11 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

11 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Yazı Çok AOlduğu İçin Bugün Konamadı İN eerarena e secerar ereserrameeneLerErEERAsSELENLAEN 26 Eylül DilBayramı Bir Program Hazırlandı Türk dili araştırma kurumu genel tekreterliğinden: — - Geçen yıl olduğu gibi bu yıl da Btniş ve ulusal ölçüde kutlanması derimizce — yerinde —görülen 26 Eylât 1936 dil bayramı için hazırlar Tan program aşağıdadır. 1 — 26 Eylül, birimel dil kurulta« Finin toplandığı - tarihtir. Kurultay, gün dil kurumu Üyeleri arasında ütlanacak bir. bayram günü olarak rarlaştırılmıştır. | işi bütün alusun ortak bir işi *lduğuadan, bu bayram - geçön yıllar Olduğu — gibi - bütün Halkevleri İle 'Asın ve yayın kurumları tarafından #ealş ö'çüde kutlulanacaktır. 2 — Türk Dili Araştırma Kurumu 26 Eylül 1935 gümü radyo ile bütün ı cldı bir ayta verecektir. Bu ayta içim anbul ve Ankara radyo merkezleri birleştirilecektir. Aytanın hangi saatte ângi radyo merkerinden verilceği Ayrıca kararlaştırılarak bildirilecektir. O snatte bütün Halkevleri dil, —tarih Ve edebiyat şubelerinin öncülüğü ile foplu olarak bulunacak ve bu aytayı dinliyecöktir. 3 — Halkevleri, dil bayramı için Önceden hazırlanarak toplantılar ya- Bacaklardır. Bu toplantılarda okuna- Sak Çlirler, verilecek — söylevler için apsal olürak şu yönerge verilebilir, A- Elden geldiği kadar öz, aade, Püzel, anlaşılır türkçe ile yazılmış ve Töylenmiş olmak. B . Konular, genel olarak, Türk kültür varlığının eskiliğini, genişliğini büyüklüğünü ve özel olarak Türk dili denen — dilin bir yandan Türk ulusu« Tun en geniş ölçüde birbiriyle anlaş- ina yaradığını, bir yandan da bü- yeryüzü kültür dillerine kaynak *lmuş en eski ve ana bir dil olduğunu Anlatmaya yarayacak yolda seçilmek. 4 — Halkevleri — toplantılarında Höylenen gürler ve söylevlerin birer Opyası — dil. kurumu — merkezine Rönderilecektir. $ — Halkevleri — toplantıları, dil "'rııınuuuı radyo ile veracöği ayta- Ain saatine göre, bu aytadan Önce Veya sonra yapılabilir. Ancak başında Vtya sonunda İkinel maddede yazılı 'duğu gibi, bu ayta dinlenilecektir. 6 — Radyo merkezi olan yerlerde B ai “toplanidirn iln rirelür trilecektir. 7 — Türkiyede çıkan bütün gaze- İtler o gün İçin dil işinin değerine, ÜÇ yıdz alınan yolun ve önümüzdeki lişmaların — Önemine dalr yazılar Zacaki ve dil bayramıni canlan- iracaklardır. Bu yezılar — için de * inecü maddede yazılı yönerge göz Aünde tutulmalıdır. Bekçi Ve Jandarmalara Silâh Mtanların Duruşmaları Yapıldı Melâhat adında bir kadını Torla Topkapı dışına götürmeğe Yabaladıkları sırada — müdahale :fllı bekçi ve — jandarmalara lâhla karşı koyan Raifle Mah: Tudün duruşması - dün üçüncü Sezada yapılmıştır. Raif tabanca Altığımı — İtiraf etmiştir. Mahmut birşey hatırlamadığını söyle- ::!llr. Muhakeme başka bir güne akılmıştır. Güzel Sanatlar Akademisi Direktörlüğü » Güzel San'atlar Akademisi Bîdnd!ıquııdo açılacaktır. Açı: | gününde, Namık İsmail için, -kebılarl bir tören yapacak- ar, b Duyduğumuza göre, Akademi tektörlüğüre Bay Fihamanın Tirimesi düşünülmektedir. — İL y rada tankları, denirde gemileri radyo ile İdare edeceklerdir. Açıkta Kalan Tale- beye Mektep Yeniden Bazı Tedbirler Alınmaktadır Bu yıl lise ve Orta okullara yazılamıyan — yüzlerce — talebenin mevcudiyeti, müşkül bir vaziyet Ihdas etmiştir. Bu hususta alına- cak tedbirler için bazı projelerin hazırlanacağı söyleniyor. Bu arada, İilk mekteplerde, birer sınıf açılarak, burada, Orta okülün Ük sınıfının derslerinin, orta okul hocaları tarafından ve- rilmesi de düşünülmektedir. Bundan başka, Ortaköydeki