5 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

5 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Maihuotı da (GÖRDÜKLERİMİZ KM S AL U LA Bir Iskoç Ailesinin Cimriliği Amerikada Mancister şehrim- R inde, mezar taşı Elün sakip 'yıpın bir ıdımı'ıı bulamıyan | Gakkâmnda da ü- bir mezar | serinde Huber ie- taşı mi yazılı bir me- taşı ve bu taşın da gârip hikâyesi — vardır. Bundan birçok sene — evvel Herbert Finlayson İsminde bir çocuk, buz. tutmuş olan nehrin Üzerinde kayarken her nasılsa buz kırilmtşve çocüknehredüşüp boğulmuş. Cesedi çıkarılmış, gö- mülmüş ve taşcıya bir mezar taşı ismarlanmış. Fakat her nedense taşcı taşın Üzerine Herbert Isml kazacak yerde Huber isminl kaz- mış. Çocuğun ebeveyni bu taşın parasını vermekle beraber - taşı gerl göndermişler ve Herbert yazılı diğer diğer bir taş yaptı- rarak mezara koymuşlar. Aradan bir müddet geçmiş, karı kocanın bir çacukları daha dünyaya gel miş. Aile, zaten cimriliği ve he- sabiliğile maruf bir Iskoç allesi imiş. Ne olur ne olmaz, bu da ölürce yeoi bir mezar taşı kaz- dırmayalım - diye çocuğun ismini Hubert koymuşlar ye sözpe oğul- larını, öldüğü vakit mezar taşı masrafından kurtarmışlar. Fakat karı koca öldükteu sonra Hubert de aile ocağını terkederek gemici olmuş, senelerden sonra gemlde ölmüş ve denizlere gömmüşler. Hubertin parası verilmiş mezer taşı hâlâ taşcının dükkânında beklemektedir. Bulgar - Yugoslav Sınırı Belgrat, & (Özel) — Bulgar - Yu- Çoslav sınırı Üzerinde Strezlmirovtal adındaki yeni geçit törenle açılmıştır. Burada birçok Bu'gar ve Yugoslav hükümet erkânı hazır bulunmuşlaı zar bir a Va Tefrika ı,lİ : 79 A Bu on beş gün ve on beş gec ebüttün genç kızlık rüyalarımı canlandıran bir saadatle geçti. Bütün gerl kalmış, yarım kelmiş, boğulup kalmış genç kadınlık duyguları- Min çözülüşü, akışı ve bana kana kana zevk ve heyecan verişi ile geçti. İçtiğim şarabın lezzetini bu on beş gün ve gecede tattım. Içinde boğulduğum yüksek, süslü hayatın Tengini, güzelliğini ve zevkini bu ©n beş gün ve gecede anladım, tevdim. Gecelerin sabahı olmasın, Günlerin gecesi çökmesin diye tayıkladım. Ve bu dağ başında Unutulup kalmak İçin kendi ken- dimi unutmak İstecim. Hayatımın ( Arzımev'üd ) u gerbet ilinin bu karlı tepesi oldu. Alp dağlarının bu çamlık yamacı he bileyim kl şurada, burada ürüklenip giden Emrümün ilk ve ton durak yeri olacaktır. Hergünkü hayatımı, duygula- hmı ve düşürdüklerimi kaydet- im defterim bu on beş gün İçinde valizimde kapalı kaldı, Bu Gefteri bugüne kadar kimseyo Töstermedim. Annem bile kızının Manevralara girecak olan Almanların yınl hettiharp gemilerinden Doy! Almanların Buyuk Deniz Manevraları Başlayor Manevralara Uçaklar Da Girecek Börlin, 4 ( A.A. ) — Büyük deniz menevraları, İİ ve 19 eylül arasında kuzey baltık — denizlerinde cereyan edecektir. Zırblilar, hattıharp gemileri, tor« pitolar, mayın gemileri, denizaltı ge- mileri ve uçaklar programı gizli tutu- lan bu talimlere işlirak edeceklerdir. Manevralardan sonra, Deutschland zırhlısı, Sehlesvig Holstetn ve sehlessen hattıharp gemileri, Koenigeberg