19 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

19 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

19 Temmuz OSMANLI SALTANATI GÜÇER ütareke devrinin tarihi » Her hakkı mahluzdur. aa > Yazan: Ziye Şakir Kaçmak İstiyen Memurlar Tokat Ve Yumrığ:larla Diğer odalarda saklanan me- murlar da, tüfek dipçikleri ve süngü uçlarile bu sıraya ithal edilmişti. Birgün evvel hain bir hükümet reisinin emirlerine körü- körne itaat eden ve (milli mü- dafan) ya en küçük bir kıymet ve ehemmiyet bile vermiyen bu efendiler; şimdi bu iki sıra efrun dizisi arasında başları göğüsle- rinin üstüne eğilmiş; renkleri kül kesilmiş; titreye titreye —merdi- venlerden — İndirilmişti. En önde sefil ve iğrenç bir vaziyette Vali İzzet Bey gidiyordu; oğlunu da #linden tutuyordu. Tam kapıdan çıkacakları za- Man, müfreze çavuşu dik bir Sesle şu emri vermişti : — Çabuk, başlarınızdakt fos- leri kalpakları atın. Bu emir, rumca bilenler ta- rafından derhal yerine getirik mişti, Fakat rumca bilmeyenler de yapacakları işte tereddüt etmiş- lerdi. O zaman süngüler derhal Uzanmış, başlardaki fesleri birer tarafa fırlatmış, bazılarının baş- larını ve yüzlerini de yaralamıştı. Bu zillete katlanmak İstemeyen bazı memurlar, kaçmak İstemiş- lerdi. Fakat bunlar, artık asker arasına karışan Rum komitecileri tarafından yakalanmış; — silleler, tokatlar, tekmeler altında ezi- mişlerdi. Memurla — kafilesi, kükümet dairesinin kapısından çıkarılmış, başları açık, kıyafetleri perişan, elleri havaya kalkmış olarak Rıh- tım caddesine doğru yürütülmeye başlamıştı. Kafile — ikide birde durduruluyor; şu emir veriliyordu: — Haydi — bakalım bağırın; zito Venizelosi. O zaman kalınlı inceli, titrek Ve perişan sesler: — Zito Venizelosl!.. Diye yükseliyor; en başta Os- Manlı —İmparatorluğunun — İzmir Valisi Izzet Bey olduğu halde, başlar göğüsler üstüne düştükçe düşüyordu. Vali Izzet Bey hiç Şüphesiz ki bu ( mübarek Türk beldesi ) ne ve bu mübarek belde- nin en haklı ve en meşru şahidi olan ( masum Türk milleti ) ne ettiği ihanetin cezasını pek tez bir surette çekiyordu. Maalesef bu cezayı başkalarına da çektk Tİyordu. Caddenin Iki tarafına dizilmiş olan kadınlı erkekli Rum komite- cileri, bu sefil manzaraya karşı katıla katıla gülüyorlar ; — dün, büyük memuriyet makamlarında #zametli azametli oturup etrafına vakar ve hürmet — saçarlarken bugün düşkün ve iki büklüm bir Vaziyetle sürüklenenleri parmak- larile gösteriyorlar ; İğrenç ve hankör bir şımarıklıkla : — Yubaaa !.. Diye bağrıyorlardı. Rıhtıma çıkıldığı zaman, İler- den süratle bir otomobil gelmiş ; bu kafilenin önünde tevakkuf #tmişti. Bu otomobilde, ( Yunan hükümeti siyasi mümessili ) bu- lunmakta idi. Mümessil, Yunan Müfreze kumandanile birkaç da- kika görüştükten sonra vali İzzet Beye haber göndermiş; otomobi- line davet etmişti. İzzet Bey, iki büklüm bir halde, oğlunu sürük- leye sürükleye otomobilin yanına gitmiş; birkaç defa eğilip doğrula- rak mümessili selâmladıktan sonra otomobile girmiş, oğlu da şoförün yanma binmişti. Otomobil orada bir devir yaptıktan sonra geldiği istikamete doğru uzaklaşıp gitmişti. İşte o zaman yeni bir facia başgöster- mişti. Geride kalan memurlara silleler, tokatlar vuruluyor; belle- rine, omuzbaşlarına tüfek dipçik- leri indiriliyor; asker kordonunun haricinde bağırıp