1 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

1 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Siyemet Alemi) SON POSTA SON DAKİKA: » ki İ Italya Söylerken İ TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ İngiltere Müte- madiyen Susuyor Habeş - İtalyan unlaşmarlığı, dön- dü, dolaşlı, bir İtalyan - Tagiliz anlaş- mazlığı haline geldi, Öyle bir İtalyan- İngiliz anlaşmazlığı ki mütemadiyen bir taraf söylüyor, öbür taraf ise susuyor; bu lâf kavgasında söyleyen İtalya, susan İngilteredir. Ve İngiltere bu duruma o derece lâkayt görünüyor ki bütün nazırlarını birer birer sayfi- yelere | dağıtmaktan çeklamemiştir. Günlük meseleleri takip etmek için de Londrada birkaç nazırdan mürek- kep bir hükümet komitesi bırakmıştır. İngilterenin bu sükütünu merak eden Frannzça Marlanno gazetesinin muharriri Jan Prevo, bilhassa vaziyeti yerinde gözden geçirmek için zahmet edip Manş denizini geçmiş, İngiltereye kadar gitmiş. Size, bu zatın ihtisas ve iatıbalarını diyorum: * İngiltereyi tereddüde düşürmek veya tehditle bir m vazgeçirmek mi? Bu neticeyi eklerini .şimdiye kadar sana; 1 kiği çıktı: Napolyon ve ikinci Vilhelm. Böyle bir tehdidin, size, bugün olduğu kadar yirmi sene veya yür yirmi sene! övvel de ayni büyklükte bir hata olduğunu el ile tutturur gibi ispat edeceğim. Bu mukaddimeden sonra, Fransiz yanıcısı, iki İngiliz diplomatı ile olan i anlatıyor. Bu dipli: daki, noktasındaki menfaati değildir. şudur: Uluslar Kurumunda aza olan bir devlet, ayni kurumda aza bulunan bir diğerini istilâ etmeye hazırlan- 0 ne de Afrikanın eg maktadır. Eğer bu teşebbüs muvaffak olursa Uluslar Kurumu öldü d Bu ise İngilterenin me ve haysiyetine uygun gelen O birgey değildir. İngiliz efkârı umumiyesi, İtalyanın teşebbüsü neticesi olarak Avrupanın tekrar anarşiye dönmesinden ve kuvvetin hakka galebe etmesinden korkmaktadır. Bu sebepledir ki yeni vaziyet karşısında bütün İngilizler tek vücut gibi birleşmişlerdir. Ve bu birleşmöden de pek büyük bir kuvvet meydana gelmiştir. İngiltere, uzun bir harbin masra- fına dayanabilebek yegâne memle- kettir, Oo Son (harbin (borçlarının ödenmemesi yüzünden, hiç kimse, borç o vermiyecektir. Bu 8 giren devletler, ancak pan naklarına güvenebilirler. İngiliz İmparatorluğu, bir daha iyi ol ek kadar derin surette ya- ralanamayacak büyük bir sahadır. Bu imparatorluk, kolunu bükmediği İdüşmanını ergeç! mabvetmesini ve paraca iflâsn sürüklemesini bilecek- tir. Bu itibarla biz İngilizler kuvvet- İiyir, fakat kuvvetimizden bahsetme- sini sevmeyiz. Marianne (muharrir! Jam Prevo talyan « Habeş anlaşmazlığı kargisin- 'de, İngiliz bakımından naziyeti böyle görüyor. — Süreyya ——.. Çerez Kabilinden Restim Borazan Tevfik, bitip tükenmek bilmeyen bir nükte inesi di. Güzel, zarif nüktelerinden birini yapmak için her fırsattan, her va- ziyetten istilade ederdi. Bir gün, tramvayla, Karsköyden Şişliye gidiyordu. Arabada, Tovfik- İs beraber, hepsi hepsi dört müş- teri idiler. Tramvay hareket etti, birez yol aldı. Kondoktör, yolculardan birine yanaştı : — Bilet! O adam, Efendi