19 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

19 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

HR > H4 AŞ . Sefalet Yuvalarında Fakir Anayı Denemek İçin Dedim Kı ( Bı.ıını. 1 inel yözde ) Çocuğa bir baba gibi bakacak, Dadılarla büyütecek, yedirip içl- recek, giydirip kuşatacak, okue tup büyütecek! Kendisine çocuğunu verecek olanlara iyi para da adıyor. Eger istersen, küçüğü ona verir ve fakirlikten kurtarırsın! Sözlerimi — dikkatle — dinleyen Lebibe hazin bir Gmitle sordu: — Yetiştirdikten sonra bana vörecek ml ? Hayır amma, istediğin zaman . gidip görebileceksin ! Konuşmamıza kulak — veren hemşire de karıştı: — Bana kalırsa hiç düşünme- den razı ol... Hem sen daha, bir çok çocuklar yetiştirebilecek ka- dar gençsin de | Pa teklif ve bu israr fakir ananın temiz yüreğinde haklı bir Şüphe yaratmıştı. Gözlerinde, ge- diğimizden beri parlıyan minnet işığı, İsyan ve — hiddet bulutile örtüldü. — Gözleri — kucağindaki çocuğunun gözlerinde, bir müd- det düşündü. Sonra sordu: — Bu dediğiniz zengin adam genç midir ? Mana veremediğim bu sorguya merakla: — Evet! dedimı Lebibe, bemşireyi ve beni za- vallılığı gitmiş bir bakışla süzdü. i;nrı mantıkı tokat kadar cert Bir cevap verdi: — Mademki geçtir; daha bir — ; çok paralar kazanabilir... Ben birjtane daha yetliştirebi- İirim diye çocuğumu ona verece- gime, o bir daha kazanabileceği için servetini bana verse ya? Onunla konuşmaya bir müd- det daha devam eden hemşirenin bu sözlere kargılık neler söyledi- - ğini bilmiyorum. Fakat kendi hesabıma ben bu cevabın cevabını, tek kelâm etme- yüp uzaklaşmakla verdim! * - — İlk kandil çöreği derler bunlara.., Halkaya dizipte böyle beşiğin ipine asıp kuruttuktan konra uyuz bir köpeğe yedirilirse “ çocuğun kısmeti gür olurmuş! Bu gözleri, aynı mahallenin bir. diğer evinde atmışlık bir kadın söyledi. Torununun kısmetini, uyuz bir köpeğin karnına girecek kurutul. muş kandil halkalarından bekle. yen ninenin daracık odasında “ yalnız bir karyola vardı. Halbuki © odanın içinde, nineden başka kızı, diğer üç torunu, ve damadı yaşıyormuş. — İhtiyar, — Üstünde oturduğumuz sert kerevette yatı- yormuş; gelini !e damadı da karyolada... Bu taksimden sonra odanın içinde bir kedinin bile barınabi- B icoği yer' kalmıyorda. *Mürakla sordum: t — Ya çocuklar nerede yatıe yorlar? Ihtiyarın bu sorguma cevap vermesine vakit kalmadan, köşe- deki karyolanın eteği kalktı ve dişarıya, beş, altı yaşlarında, Barı-caçlı, tombul bir çocuk başı pzandı, İri, parlak gözlerini göz- — lerime dikti ve: — Biz, dedi, Buldınhyomd Öğüt vvııktıı çenesi yoru- lan hemşire aulatıyor : — Eiz, snde hasta çocukların visile uğraşmayız. Âz evvel Tuhaf şep! Fakir evleri hep bir- benziyor gördüğünüz gibi, sihhatleri ye- rinde yavruları da kontrol ede- riz ve onlara çocuklarının sıhha- tini korumanın yollarını anlatırız. Ve durarak Hâve etti: — Şimdi buraya gireceğiz... Burası hiç bilmediğimiz, tanıma- dığımız bir yerdir. Çünkü müta- assıp kimselerle karşılaşmaklığı- mız mübtemeldir. Bu itibarla, evvelâ biz girelim ve siz kapıda bekleyin. Bizden ayrılışlarından az sonra yanımıza dönen hemşire Müzeyyen: — Gelin! Diyerek bizi nöbet- ten kurtardıktan