Şehir Yatı mektebi orta okul haline getirilmiştir. Evvelce kapa- nan, Kadıköyündeki Sen Jan dark ve Bakırköyündeki — Sentöfemi mekteplerinin bu iş için kiralar nabilecekleri de Kültür Direktör« lüğü tarafından, Bakanlığa bild- rilmiştir. İlkmekteplerde Kayıt Muamelesi Bitti llk mekteplerin kayıt muame- lesi dün bitmiştir. Bu yıl yazılan- ların çok olması, yeni tedbirler alınmasını İcap ettirmekredir. Kül- tür direktörlüğünün aldığı bir karara göre de, bir sınıfta azam! 50 kişi bulunabilecek ve daha fazlası için yeni şubeler açılar caktır. Bugün, kültür direktörlüğünde, ilk tedrisat müfettişleri toplana- rak bu durumu İnceleyecekler ve yazılan talebe adedini Kültür ba- kanlığına bildireceklerdir. Dört Aylık Bir-Çocuk Düşürmüş Yedikule kapısı yakınında otu- ran Sallı dün dört aylık çocuğunu düşürmüştür. Müddelumumilik tahkikata el koymuştur. Saoldaki resim, cıhan harbinde ölenler için dikilan bir âbideyi, sağdaki rtesim bir harp sahnesini gö termektedir: Harpler, eskiden cesaret iş! idi. Şimdiki harpler teknik meselesi olmuştur. Tasanlar düşmanlarına havadan, kara- dan, denizden saldırabilirler. Bunun İçin cemaret gösterme- ye de mulitaç değillerdir. İhtimal havada ayyareleri, ka- 50 ve 25 kuruşluk yeni pa- raların bir haftaya kadar darp- hanede basılmasına başlana- caktır. Bunlardan dört mlilyon Uralık basılacaktır. Yeni para- lar 10 güne kadar piyasaya çıkarılacaktır. Yukarıda 285 ve 50 kuruşlukların resmi görül- mektedir. Bir Sahtekâr Müstantikliğe Verildi (Latürki Modern ) Gazetesinin sahibi Ziya Mardan birkaç gün evvel Müdde umumlliğe Istida ve- rerek Vasıf oğlu Nurettin adlı bir gencin gazete namına sahte mak- buzlarla bazı kimseleri dolandır- dığını Iddla etmiştir. Müddelumu- milik tahkikat yaptırmış. Ve eski- den Latürki Modernde çalışan Nurettinin bazı kimseleri dolan- dırdığı neticesine varmıştır. Müd- delumumilik kendisinin tevkifini İstemiştir. Nurettin altıncı müs- tentikliğe verilmiştir. Tekaik kuvveti kimde fazla ise o gaip gelcekur. Binmeyn- Çleyh harp artık insanlardan cesaret, kahramanlık, gibi meziyetlerden ziyade para, kuvvet ve teknik istiyor. Eskiden harplerde binlerce insan ölürdü. Bu defaki harplerde milyonlarca kişi ölecektir. Harp geliyor. Teknik kuvvetimizi arttırmak için paraca küvvetlenmeliyiz. Onun için Hava Kurumuna yardım ediniz. gekâ Sayım İşleri Görüşüldü Numa;;t—;j İşleri Her Yerde Bitti Sayım merkez bürosu dün vl- lâyette umum! bir toplantı yap- mıştır. Geç vakte kadar süren bu toplantıda şimdiyekadar yapılan işler gözden geçirilmiş, bundan sonra yapılacak İşler tesbit edil- miştir. Numarataj Işi Beykoz, Anado- luhlsarı, Kadıköy, Kızıltaprak, Erenköy ve Eyüpten başka yer- lerde tamamen bitmiştir. Biten yerlerde numaralanmamış dükkân ve evler varsa belediyeye müra- caat ederek numara istiyeceklerdir. İki Küçük Hasanlardan Biri Yaralandı Meşrutiyet — mahallesinde 13 yaşlarında iki Hasanlar kavğaya tutuşmuşlar ve Hasanlardan biri diğerini biçakla yaralamıştır. Kesekâğıdı Yüzünden Bir Cinayet Tahtakalede manav Hüseyin ile Alâattin arasında kesekâğıdı yüzünden çıkan kavgada Hüseyin yarım kiloluk bir dirhem İle Alâattinin başına vurarak ağır sürette yaralamıştır. Suçlu yaka- lanmıştır. Hapishanenin Kapisında Bir Kaza Dün Istanbul hapishanesinin kapısında acıklı bir kaza olmuş- tur. Hapishanenin ekmek müteah- hidinin —arabası — hapishanenin demir kapısından içeriye girerken kapının kenarında duran müteah- hidin kâtibi Aliye çarpmış ve ağır surette yaralamıştır. Yaralı Balat hastanesine kaldırılmıştır. İSTER uzaktır. lar arasında İNAN *“Şehrin organize ettiği himaye ve kontrol hufxıhhası Bllt içindekl İsteklerine oevap verecek vaziyetten çok 1 — Süt hayvanları bakımsızdır, fena ve pla ahir« larda, fena gıdalarla beslenmektedir. İçlerinden bir kısınının İnsanlara geçen bastalıklarla hasta bulunma- dıklarına emin olmak mümkün değildir. £2 — Mandalarda süt sağan ve sütle alâkadar insan- lar sihhi ve tıbbi mürakabeye tâbi değillerdir; yaptıkiarı işin ehemmiyatinden tamamiyle babersiz olan bu insan- hasta veya portör bulunmadığına inanılmaz. 