13 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

13 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Musolini Harp Yapmağa Mecburdur Musolini Harbe Mecburduar Salâhiyettar kimselerin sözüne bakılırsa, Italyanın Habeşistana karşı yapmakta olduğu harp hazırlığı 20 eylülde bitecektir. ltalya ancak o tarihten sonra bir taarruza geçebilecek bale gele- tektir. Dokuz aydanberi Musolini'nin takip ettiği siyasa, bu tarihe kadar başkaları — tarafından — rahatsız edilmeksizin varabilmekti. Bunun birinci — şartı da İngiltere ve Fransanın İtalya hakkında kat'i bir karara varmalarına meydan vermemek ve Uluslar Sosyetesinin hakkında bir karar vermesine İmkân bırakmamaktı. Bugün de 20 eylüle kadar Italyanın biricik hedefi uluslar #osyetesi umum! toplantısının bir karar vermemesi 15, 16ıncı mad- delerin tatbikine geçilmemesidir. Bunun önüne geçmek için de ransaya, uluslar sosyetesi kon- #eyinin teşkiline razı oldu, hatta bir k erilinceye kadar harbe başlamıyacağına dair Fransaya Söz verdi. Askerlikte olduğu gibi diplomaside de — muvaffakiyetin tırrı, düşmanın hareketini ovveb- den tahmin edip ona göre tedbir #lmaktır. Musolininin bu hareketl sadece diplomatik bir hileden ibarettir, Uluslar sosyetesi 18 eylülde da- Şılacaktır. Ondan Ssonra İtalya terbest kalacak ve askeri hazır- da otarihte tamam olmuş Hlunacağı İçin, taarruza geçe- bilecektir. Hakikaten taarruza geçecek midir? Musolininin blöf yapmakta ol duğuna — hâlâ inananlar — vardır. Fakat bizce Italya bütün Istedik- lerini sulhan temin edemedikçe harp yapmıya mecburdur, Çünkü bu blöf ona pek pa- balıya mal olabilir. Bir defa şim- diye kadar asker! hazırlık için 200 milyon Türk lirası sarfetmİş- tir. İstediğini Almadan geri dön- mek bu masrafların beyhude ya- nldıiı kanaatini verecek, hem de wsolininin prostijini sıfıra İndi- recektir. İtalyaya sulhan istedik- lerini vermek mümkün değildir. Onun için Musolini harp yapma:- ğa mecburdur. Cenevrede cere- Yan eden bütün müzakereler, sa- dece Musoliniye vakit kazandır- maktan başka bir netice verml- yecektir. * Yanlış İsimler Yeni soyadı takan birçokları- nn ad seçmede yaptıkları hata« lar mazur görülebilir, fakat mü- #eseselere yeni ad takarken dik- katli ve Ihtiyatlı olmak gerektir. Darülâcezeye - Düşkünler Yurdu, hapishaneye Ceza Evl Adları verildi. Bu iki ad da, değiştirilmek mdır. — Çünkü Darülaceze düşkünler yurdu değildir, düşkün Türkçede başka manaya gelir. yatının bütün kuvvetini bu temiyete vermiş bir adamın po- Sası çıktıktan sonra İltica ettiği ııre düşkünler yardu demek ve u adamlara düşkün damgası Yurmak îunılıhr. Hapishaneye ceza evi demek , cezanın intikam ifade etilği devirden kalma bir zihniyetin tarhsulüdür. Hapishane, ceza evi Olmaktan çoktan çıkmıştır. Burası, ttâ yeni ceza kanubuna göre, r islah evidir. Suçlu buraya Ceza görmek için değil, wlah #dilmek Üzere sokulur. Iki zihniyet arasında bir asırlık rk vardır. Yeni ad takarken dikkatli Olaiyn, | | SON POSTA Resimli Makale W En Güzel Rüya B Bir ananın rüyası, bir çocuğun rüyası, bir. genç kızm | bin kilometre yüksekten atılan bir paraşütçüden daha bü- rüyası da güzel, temiz, masumdur amma, bir fen adamının | rüyası kadar yüksek olamaz. Bir ana çocuğunun, bir genç kız sevgilisinin rüyamnı görebilir. Fakat bir fen adamının rüyasında bütün insanlığın, bütün bir gizlidir. O, dilsiz ve cansız makineler içinde Genel Sayım İçin lazırlık Yapılan İşler Kontrol Edilecektir Sayım merkez bürosu dün kaymakamların ve Deniz Ticaret Müdürünün Iştirakile genel top- lantısını yapmıştır. Toplantı da nahiyelerde birer kontrol heyeti yapılması ve