5 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

5 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

8 Sayfa SON POSTA Eyim 8 | OSMANLI SALTANATI GÜÇEBKEN ( Mütareke devrinin tarihi ) » Her hakkı mahlfuzdur. Bir Gün, Ne İngiliz, Ne De Yunanlıların HiçBeklemedikleriBirHâdise Olmuştu Yazan: Zigya Şakir 5 /Ö/35 Işgal nereye kadar teversil ede- cektir?. Istanbuldaki Osmanlı Hü- kümeti de bu işgal hakkında hiç bir güna esaslı malümata malik değildir. Mondros mütarekename- sinde, böyle bir istilâyı muhakkak ve makul gösterecek bir kayda da tesadüf edilememektedir. Bu sebiplere İstinaden biz, kendi aekeri mıntakamıza Yunan Hükü- metinin hotbehot tecavüz ettik- lerine kani bulunuyoruz. Bu te- cavüze karşı bülün maddi vesak- timizi istimal ederek mukavemet ve mukabeleye mecbur olacağız.| Ingiliz mümessili, bu notanın elddiyeli karşısında sendelemiş; Istanbulla muhabere edip bir ce- vap verebilmesi için bir kaç gün gabretmesini kâzım Beyden rica etmişti. Fakat Küâzım Bey: — Ancak, bir şart ile... Eğer Yunanlılar işgal ettikleri yerleri derhal tahliye ederler ve İzmire çekilirlerse, vereceğiniz cevaba bir kaç gün daha intizar ederiz. Mamafih şunu da ilâva edeyim- ki, bu sözlerim; Izmire çekilen Yunan'ılara karşı hiç bir hare- kette bulunmıyacağımıza delâlet etmez. Memleketimize ayak bas- mış olan düşmanlara lâkayt ka- lacağımıza dalr hiç bir taahhülde girişemeyiz. Cevabımı vermiş; ve İngiliz mümessilini tereddit “içinde bıra- karak avdet etmişti. Ertesi gün de, ne İngiliz ve ne de Yunanlı- ların beklemedikleri ve Ümit et- medikleri mühim bir hâdise 2w- hura gelmişti. Ayvalık cephesli kumandamı Ali Bey, o civarda vücuda getirdiği mülli teşekküller: le, Soma ve Balıkesirden gelen millt kuvvetlerle birdenbire (Ber- gama) ya girmiş; (11 Haziran 335) bir Yunan taburu ile bir Yunan bataryesini - hemen tamamlle de- nilecek derecede - İmha etmişti. Yunanlılar, böyle bir baskına uğrayacaklarını hiç Ümit etmiyor- lardı. Hattâ, Bergamaya İlk gir- - dikleri gün, orada halkı muka- vemete teşvik eden erkânıharp Yüzbaşısı Kemal Beyl - ahaliden Iki hainin İhbarı üzerine - yaka- layıp İzmire gönderdikleri Için, buralarda artık hiç bir hareketin vukua — gelemiyeceğini — zannedi- yorlardı. Bergamaya taarruz edenler, Ayvalık cephesi kumandanı Ali Beyin sskeri ve milli kuvvetlerile beraber hareket eden ve Miralay Derviş Bey (1) tarafından teşkil edilen milli müfreze ile Kozak nahiyesi hatkından mürekkep gö- nüllülerden ve Hafız Hüseyin Beyin (2) Bandırmadan, ( Pardi Pehlivan ) ın da Akhisardan ge- tir diği kuvvetlerden mürekkepti. Miralay Kâzım Bey de baskını haber alınca toplayabildiği zabitan ve elfratla yetişmiş; Bergamaya gizmişti. Bu zafer, yalnız Bergamanın kstirdadile — kalmamıştı. Nasılsa baskından kurtulan bir kısım düşman kuvveti ile o civarlarda B) Kolordu kumandanlarından Derviş Paşa (2) Bilahare şehit olmuş, Ankara'da defnedilmiştir. buluman oldukça mühim düşman kıt'aları Reşadiye ve Akhisara kadar kovalanmıştı: Bu darbe Yunanlılar tzerinde o derece korkütücü bir tesir husüle getirmişti ki, askerlerini Manisaya doğru çekmek mecbu- riyetini hissetmişlerdi. Fakat bu esnada da Bergamanın intikamını almak için ( Menemen ) de kanlı bir facia vücuda getirmişlerdi. Bergamadan kaçıp kurtulmıya muvaflfak olan Yunan zabit ve neferleri, başta kaza kaymakamı Kemal Bey|1) olduğu halde halkı katliam etmişler; birçok masum kadın ve çocuğu İzumsuz yere süngüden geçirmişlerdi. O aralık (i) Bu zat, İzmirin Işgalinden son- ra (Menemen)e gelmiş ve fevkalâde yararlıklar