5 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

5 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün İngiltere İle İtalya Arasında Akdeniz Meselesi * Italya - Ingiltere anlaşmazlığı- Bın hakikt sebebi sadece Habe- Histan meselesi değildir. Nilin kaynağı Habeşistandadır | Üye İngiltırı, bütün siyasi nüfuz ve kuvvetini tehlikeye koyacak kadar İleri atılmaz. Bu anlaşmazlık daha ziya- de Ingiterenin, — senelerdenberi İ kendi hâkimiyeti altında bulum durduğu Akdenizi ellnden kaçır- | Mak korkusundan doğmaktadır. / Mesele şuduür: İtalya, İngilterenin kendi Imparatorluğu için hayati bir yol telâkki edilen deniz yol- n ele geçirmeye çalışıyor. Fransa ile İtalya arasında bir Âkdeniz anlaşması, İngilterenin bu denizler üzerindekl kontrolu- ha nihayet verebilir. Musolininin — siyasi ihtirasları terede başlar, nerede biter? Bunu bilen varmıdır, Yeni bir Roma lmparatorluğu kurmak hulyasını beslerken, kendi sahillerini döven | *ulara başka bir devletin hâkim | *lmasına Musolini tahammül ede- biliri mi? j Habeşistanda muvaffak olunca Italyanın bu müstemlekelere - gl- den yollara da hâkim olmak lstemiyeceğini kim iddia edebilir? Ingilterenin Akdenizdeki hâki- Miyeti donanmasının kuvvetine dayanıyordu. Onun donanmması, her hangi bir düşmanı silip süpü- tecek kadar kuüvvetli idi. Fakat ŞHimdi yeni barp şekilleri ortaya Yeni bir vaziyet çıkarmıştır. Deniz Altı gemilerile, tayyareler De- hizlerde hâkimiyet şartlarını de- irmiştir. İngiltere, Akdenizde 'ransa ve İtalya donanmalarına Büsavi bir kuvvet bulundurmiya karar vermiştir. Fakat denizalhı Bgemilerile tayyare — kuvvetlerini | tahdit eden biç bir kuvvet veya Brlaşma yoktur. Bugün İIngiltere Cebelüttarık Ve Süveyşe hâkim olmakla Ak- denizin anahtarlarını elinde bu- lunduruyor demektir. Fakat bu, MBadalyanın yalnız bir yüzüdür. hhgiltereyi birincl derecede alâka- dar eden mesele, Hindistan, Avus- turalya, Şarkt Afrika ve Yenl Zelünda giden yollarda serbestçe hareket edebilmektir. Italyayı şiddetle alâkadar ıdın Mesele ise ana vatanla müstem- lekeler arasındakl yola başkala- fının hâkim olmamasıdır. Bunun İçin de Akdenizin ortasında bir Öasülharekeye sahip olması lâ- tımdır. Onun bu ihtiyacı, İngil- terenin İhtiyacı ile çarpışır. İn- Biltere ise, Akdenizdeki hâkimi- Yetini sarsacak her hangi bir te- Yebbüse bütün varlığile karşı dur Huya mecburdur. Binaenaleyh Italya - Habeş da- Yasında İngiltere sadece Tsana E:lnd'ki hakkı baktmından de- fakat bilhassa Akdenizdeki imiyeti bakımından kendini “Ulükalı ıdmoktedir. | Şimdilik lnılltorıyı karşı - bir — Pransız - Italyan birliği yapılabile- | teği Iddla edilemez. Ingiltere Fran- Olayı İtalya tarafına kaçırmamak İçin elinden geleni yapıyor. Ondan İoluyı da Fransa, Italya İle İn- ltere arasındaki anlaşmamaz- | kta hakem rolünü oynuyor. Fa- t Fransa, İogilterenin Almanya yaptığı deniz anlaşmasından Buğberdir. Fransa, Almanyaya Boyazların köle olarak kıılLııııııı alıştıkları — Zenciler yavaş yavaş medeniyet âleminde kendilerine yer yapmıya başladılar. Müzikte, san'atte, birçok işlerde beyazlara oriş- tiler. Bazı işlerde onlardan üstün — kapasite gösterdiler, Bugln bütün beyazları zıplatıp oynatan caz onların ewe- Iııııılır arasında renk farkı, kapasite farkı demek | kimi sar, vardır. değildir. Iklimin tesizlle insauların kimi beyaz, kimi siyah olabilir. Fakat hepsinde aynı cevber İşlenince hepsi aynı dereceye yükselebilir. Hakikmite insan insandır ve her şeyi yapmıya müsta- iltir. Hangi sınıfa, hangi tenge ve