bun- ların şimdiye kadar yapılan işleri köntrol etmeleri kararlaştırılmış- tır. Bu heyetler pazartesi günün- den ltibaren faaliyete geçecek- lerdir. Sayım merkex bürosunda ça- lışmak Üzere Ücretle alınmış olan memür ve daktiloların işleri bit- miştir. Bunlar dünden itibaren Istihkak ettikleri paraları alarak işlerinden çekilmeye başlamışlardır. Atatürk Köprüsü Atatürk köprüsü münakasası- na girmek istiyenler tarafından verilen ehliyet vesikaları Bayın- dırlık Bakanlığı Köprüler müdürü ile belediye müdür ve mühendle- lerinden müteşekkil bir komisyon tarafından gözden geçlirilmiş ve bir kısmı reddedilmiştir. Ehliyet- nameleri — reddedilen — grupların şimdiye kadar yaptıkları köprüler de beğenilmemiştir.. Maamafih bu komisyonun verdiği karar son karar değildir.. Komisyon valk- nin başkanlığında toplanıp son kararımı verecektir, rarın bu ayın on yedisinde alâkadarlara behemehal tebliğ edilmiş bulun: ması şarttır. Bigados Açıklarında Batan Motör Davası Geçenlerde Mersin — vapuru Bigados açıklarında 3 kardeşler motörüne çarparak batırmış ve motörün bir tayfası da boğulmuş- tu. Dün bu kazaya ait tahkikat Dosyası müddelumumiliğe gönde- ——— NAN İSTER İ Niksardân göüzetelere gelen bir mektupta, şehrin ihti- yaçları yazılırken deniliyor ki: *“Niksarda doktor ve cozane yoktur. yoktur. Niksarda yollar ve sokaklar, gözden kaçmıyacak 1STER İNAN İSTER elhanın heyecanı | çalışırken, I DAHİLİ HABERLER Ilk Okullara 2000 Çocuk Yazıldı Dün, llk tedrisat müfettişleri, kültür direktör vekili Mehmet Eminin başkanlığında toplanarak geçen on gün içinde ilkmektep- lere yazılan talebenin yerleştiril- mesl ve 929 doğumluların da ya- zılıp yazılmaması hakkında görüş- müşlerdir. Bu yıl ilk okullara yazılanların miktarı ikl bini — bulmaktadır. müfettişlerin toplantısı geç vakte kadar sürmüştür. Adliye Çalışma Saatleri Müddelumum! — Hikmet me- murların muayyen saatlerde işle- rine gelip gelmediklerini kontrol etmek için nöbetçi müddelumuml- lerini memur etmiştir. Nöbetçi Müddelumumtleri her gün çalışma saati başlar başlamaz bütün mah- kemeleri ve daireleri teftiş ve memurların yerlerinde olup olma” dıklarını tesbit ederek birer ra« porla — Müddelumumiliğe - bildir- mektedirler. Dün saat ( 13,5) ta bütün mahkemeler ve İcralar tef- tiş edilmiş, ( 25 ) kadar memurun muayyen saatte — işleri başında bulunmadıkları görülmüştür. Bun- lar hakkında cezalar — tatbik edilecektir. eNaNSCENEDEAEASELEREAALEEEAEESETENEASECAU rilmiştir. — Müddeiumumllik de dosyayı Sultanahmet ikinci sulh ceza hakimliğine vermiştir. Mah- keme bir ehlivukuf tayin ederek hadise yerinde tetkikat yaptıracak ve hatanın vapur süvarisinde mi, yoksa —motör — kaptanında mi olduğunu tesbit ettirdikten sonra suçluyu bulacaktır. İSTER kadar bakımsızdır. yük bir heyecan ıçindedir. Çünkü © yeni bir bir cihan keşfi ile meşguldür. Önünde duran karanlık per- deyi yırlınca arkasından yeni bir güneş doğacaktır. O, herkesindir. ve kulbinde herkesin heyecanını toplamıştır. Onun için fen adamının rüyası, rüyaların en mükemmelidir. İNANMA! âlem, yeni — ee — n Festival Yarın Başlıyor Bugün Bulgar Ve Yunan Heyetleri Geliyor Festival komitesi çalışmalarını neticelendirmiştir. Festival yarın başlıyacaktır. Yarın akşam Yat kulüpt. lo vardır. Dün birçok tecrübeler yapılmıştır. Dün akşam Romen heyetine Park otelde bir ziyafet verilmiştir. Pazar günkü eğlenceler İçin 25 bin bilet satıldığı söylenmek- tedir. O gün Adalara hariçten en az 20-30 bim kişi gidecektir. Bu kalabalığın gitmesini ve dön mesini kolaylaştırmak için Akay idaresi fazla seferler İlâve etmiş otellerde tertibat alınmıştır. Bu gün Bulgar ve Yunan heyetleri geleceklerdir. 