11 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

11 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

“Beş,, ler Komi- tesinin Kararı Sakattır. Habeş - İtalyan anlaşmazlığını bir barbe kadar götürmeden şu veya bu şekilde halletmvye çalışan fert ve milletlerin göyretlerini. memnuni kaydetmemek — mümkün — değil Fakat bulunan veya bulunacak olan *şeklihal,, umumi adalet prensiplerine ve bizzat Uluslar Kurumu — misak osaslarına aykırı düşmemek şurtile. Halbuki İtalyan - Habeş anlaşmazlığını bir harbe varmadan bir formüle bağlamıya memur edilen * Beş ,, ler komites.nla Habeşistanı Uluslar Ku- rtumu maudası altına koymayı muva- yukarıda kaydet- tiğim heriki esasa Ca uygun değildir: 1 — Umumi adalet esuslarına uy- gun değildir. Çünki hiçbir kimse, bir miileti: iklâlini, gu veya bu adale- tin prensibl namına elinden alamaz. A'mamakla mükelleftir. 9 — Bu karar, yine uluslar kuru« mu misakına aykırdır. Çünkü bu misakı imzalayarak kuruma — giren devletler, berveçli. peşin, bu kuru- mun kendi dahili Işlerimne karışamıya- cağı esasında mutabık kalmışlardır. Şu halde, uluslar. kurumu namima beşler komitesinin verdiği karar, her elhetten sakattır. İlletlidir, Kaldı ki, bu kararı Habeş hükümetine kabul ettirmek te ayrı bir meseledir. Çün- kü Habeş İmparatorunun ötedenberi böyle bir mandaya muarıt olduğu söyleniyordu, Binaeneleyh Hal Için yapacak şey, zelil bir esarete kten İse Öölmeyi tercih etmek olmalıdır. — Süreyya eee ea resessa ae e acaceNAcRETAN SS vEnLEkEme SADA LA CARELASAE Çerez Kabilinden Şair Nigâr Hanım çok ince düşü- nür ve düşündüklerini gayet Iyi ilade eder bir kadıandı. Zarafet onda amıl olmuştu. İyi giyl- bir, iyi kabul eder, iyi söz söyler, etrafındakileri teshir eylerdi. Bir gün yamında, birçok izdivaçla- riın sonu gelimediğinden, ekeerisinin boşanma ile neticelendiğinden bah- solunuyor, bunun Hsebepleri müne- »kaşa ediliyordu. Nigâr hanımı — Bunün — sebebi, basittir, dedi. Önoe anlaşmadan sevişmek istiyoruz. Hiç, bir bina yapılırken, çatısından başlanır mı?. Fifl Yeni Fabrikalar Ankara, 10 — Beş senelik endüstri plânının geriye kalmış olan kimya ve demir sanayli tat- bikatının kısa bir zamanda başa- rılması kararlaştırılmıştır. Mütehassıslar yakında Anka- raya gelip çalışmalara başlaya- caklardır. Ikinci beş yıllık endür- tri plânının — esasları — hazırlan« maktadır. Sıvasta bir çimento, Matatyada yeni mensucat fabri- kaları kurulacaktır. Arifiye Faciası İstasyon Memuru Dün Tevkif Edildi Ârifiye İatasyonundaki — tren faciasında ölenler dün gömülmlş- tür. Bu faclada İstasyon memuru suçlu görülmüş ve tevkif edil- miştir. Vagonların ve lokomotifin ha- rap olmasından doğan zararın 100 bin liraya yakın olduğu söy- leniyor. Tahkikat devam etmektedir. bence, gayet SÖON DAKİKA — TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ SON POSTA Avrupa Muvazenesi Karşısında.. İtalya e Almanya İtti- ' fak Mı Ediyor ? Londra, 10 (A.A.) — Cenevre