Koeln ve Lelprig kruvazörleri, dört torpito filetilasi ve mayın gemilerinden mü- rekkep bir yarım filotila, yolcu ge- milerinde yer tutacak olan on bin kadar kıt'at İşçisinin Önünde geçit yapacaklardır. irk Politikası Berlin, 4 ( A. A. ) — 15 bin Nazi milis neferi dün akşam #spor sarayında toplanmışlardır. Berlin milisleri şeli Von Jagow, Yahüdilere karşı gösteri sının gerçek İhtiyacımı İneelemek için toplandıkların: söylemiştir . lıpnnyıdı Toedbirler g ssında kalmamak ergö dığini söylemiştir. Japen BU Bakanı Çeklidi Tokyo, 4 ( A.A ) — Sü Bakamı M. Hayaşi, Başbakana istifasını vermiş- tir. Başbakanın bu İstifayı kabul ede- ceği muhakkak sayılmaktadır. Yerine, yüksek harp — konseyi üyesi Gınuıl Kavaşina'nun geçeceği ANASININ »-. , No 5 /9 / 85 KİZİ n /7!/1 MM arasıra bir köşeye çekilip yavaş yavaş doldurduğu bu sayfalardan babersiz. Bugüne kadar bana en samimt arkadaşlık yapan defterimi on beş gündür açmadım. Hep me- Tânkoli, astırap, Ümitsizlik dolu olan bu defter de isterde istiyor- dum ki buraya gelirken arkada bıraktığım hayat gibi Artık önüme çıkmasın. Bu yüksek, bu karlı dağ aşa- ğıda biraktığım dürgün, ölü ve dikenli yaşayışa beni tekrar İm dirmesin istiyorum. Bu on beş gece ve on beş gün kalbimle, kafamla, bütün varlığımla yaşadığım bir ömür parçası, İşte bu Ömür parçası on alti gün olmadı. Fırtınaların Alp ya- maçlarında kudurduğu — geceler bu kale gibi otelin sıcak salonun- da on beş gece on altı olmadı. Her akşamki gibi yemekten önce holde içkimizin başında ve başbaşa konuşuyorduk. Eşref Beye yaklaşan garson haber verdi; “ÂAmerikada : Korkunç Bir Hor- tum Dolaşıyor Yüzden Fozla İnsan Öldü Miami, 4 (A.A) — Floridada vu- ma gelen hortum sonucunda yü öldüğü haber rın harap ! ol sayısile hi derecesini öğrenmek Imkânsızdı gimdi Florida kıyısının kuzeyine ulaşmıştır. Bu noktada bulunan Capulet vapuru imdat işareti çekmektedir. Jaksanville, ( Florida ) & (ALA.) — Bir telsiz haberine göre Florida ada« larındaki yol yapı işlerinde çalışan yetmiş beş exki muharibin bir tayfun eanasında öldükleri, kurk yedisinin de yaralandığı haberi teeyyüt etmektadir. Morgentau'un Manalı Bir Sayahati Vaşington 4 (ALA) — Morgenthau, içleri müsnit olur olmaz avrupa'ya bir eğlence seyyahatine çıkmak üml- dindedir. İyi haber âlan çevönler bu gezi- Dançig Ceza Kanununda Değişiklik Danzig, 4 (A. A.) — Senato, Ceza Kanununda doııııkllklır yapan bir kararname çıkarmış'ır. Bu değişik» likler son defa Alman Ceza Kanu- nudan yapılanlara benzemektedir. — Mösyöyü İstle yorlar, Içime bir durgunluk çöktü. Halbuki © hemen hergün telefon- la konuşuyor, - işlerinden haber alıyordu. Fakat arandığı yoktu. Dönüşünü merakla bekledim. Fena haberler soylenmeden anlaşılır. » Daha kapıdan onun — başını görür görmez hissettim. Kalın kaşları sinirli sinirli ha- reket ediyordu. — Yarın inmek lâözmn, Niçin, ne var? Bir telgraf. — Ne gibi? — Parise kadar gitmek lâzım. Ve anlattı. Ehemmiyetll bir mesele İçin onun Parişe gitmesi icabediyor. Sustuk, Bu süküt on beş gün ve gecenin o çılgın kahakahalarını da - sus- turdu. Sinirlerine © kadar hâkim olan Eşref Bey de durmuştu. Kadehlerimiz dolu kaldı. Dudaklarımızdaki sevinç ku- rudu kaldı. Elinden oyuncağı alınmış ya- ramaz bir çocuk gibi boğazım yanıyor. Ağilamamak için kendimi güç tutüyordum. Ne kadar alışmıştım. Bu karlı dağ tepesindeki ha- telefona Yunanistanda : Rejim İşi Geri Bırakılıyormuş... Bu Suretle Venizelosun Yunanistana Ayak Bas- maması Temin Edilecekmiş Atina, 4 (Özel) — Siyasal çe lerde Başbakan Çaldarisin rejim için yapılacak genoyu, hiç bir vakit ya- pilmamak üzere geriye bıraktırmıya karar vermiş olduğu söylenmektedir. Çaldarisin böyle bir karar almasının sebebi Venizelos e Pizatlrasın bir da ha Yunanlata: ak basamamalarını elde etmekten ileri gelmekte imiş. Yine aynı çevenlerin teyit ettiğine göre Çaldarla ile Sofulla nrasında da le bir konuşma yapılmış rejimin muhafaza edilmesi Venizelonun bir daha “Yunanistana dönmiyeceğin! Başbakana anlatmıştır. Venizelos'un Bir Mektubu Atina, 4 ( Özel ) — Dün Venize- los dostlarına gönderdiği iktupta kendi — kabinetinde Finans Bakanı olup Mart Isyanından dolayı üç yıl ve Üç ay haplse ve mallarının müsadere- #ine karar verilen Moris'in haksız yere mahküm edildiğini yazmaktadır. Rusyada: Üç Beyaz Rus Kur- şuna Dizilecek Moskova, 4 ( A. A.) — İrkutak üç beyaz Rus kurguma mahküm olmuştur. M kümlar, beyaz Rusların ve yabancı arkadaşlarının tedhiş faaliyetlerini ve bunların bir devletin «tlel heyetile olan münasebetlerini meydana çıkar« maştir. Seofirimiz Molotofla Konuştu Moskova, 4 ( A. A.) — Türkiye büyük elçisi Zekât Apaydın dün Sov- yetler Birliği Halk Komiserleri Kurulu Başkanı Molotof — tarafından kebul edilmiş ve köndisile uzun müddet görüşmüşt Saray Bosnada Toplantılar Belgrat, 4 (Özel) — Saray Bosnada ve diğer bam kasabalarda evvelki gün, birleşen muhalif partiler göstes Tiler, toplantılar yapmışlar, söylövler vermişlerdir. yat hep böyle tebessüm ve kah- kaha içinde yürüyecek diye kendi kendimi nasıl inandırmıştım, Farkında — olmuyarak, — Eşref Beyin elini tutmuşum. Güldü. Sesi katılaşmışti : — Yarucuğum, dedi. Üzük- miyelim. Her şey yoluna girer! Bir tehlike Çkarşısında kalmış gibi avcumdaki elini bırakmıyo- rum, Beni teselli ediyor: — Jeneve gidince — herşeyl hallederim. Bu ayrılık on günden çok sürmez sanırım. Sen burada kal.. Ve beni oyalamak için bizi bekleyen kadehlerimizl İşaret etti. — İçelim yavrum. Ona o kadar İnanmışım ki göz- lerinin yolunu takip ettim. Bu içtiğimiz ne, Ne olursa olsun. Şarap olsun, şerbet olsun, zehir. olsun... Sevdiğim adamla beraber olduktan sonra... İçkiyi sevmezdim. İçenlerden hoşlanmazdım. Meğer içki insanın saadet arkadaşı imiş, Bu onbeş günün her gecesi ük akşamı gibi onun kıvılcımlandıran, şahlandı: ran, eriten, uyutan ve titireten mayhoşluğu ile geçti. Sefih bir kadın mı oldum. Onbeş gün Önceye kadar sgev- mediğim içkiler ile neden buka- dar dost oldum? BU GÜN Dedıkodular Arasında Tarih Savaş dediğimiz “toplu | oğuşma,, da oşağı yukarı bir güreştir. Bu bus kımdan birçok oranlamalara yol açar Hemen her devirde görülen bu dedikodular son Habeş - İtalya an- laşamamazlığı dolayısile de yüzgös- terdi. Yenl ve eski dünya gazetele. rinde birsürü oranlayışlar var. İt yenecek, Habeş yenilmeyecek gibi u... İlklar ve o başlıkların altında bir sürü orııııııııılu gözlerimize çarpıp duruyor yazılar arasında bir tanesi dııııu.