hangi dine — mensup oluraanız — olunuz, her şeyden evvel insanlığınıza gü- weniniz. ma Usulleri Değiştirildi Yapılan Değışiklıkler Neticesinde (20) Memur Açıkta Kalmıştır Telefon idaresinde memurlar | için yeni çalışma usülleri konul- muştur. Evvelce sekiz buçukta baş- hyan ve dört buçukta biten çalış- ma saati değiştirilmiş, memurlara postahanede olduğu gibi 8 buçukta iş başında bulunmaları ve beş bu- çukta tatil yapmaları tebliğ edilm- iştir.Servislerde bir değişiklik ya- pılmamıştır. Yalnız İmza jurnalı kaldırılmıştır. Memurların vaktin- de gelip gittikleri şefler tarafın- dan tespit edilmektedir. Bir de evvelce şirkette muamele Fran- sızça ve Türkçe olarak yapılıyor- du. Şimdi Fransızça muamele kal- dıl'ılıııı olduğu için bu İşe ait servis de kaldırılmış, memurların- dan bir kısmı açıkta kalmışlır. Şirketin tamirat atelyesi bütün tesisalı, ustabaşıları ve amelesi ile beraber Postha ve Te graf ida- reşinin Salkımsöğütteki fabrikası na eklenmiş ve şirket merkezinden kaldırılmıştır. Şirket merkezinde yapılan bu değişiklikler neticesin- de açıkta kalar memurlar 20 kadardır. Şirketin — devrüteslim muamelesi bu ayın oön beşne doğru bitecektir. Memur maaşla- rında ve ücretlerinde hiçbir değ- şiklik yapılmamıştır. Kumarcılar Yakalandı Fındıklıda — Cavit, Mehmet, Hilmi, ve Dimitri adlarında dört işçi kumar oyarlarken yakalan- mışlardır. İncir Ağacından Parmaklığa Pangaltıda Takfur adında biri çıktığı incir ağacından düşerek parmaklığa saplanmış, kaba etin- den yaralanmıştır. nız hı-.-.:ııııç;.ur Htalya ile an- laşmağa mec Nihayet Fransa, Afrikadaki mlstemlekelerine giden deniz yok larında Ingilterenin mutlak hâki- miyetinden müteessirdir. Bütün bu sebepler bir Fransız - Italyan —anlaşmasını - kolaylaştı« rabilir. Onun içindir kl Ingiltere ra- hatsızdır. ve Fransaya, şimdiye kadar görülmemiş derecede, te- vecelihkâr görünmektedir. | Mubarzir Burhan Cahit Baraet Etti Sahibi bulunduğu — Küroğlu gazetesinde “Mezarlık gülü,, adıyle yazdığı küçük hikâye müstehcen görülerek müddeiumumillik — tara- fından Burhan — cahit aleyhine açılan davanın duruşmaları 3üncü cezada bitmiştir. Muharrir suçsuz görülerek beraet etmiştir. Üç Kafadar Arasında Boşta gezer — takımlarından Cibalili Emin, Ahmet ve İsmallin birbirlerile tutuştukları kavgada lsmail koca bir masayı kaldıra- rak arkadaşlarına fırlatmış ve Emini başından, Ahmedi kasık- larından yaralamıştır. Üniversite Profesörleri Üniversite ispençiyari kimya profesörlüğüne, tekrar Budendorf getirlimektedir. Munhıl bulunan DAHİLİ HABERLER Telefon İdaresinde Çalış- Bir Ay İçinde .80 Fırıncı a Ceza Gördü Belediyenin, — fırıncıları — tâbi tuttuğu sıkı kontrol Iyi neticeler vermekte devam etmektedir. Dün de Fatih kazasında 1, Beyoğlunda 1, Halıcıoğ'anda bir fırın daha kapatılmıştır. i Bunlar, muayyen çeşni — harl- cinde ekmek İmalinde temerrüt etmiş olan fırıucılardır. Son kapa'ılar fırınlar hakkın- da tatbik olunan cezalar müker- rerdir. Bu tekerrür devam ettiği' takdirde icrayı san'atten menolu- nacaklardır. Vilâyet hudutları - dabilinde ağustos ayı içinde para ve set cezalarile tecziye edilen fırınların adedi sekseni bulmuıhır Kurtuluş Yan Yangınını Çıkaranlar Kurtuluş yangını — etrafında polis, — tahkikatını bitirmiş ve tuzcu Murat sokağında oturan kaifa Yorgl ile kızları Zambena ve Despinayı yangın çıkarma süçile — dün — Müddelumumiliğe vermiştir. “Bir Su Kayığı Devrildi Galata su İskelesi kayıkçıla- rından İnebolulu Halil 36 dama- cana su ile sandalla Kadıköye geçerken