sona, gtreceğimiz yeni kalıbı bildirdi: — Sizla sıhhat işleri müfettişi olduğunuzu söyledik! Üstü birbirine eklenmiş çuvak larla örtülü bir avludan geçerek bir bodur insanın bile başını eğ- meden dolaşamiyacağı kadar ba- sık tavanlı bir odaya girdik. Odanın döşemesi ve tavanı, bir dilenci caketi kadar yamalı, fakat bir çocuk bakışı kadar temizdi. Etrafıma biraz bakınca anladım ki iasan fıkara evlerini dolaşırken birinden çıkıp diğerine :iıdlğlnl kolay anlıyamıyor. Çüne Ü evlerin hepsi, aymızamanda aym plân Üzerine, ve aynı mabk zeme ile yapılmış kadar uynı. Hem bu — benzoyiş — sade evlerin dıvarlarında, döşemelerinde değli, oşyalarında, hattâ İnsanla- rında bile göze çarpıyor. Fakat bu son girdiğimiz ye- rin, fukara evlerinin Lüksü oldu belli zira sabunu, sandalyesi, ki riti değil, aynası hattâ saati bile var, Beşikteki çocuğa ıokıılın hem- gire Müzeyyen, İğnesi konmuş bir gramofon gibi öğütlerine başladır — Çocuğu böyle bütün kun- dağa sokmayın ve kollarını mut- laka dışarda birakin. Çünkü sıkı ve bütün kundak, çocukların bi- yümelerine mani olur. — Şimdi bu ailenin Sosyal fi- gini dolduracağız .. Bizde mıntakamızdaki her aile- nin böyle birer fişi, birer xarfı vardır. Bir ailenin lctimat, Iktisadi ve sıhhi vaziyetini anlayabilmek için bu fişlere ve zarflara göz gezdi- rivermek kâfidir. Ve, çaentasındaki kutudan çı- kardığı rnpoıılı yüzünün podra- sını tazeleyerek İlâve etti : — Sosyal fişlerin nasıl hazır- landığını da şimdi göreceksiniz... Naci Sadullak saraman aa a aameaee a Kayıp — Fatih askerlik kalemi Koca Mustafa Paşa şubesindön aldı- gım askeri terhle vesikamı kaybettlm Yenisini alacağımdan eskisinin hük- mü yoktur. Mutirli oğlu Acı Badem end. desi 121 No, 310 tevellütlü Ali Haydar oğlu Abdülkadir C S8Por |İtalyanlar, Habeş İçin Çok Propaganda Yapıyorlar Dün Geceki Güreşler Macar güreşçilerle son maç grekoromen olarak dün akşam yapılmıştır. Neticeler şunlardır: 56 — Kiloda Kenan (Türk), Doyo (Macar) karşılaştı. 61 — Yaşar (Türk), Pomleni (Macar). Yaşar hükmen galip. 66 — Sadık (Türk), Barani (Macar). Henüz üç aylık güreşçi olan Sadık on altıncı dakikada karışık bir köprüde mağlüp ilân edildi ise de daima hasmına faik güreşmiştir. 72 — Hüseyin (Türk), Ördek (Macar). Macar tuşla mağlüp. 79 — Süleyman (Türk), Do- yuanyal (Macar). Süleyman 6 da- kikada Macara 'tuşla mağlüp. 87 — Mehmet (Türk), Törük (Macar). 14,19 dakikada Türk galip. Ağır Sıkletı Hasan (Türk), Bodo (Macar). Hasan mağlüp oldu. Şiit Maçı T.LC L Istanbul bölgesi futbol heyetinden: 21-7-1035 Pa- zar günü yapılacak şi't final maçı, Şeref alanında Beşiktaş - Beykoz saat 17,30 Bu maç bir buçuk saatlik İki devre nihayetinde bitmiyecek olursa onbeşer dakikalık İki devre daha uzatılacaktır. İstanbul Mıntakası Kongresi T.LCL Istanbul Bölgesi Başkanlığından: T.LC, L Istan- bul bölgesi kangresi 21/7/935 pazar günü saat 10 da bölge merkezi olan Beyoğlunda Halkevi binasında ,toplanacaktır. Bölgemize bağlı kulüplerin o gün ve o saatte selâhiyetnamele- rile beraber Üçer murahhas gön- dermeleri tebliğ olunur. Fransa Turunun 12 Inci Günü Paris, 18 ( AA ) — Fransa turu bisiklet koşusunun 195 kilo- metrelik 12 inci Kan - Marsilya yüğrümü - merhalesi- sonucu: 1 — Sarı Pelisiye 6 saat 3 dakika 2 saniye, 2 — Graniye 6 saat 3 dakika 4 saniye, 3 — Mokler 6 saat21 dakika 4 saniye. Koşuculardan Lapebie, Mer- vlel, Di Pace, Alvarez ve Bis- tagne koşudan vaz geçmişlerdir. Yağlı Güreş Müsabakamız Baştarafı 1 iüci yürde) Bu İşle meşgul olmak Üzere top- lanan komite icap eden tertibatı almıştır. Komitc, gece müsabar kaları için de stadyomda projek- törler koydurmakta ve oparlör tesisatı yapmaktadır. 