idi. — Pan! dedi. Kondoktör eğildi, başvurdu. meb'uslardan o Karasu geçli, ötekine Bu zatta bir gazeteci id. Oda aynı cevabı verdit — Pas! Üçüncü yolcu da, Âyandan birisi idi. Oda — Pas! Sözünü yapıştırdı. Sıra Tevfiğe gel- di. O, soğukkanlılıkla cebinden yüz paralık bir kayme çıkanp kondok- töre uzatmakla beraber: — Restim 1. dedi; hepsi bu kadar! ki Kastamoni Ormanları Ca. yır Cayır Yanıyor Yalnız Dadaydaki Orman Yangının- dan Doğan Zarar Bir Milyon ... Kastamoni, 31 (A.A) — Vilâyet içinde orman yangınları bütün şiddetiyle devam etmektedir. Bir | kaç gün evvel Ilgaz ormanlarında çıkan ve 12 ki- lometrelik sahayı kaplıyan yangından başka Bor tan ormani da iki gündür yanmaktadır. Bugün ayrıca Akkayanin Burhanlı köyü civarı Italya Yeniden Asker Topluyor . | Baştarafı 1 inci yüzdel Italya ordusunun karşısında mu- dafaa vaziyeti alacaktır. Buraya, Ingiliz (o sefarethane- sini muhafaza için 125 mevcutlu bir Hintli müfreze geldi. Habeş hükümeti, Çekoslovak- ya ve Almanyadaki silâh fabri- kalarından «llâh, ocephane ve mühimmat satın almıştır. Bunlar Ingiliz Somalisindeki Zila limanı vasıtasile Habeşistana ithal edik miştir. Habeşistanın cenubundaki O- gaden mıntakasına tanklı kuvvet- ler tahşit ediliyor. İmparator, Habeş ordusunun motorlaştırılması için önemle çalışor. Yeniden 140 askeri kamyon alınmıştır. Habeşistan Yeni İmtiyazler Verdi Londra, 1 (Özel) — gazetele- rin son haberlerine göre, Habeş imparatoru, bir İngiliz» Amerikan şirketile son derece gizli bir im- tiyaz mukavelesi imzalamıştır. Henliz teyit edilmeyen bu habere göre, bu mukavele, şirkete Habeşistanın yarısını ihtiva eden iş bir arazide petrol aramak, miryolları yapmak İmtiyazını vermektedir. Fakat alâkadar ma- hafile göre, bu yeni mukavele büyük siyasal zorluklara sebep olacaktır. İtalyada Yeni Bir Seferberlik Bolzano, 31 (A. A.) — Muse lini, ber türlü İhtimallere karşı gelmek için yeniden 200 bin İtalyanın Eylülde silâh O altına çağlara, askeri kıt'alar ta- rafndan yapılan büyük geçit resminde verdiği söylevde bildir. miştir. Manevralara iştirak eden kıt'aların fırkalarile bir'ikte kala» caklarını ilâve eden (Musolini demiştir ki: “— Bir kere daha herkesin bilmesi gerektir ki, zecri tedbir- lerden manasız ve tahrik edici bir tarzda bahsedildikçe ne bir tek nefer, ne bir tek denizci, ne bir tek uçakçı terhis etmiyeceğiz.,, Bu hitabe yalnız üç dakika sürmüştür. Bolzano, 31 (A.A) — Kral ve Musolini “Non,, vadisinde 124 toptan mürekkep 31 batarya tarafından yapılan gerçek topçu ateşi talimlerinde hazır bulunmuş» lardır. Italya Büyük Erkânıharbiye Reisi General Badogliyo'da Fran- sız oordusunun omanevralarında bulunmak üzere Parise gitmiştir. Harp, Avrupaya Sıçratılmamalı Paris 1 (Özel) — Habeş-ltak ya işini görüşecek olan uluslar kurumunun 4 Eylül toplantısında Fransanın uzlaştırıcı bir rol oy- nayacağı ve İtalyaya karşı zecri tedbirler | alınması (o hakkındaki İngiliz teklifine rey vermiyeceği | olunmaktadır, ormanında da yangın başlamıştır. kası ormanındaki yangın Iki gün evvel söndürül- müştür. Ayrıca