8 — Sağılma işi fena şartlar — altmda ve buna ait sihhi tedbirlerin hiçbiri alınmmadan yapılmaktadır. İSTER İNAN İSTER SA P SN EUREEE NK Z ŞEREC NNUN İSTER dan ibarettir. ,, İNANMA! 4 — Süt sağılan ve nakledilen kaplar çok platir. Sütün sağlıma, nakil, ve dağılması esnasında her türlü televvüs her an İçin mümkündür. S — Süt gerek müslahsilde ve gerekse daha fazla olmak üzere satıcının elinda her vakit ve hor türlü hilekârlığe maruz bulunmaktadır. Bu, bugln için bir emrivakidir. Bu işleri kontrol ve himaye ederek hile- kârlığa müni olacak ciddi bir teşkilât yoktur. 6 — Bütlerimiz ekserisi hiç olmazsa yarı yanıya su« Bu satırları İstanbul gazetelerinden değil İstanbul Belediye meomuasından alıyoruzı INANMA! Sözün Kısası Ek -Ta Son Pcstada, gönül işlerile | meşgül olup, kalp ağrısı çeken okuyucuların — dertlerine — deva culan, —alle arasındaki — pürüz- | leri düzeltmenin yolunu göste- ren * Teyze ,, arkadaşımın vazi- fesine bir günlük tecavüz ede- ceğim, Teyzeye, Bursadan, ( Niyazi ) imzasile bir mektup gelmiş. Bay Niyazi hulâsaten diyor kk: “Aslen Istanbulluyum; Bursada oturuyo- rum, Bir hafta evvel evlendim, Ailem dün bana acâip bir sual sordu. Her zamam hazır cevap olduğum halde, buna bir türlü münasip bir cevap bulamadım.., Refikamın sorduğu şudur: Siz, kocamsınız, gerek aramızda, ge- rek aile ve halk arasında size nasıl hitap edeyim? Ana ve babalarımızdan duy- duğumuz, “Yahu!,, ve “Baksanal,, gibi kelimelerden hoşlatımadığı anlaşılan bizim bayan, herhalde benden modern bir cevap umu- yor, fakat yanılıyor.. Bu müşkü- Tümü siz halledin.,, Şimdi, bu müşkülü, Bay Niya- zinin İznile, beraber halletmiye çalışacağız. Eskiden, Kadını Kaşık düş- manı, Köroğlu, bizim çocuklar, bizlmki, eblim, ev ehli, evdekiler, ev uşağı gibi, baş tarafında bir de: Sözlüm bundan dışarı.. Hâşa: bhuzurunuzdan.. Desturun.. kabilin- den tabirler iltizam eden, utanılır bir mahlük iken onu: — Yahul, Baksana !.. Bana bakl. Huuul, Diye çağırmak an'ane ve edebe uygün sayılırdı. Kadın, Hanım olunca, onun bu sıfatı kendisine hitap için alem oldu. Kendisine: — Hanım! Hanımcığım!.. Ka- dınım!, Diye sesalenirlerdi. Yahu ! Diye çağırılan kadın t “Buyur!,, diye cevap verir. O da — kocasından bahsederken: Eyalim, erkeğim, bizimki, bizim efendi.. Derdi. Hanımın karşılığı da: — Beyl Beyfendi! Paşal Pa: şafendil. Oldu. Zaman ileri gitti. Karı koca münasebetlerinde de yaman bir Inkılâp oldu. Kadın kaşık düş- manlığından çıktı, Eve ortak o du. Alleye samimiyet girdi. Ka- dın kocasını, erkek de karısını adlarile çağırmağa başladılar. — Fatmal, — Niyazll. Fakat, bunlardan da ileriye gidenler var. Bunlar da, meselâ Fatmaya: — Fafal.. Niyaziye: — Nini, Ninniş diyorlar. Yahut da, karı ve kocalarının hiç de adlarile münasebetli ol- mıyarakı — Noroş.. Bibiş.. diye çağrı- şiyorlar, Işte size bir alay — nümunel! beğenin ve beğendiğinizi alın! fakat, ifadenizden — anladığıma göre siz, yahal ya, — eşiniz ise, Bibiş e taraftar gibi görünüyor- sunuz. OÖnun için gelin, ortasını bulalım. - Siz karınızı adı İle ça- ğırın o da size: — Niyazil desin. Bu samimiyet emin olunki diğer bütün münasebetlerinize de hüsnü tesir eder.