1 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

1 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Yazı Çok Olduğu için Bugün Konamadı Öslünık Sardie Balık Avlamak Yok! ( Baştarafı 1 tnci yüzde ) “*Almanya — pazarlarının Ürünlerimize bu yıl her yıldan daha müsait bir vaziyette bulun- masına mukabil birliğinizin içinde ve dışında bulunan - ihracatçıla- rımızdan bazılarının fiat kırmak bususunda — biribirlerile rekabet ettikleri, Türkofise gelen haber- lerden anlaşılmıştır. Alıcı Alman firmalarına — biribirini müteakap düşük fiatlarla yapılan Ofertolar dış ticaretimizde istikrar olmadığı fikrini hasıl etmiş ve birliğinizle ihracatçılarımıza karçşı olan inan ve güven sarsılmıştır. Almanyaya hiçbir. maksat ve ekonomik se- bebe müstenit olmaksızın sırf şahsi kazanç — temini saikasile yapılan teklifler, dahili piyasamız Üzerinde de pek Ffena tesirler yapmıştır. Müstahsilin zararına husule ge- len bu vaziyete karşı tedbir ittihazı Türkofisten pek haklı olarak İstenilmiye başlanmıştır. Ekonomi Bakanımız İzmirde Iken memleketin ticaret ve tediye müvazeneleri Üzerinde pek mühim yerl olan ihracatımızı sektedar edecek mahiyette yapılan hare- ketlere artık bir nihayet vermek basıl olduğunu — İzmir tacirlerine bizzat kat'1 bir lisanla anlatmıştır. Muhtelif devletlerle yapacağı- mız anlaşmaların mühim bir kısını ümumi ve husust klering esasla- rına İstinat ettirilmiş olduğundan merkez bankasında 36 milyon Tiraya yakın blokaj teraküm etmiş bulunmaktadır. Bu blokajın eritik mesi için muhtelif memleketler- den ürünlerimizin satın alınması tablidir. Bu müstesna durumu gör önünde tutarak — fiatların kırılmaması hususunda İsrar edil- mesi elzemdir. Esasen yakında alınacak tedbirlerle dahili piyasa- da husule gelecek vaziyet neticesi olarak borsadakl flatların 'yükse- leceği kuvvetle Ümit edilmekte- dir. Bunları nazarı itibara alarak diş pazarlara yapılan - tekliflerin müstahsilin ve binnetice momle- ketin yüksek menfaatlerinin dalma göz önünde tutulmasını ehemml- yetle tavsiye ederiz, ,, Hükümetin üzüm davası önünr- dekl düşünüşlörini çok kat'l bir ifada ile anlatan bu mektuptan sonra — İhracatçılar Birliği üzüm flatlarım en az 12 en çok 20 kuruştan tesbit ve kabul etmiştir. Bu fiatlar aşağısında teklif ve satış yapanlar derhal Acdliyenin pençesine teslim edilecektir. A, B. İkinci Kattan Düştü Beyoğlu belediyesinin elktrik- lerini yapan Lâtif, binanın ikinci katından düşerek muhtelif yerle- rinden yaralnmış, hastahaneye kaldırılmıştır. ——— - 'Resimli Makale Türk inkılâbı peçe ve çarşafı kaldıralı beş on — smne olduğu halde, memleketin bazı köşelerinde hâlâ bu eski itiyada rlayet edilmektedir. Peçe tölükki ettiğimiz zamanın e çarşaf, kadını küçük, iradesiz, zayıf ve esir bir yadigârıdır. Peçe ve çargşafla beraber kadın hakkındaki telâkkimiz de değişmiştir. Onu işte, hayatta, sosyetede görebiliyoruz. Çünkü kâdın artık SÖN POŞSTA H Peçe Ve Çarşaf W köle değil, cemiyetin bir unsurudur. Çalışması ve cemiyate randıman vermesi lâzımdır. O da, peçe ve çargaf arkasında yaşayan esir olmaktan çıkmıştır. Kadın için bir. hakaı teşkil edan ceki telâkkiyi artık maziye gömmek, onun neticösi olan peçe ve çargafı da artık mazi ile beraber arkada bırakmak gerektir. DAHİLİ HABERLER Talebe Yazımı Bitti Orta Okullara 5057, Liselere 1664 Talebe Yazıldı Şehrimizde Yeni- den Üç Mektebe İhtiyaç Var Dün, öğleden evvel, Kültür direktörlüğünde, lise ve orta okul diroktörleri, Kültür direktörünün başkanlığında bir toplantı yapmış- lardır. Bu toplantıda, her direktör, kendi mektebine kaydolunan nam- zet talebenin miktarını