Dadayın Karkalmaz ormanı da Wç gündür yanmaktadır. Bu yaz Dadaydaki bir kaç orman yangınından doğan zarar bir milyon tahmin Kascılar miota- Balkanların Barışı İçin Lüzumlu Olan Şartlar Bulgar Dış Bakanı Gazetecilere Yeni Bir Diyevde Bulundu Sofya, 31 (A.A)— Bulgar dış bakan Köse Ivanof, Türkiye dış bakanı Tevfik Rüştü Aras'ı Dragomain İstasyonuna götürdük- ten sonra Sofyaya dönmüş ve ga zetecilere şu diyevde bulunmuştur: Aras'la yaptığım konuşmalar sırasında Türk ve Bulgar hükü- metlerinin iki memleket arasın- daki dostluk (münasebetlerini 1925 dostluk andlaşmasının'rı- hu içinde kuvvetlendirmek ve berkitmek hususunda ayni arzuyu beslemekte olduklarını memnuni- yetle gördüm. Gerek sayın arkadaşım Aras, gerek ben Türk ve Bulgar ba- sınları bütün © anlaşmazlık- larının ortadan kaldırarak ve birbirini sayan ve seven iki ulu- sun İyi (oanlaşılmış oasığlarının barış, sükünet ve anlaşma içinde yaşamalarını gerekli (kılmakta olduğunu göstererek her iki hükü- metin siyasasna kınavla (faali- yetle) yardım edeceklerine güve- niyoruz, Çünkü ancak böylelikledir ki, bu iki ulus genel bayındırlık ve Balkanların için lüzumlu olan şartları yaratmış olacaklar» dır. Bu yolda yapılacak müşterek gâyretler ulusumuzun barış ruhu- na ve Bulgar hükümetinin bütün komşu memleketlerle iyi müna- sebetlerde bulunmak ve bu mü- nasebetleri her an daha ziyade kuvvetlendirmek hususundaki dö- lenine (azmine) tamamile uygun düşmektedir. B. Aras tarafından Anadolu ajansına verilen ve iki hükümetin anlayış, düşünce ve arzu tipkilr ğının bir belgesi olan diyevi memnuniyetle gördüm. Iran Dış Bakanı Geliyor İzmir panayırı, 1 (Telefonla) — Iran dış işler bakanı Kasımi ha nın perşembe sabahı Ankarada bulunacağını ve aynı gün trenle İs- tanbula geçeceğini öğrendim, Kasımi han İstanbuldan doğruca Ce- nevreye hareket edecektir. kuvvetle söyleniyor. Gazetelere göre, zecri tedbir- ler Habeş » Italya harbini Avru- aya siryet ettirebilir. Bu sebeple alyayı fazla sıkıştırmaktan çe kinmek İfzımdır. Övr gazetesi diyor ki: Fransanın, Cenevre mesele- sinde, İngilterenin peşinde git- mezden evvel, Ingiliz Dış işleri Bakanlığından bir inanca İsteye- ceği ve şayet pakt, Avrupada, buna benzer bir şekilde ihlâl edilecek olursa İngilterenin, yü- kenlerini tıpkı Fransa gibi yerine getirip getiremiyeceğini soracağı mubakkak gibidir. Habeşistandaki Gayrimenkuller Sigorta Ettiriliyor Paris 31 (A.A.) — Londra dan Maten gazetesine bildirildi- ine göre, Habeş imperatoru, oyd sıgorta kumpanyasına mü- racaat ederek, (o Adisababadaki özel gayri menkul malları ve hü- kümet mallarının büyük bir kış mını harp tehlikesine karşı sigor- ta etmesini istemiştir. Bu malla- rın hepsi takriben 82 milyon kıy- metindedir. Loyd henliz cevap vermemiş- tir. İmperstorun Avrüpa banka- larında bulunan menkul özel ser- vetinden büyük bir kısmı Paris'te bulunmaktadır. Italya'da Hiddet Roma, 31 (A:A.) — Habeşis- tan petrollerinin işletilmesinin bir İngiliz-Amerikan gurupuna iha lesi, burada derin bir hiddet ve infiale sebep olmuştur. Bulgaristan Silâhlanma- dığını