çağırarak kafile He beraber yürüyen Rum koml- tecileri tarafından küfürler ve tahkirler yağdırılıyor; memurlar kafilesi, Kordonboyuna — doğru sevkediliyordu. Oradan Pasaport — mevkline kadar olan caddenin kaldırımları ve cadde üzerindeki evlerin pen- cere ve balkonları, Rum komite- cilerile dolmuştu. Bunlar; önle- rinden geçen kafilenin üzerine taş, toprak, kiremit parçası, A No. 88 ı 10/7/36 Eziliy_orlardı limon kabuğu, çürük yumurta yağdırıyorlar; kadınlar ellerindeki rovelverlerle ateş ederek ( Elen kahramanlığı ) nı göstermek İstl- yorlardı. Kafile, iklde birde durdurulu- yor; aymı emir tekrar olunuyordu: — Haydi bakalım.. Hepbirden.. Bir daha bağırını Yaşa Venizelos, Hep birden, bir daha bağırı- hyordu ; — Yaşa, Venlzelos!.. Mtilâf devletleri mümessillerinin rüküplarına mahsus olan gemiler, rıhtıma — bağlı — bulunuyorlardı. Bunların güvertesine çıkmış olan Tilâf mümessilleri, ellerinde dür- bünler olduğu halde bu faciayı büyük bir sükünetle seyrediyor- lardı. Hepsinin — dudaklarında, muhtelif manalar Hfade eden birer tebesslim vardı, Medeniyeti tem- sil eden bu efendilerden bazıları * medeniyetin, ebediyen yüzünü kızartacak olan bu haileyi tespit için « makinelerle resim alıyor- lardı. (Arkası var ) Kapıcı İle Banka Memuru KarşıKarşıya (Baştarafı 4 üncü yüzde) senet menet değil! Dediler. Var- dim kendilerine söyledim. Bir, Iki hafta değil, bir iki ay bekle- dim. Beş lira fazlasından vazgeç- tim, beş lira eksiğine razı oldum, yine tınmadılar. Sebzenin, meyvanın turfanda- sını yeyip, otomobilden inmiye- ceklerine, benim gibi fukaranın borcunu ödeseler İyli değil mi? Yoksa sıkıntılarına İmdat ettik diye günah mı işledik ? Bu gsözler, ayağa — kalkan soğukkanlı — memurun — yüzünü kızartmamıştı. O, manikürlü par- maklarile — zincirinin — ucundaki altını oynatarak ceyap verdi : — Bu adam, eğer meczup değilse, iftira illetine müptelâdır. Davacı, anlamadığı bu sözlere iyice kızmıştı. — Derhal yerinden fırladı: — Anl, dedi, illet. Hangi doktordan Rusya - Almanya Finans Anlaşması Berlin, 18 (A.A) Resmi bir bildiriğe göre Sovyetlerin Alman- yadan satın alacakları malların alımını finanse etmek için kend- lerine ödünç para verildiği yalan- lanmaktadır. Yalnız 3/4 tarihinde Almanya ile Sovyetler arasında bir kredi uzlaşması imza edildi- ğini ve bu süretle, alımı ko- laylaştırmak — Üzere Sovyetlere 200,000,000 — marklık bir kredi ığını söylüyorlar. .pıgngd(mrh’l kaynaklardan haber alındığına göre, şimdiye değin Sovyetler, umulduğu kadar mal almamışlardır. Çin Başkanının Oğlu Bir Dükkâncı Kızla Evlendi Aşland (Amerika) 18 (A. A.)— Çin Cumurluk Başkanının o'ilu Ceymis Lin ile Kolombus'da bir mağazada satıcılık eden Violet Brovn bu ayın 14 ünde burada evlenmişlerdir. Lehistan Torpido Yaptırıyor Londra, 18 (A. A.) — Polom a hükümetinin yaptırmakta ok duğu 2l4der tonilatoluk İki tor- itodan birisi bugün — tezgüba Emluııtuı. sende, vardır isterlerse Mâport getirmeye bazırım ben ! Hâkimin ihtarile Hasanın yeri- ne oturmasından sonra — borçlu sözüne devam etti : — Alacak dava edişine mana veremiyorum ve kendisine onpara borçlu — olmadığımı — söylemeye mecbur kalmak — bile —tuhafıma gidiyor. Relsin İşaretile ayağa kalkan kapıcı Hasanın gözlerinde, çarıklı bir zekânın — kıvılcımları uçuşuyordu; maznuna hitaben: rayı