6 hafta devam edecek olan ve şimdiye kadar alaturka güreşler: de en çok muvaffakiyet gösteren pehlivanların İştirak edeceği bu müsabakalar beş sımıf Üzerinden yapılacaktır. Küçük orta; orta; Büyük orta; “Baş altı; Baş. Müsabakaya girecek pehlivan- ların adedi takriben otuzdur. Yarından itibaren de bunların kimler — olduklarımı, hayatlarını meşretmek suretile sırasile okuyu- cularımıza tanıtaca; Kızılayın Kermesi Kızılay Kurumu Üyeleri için bir Kermes hazırlamakta olduğu- nu geçen nüshalarımızda yaz- mıştık , Kermesin 7 Eylül Cumartesi günü ve gecesl Taksim bahçesinde yapılması kararlaştırılmıştır. ( Baştarafı 1 inel yüzde ) Habeşliye karşı koymuş ve büyük kahramanlıklar göstermiştir. Bun- dan maada rlcattan bir gün son- ra İtalyanların Adovvo'yu tekrar zaptetmiş olduğunuda ünutmayı- nız ,, demişti, Musolininin bu teminatından Şüphe edenler, bu şüphe ve te- reddütlerini daha ziyade Habe- şistanın coğrafi vaziyetine iptiaa ettirmektedirler, Gerçi Habeşista- nın arazisi hakikaten çok arizalı- dır. Yüksek yaylaları, (5000) metreye kadar yükselen dağları, sarp geçitleri, uçurumlu sel yatak- ları ve bunların arasında da bir #ürü mağaralar vardır. İşte bu adamlar böyle bir arazide iptidal kabilelerin — müstevlilere — karşı koyabileceklerini — zannediyorlar. Fakat tarih böyle kanaatleri tek- rar tekrar tekzip etmiştir. Bundan kırk sene evvel Fran- sızlar Madagaskara — girdikleri zaman ellerinde bugünkü silâhla- Fı, tayyareleri, tankları, seyyar topları yoktu. Memlekette yolda yoktu. Velhasıl berşey yerlilerin lehinde görünüyordu. Fakat Ge- neral Duchesne'nin kumanndası altındaki küçük bir Framnsız kuv- vayı seferiyesi birkaç ay zarfında bütün memleketi işgal etmeye muvalfak olmuştu. Habeşistan tarihi de bazı mağlübiyetler — kaydetmektedir. 18658 senesi Kânunusanisinde Ingiliz kumandanı Lord Nopler Bahriahmerde Onnesly körfezinde karaya çıkmış ve sahilden 680 kilometre içeride bulunan Magda- laya yürümüş, buradaki kaleyl zaptederek yıkmış orada mahpus tutulanları kurtarmış ve Haziran ortalarına doğru — maiyetindeki kuvvetlerle beraboer tekrar sahile avdet etmişti. Halbuki Italyanların işi ceneral Duchesnenin ve Lord Noplerin gördükleri işden çok daha ko- laydır. Bugün Musolininin elinde son asistem bir hava kuvveti, tanklar ve soyyar toplar vardır. Kara kuvvetleri dağlık arazide harp edebilecek tecrübeli dağer lardan mürekkeptir. Musolininin aleyhine olduğu iddia edilen vaziyeti coğrafiye hakikatte onun tamamen lehk- nedir. Ben büyük barpte İItalyan askörlerile birlikte hem dağlık ve hem de düz arazide harp ettlim ve on yedi sene evvel bile Italya tayyarelerinin harp sahne- lerinde pişmiş —olan — Avrupalı askerlor Üzerinde ne tesirler yap- tığırı gözlerimle