görüşmelerinin önemine rağmen, gazeteler, dünün en bariz hâd'ser Italyan büyük elçisinin Hitler tarafından kabulünde görmektedirler sini Berlindeki yeni Taymis gazetesi diyor ki: “İtalyan dileklerinin doğruluğu burada tasdik edilmezse, bu tasdik, başka yerde arunılacaktır. Almanya'ya göre, ulusal şeref ve kuvvetin sağlam- laştırılması siyasasını i yice anlar ve ona arka olursa, Alman bükümetinin sonradan bu hususta göstere- caktır.,, yor ki İtalyan Harp Gemileri Yunan Limanlarında Ne Arayorlardı ? Âtina, 11 (Husust muhabirl- iniz bu sabah telefonla bildirdi) — Bir Italyan harp gemisi evvelki gece sabaha karşı Mora Yarım Adasında Pilos limanına girerek demirlemiştir. Izinsiz. olarak limana yaban- cı bir harp — gemisinin demir atlığını gören Yunan memur- ları hemen geminin süvarisine başvurarak ne maksatla limana girdiğini ve bu hareketin doğru olmadığını söylemeleri — üzerine Ttalyan süvarisi, bavanın fenalığı ve denizin fazla fırtınalı bulun- ması dolayısile limana İlticaya mecbur olduğunu söylemiş ve gemi ertesi gün demirini alarak limandan uzaklaşmıştır. Ayni gece Şira ve Itaki ada- ları önlerinde da birer İtalyan torpitosu görülmüştür. Bu gemi- ler hiçbir yere demirlememişlerdir. | Italya harp gemilerinin ansızın Yunan İlimanlarında gözükmesi, burada gerek alâkadar mabafil- de, gerekse umumi efkârda çok garip telâkki edilmiştir. Fakat Yunan hükümeti Ro- madaki Yunan Elçisi vamtasile bu hareketten dolayı Italya hü- kümetini regmen protesto etmiştir. Yabancı gemiler Yunan liman- larından uzaklaşmış — bulunuyor. u dakikaya kadar başka bir talyan harp gemisi Yunan liman- larında görülmüş değildir. Habeş - Italya Gerginliği Bugün Çok Önemli Bir Toplantı Var Cenevre, 11 (Özel) — Italya- Jtesine verdiler, Komite şimdi bu nın yeniden temlaat vwerdiği an- laşılıyor. Musolini, Ulaslar Kuru- mu, Habeş-İtalya işinde müsbet veya menfi, kat'l bir karar vor- medikçe — ha yapmıyacaktır. Daha doğrusu Ttılyıııııı harp açıp açınaması bu karara bağlıdır. Beşler komitesine gelince; bu komitenin mütebassısları tarafın- dan, İtalyanın Uluslar kurumu konseyine Habeşistan hakkında verdiği muhtıra — tetkik — edildi. Muhtırada Habeşistanın — mede- niyetten mahrum — olduğu, bu sebeple —Ulnslar — Kurumundan çıkarılması öne sürülüyordu. Mü- tehassıslar bu hususta Habeşle- tanın da cevabım — dinleyip bir rapor hazırladılar ve beşler komi- Alemdağı Ormanlarında Yüzlerce Ağaç Yandı Dün saat dörtte Alemdağın- da Çatalderesinden çıkan bir yate gın ormanlara da sirayet ederek gece geç vakte kadar devam et- miştir. Üsküdar ve Beykoz jandar- ması ve o cıvardaki köylüler yan- gn bastırılmasına çok uğraşmış- i I larsa da esen — şiddetll rüzgâr buna mâni olmuş ve fazla mik- tarda ağaçlar yanıp kül ol muştur. Geç vakıt aldığımız baberde yangıvın tahdit edilmiş olduğu ve faili hakkımda tahkikat yapılmakta bulunduğu - bildiril -« miştir. raporu tetkik etmektedir ve kati kararını bu