abırken — tuhafına gitmedi amma! dedi. Ve relse hitaben ilâve etti: — Buclara parave görenler, bilenler — var. getireyim isterseniz ? Mahkemenin şahit celbi için talikinden sonra dışarı — Ççıkan dinleyicilerden birisi, yanındakine fısladı: — Insanın çıplağından, hirpa- nisinden değil, giyimlisinden ku- şamlısından korkmalı ! Selim Tevfik rdiğimi Onları — erMesrmme— —a Varna; Modern Montekarlol Sofya, 18 ( Özel ) — Seyyah çekmek için Varna'da tesis edi- len kumar gazinosu bugünlerde açılacaktır. Oyun binasının tan- zimi ve tamiri bir Çek firması tarafından yapılmaktadır. Şimdi- lik bu mevsimde bununla iktifa edilecek, gelecek sene İçin ha- zırlanan modern kumarhane bi« tirilmiş olacaktır. Telefon Şirketini Dava Eski Adliye müfettişlerinden Avukat Ali Şevketin telefon şir keti aleyhine açtığı fazla para almak davasına Sultanahmet Bi- rinci Hukuk mahkemesinde ba- kılmış, muhakeme şirket direktö- rünün yeminli beyanı İçin başka güne bırakılmıştır. İçki İçmiyenlerin Gezintisi Bu yıl mekteplerini — bitiren azaları için içki aleyhtarları genç- ler birliği gezintiler tertip etmiştir. Bu gezintilerden birincisi yarın yapılacak, sabah saat 8,15 de köprü adalar İskelesinden hare- ketle Heybelindaya gidilecektir. Vpur saat 9 da kadıköyüne uğ- rayacaktır. Habeş İmpa_ratoru Afeşli ( Baştarafı 5 inci yüzde ) — Londru, 18 ( A. A. ) — Taymisin | Adisababadaki aytarı, Habeş İmpa- ratorunun — yarın, ordularımı — teftiş edeceğin! ve belki de bir. söylev ve- receğini bildiriyor. * Londra, 18 (Al A.) — Londra Kamarasm, uluzlar sosyetesinin rapo- runu esas tutarak, Habeşistandaki köla tecimi meselesini görüşmüştür. Üyelerden Lort Bokston, — Lort BSesil ve Kenterböri Başpapaz, Ha- beşiştanda bu tecimin yasak edilmesi hususundaki yavaşlığı hakli göster- mek İstemişler ve Habeş imparato- runun bu husustaki gayretlerini öv- müşlerdir. Lord Bokston, Habeşistan'da hâlâ köle alınıp satılmasının, bu Glkeye sataşmak için sebep olamıyacağını söylemiştir. x» Vaşington, 18 ( A-A ) — Saylı vlar Kurulu Muhaceret Komlsyonu Başkanı Nevyork'un demokrat saylavlarından Dickasein, İtalyan veya Habeş ordu- larına girmak — Üzere Amerika'dan ayrılan Amerikan tabiiyetindeki kim- selerin bu - tabiiyetten — çıkarılması hakkında kanuni bir tedbir teklif etmiştir. Dickatein, —bir — İtalyan - Habeş harbi Ihtimall göz Önüne alınarak bütün Amerika'da aakerlik büroları açılmış olduğunu doğru bir kaynak« tan Öğrendiğini söylemiştir. Habeş İmparatoru Uzlaşmıya Hazır Londra, 18 (A. A.) — Habeş İm- paratoru Taymis gazetesinin bir aye tarinı kabul ederek kendisine diyevde bulunmuştur. İmparator, denizde ve. rilecek bir limana karşılık bırakmıya hazır - olduğunu, —arazi — parçasının Ogadenin — bir. kismi — olabileceğin! söylemiştir. İmparator, iki İtalyan sömürgesini biri & bağlayacak bir demiryolu — yapılmam imtiyazım da İtalyaya vermeye Amâdedir. Mamafil İmparatorun fikrince bu meselenini teferruatını kurtarmak zordur. Esaret. ten bahseden İmparator, esarete İtal« yanın Afrika sömürgelerinde gözyu- mulduğunu söylemiştir. İngiliz - İtalyan - Görüşmeleri Londra, 18 (A.A.) — İtalyan-Habeş anlaşmazlığı, İngiltere büyük elçisi e Muso'ini arasında dün Romada lan yeni konuşmaların mevzuunu . Bu konuşmalar gizli Cenevre, 18 (A A) — İngiltere, Fransa ve Uluslar sosyetesi