göstermişti. Yeni Eserler Tiyatro Sanatı Selâmi Izzet Kayacanın tiyatro hakkında küçük bir kitabı çıktı: Tiyatro Sanati, Fortunat Srowaski'nin tyatro ve biz, Germaine Durriâre'in Julcs Lemaitre ve tiyatro, Doro- thy Knovwles'in 1890 danberl ti- yatroda İdeal reaksiyonu ile'Rene Lauret'nin bugünkü Alman tiyat- rosu ve Antoine'ın konferansla- rından parça parça alınan bu eser, bize, bugünkü tiyatro sanat ve tekniğinin nasıl vücuda geti- rilmiş olduğunu anlatıyor. Selâmi Kayacana göre tiyatro ilk insan kadar eskidir. Çünkü bir aktörden başka bir şey olmı- yan İnsan, tiyatroyu kendisile beraber doğurmuştur. Binaenaleyh herkes Aaktördür. Fakat aktör herkes değildir. * Resim, dans, müzik, heykeltraş gibi sanatları bağrında toplıyan bir tek sanat varsa o da tiyat- rodur. * Bugünln tekniğine ve ihtiya- cma uygun olan bir tiyatro eserl her şeyden evvel serap uyandır: malı, muhabbet aşılamalı, dinamik olmaldır. Bu vasıfları haliz olan bir eseri dinlememek ve yarıda bırakmak mümkün değildir. Bina- enaleyh bu vasıflar, bir piyesin osas unsurlarıdır. Bu arada makine de tiyatronun muavini olmuştur. Çünkü bugünkü tiyatro yarı yarıya makinedir ve devvar sahne, makinenin tiyat- roya girişin ilk ifadesidir. Bu arada dekorun muayyen bir stilde bulunması, yahut şal- rane olması yahut realist bulun- ması de elzemdir. Çünkü tiyat- roya giren insan, dışarı İle olan alâkasını keserken içerinin tesiri altına girmelidir. Bu tesir, ancak dekorların sanat ve realite nok- tasından — birbirini tutması ve birbirine uymasile kaimdir. Bu arada aşık ta büyük bir rol oynamış, sahneye can ve hararet vermiş, aktörü harekete getir- miştir. x Bütün iddia ve hükümlerine Menemende jandarma kumandanı bulunan Asım Bey, pek büyük tehlikeler geçirmiş, Ancak bir Fransız zabitinin yardımı ile ha- yatını kurtarabilmişti. Yunan karargâhı, telâş içinde idi. Çünkü hiç Umit etmedikleri şu mühim hâdisat zuhur etmişti: 1 — Artık Türkler, elddi bir surette milli teşkilâta girişmişler Türk Bankacılığında Bir Tekâmül Örneği Daha Apartıman Sahibi Olmak Yerine Aylık Faiz Almak Usulü Çok Geniş Bir Rağbet Kazandı A ve asker kuvvetile de birleşmiş- Ekonomi Bakanının dünkü teftişinden sonra çok takdir ettiği Adapazarı Türk Ticaret Bankasında günlük muamelelere bir bakış lerdi. 2 — Türkler; bidayeten ancak müdafaa ve mukavemet vaziye- tinde kalmayı düşünürlerken; şim- di taarruza da geçmişlerdi. 3 — Bergama baskını ve onun neticesi olarak da Ayvalık cepr hesindeki tehlikeli yaziyeti ıslah etmişlerdi. ( Arkam var ) — Selâmi İzzet Kayacanın — İiştirak — ettiğim — Selâmi — İzzet Kayacanın, bu eserde bir tek be- raber olmadığım fas'ı, tİyatronun ne ahlâki, ne de gayrl ahlâk!i, Iâahlâk! olduğu hakkındaki id- diasıdır. Selâmi Izzete göre yayrinhlâki eser yoktur. İyi veya fena, dini alâkadar eden veya etmiyen, mu- vaffakıyet kazanan veya kazan- miyan eserler vardır. İşte bi- kadar. Tiyatro, namus ve istika- met müessesesi değildir. Ilâ... Selâminin, çılara atfederek bitaraf bir mülâ- haza halinde karşımıza çıkardığı | bu hükme, ben, şahsan taraftar değilim. Çünkü her eser, bir tezin müdafaasıdır. — Binaenaleyh — bir “ namus veya İstikamet müesse- sesi ,, olmayan tiyatronun umumt li bir takım ahlâk kayıt- larile kayıtlı bulunması çarttır ve mesele, bir itiyat meselesi olmak- tan daha Üstündür. Selâmi Izzet Kayacan, bu kıy- metli ve cidden faydalı kitabına 1934 - 1935 yıllarında yazdığı tenkitleri de eklemiş Bu tenkit« ler, geçen tiyatro yılının zengin repertuvarı arasında — oynanan Cürüm ve Ceza, Madam San Jen, Hamlet, Insanlık