Bildiriyor Sofya, 31 (A.A.) — Cumurk yet gazetesinin Bulgaristanın gizli gizli silâhlanmakta olduğuna ve bilhassa Italyadan tanklar getir- mekte bulunduğuna dair olarak vermiş olduğu haber, hayal mah- sulü ve maksadımahsusa müs tenittir, Küçük Anlaşma Bütün Meselelerde Düşü- nüş Beraberliği Var Belgrat, 1 (Özel)— Bledde top- lanan küçük anlaşma dalmi kon- seyi bir tebliğ neşretti. Bunda, bütün siyssal meseleler hakkında küçük anlaşma Üyeleri arasında tam bir mütabakat olduğu, kü- çük anlaşma devletlerinin Sovyet Rusya ile münasebetlerinde ser- best olmaları esasının kabul edil- diği bildirilmektedir. Ajans Direktörü Rusyada tetkik gezisinde bulu» nan Anadolu ajansı direktörü Muvaffak dün şehrimize dönmüş“ tür, - Eylal i | Ankaradan | Zafer Bayramı, Şenlikleri Yurdun Her Tarafında Geçit Resmi Yapıldı Ankara, 31 (Özel) — Buraya gelen telgraflarda bu yıl yurdun her köşesinde 30 ağustos zafer bayramının büyük şenlikler için” de kutlulandığı bildirilmektedir. Bursa, Muğla, Niğde, Zafranbolu, Kastamoni, İzmit, Ordu, Sinop, Bolu, Ayvalık, Şarki Karahisar ve diğer illerde yapılan geçit re“ simleri çok parlak olmuş, halk orduyu sürekli alkışlarla selâm lamıştır. Meçhul Asker Anıtı Önünde Afyon, 31 (A.A)— Dün Dum- lupınarda Atatürk'ün ateş içinde harbi idare ettiği ve kesin sonuçu aldığı noktada büyük tören ya- pılmıştır. Törende şehrimizden binlerce kişi kazır bulunmuştur. İzmir, Bursa, Bilecik, Manisa, Kütahya illerinden de heyetler gelmiştir. Türk- Macar Ticaret Anlaşması : Ankara, 31 (A.A.) — Türkofle başkanlığından: 1 eylül 1935 tarihine kadar wzatılmış olan Türk-Macar ticaret oanlaşması, 1 birinci teşrin 1935 tarihine kadar bir ay daha uzatılmıştır. Hüseyin Rahmi Saylaylığa Namzet Gös- terileceği Söyleniyor Ankaradan gelen bir haberde maruf romancımız Hüseyin Rah minin açık saylavlıklardan birine parti namına naöhzet gösterileceği bildiriliyor. Romanya i Bisiklet Turu | Yugoslavya Birinci, Ro- manya İkinci Geldi Bükreş. 3! (A.A) — Dün Romanya bisiklet turunun beşinel etabı, Arda ile Oraden arasında 120 kilometre Gzerinden koşuk muştur. Genel tasnif: Gragaç- Yugoslav-28 saar 6 dakika 54 saniye, Davidoç-Yes goslavya-26 saat 22 dakika 23 saniye, Mormeçea-Romen 26 saat 25 dakika 45 saniye, Daniek Lehistan 26 saat 26 dahika | saniye. Ülus bakımından tasnif; Yugoslavya ÖZ saat 14 de kika 8 saniye, Rumanya 83 saat 17 dakika 26 saniye, Lehistan 96 saat 26 dakika İ saniye, saat“ sir olarak Türkiye. Tenkil Edilen Haydutlar Muş, (Özel) — Bu havalide haydutluk yapmıya cür'et göstere Şörikli Hasan çetesi, Vartu kazasi taraflarında jandarmalarımız tars* fından sıkıştırılmış, ! haydut şerir” lerden altı kişi ölü olarak el? geçirilmiştir. Haydutbaşı ile diğe? avenesi şiddetle takip ediliyor. İnhisarlar Direktörü Avrupadan Döndü Inhisarlar Genel (Direktörü Mithat bir müddettir Avrupadf geziler yapıyordu. Dün şehrimiz? dönmüştür. Ali Çetinkaya Bayındırlık (o Bakanımız Çetinkaya dün akşam Ankaray? dönmüştür. Bakan birkaç gü” sonra doğu İllerinde bir tetf” gezintisine çıkacaktır. “e 4508) “ dj | |