bildirmiş yekün, tel yazısı ile gönderllmiştir. On gün içinde yazılan nam- zetlerin miktarı orta okullarda 5057, liselerdo ise 1664 tür, Bu vaziyete göre, direktörler, şehri- mizde; Ortaköyde, Bakırköyde, Kaköyünde olmak Üzere asgarl Üç ortamektep açılması lüzumunu göstermişler ve bunu bakanlığa da yazmışlardır. Bakanlığın — vereceği — cevap alımacak tedbirleri bildirecektir. Oğuıdlği:ılıı göre, yazılan bü- tün talebe -mektep bulacaktır. İki Türlü Islatmış! Bebekte balıkçılar koğuşunda oturan balıkcı Osman, yerine konmayan bir sandal yüzünden Mehmet adında bir arkadaşını iyice döğmüş, sonra da denize atmıştır. Festivalde Bu ay ortalarında yapılacak - olan Balkan Festivalinde Beylerbeyi sara- yında büyük bir balo verilecektir. Haug Haffası Önemli Yardımlar Temin Ediliyor Bugün ulusal hava haftasının #çüncü günüdür. Dün kutlulanan ikinci günde birçok yerlerde mü- samereler, eğlenceler ve konfe- ranslar verilmiştir. Bu arada, Üsküdarda konser verilmiş, Be- yoğlunda, T n bahçesinde, Beşiklaşta Suatparkta, Saraybur- nu parkında birçok — eğlenceler tertip olunmuştur. Her kaza dahilinde, gerçler tarafından verilen müsamerelerle, hava kurumuna Öönemli yardım temin edilmektedir. Şimendifercilerimiz Evvelki gün zafer bayramının yıldönümü, şehrimizde eski sene- lere nisbetle daha önemli ve da- ha hararetli kutlulandı. Birçok kurumlar tarafından hava kuru- mu menfaatine müsamereler, ge- zintiler ve eğlenceler tertip edil- mişti, Şark şimendiferlerinde çalı- şan memur, müstahdem ve işçiler de kendi aralarında bir kır ge- zintisi yapmışlardır. Sabahleyin Sirkeciden kalkan husust bir tren, bütün — banliyö İstasyonlarında durarak gezinti yolcularını aldı, hepsini İspartakuleye — götürdü. Herkes gezintiye ailelerile iştirak etmişti. Ispartakulede ağaç göl- gelikleri altında sabahtan akşa- ma kadar dolgun bir eğlence programı tatbik edildi. Cazbant ve Âzert saz takımı, bu eğlence- Moskova Festiva- linde TürkEserleri Profesör Hasan Ferit Mos- kovada Şeflik Yapacak Istanbul konservatuvarı profe- Börlerinden ve şehir tiyatrosu or- kestra şefi Hasan Ferit Alnar iki gün evvel Rusyaya gitmiştir. Viyanada yedi sene gibi uzun bir tahsilden sonra birinci derece kompozitor olarak büyük bir değer kazanan genç profesör bu ziyareti dost Sovyet hükümetinin husust bir daveti üzerine yapmak- tadır. Hasan Ferit, Sovyet Rus- yada musiki hareketlerini incele- yecek, aymı zamanda Moskova- daki büyük muzik - festivalinde Türkiye namına bulunacaktır. Bu festivalde Hasan Ferit kendi eser« lerinden terkip olunarak - tat- bik edilecek bir proğramın çalın« masındca da orkestraya şeflik yapacaktır. nin coşkun'uğunu cömertlendirdi., Bir yanda — dansedilirken, — öte tarafta da gençler hararetli bir futbol maçı yaptılar. Bu suretle akşama kadar kahkabhalar arasın- da çok güzel bir gün geçirildi. Hususi tren eğlenceye - İştirak edenleri akşam geç vakit evlerine kavuşturdu. Yalovada Balo Zafer bayramı günü Yalovada da parlak bir balo verildi. Büyük azino salonlarında verilen bu gıloyı birçok — aileler — iştirak ettiler ve sabaha kadar mükem- mel bir eğlence hayatı yaşadılar, İSTER madık. İNAN * Yüze yakın köy gerdik, Mektepsiz köye raatlar “Mektep, köy okuma odası, köy muhtar odase, İSTER yollar, her köyün pos sulama ve çöp araboları, telefon, her yöbhit namına dikilen bir ağaçla kurulan bir gşebitlik, gerçlik ve İNANMA! işlerini yapan - postacıları, Sözün Kısası Lüks Ve Konfor Ek -Ta Bir çift çorap lâstiği almak için bir dükkâna girdim. Dük- kâncı: — Bir liradır, efendim! Dedi. — Pahbalı, yahu! — Tabit, bayım.. çorap lâsti- ği lüke eşyadandır, onun