gördüm. Pordone yolunda, İtalyanların yaptıkları bir hava taarruzu Avusturyalıların muntazam ricatini * biran içinde paniğe, darmadağnık bir kaçışmaya çevirmişti. Bunla- rın vahşiler Üzerindeki tesirinin daha müthiş olacağına, onların maneviyatını tamamen kıracağına hiç şüphe yoktur. Habeşler elle- rindekl modern silâhlara rağmen koca İtalyan tırpanının önünde buğday gibi biçilmeye mahküm- durdurlar. Bazıları tam ve kat'l bir zafer kazanmak için büyük harplere lözüm olduğunu ileri sürmekte- dirler. Fakat mütemadi bir bom- bardımanın da düşmanın mane- viyatını — mahvedebileceğini — ve onları teslim olmaya İcbar ede- unutmamalıdır. ve dereleri bir Gerilla harbinin edamına yaramı- yacağı gibi bilâkls oraya gizle- nenler için hakiki bir ölüm tuza- ği olacaktır. Habeşistanda uzun ve sürekli bir harp olacağını tahmin eden- ler de yamılıyorlar. Musolininin marttan evvel bir emri vaki yap- ması ve Habeşistan: baştan başa İstilâ etmesi ihlimali vardır. Böyle bir şey dünya için mah-« zıhayır olacaktır. Garp devletleri, nüfuzlarını ve medeniyetlerini Avrupanın hari- cinde ne kadar teval ederlerse bu, hem bülün Avrupa için, hem- do istilâ edilen memleketler İçin leri, uçurumları bayırlı olacaktır. Bugün hissiyatı- na mağiüp olan bazı kimselerin sokaklarna, kilise veya parlâmen- to kürsilerinde, matbuat sütunla- rında — milletlerin — serbestisinden muahe- valz ver- aradaki mukavelelerden, delerden dem vurarak meleri gülünçtür. Esir ticaretinl İş edinen vahşi- lere karşı şefkat ve merhamet göstermek İngiliz seciyesine ya- kışmayan bir şeydir. İtalya, Habeşistanı istilâ ede- bilir ve etmelidir de. venmecenae ( ToEıınhlır, Davatler ) Kır Balosu Kadıköy Çocukları esirğeme kurumu kolu tarafından fakir ve kimsesiz — çocuklar — menfaatine önümüzdeki Cumartesi günü ak- şamı Fenerbahçe Belvül gazino- sunda bir kır balosu verilecektir. Dönüş için sabah saat 3 de Kalamış, Moda, Kadıköy lskeler lerino uğrayarak köprüye gidecek bir vapur femin edilmistir. D. Gurubunun Sersisi Sekiz genç ressamın teşkil et tiği D. guürübu beşinci Plastik sanatlar sergisini bugün saat 17 de Şehir tiyatrosu operet kıs- mında (Eski Fransız tiyatrosunda) açacaktır . — Açılış merasiminde ressam Elif Naci tarafından bir müsahabe yapılacaktır. Tebliğ Mürettipler Cemiyetinin Bir İsteği Türk Mürettipler Cemiyetinden: Istanbul gazete ve kitap matbaa- larında bulunan Cemiyetimize yazılı arkadaşlar namına bir mü- şavirin 20 Temmuz 1935 Cumar- tesi günü saat Id te Ankara caddesinde Bürhaneddin matbaası üst tarafındaki 50 numaralı Cemi- yetimiz yerinde bulunmasını dileriz. gerakareseseeeLenerare ee EEReAAaA Teşekkür Merhum General Mahmut Muhtarın oğl zevcim Ömer Muhtarıa velatı ve defni dolayısile gerek tahriren ve ge- rek şifahen beyanı taziyet edenlerle cenazesinde hazır bulunmak - suretile ihtiyarı zahmet odan muhterem zevata bu suretle ayrı avrı teşekküre teossürlr müz mani ve maddeten imkân — olma- dığındaa bu vazifeyi Haya muhteram güzetenizin tavassulunu rica ederlim. Zevoesi ' Şevket Ömer Muhtar rkeseee eee seseerKAnAN saat tam 21 de DELiİ DOLU Operet 3 Perde Cumarlesi ve Parar ai şümları öperet vadır. İstanbul, Şişli uramvayları temin