incelemeden sonra verecektir. Assamble Toplanıyor Cenevre, 11 (Özel) — Uluslar Kurumunun Assamblesi ( umumt heyeti) —bugün — çok hararetli bir taplanltı yapacaktır. Bugünkü toplantıda yirmiden fazla delege söz alacak ve Habeş - İtalya gerginliğinin siyasal tesirleri etra. fında söz söyliyeceklerdir. itatiyanın bir hareketi Cenevre 11 (Özel) — Italya delegeleri beşler komltesinin top- lantısına çağırıldığı halde gelme- miştir. Bu hareketten, Italyanın beşler komitesini tanımak İste- mediği manası çıkarılıyor. Karşılıklı Protestolar Cenevre, 11 (Özel) — Habe- çistan, Italya askerlerinin Somali ve Eritrede toplanmasını protesto etmiştir. Italya da, Habeşistandaki Ital: yanlara fena muamele yapıldığını öne sürerek bir protestada bu- Junmuştur. Şirketi Hayriyenin Tarifesi Ankara, 10 — Şirketi Hayr- yenin Anadolu yakası tarifesinin altı ay daha olduğu gibi kalması kararlaştırılmıştır. ceği istekler de —böylıcı anlaşılacak ve koruna- Deyli Telgraf da diyor ki: “Büyük elçiye herhangi bir anlam verilmek isteniyorsa, bu aranı sonuçtan çok ayrı bir ulusları daha sıkı bir dayanışmaya sevkedebilir.,, İSon Posta: Şü satırlardan, anlaşmasına doğru gidilmekle olduğu manası çık- bu, Avrupa siyasal önemli bir vak'a teşkil edecektir.| Ü N yapılan kabul törenine eğer Bn sonuç doğurarak, öteki bir Alman-İItalayan müvazenesi için çok İtalya Tekzip Etti Ankara, 10 (A A.) — Bazı gaze- telerde İtalyaan - fabrikalarında imal edilmiş olan son sistem G1 tankın gizlice Varna limanına çıkarıldığına dair bir havadis intişar etmiştir. İtalya büyük elçisi, Hariciye Ve- kâletine verdiği bir takrirde mesele- nin katiyan aslucsası olmadığını va bunun tekzibine delâlet edilmesini dostane bir Hisanla beyan ve iltimas etmiştir. ll Kral“Geli- yor,, Mu? Yunan Cümhur Başkanı Henüz İstifasını Vermiş Değildir Atina 11 (Telefonlar Özel) — hükümetin dündenberi açıktan açığa kıralcılık tarafına dönmesi- ne karşı cumhuriyetçiler sükünet gösteriyorlar. 4 Kralcılar ise büyük gösteriler yaparak altında “geliyor,, kelimesi azılı kralın — resimlerile soka- larda dolaşıyor. Fakak Cümhuri- yetçilerin bu sessizliğinin çok devam etmeyeceği tahmin edili- or. Cümhuriyetçi partilerin lider- eri aralarında bir toplantı için hazırlık yapıyorlar. Cumur başkanı ne zaman Istifa edecek? Atina, 11 (Telefonla: Başbakan Çaldarieisin kıral ta- raftarı olduğu hakkında beyanname çıkarması, kendisinin, rejim işinin sonuna kadar bitaraf kalacağını sanan ayrışık cümhurlyetçi par- tileri arsında pek büyük bir hayret uyandırmıştır. Iç Bakanı Rallisin istifasından sonra kabine tamamile kıralcı- ların elinde kalmıştır. Şimdi en önemli mesele Cüm- hur Başkanının alacağı vaziyet: tedir. Söylendiğine —göre Başkan Çaldarisin kıralcı'ığı ilân etmesi Üzerine kendisinden İzahat İste- yecek ve ondan sonra da İstifa edecektir. Sübaylarımız Yunanis- tanda Alkışlandı Atina, 10 — Türk ordusuna mensup Albay Saffet, Kenan, yüzbaşı Baha, Tegmen