için! Dünyanın hiç bir tarafında, çorap İâstiği lüks eşyadan sayıl- maz. Lüks, insanın medeni İnsan kılığına girdikten sonra, yapmak istediği fazlayı, medeni lüzum ve ihtiyacın dışında kalan şeyi ifade eden bir kelimedir. Kendi nefsi- ne bir. azıcık saygısı olan bir adam düşük çorapla gezemez. Çoraplarını behemehal — gergin tutacaktır ve bunun için de bir çorap lâstiğine muhtaçtır. Ondan vareste kalamaz. Bizde, — bazı kimseler, hâlâ bu — hakikati Idrak — edemiyor, lüks kelimesine, asıl — mâüna- sın — veremiyorlar. Akay va- purlarının, — altıncı sınıftan — bir dişçinin bekleme odasından pek farklı olmıyan arka kamaralarına “lüks mevki,, diyoruz. Bunları işittikçe, gördükçe, Lüktüs Hayat operetinde, emsalsiz artist Hâzı- mın, çaprast tulumbacı camadanı ile, ikide bir böbürlenli m? Ben — Ulan, ben ne ol lüküs oldum, bel. Deylişi, gözümün önüne gellyor. En basit Ihtiyaçlarımızı, onlar- sız, İnsan gibi yaşanamıyacak olan levazımı lüks telâkki eden zihni- yet ortadan kalkmadıkça, sosye- temizin tekâmül ettiğine İnanmak zordur. Yakalığı, boyunbağını, eldiveni, çorap lâstiğini, banyoyu, hergün traş olmayı, kundura bo- yatmayı, — tiyatroya, — sinemaya, ' konsere gitmeyi, evinde hizmetçi kullanmayı, elektrikle aydınlan- mayı, havagazi ile yemek pişir- meyi, iyi su içmeyi ve daha bu- nun gibi birçok şeyleri lüksten sayanlar, eğer bunlarsız yaşamayı tabli görlüyorlarsa, onların ascı bu asır, yaşayacakları muhbit te bu muhit değildir. Yirminci asrın adamı, birçok malümat meyanında lüks ile kon- forun da mânalarını — bilmekle mükelleftir. Bir tarihte, Anadolu şehirlerin- den birinde kira ile bir ev arayor- dum, Günün birinde, oranın ga« zetesinde gözüme bir ilân ilişti: ... Mahalesinde, ... Sokağın- da, Üç odalı ve konforlu bir. ev kiralıktır. İçerisinde bulunan sa- hibine müracant.,, Hemen, bu kelepiri kaçrıma- mak İçin koştum; evi gezdim. Alelâde, kerpiçten, çarpuk çur- puk, pestenkeran! bir evceğizdi. Odaların zemini dövme toprak, pencereler tavana yakın, karanlık ve rutübetli idi. Burada benim için oturmak ihtimali olmadığını kestirip de kapıdan çıkarken, ev sahibine, merak edip, sordum: — Garete de, bu evin konforuf olduğunu ilân ediyorsunuz. Hal- buki ben öyle şey görmedim nerede bu konfor? Ev sahibi, malının en büyük hususiyetini göstermeyi -unutmuş #por teşkilâtı, çocuk oyun bahçeleri, yazın bakımsız çocuklara mahsus kamplar, her köyde göze çarpan teşkilâttır.., Bu müşahede, Amerikan veya Alman, hattâ Sovyet Ruaya köyle: ait değildir. İzmire giden Üniversite- Wlerin tesbit ettikleri, gördükleri ve anlattıkları gı dir. Buuları Öğrendikten sonra muvalfakiyeti yalnız paranın ucunda görenlerin samimiyatlerine, bir bezirgân gibi, telâşla: — Var, efendim! var.. Dedi; gelin, teşrif edin.. Konfor bahçe- del Yeni yaptırdık. İçinde ayrıca musluğu bile varl. Işte, lüks ve konfor gibi me- | deniyetin iki icabına biz böyle | manalar — veriyoruz. Bu, ayıp değil de nedir? Sandalya İle Vurmuş Balatta Yakup ile Hüseyin bir kadın meselesinden kavgaya tutuş- muşlar, Yakup — sandalya — ile Hüseyoln başını yarmıştır, Talebe Gönderilecek Endüstel mühendisi yetiştirilmek Üzere Avrupaya talebe gönderilmesine 'ar verilmişiir. «eki mezarlık ve gübreliklerin yerinde gaydt güzel parklar, umumi abdeshane, duş, hamam ve radyo, Ççöp atmak Üzere demir scpetler, et satmak İçin tel kafeslar, geniş yollar, hayvanatı 1slah için getirtilmiş damızlık buğalar, aygırlar, mirkepler, tavuk istasyon- ları, arı lstasyonları, buzı köylerde tavgan istavyonları, pâzar yerleri ve hür köye kadar uzanan otomobil İSTER İNAN İSTER İNANMA!