahanelerin- den birine mühtaç olmanız lâzım- dır. Sağlam misınız? Cebinizde paranız varmı? Ancak bu ihtiyacı biraz aklınızla idrak edebilir, fa- kat meselenin feci, insanı hüngür hünğür ağlatacak kadar feci ta- rafını göremezsiniz, bilemezsiniz, hissedemerzsiniz. Hükümet hastahanelerinin ka- pısından * yer yok! ,, diye savulan | bazan bir virane köşesinde kakır- dayıp kalan yersiz, yurtsuz, para- sız, kimsesiz hastalardan bir tane- sini görseniz, milli bir facıanın sessirce her gün nail tekerrür ettiğin! anlarsınız. Bazan hasta- hanelerimizde bir veremliyi şifa- dan evvel taburcu yapmak lâzım gelir, böyle vaktinden evvel so- kağa ve hayatın kasırğalarına utılan hasta nereye — gönderilir, bilirmisiniz? Ölüme! Hiç şüphesiz ölümel.. Kocası çüpçü olan bir veremli kadın o metodik ve mas- raflı tedaviyi nereden bulacaktır? Ya dullar ve kimsesizler? Hastahanelerde yersizliğin tüy- ler Ürpertici birçok safhaları var- dır. Meselâ bir veremliler koğu- şunda Ümitsiz bir hastayı tecrit imkânı olmadığı için bu hasta ötekilerin gözü Öönünde ölür ve yalnırz, ötekiler Üstünde yaptığı korkunç telkin ile, bir lokomotif gibi arkasından birkaç ölü daha çeker, götürür. Böyle korkudan hastalıkları artan ve şifa ümitle- rini kaybederek ölen pek çok hasta vardır. Çünkü sıhhat, her- şeyden evvel manevi kuvvet, ümit ve ncfse itimat demektir. Balkanlarda yüz kişide bir ki- şiye bir yatak hesabile hastaha- neler yapılmıştır. Bizde, koca ls- tanbulda, topu topu 1500 yatak var. Halbuki en aşağı 10,000 ta- ne olması lâzım. Lâzım amma bu lüzumu kime anlatabilirsiniz? Asıl anlaması lâzimgelenler hasta ve fakir de- ğgildirler, Ne söyleseniz edebiyat yaptığınıza hükmedeceklerdir. Fa- kat biz yine #söyleyelim ve bir gazete başmuharririnin — teklifini alkışlayalım: Evet, Tramvay Kum- panyasından alınacak bir milyon küsur lira ile memlekette iki üç hastahane yapmak teklifini bü- tün kalbimirzle alkışlayalım. 'Bir İtalyan Vapuru Battı Yirmi Bir Kişi Boğuldu Roma, 12 (A.A) Bingazi yakımnlarında batan Attilio adındak! Htalyan vapurunda 14 yolcu ve 15 tayfa vardı. Vapur Bingaziden henüt altı mil kadar açılmış idi ki bir- denbire yana yaslanmış ve hemea tersine dönerek batmıştır. San- dalları bile indirmeye vakit kak mamıştır. 13 yolcu ve B tayla boğalınuştur. Bir Aylık Devlet Geliri Ankara 11 — Finans Bakam lığının hesabına göre bu yıl hazi- ran ayında geçen yıla bakılınca 400 bin lira fazla tahsilât yapıl- dığı görülmektedir. Gazete Kâğıdı Da Yapacağız Ankara, 11 — İzmitte kurulan kâğıt fabrikası eylül haşında moerasimle açılacaktır. Fabrikada gazete kâğıdı da yapılacaktar.