13 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

13 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

8. Eylöl ee | Ziraat Bilgisi (*) | —r———_—_l- Üzümlerdeki Çürüklüğün Çaresi -S ( Göçen baftaki nüshadan arlan ) Bağın muhtelif yerlerine her on omcanın — ortasına — bir. — tane hesabile küçük bardaklara he- nüz kaynayan şarap konulur, bu bardaklar kütüklerin bir ab- tına bir Üstüne asılır. Sonra bun- lar her sabah yoklanup içlerine düşen kelebeklere bakılır. Hangi gün pek çok kelebeğe rastlanırsa © tarihten tam on gün sonra taş çatlasa ilâcı serpmelidir. Böyle olursa nikotinli ilâç tesir eder. Elbette zaman meselesi Uranya zehiri için de çok — faydalıdır. Yalnız Mildiyo hastalığını hesap edip de ödemis böclüsünü hesap etmemek doğru değildir. Ya ikl- sini de hesaplamalı yahut da ilâcı ayrıca vakitlerinde — serpmelidir. (Tavşancıllılar gene olarak göz- taşı ve kükürde geç başlıyorlar| gerek Uranyalı ilâçta gerek ni- kotinli ilâçta konulacak miktar mutlaka reçetesine göre olmalıdır. Herkesin aklına göre konan ilâç fayda etmez. Şurasını da hatırlatayım ki; ni- kotinli ilâç için tütün Ssuyunu kendiniz hazırlayacak — olursanız sonunda yaptığınız suyun ne ka- dar nlkotinll olduğunu bilmek gerektir. Bunun için hiç olmazsa suyu bir Areometre ile yoklayup kesafetine göre derecesini bul- malıdır. rastgele tütün suyu faydalı olmakla beraber kesin bir fayda vermez. Gerek oranyalı gerek nikotinli Mlâcı yaptıktan on gün sonra bir daha tekrarlamalıdır. Bu uğurda Pretrüm — nebatının suyu, acıağaç talaşının suyu da kullanılabilir. Hepsinda esas olan ilâcı yolunda hazırlamak, vaktinde serpmek ve hele hele bu işi hep beraber yapmaktır. 4 — Kelebakleri avlamak için gece lâmba yakmayı, ve yapışkan lavha koymayı söylerler. Bütüa kanatlı böcüler Için çok iyi bir tedbirdir. Yalnız ödemis ikindiden akşama ve sabahtan kuşluğa ka- dar uçtuğundan lâmba ile pek ilişiği yoktur. fakat bu kelebeğin iki başka hısımı daha vardır ki onlar İçin pek iyidir. Bağlarda yazın açık birer karpit lâmbası yakmalı, etrafına birkaç saç koy- malı, bu saçların üzerine yarı yarıya reçine ile bezir yağını kaynatıp hazırlanan tutkaldan sürmelidir. 5 — Son sözüm şudur ki öde- mis mücadelesi bilgi ve beraber- lik işidir. Bilerek Istemiyerek, uyuşarak — çalışılırsa Üzümler ne gürür ne kurtlanır, Bay Ali Rıza: Zeytinlerinizin kuruluk getirdi ğinden şikâyet ediyorsunuz. Bu hususta (çiftçinin öğütleri) adındaki bir kitapçıkta aradığınız! bulabi- lirsiniz. Her türlü ziraat yazıları olan bu kitabı. kırk kuruşluk sta polu karşılığında (Pendik-T. iricik) adresinden isteyiniz.— Ç, () Ziraat hususundaki — müşküllerinizi bize sorunuz. Sen — Posta'nın ( Çifiçi ) el #'ze cevap verecektir. DOYÇE ORİENT BANK Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkiyedeki şubeleri: Galata - Istanbul - izmir Deposu: İst. Tütün Gümrüğü * Her türlü banka işi * SUN FPOSTA 'I'arllıl Müsahabe | Kari Mektubları Eskı Devirlerde Sıyasal Ha Edebiyat Nasıldı ? Imdi Padişahlar Sınmak Ve Hapsolunmak Acep Değ Kanun? Süleyman Hayat, insanların hayatı gün geçtikçe inceliyor ve harp hay- kıran diplomat ağızları bile bu nârayı gülerek püskürüyor. Arsı- ulusal münasebetlerde artık ka- balık yoktur, en ağır söz, en nazik kelimelerle ifade olunmak- tadır. İçinde yaşadığımız günlerde birçok konferanslar, kongreler ve kurullar — görüyoruz, — buralarda biribirlerini korkutmıya çalışan diplomatlara rasgeliyoruz. Fakat bütün bu dil çarpışmaları dostça ve centilmence yapılıyor. Ne çalım, ne hakaret var, Bu münasebetle eski devirlerin siyasal edebiya- tına bir göz gezdirmeyi faydalı bulduk. Seçtiğimiz