konseyl- nin Öteki Üyelerin& konseyin 25 Temmuzla Ağustos arasında yapacağı Özel —toplantıya — katılmağa — hazıf olmalarını telgrafla bildirmiştir. Bu toplantıda İtalyan - Hebeş ane laşmazlığı görüşülecektir. ur Ve Habeş M Kahire, 18 ( AA ) — ratoru, Elehram gazbtesinin bir aytae rına diyevde bulunarak Musr - hüküş meti İtalyan süel uçaklarının kond! havalarından — geçmesine — mümaade ederse bunu dostluğa uygun olmiyas bir hareket sayacağını söylemiştir. İmparator, İtalyanların kendi müs. lüman ve diğer tebası arasında nifalk çıkarmıya muvaHak olamıyacaklarını söylemiştir. ——— — Londra, 18 (A.A.) — Harp filosu- na mensup bazı gemllerin dün sabah Portamouth — açıklarında — yaptıkları Atu , ilk defa olarak otomatik uçaklar havalandırmıştır. Mancınlık ile fırlatılan iki uçaktan biri yükselme- miş ve biraz sonra yere düşerek parçalanmıştır. Gayet ıgı bir şekilde yükselen ikinci uçak, Rodney zırhlısı hava bataryalarının ateşine tutulmuş ve Üst kanadına gülle İsabet ederek hedef olarak kulla- kruvazörüne — karşı vapılmıştır. Bu kruvazör de telsizle güdülmekte idi. Atılan 320 güllenin 56 sı geminin tam ortasına İsabet etmiştir. Irlandada Kargaşalık Berdevam Belfast, 18 (A. A.) — “Prews Aşıo- gün Beli ok: gini ve ağır yaralı bulunmadığını haber almaktadır. Bu kargaşalıklar, Cumartesi günü vukubulan çarpışmalarda öldürülen bir gösterişçinin ölü alayında başla- mıştır. Birkaç bin kişinin iştirak - ettiği bu alayı geçerken halk gurup guürüp k kavgaya başlamış, taşlar ve bazı dükkünlar yağma edilmiştir. Süel kuvvetler ve makineli tüfek taşıyan olomobillerden yardım gören | polis, gösterişçileri dağıtabilmiştir. Çinde Sel Baskını 100,000 İnsan Canına Mal Olmuş -Hankov, 18 (A.A) — Hupeh ilinde Yoanşiyakov ile Çangşe- kiyan'da 14000 ölü toplanmıştır. Huprh'de Ölenlerin sayısı 50 ile 100 bin arasında kestirilmektedir. Pekin'den haber verildiğine göro Sarı nehrin suları Kiangsu'- nun kuzeyine kadar yayılmıştır. | Yelşan gölünün etrafındaki sedleri sağlamlandırmak için 100 bin kişi tutulmuştur. * Hanken, 18 (A.A) — Su bas- masından kaçan 300,000 göçme- nin toplanmış olduğu Han vâdi- sinden gelen bir misyoner, kolera hastalığının bu göçmenler arasın- da tahribat yaptığını söylemiştir. Amerikada Bir Tren Kazası Pasco ( Vaşington hükümeti ) 18 (A.A.) — Bir yolcu treni ile bir mar- şandiz, buraya yakın bir — noktada çarpışmışlardır. Üç kişinin öldüğü ve 6 kişinin aralandığı söylenmektedir. Makiniste lerin biri ölmüştür. İngiliz Donanmasının Manevraları Çok Ehemmiyetli Oldu “ Amerik; j Ve y Alacakları Borçların Tvoı;;lcla Öden: mesi İsteniyor Vaşington, 18 (A. A.) — Sayı lav Penetri, harp — borçlarının toprak ve sömürge ile ödem mesini Fransa ve İngiltere ile görüşmek Üzere Dış Bakamı B. Hulla, yetki verilmesini dileyen bir teklifte bulunmuştur.' lsisinime SŞi KREMİ Çilleri kat'iyyen izale eder Dünyada mevcut kremlerin en nefisi, en sıhhisidir. Nazik cildli kadınların hayat arkadaşıdır. İhtiyarları su baskımı yüzünden | gençleştirir ve genç- leri güzelleştirir. İnsa- pa ebedi bir taravet veren Hasan kremini unutmayınız. Kutusu 50, tüp halinde 20, Türkiyede yapılıp da Avrupa etiketi yapış- tırılan ve halkı aldatan kremlere, vesair ıtrı- yata — aldanımayınız. Hasan markasına dik- kat ediniz. Hasan Deposu: Ankara, istanbul, Boyoğlu