Kemal ve Turban refikalarile birlikte Edir- neden otomobil ile Sofiliye gelmiş lerdir. Sübaylarımız lehinde şehire | | de büyük tezaburat yapılmıştır. Güzel Bursa Bugün Kurtuluş Bayra- mını Kutlulayor Güzel Bursa, Istiklâl savaşında, 1922 yılının bügününde kurtule muş, ana yurda — kavuşmuştu. Ordu, bütün bızile Izmire iİnerken üçüncü kolordu da Bursa istikame- tinde yürümüş ve yeşil gözlü Bursamızı 10-11 gecesi düşmandan kurtarmıştı. Kurtuluş bayramlarını bir daya idrak eden Bursalıları candan kutlularız. Tayyarelerimiz Bu Sabah Türkiye Turuna Çıktılar | Baştarafı 1 inci yüzde ) uçaktan mürekkeptir. Bu sabah erkenden Yeşilköy tayyare meyanında büyük bir faaliyet göze çarpiyordu. Tura girecek olan tayyarele- rimiz bütün hazırlıklarını bitirmiş, meydanda — toplanmışlardı. - Filo kumandanı arkadaşlarına emir« lerini verdi —Uçaklar bir defa daha görzden geçirildi. Güneş, Istanbul Üzerine hentiz doğarken beş uçağımızın kuvvetli motörleri işlemeye başlamıştı. Yüzlerde he- yecan belirdi. Kahraman tayyareci« Terlmizla — çelik — yüzleri gerildi, Kumanda . verildi, Tayyarelerimiz usta eller ida- resinde topraktan ayrıldılar, uğur- landılar, göklere yükseldiler. Bu yükseliş çok ihtişamlı oldu. Bu güzel yurdu havadan ko« ruyacak olan kartallarımız, henitz uyanmıya başlıyan İstanbul üze- rinden süzülerok ilerlediler. Karargâhta bulunanlar uçake larımız gözden kayboluncaya kas dar büyük bir heyecan içinde takip ottiler. * Buradan altıda havalanan filo, beş tayyareden mürekkeptir. File Çanakkale kıyılarını takip ödee cek, Edremit üzerinden geçerek İzmire varacaktır. Filo saat 14 le Izmirden kualkarak Antalyaya gi decektir. Yarın Antalyadan kalkacak olan filo Diyarıbekire gidecek, geceyi orada geçirdikten sonra Sıvasa havalanacaktır. Filo Sıvas- tan sonra - Ankaraya — uçacak, oradan da İstanbula dönerek tu- ranu bitirmiş olacaktır. Ankaradan Hareket Diğer bir filo da yine bu sabah altıda Ankaradan havalan. mıştır. Filo saat 8,54te Yeşilköy tayyare karargâhına inmiştir. Bu filo birkaç sant şehrimizde kaldıktan sonra 14 te İzmire gl- decektir. Bu filo da İstanbaldan kalkan filonun yolunu takip edecektir. Sivastan Üçünct filo da bu sabah altıda Sivastan hareket etmiş, Ankaraya varmıştır. Bu filo akşam saat beşte Istanbula gelecektir. Tays yarecilerimiz. geceyl İstanbul geçirecekler. Yarın İzmire doğru havalanacaklardır. Huva bombardımanı Büyük tura iştirak eden ve Ankaradan — kalkan — tayyaroler, Maltepe ile Metris arasındaki saha Üzerinde hava manevraları yapa* caklar, bu sahaya hakiki bombas- lar atacaklardır. Filolarımız geçtikleri yerlerit fotoğrafilerini de — alacaklardır. Her tarafta ayrı ayrı bulunacak hakem heyetleri tarafından ep sür'atli uçan en Iyi fotoğraf al, ve ea İyl bomba atan grup tesbi edilecektir. Muvaffak — olanlara kupalar verilecektir. Tayyarelerimizin az - zamaf sonra bazı büyük şehirlerde ıı_ı" lama tecrübeleri yapacakları bildirilmektedir.