ı.m çekti. Çünkü önemli bir oranlayış olup İagilterenin İtalya ile buşa çıkamıyacağımı ortaya atıyordu. İngiltere ile İtalyanın Habeş işin- den — Öötürü savaşa girişip girişmiye- cekleri hayll söx götürür bir. konu- dur. Fakat bu umulmaz çarpışmanın yüz göstermesi halinde hangi tarafın Üstün geleceğini kestirmek bence güç değildir. Çünkü bu ikl devlet ilk ve son kozlarını denizde oynayacık- lardır. Deniz savaşçılığı ise tarihin kucağında — öğrenilen bir hünerdir. Bundan dalayı İngilterenin ve İtalyanın denizcilik tarihine Bbir göz gerzdirmek ve ber İki devletin tarihlen aldığı notlara göre hükümvermek lüzmgelir. İngiltere ilk deniz zaferini L'invin- cible Armada adımı taşıyan büyük İspanya donanmasının 1588 de Manş sularında harap olup dağılmasile ka- zanmıştır. Sonra Nelsonun Amiral Brucys kumandasındaki Fransız filosu-! nu Ebukır savaşında (1794) ve İspanya Fransız birleşik donanmalarını da Tra- falgarda (1805) - ezmesile kazanılan zaferler gelir. Bu arada İn; Felemenk ve danlmarka donamı da denizler Ustünde bir daha rol oy« nayamiyacak bir biçime sokmuşlardır. Ceneviz ve Venedik donznmolarının İtalyayı temsil etmedikleri düşünüle: tek o ikl denizçi cümhuriyetin deniz tarihi bir yana bırakılırsa İtalya do- nanmasıdın İlk deniz harbini Lissada yaptığinı görürüz. Bu savaşla lm,ı.. İarın bir gırhlıları, Ayusturyanın yele kenli kalyooları tarafından batırıİmış ve üstünlük Avusturyalılarda k: tı. Şurası da kayda değerki Lisı vaşı sırasında Avusturyalılar Prusya ordularından yaman bir dayak yemiş, Saduvada bozguna uğramış bulunduk- ları halde İtalyanın genç, dinç ordu« sunu Gustozza'da yok edilmiş denile- eek bir kertede yenmişlerdi. Tarihin iki devlet donanmalarına verdiği gu mota göre yapılacak oran- lamanın ne biçimde olacağını söyle- mek elbette gerekmez! M. T. Tan Yalnız bir gece Pariste, Fakat o gece sönlük bir yıldIz gibi bu aydınlık gecelerde gö- rünmüyor bilel Eşref Bey beni teskin etmeğe çalıştığı halde kendisi © kadar dalgın kil Ona kuvvetli bir İti- madım var, Fakat bilmiyorum neden İçime bir acı düştü. lik darbe hızını geçirecek yerde gittikçe yayılıyor, geniş- liyor. Bu akşam yemek yemedik. Eşref Bey yukarıya şarap ve meyva getirmelerini söyledi. Jupiterin ziyafetine gelen Di- yan ve audase... Bu gece Mar- küs'ün bütün esrar kaynağını ku- İlk gecenin sababı on © sonra başladı. Tnne yetişecekti. Gidiyordu. Mabrumiyete, Ümitelzliğe oka- dar nlışmı;ımkl bu ayrılışın bir iki baftalık olabileceğine inanmi- yorum, Deli gibi birbirini tutmaz şeyler söylememden Eşref Bey de kuşkulandı. Beni çocuk gibi elle- rimden tutup karşısında dizlerinin dibine oturttu. Ve yarı ciddi, yarı ş.ıkı nasihatlar etti. Vaziye- Tüm'zi an etlı. Ve nihayet “dudak- ları almma vurdu. — Her şey yoluna girecektir Gülseven senin ve be.im için çalışacağım. (Arkası var)