örnek Fransa kırallarından- Birinci Fransuvanın Pavl zindanından, anası Düşes D'angouleme'in de Paristen Ka- nunt Süleymana bolladıkları iki mektup ile bunlara Istanbuldan yazılan cevaptır. Kont dö Franjl- yanın elçiliğile gelen fransızca mektopların asılları elde yoksa da cevabın aslı Osmanlı tarihlerinde yazılıdır ve orjinali de yetmiş sek- sen yıl önce Paris milli kütüpha- mesl ol yazıları muhafızı Mösyö Reno tarafından - bulunnp neşre- dilmiştir. Düşes Dangulemin mektubu şudur : *“Haşmetpenah!... Ispanya Kralı Şarlken oğlum Fransuvayı Parls muharebesinde tutup esir etti. Şimdiye kadar oğlumun serbest bırakılmasını Şarlın insaniyetine bırakmıştım. Halbuki o, böyle bir Alicenaplık göstermedikten başka oğlumu hakaretler içinde sürün- dürmektedir. Imdi bütün dünyada tanılmış olan büyüklüğünüze sığı- narak oğlumu düşman elinden kurtarmanızı rlca ederim. Siz bu İşi yapmıya — kadirsiniz. Çünki pek büyük biz hükümdarsınız.,, Birinci Fransuva da şöyle ya- zıyordu: *Dünyanın en güzel ve n bayındırlı yerlerinden bir çok ül- kelerin hâkim ve padişahı ve bü- tün mazlumların yardımcısı, ko- sucusu olan büyük imperator ildir hazretlerine arzımız şudur ki Ma- caristan Kıralı birinci Ferdinan- dın üzerine hücum ettiğinizde biz dahi himmetinizle, — inayetinizle hapisten kurtulup Ispanya Kıralı Şarlken Üzerine hücum edip sa- yel şahanenizde öcümüzü alırız. Siz ki en yüksek şahinşabaınız. onun hakkından gelinmekliğe ina- yet |buyurulduğu halde — bütün ömrümce kulunuz olacağıma İşti- bah buyurulmaya,, Kanun! Süleyman, birincl Frane suvaya şu covabı yolladı: “(Ben ki Sultanlisselâtin ve Burhanülhakin, Akdenizin, Kara- denizin, Rumelinin, Anadolunun, Karamanın, Rumun, Zülkadriye vilâyetinin, Diyarıbekirin, Kürdüs- tanın, — Âzerbaycanın, — Acemin, Şamın, Halebin, Mısın, Mekkenin, Medinenin, Kudüsün, bütün Ara- bistanın, Yemenin dahi nice mem- leketlerin sultanı ve — padişahı sultan Beyazıt han oğlu “sultan Selim han oğlu sultan Süleyman han'ın Sen ki Françe vilâyetinin kralı Françlskosun. Dergâhı selâ- tin panahıma yarar adamın Fran- kipan ile mektup gönderip ve bazı ağız haberi dahi ısmarlayıp memleketinize düşman müstevli olup hâlâ. hapiste Idüğinizi İşar edip —halâsınız hususunda bu canipten İnayet ve medet İstida eylemişsiniz. Her ne ki demiş ise- niz benim huzuruma arzolunup cümlesini ilmi şerifim muhit olup tamam malüm oldu. Imdi padi- şahlar sınmak ve hapsolunmak acep değildir. Gönlünüzü hoş tutup batırınızı İncitmeyesiz. Biz bizden öncekilerin tarikatine salik olup her zamanda memleketler ve safp kaleler fetheyleyip gece gündüz atımız eyerlenmiş ve kı- heamız kuşanılmıştır.. Ulu — tanrı hayırlar müyesser eleyip meşİyyet ve iradeti neye müteallik -olmuş ise yücuda gele.. Bakı ahval ve ehbar neyse mezkür adamınız- dan İstintak — olunup — malümu- nuz ola. - Şöyle biles'z, alâmeti şerifeme itimat edesir,, Bü mektubun tarihl reblülev: ——— —.. Son Posta İLÂN FİATLARI 1 — Gazetenin esas — yazısile bir sütünun iİkl satırı bir (santim) sayılır. $ — BSaylasına göre bir san. timla İUân fiatı şunlardır: ııylı ı.,ı. ııyh f.