rüzgârin sertliği yüzün- den yolunu tutamamış ve akıntı ile Kınalıadaya — sürüklenerek lıltelı yılaııındı dovrllıılılış sınâl kuııyı prufuörluhnı de fnlü bilginlerden Fayansı getirmek için, kendisile müzakere yapıl- maktadır. İSTER İNAN İstanbulda nakil vasmtalarının nekadar pahalı olduğu- nu ve kazancımızın mühim bir kısımını nasıl elimizden aldığım göstermek içla size bir misal, Modada oturan bir okuyucum, bir gün içinde nakil vasıtaları için sarfettiği parayı göyle anlatıyor: “Taksimde bir dişçiye uğrıyacak, oradan Arnavutköye gidip çocuğumu mektebe yııdırınktıın. Yaptığım mas- rafı yazı yormmt İSTER ı Kuru,; İki kişi Içla Modadan Kadıköye ıı.-uı gidip ..ırn'" » » Kadıköy vapur luııı gidip gelme “ Karaköyde tme di 18 Taksimden Beşiktaşa 01 YAT eT u Beşiktaştan Arnavutköye tramvay 18 Armavutköyden Karaköye 18 131 Ailenin diğer etradı tarafından o gün sarledilen yol paralarını da Ö0 kuruş farzotsak, bir günde yalnız bizim verdiğimiz nekliye masralı 200 kuruşu bulur. Bir günde 200 kuruş yol parası, İSTER İNAN İSTER İNANMA! —— —it — —f b vermedi. e 4 - - : : : ı mediği ön ılılllyl 'Or, Sözün Kısası Yazı Çok Oldağu için AHastanesızlık Derdi FHallediliyor ( Buştarafı 1 inol yüzde ) | bususta Sağlık ve İç Işler Bakan- Elklarına müracaat fazla etmiştir. Önümüzdeki yeni sene bütçe- sinde belediye hastanelerine yatak fazla ilâvesi için icap eden tah- sisat konacağı gibi bundan başka diğer şehirlerden buraya gelmekte olan hastalar için de bir karar ittihaz edilmiştir. Bu karara göre, her şehir be- lediyesi, Istanbul hastanelerine gelişigüzel hasta — sevkedemiye: cektir. Hasta yatıracak hastanesi ol- mıyan — şebhirlerin — belediyeleri, hastahaneye yatması lâzimgelen | bir hasta olunca, öevvela civar şehirlerden — hastaneleri — olan- lar varsa — oralara — sevkede- cek, ancak mevcut — olmadığı takdirdedir ki Istanbul belediye hastanelerine gönderilecektir. Bu karar da, hastanelerdeki yatak- sızlığın önüne kısmen olsun ge- çebilecektir. Su Ihtikârı Pek Müthiş ! ( Baştarafı 1 inci yüzde ) suyu, menbamdan doldurulmak şartile Galatada Su İskelesinde küçük — şiselerin — doldurulduğu imalâthaneye — 60 kuruşa mal- olmaktadır. Bir damacana sudan 160 şişe su çıkmaktadır. Su he- sapla bir şişenin içine yere dökü- len ile beraber 30 paralık su girmektedir. Her şişenin üzerinde 10 paralık belediye bandrolu var- dır. Bu bandrolu yapıştıran bele- diye memuruna da sucu tarafın- dan 50 lira aylık verilmektedir. Her şişenin kapsülü 10 paraya mal olmaktadır. — Bir şişe suyun, nakliye, doldurma, şişe — yıkama şişe kırılma, amele ve etiket mas- rafı olarak ta 25 para masrafı olmaktadır. Bu hesaba göre bir küçük şişe su dolduran adama 75 paraya mal olmakta, 100 paraya da suculara, lokantalara otellere ve dükkânlara verilmektedir. Dükkâncı İşte bu suyu 5 ku- ruş İle 15 kuruş arasında tut- turâbildiği — fiatlarla — müşteriye satmaktadır. Bu hesaba göre lokantalarda kapalı şişe ile bir küçük şişe Taşdelen tuyunu 3 kuruşa, Hünkâr veya kocataş suyunu da bu suların maliyet Flatı ucuz olduğu için yüz paraya içmek mümkündür. Esasen Hünkâr ve Kocataş suları dükkânlara, otellere ikişer kuruşa ıırllıık— tedir. —- ——— —. A Piânh Zirâat Başlıyor (Baştarafı 1 inci sayfada) vaziyeti göz önünde tutularak o mahsulün —başka — mıntakalarda ektirilmesine Tarım Bakanlığı mezun olacaktır. Bakanlık makineli ziraat yapa- bilecek olan yerleri de tatkik edecektir. Bununla beraber Adana ovasındaki tecrübeden sonra ma- kineli ziraatin bizde pek fayda