Komedisi, Mü- fettiş, Unutulan Adam, Yarasa piyeslerinin oynanışı ve Biyografl noktalarından 'görüş ve analiz- leridir. Modern sanat ve ona ait bil- gileri sevenler için — Selâminin kitabı, kütüphane süsleyecek bir eserdir. Her kitapçıda 75 kuruşa satıhyor. — &. — TAKVİM PERŞEMBE — Hızır 5B EYLÜL 935 13 | muhtelif bediyat- | Son zamanlarda, Adaparzar Türk Ticaret Bankası, Türk ban- kacılığında önemli bir yenilik yapmıştır. Banka, kasalarına yas tırılan paraların faizlerini aydan aya ödemektedir. Bu kolaylık, birçok kimseleri ve bilhassa büyükçe parası olan- ları haylı sevindirmiştir. Onlar, paralarını Türk Ticaret Bankasına yatırmakta ve her ayın ilk gününde gidip, tıpki kira alan ev sahipleri gibi, bir aylık faizl çekmektedirlor. Hem bu işde, kira alan ev sahiplerinin karşılaştıkları müşki- lâta da rastgelinmemektedirler. Çünkü faizin tediyesinde, en ufak sebeplerle titizlenen kimse- leri bile şikâyetten meı: edecek bir kolaylık gösterilmektedir. Sermayedarları arasma maliye- yi, Sümer, İş, Ziraat ve Emlâk bankalarımı da alan ve sermaye- sini 2 buçuk milyon liraya yak« CLARK GABLE tarafından Bu akşam MELE K sinemasında emsalsiz — bir Fransızca sözlü büyük laştıran Türk Ticaret bankasının yaptığı bu yenilik, diğer maltf mücsseselere örnek olacak ma- hiyettedir. Dün de, Ekonomi — Bakanı Celâl Bayarın Bankayı — tettiş ettiğini haber aldık, ve bir yazı cımızı, kendisile görüşmeye memur ettik, Muharririmiz kendisinden, bu teftişte edindiği iatibar öğrenmek İistemiştir. Celâl Bayar, yaptığı ziyaretin teftiş — mahiyetinde — olmadığını söyledikten sonra demiştirki: , kelimenin tam manas'le mükemmel bir mücssese haline gelmiştir. Bilhassa yaptığı son yeniliğin çok büyük bir alâka ve rağbet bulduğunu mem- nuniyetle gördüm. Bankanın bugünkü hallal, eski yanlış olur. Çünkü Banka bugün, eski halile mukayese edilemiye- cek mükemmeliyettedir. ,, ,vaıiyı!lı mukayese etmek çok MYRNA LOY surette — oynanılan ve GÖNÜL ACISI filmi gösterilecektir. Ayrıca: Paramouat düya haberleri: Amerika'da Tayyareci WILLY POST vae artist WILL ROGERS'in vefatı vesaire... İstanbul 4 üncü İcra Memurluğundan: Bir borçtan dolayı mahcuz olup paraya çevrilmesine karar werilen ev eşyaları 9/9/935 pazartesi günü saat 9-10 da Fatih Sofular caddesi 41 No, da birinci açık arttırma İle satılacağından isteklilerin memuruna müracaat'arı ilân olunur. (216) Türkiye Büyük Millet Meclisi İdare Heyetinden: 1 — Eksiltmeye konulan Iş Büöyük Millet Meclisi Müstahdemini elbise, Palto ve fotinleri. 2 — Tahmin bedeli 3331 Üç bin Üçyüz Otuz bir lira 25 Yirmi kuruştur. 3 — bE.k.ıillmı 16/9/935 Pazartesi günü Büyük Millet Meclisi Idart Heyetinde saat 15 de yapılacaktır. 4 — Bu işe ait şariname Meclis Daire Müdürlüğünden alınabilir. 5 — Eksiltme açık yapılacaktır. 6 — Eksiltmeye girebilmek için Isteklilerin muvakkat teminat tw tarı olan 250 Iki yüz elll liralık Banka mektubunu fçüncü mad- dede yazılı saatton bir saat evvel Meclisi Idare Heyetine 1935 se- nesl Ticaret odası vesikasile birlikte vermeleri lâzımdır. *2389,, 5203 I İnhisarlar U. Müdürlüğünden: I 13474 kilo elek altı toz tütün 6000 ,, pembe, beyaz bobin paket kâğıdı 4036 ,, Zıvana kâğıdı " " " " Yukarıda isim ve miktarları yazılı Üç kalem eşya pazarlıkla satılacaktır. İsteklilerin 13/9/935 tarihine rastlayan cuma günü saat 14 de *0 15 teminat paralarile birlikte Kabataş'da Levazım ve Mübayaat Şubesindeki satış komiyonuna müracaatları. (5229) dür d aex MaeiZal e ai ümk xz t 4 e Samsun Başmüdürlüğü İş evinde Cibalide eski Levazım binasında zi