10000 Göçmen Daha Geliyor Trakyada göçmen yerleştiri- mesi işi önemli bir safhaya gir- miştir. Kış gelmeden evvel yapılan göçmen evlerinin bitirilmesi lcap ettiği için çalışmalar hızlanmıştır. Göçmenler için yapılan evler kıs- men taş bedenli, kusmen kerpiç ve kısmen de ahşaptır. En küçük ev iki, en büyük ev beş odalıdır, her evin dışında sondurma - vardır. Helâ evlerden ayrıdır. Samanlıklar evlerin yanında değildir. Ahır ve samanlıklar bilâhara başka yere yerleşen göçmenin kendisi tara- fından yapılacaktır. Bugünlerde Romanyadan 10 bin göçmen gel- mesine intizar edilmektedir. Azlık Okullarının Kadrosu Hazırlandı Ecnebi ve azlık okullarının öğretmen kadrosu Gültür. direk- törlüğünce hazırlanmıştır. Münhal olan yerlere, kapanan mekteplerin muallimlerinden, muallim mektebi mezunu olanlar tayin edilmektedirler. 3 Etban » Niksar şosesi, yürünmeyecek kadar bozuktur,,, Niksarda dişçi Doktor yoktu.. ,, Bu haberi okuyan bir arkadaş ilâve etti; "Geçen sene cenup — şeh irlerinden birine gitmiştim. INANMA! | Sayfa 3 Sözün Kısası Yılan Hikâyesi Ek -Ta Eskiden, bir adamı methet- mek, onu halim, selim, akıllı, uslu göstermek için; — Etliye, sütlüye karışmaz.. Suya, sabuna dokunmaz, Kendi halindedir! Derlerdi. Bugün, bunu bir bilmece şekline koyup da, bir ilkmektep çocuğuna soracak olsanız, solok bile almadan: — Belediye! Diye bağımnır. Halkın nazarın- da, Belediye böyle bir şöhret kazanmıştır! Para ile yapılması mümkün, yetevekkefü alelmangır olan ip leri bir yana bırakalım. Fakat halkın sıhhatini ilgilliyen ve be- davadan urub eksik, ufacık bir bimietle başarılabilecek işlerin ihmaline akıl ermiyor. Otomobil- lerin hangi saatlerde düdük öt- türebileceklerini İncelemek Üzere Avrupaya uzman göndermektense çocuklara ve hastalara temiz süt içirmenin çarelerini araştırsa be- lediyemiz, şehirlilerden daha çok düa alır. Süt gibi ak bir nesnenin, e- tanbulun yüz karası olacağı ki- min aklına gelirdi? Halbuki, maa- esef bunun böyle olduğunu, İs- tanbul belediyesi, kendi mecmua- sında, ve biz gazete muharrirleri- nin hiçbir vakit cesaret edemiye- ceğimiz bir tarzda, ikrarı mü- eyyedle ikrar etmektedir. Bu, böyle olduktan sonra, artık bizlere bir diyecek kalmıyor. Arkadaşlardan, hoş söz söy- ler biri vardır. Geçenlerde, evl- nin karşısındaki terkos çeşmesini gösterip: — Bizim sütninel dedi. Yine bir başkası da, - birine haram etmek İstediği herhangi birşey İçin: — Gözüne, dizine dursun | Tabiri yerine; şunu bulmuş: — İstanbulun ak — sütü gibi helâl olsun!. diyor. Bunlar işin alay tarafı.. Feci tarafı ise, otomobil — kornelerini yasak eden, Üsküdar lekelesin- den geçerek, Adalar iskelesine geçmeyi — meneyleyen — İstanbul belediyesinin bir süt — meselesini, yıllardanberi yoluna koyamadı- ğıdir ! Eski Türk Eserleri Müzesi Müzede 800 Kadar Kıy- metli Halı Var Eski Türk ve İslâm eserleri müzesi direktör vekilliğine mu- avin — Abdülkadir — getirilmiş- tir. Haber — verildiğine — göre Kültür Bakanlığı buraya şimdilik kimseyi tayin etmiyecektir. Avru- padan bir mütehassıs getirtilmesi ve bu müzenin de Topkapı sarayı müzesine nakledilmesi de düşü- nülmektedir. Bu müzede en zen- gin kolleksiyon halı kolleksiyonu- dur. Burada (800) kadar kıymetli halh vardır. Kitaplar, kumaşlar ve tarihi elbiseler Topkapı sarayın- dan daha zenglia değildir. Bunla- rın bu müzeye kaldırılması ve birleştirilmesi daha muvafık ola- cağı kanaati hâkimdir. Bugünkü müzenin yeri uzak olduğu iİçin seyyahlar da buraya gidememek- tedirler. Şu günlerde Bakanlığın bu müze hakkında yeni bir karar vereceği söylenmektedir.