ıyı. Diğer | Son yerler| saylı zsoL 2oo ıoo 60 |30 Keş | Kee | Krş. $ — Bir santimde vasati (8) kelime vardır. * — İnce ve kalın yazılar tutacakları yare — göre santimle ölçülür. Fransa kralı Birlinci Fransuva vel; 932 dir. O ayın başında ya- zılmıştır, şimdi kullandığımız tak- vime göre 1526 şubatının İlk gün- lerinde kaleme ılınınıı demektir.O devirdeki siyasal edebiyatı tema- mile canlandıran bu belgelerde dikkate değer taraf, Fransuvanın dileğini açıkça söylememesi, Ka- nuninin de hiçbir taahhüt altına girmeyerek işi — Allahın iradesine bırakmasıdır. — Bi- rinel Fransuva, kısa ve kapaliı yazmakta haklı Idi Çünkü Kont Döfranjiyandan Öönce Istanbula yolladığı Elçi, Türk topraklarına girmeden Şarlken tarafından ya- kalattırılmış, — elindeki — kâğıtlar alındıktan sonra öldürttürülmüş- tü. Bundan ötürü dileklerini kâ- ğit Üzerine koyamazdı, ağızdan söylemek Üzere elçisine anlatmak zorunu duyabilird. Lâkin Kanuni Süleyman için böyle bir mahzur yoktu. O, ne küâğıdının - tutulma- sından korkardı, ne de Şarlken- den çekinirdi. -Öyle iken gayet ihtiyatlı davranıyor, kuru teselli- lerle ve suya sabuna dokunmaz sözlerle iktifa ediyor. Bu, zamanımızda da değerini kaybetmiyon siyaset ağzıdır. Fakat bugünün tutumuna uy- miyan o mektubun başındakl cog- rafya dersi ve şahsa ait çalımlı ibarelerdir. Zamanimızda her han- gi bir kral veya İmperator böyle bir dil kullansa, dünya gazetele- rinin diline düşer, aylarca mizah sütunlarına ve karikatör çerçive- lerine konu teşkil eder. İşta sski ve yeni çağ siyasal edebiyatındaki değişiklik buradadır, o edebiyatın da gayet incelmiş olmasındadır. (Not: Osmanlı ve Frenk tarih- lerinin Parisle Istanbul arasmındaki | şu muhabereyl yazarken unutluk- ları birnokta var, o da birinci Fran suvanın Pavi'de barp ederken par- mağında bulunan ağır kıratlı bir elmas yüzüğün sadrazam Ibrabim Paşanın eline geçmesidir. Bunu Ib- rahim Paşa kendisi söylüyor. Fakat | yüzüğü ne suretle elde ettiğini gizli tutoyor. Tarihlerde de buna dair | bir kayft yok. Lâkin vak'aların, hâdiselerin delâletile anlaşılıyor kl yüzüğü kral Fransuva göndermiİş: tir. Ebrahim Paşa da bir siyasal konuşma sırasında övünmek fikrile © gizli gelen armağanın vgırrını açığa rurmuştur.| M. T. Tan Cemiyetleri Piyangosu Bundan iki ay kadar evvel buraya da getirilip satılan Tür- kiye Idman Cemiyetleri Ittifakı eşy& piyangosu çekildi. Fakat aldığımız biletlerin kazamıp kas zanmadığını bir türlü anlıyamadık. Baş vurduğumuz yerlerden müs- pet veya menfi bir cevap ala» madık. Alâkadarların nazarıdik- katlerini celbederim. Düzce Hilâl mağazası A, Türkoğlu Bir Çöp Sandığının Bakımsızlığ Hocapaşada İbni Komal cad- desinde caml duvarına bir çöp sandığı konulmuştur. Buraya civar« dan bin türlü şey atılır, fakat kaldırılmaz, çöpler kokar, pislik, sinekler etrafa mikrop saçar. Bu çöp sandığı ya buradan kaldırıl- malı, yahut da hergün bir çöpçü arabası gönderilerek çöpler taşın- malıdır. Bu hususta belediyenin himmetini bekliyoruz, fakat bu himmet gecikmesin. Hocapaşa İbnikemal caddesinde Tufan B. apartımanında diş tabibi Muhtar Hakkı Işık Okuyucularımıza Cevaplarımız Araçta İhsan İpekçi oğlu: — Sorduğunuz kitap henliz basılmamıştır. Çıktığı zaman ay- rıca ilân olunacaktır. * Okuyucularımızdan M. Aliyer — Arkadaşlarınızın dediği gi- bi, gelecek haziranda imtihanlara girebilirsiniz. Kitapların değişmesi henüz kararlaşmamıştır. Siz oli- nizdeki kitaplarla çalışmalarınıza devam ediniz. * Bivasta L. 8. e; — Bu haber, henliz bir ta- savvur — halindedir. — Gazeteler yeni vaziyeti yaracaklardır. Takip ediniz. * Mersinde İstanbul — ötelinde — Ali Ay Yıldıza: — Bundan evvel size yine bu sütunlarda cevap yazmıştık. Ge- dikli kara veya deniz gedikli zabit mektebine kaydolmıya çalı« gınız. Fakat müddet bitmiştir. Çok geç kaldınız. Bu gibi işlerde ihmâl çok büyük zararlar yapa- bilir. * Topanede bir okuyucumuza: il —- bulunduğunuz mekte; ıııuüâ*::ıdik edilmişse Yı.llküı; veya Eskişehir hava mekteplerine girebilirsiniz. — Fransadaki hava mekteplerinin Ücretleri oldukça fazladır. BUTÜUN ÜLKEYİ DOLAŞAMAZSINIZ FAKAT $ Mn Pup. iLAN' | Bürüm Unxovt mER CÜN DOLAŞIR!