14 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

14 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

pm” : farah adım, : 14 Eylal EYE EE Matbuatında GÖRDÜKLERİMİZ Bir İngiliz Mahkemesinin Bir Kararı Ingilterenin Esseks kontluğu Bu mahkemesi, bir ii en çiftlik sahibi hak: yen kında cidden ağır emiye lâyık) bir hüküm ver» değildir. | miştir. Maceranın tafsilâtını öğrendiğiniz zaman siz de bu hükmün ağırlığını kabul ede- ceksiniz. Bu çiftçi köpek meraklısıdır. 52 senedenberi evinde köpek beslemektedir. Son zamanda kö- peklerden birinin ayağında kan- ser hastalığı zuhur etmiş, Bunu bir Ingiliz pol.si görmüş ve adamı, hayvanlarına bakmamak, zulüm- kâr olmak ittihamile mahicemeye sevketmiş. o Mahkeme davayı kabul etmiş ve 52 senedenberi köpek besliyen bu hayvan me- raklısım 5 Ingiliz lirası para ce zas'na mahküm etmiş, Ayrıca da, evinde bulunan iki köpeğin mü- saderesine ve bir daha köpek besleyemiyeceğine karar vermiş- tir. Hayvanının ayağındaki yarayı görmediği için tedavi ettiremedi- ini söyliyen İngiliz, kararın bu inci kısmını ağlıyarak karşıla” mıştır. Çünkü adamcağız d N surette köpek sevmektedir. * msanın son süel manevra- ları esnasında bir sis ta- Havadan pa m içine raşütle inen tey) O ölü parçalanarak yere Ölenlerin sayısı nefex ve sübay olarak on kişidir. Kazaya gahit olanların anlattıklarına göre bu on kurbandan iki kişinin sesetleri yere paraşut ile İnmiştir. Tahmin edildiğine mine iki tayyare çarpışınca İçin. ulunan- im ikisi, kafaları parçalanmak #uretile derhal ölmekle beraber çık bir delikten dışarı fırlamışlar ve paraşütleri de kendiliğinden açıldığı için bu şekilde yere İnmişlerdir. iz Nevyorka gelebilirdin ve bu- tada arzımevudun erkeği İle di- gisi elele verebilirlerdi. Yalnız bunu sormak İstiyorum senden gülseven. Bim iki yüz metre yüksekteki Caux dağlarının karlı ormanların: da dünyanın en hummalı mace- Fasını yaşıyanlar için Florlda'nın denizle dudak'dudağa sürüp gk den engin kumsallarında bir yaz geçirmek en tabit haktır. Hem de İstediğin gibi.. Yani nüfus kayıt larını birleştirerek ve parmakları ma biribirinin adını taşiyan hal kaları geçirerek!.. O büyük sev- ginin bu kadar basit teşrifata ihtiyacı olmamakla beraber bun- lar pek tabil idi. Heyecana hâkim olmağa çalı- şarak senden yalar bunu soru- yorum Gülseven. Mektuplarımı Verdiğin posta santralında her Zaman bulabileceksin. Dünyanın en bâkir mavisini bebeklerinde toplıyan gözlerinden öperken içimde düğümlenip kalan ukdeyi kopardığım için bira; Edebi Tejrika Ne 88 ANASININ... us KIZI SON POSTA Yunanistanda : Cumuriyetçiler İş Başında Komünistlere Karşı Da Tedbir Alındı Atina, 13 (Özel) — Ayrışık gaz” telâr Yı ulusunun © çoğunluğunun oümhi t taraftarı olması dolayısile cümhuriyet partilerinin (rejim için yapılacak genoya gireceklerini ve şimdiden İiderlerden oKafandarle ile Papaandrenin bütün Yunanistanı do- laşarak cumuriyet lehinde propagan- dalırda bulunmıya kurar verdiklerini yazıyorlar. Komünisilere Karşı Atine, 13(Özel) — Dün Çaldarisin başkanlığında toplanan Özel bir ku- rulda son günlerde faaliyetlerini arttı- ugtur. Iyan torpitoları Yunan sularında 13 ( Özel ) — Lavriyonun Ayanikola limanında Anavassos mev- kline iki İtalyan torpitosu ile bir tor. pite muhribi gelerek demirlemişlerdir. Kısa bir müddet kalan bu gemi» lerin meçhul bir semte gittikleri İç Bakanlığına gelen resmi telgraflarda bildirilmiştir. Almanyada: Almanyanın Bir Tek Bayrağı Nasyonal Sosyalistlerin Gamalı Bayrağı Olacak Berlin, 18 (AA) — Rayiştaz, yarın Nürenberg'de toplanacaktır. Hitler, Rayiştagda bundan böyle Almanyanın tek bir bayrağı olacağını resmen ilân edecektir. Be be; " alist Gr eğ esli kırmızı bayraktır. Bu beyanatın ferasi Rayiştagın toplantıya çağırılmasının hukiki sebebidir. Bu sembolik hâdise, fırka ile der- letin tam ve kesin birliğini teyit edecektir. Yugoslavya - Yunanistan Belgrat, 13 ( Özel) — ile Yunanistan Cahit Hayatın basmakalıp şekilleri, formülleri olmasa insanlar belki iptidai ve nihayet ehli mahlük- lara benzeyecekler,: Fakat şüphe yok ki daha tabit (Ove samimi olacaklar...,, * Mektup bitti, Eşref Beyin düşüncelerini dal ma haklı bulurum. Görüşleri, hissedişleri benim görüşlerime ve hissedişlerime çok uygun. Ben de saadetin, sevin- cin asi, vahşi kuşlar (o gibi bir dalda takılıp kalmadığına İnan rım ve İnsanları birbirlerine bağ- layan kitap üstündeki rabıtaların hiçbir saadeti bağlayamadığına imanım vardır. £ Evlenmek bir içtimat vazife. daha © doğrusu itiyat... Buna heyecanlı bir aşkın yol açması belki biraz samimiyet çeşnisi veriyor. Fakat mukadder olan şu ki bütün evlilik bağları böyle koparılmaz, çözülmez aşk düğümlerile perçinleştirilmiş bile olsalar yine zamanın ve itiyadın, ahışkanlığın kokan, bozulan hava“ sı ile çürümeye mahkümdurlar; iL çe eriş gk id) Bulgaristanda : Sofyada Araştır- malar Yapıldı Sofya, 13 (Özel) — Zabıt, en gün burada bir çok yerlerde malar yaptı, bazı şüpheli kimseler tevkif edildi, Türk Köylüleri Yerine Sofya, 13 (Öze) — Yüksek yerle- rin eteklerinde' nehirlerin, derelerin va sellerin taşmaları neticesinde teh- Hkelere maruz kulan Köstendil kara sından Do'no, Resen, Ribaritsa vâ Uyno Gorno ve Sofya havalisinden Bov ve Rebrovo köyleri halkının, göç etmekte o'an Türk köylülerinin yer- leştirilmeleri için bakanlar kurulu 35 bin leva tahals etmiştir. Sulkaste kurban giden Long |laponya'da 6 8in Kişi Yurtsuz Amerikada : Long Törenle ömüldü Cenazeyi 100000 Kişi Takip Etmiştir Baton rouge, 13 (A. A.) — Long, din akşam İnisane kapito ünde bir mermer levha altın ogömülmüşlür. 100.000 kiği cenazeye iştirak etmiştir. Telsizcilerin Grevi Bitmedi Nevyork, 13 (A.A) — Telsiz telgraf Oo memurlarının zünden dün mış gem yeni telsiz memurla, Bir kadın Uçman Rel Nevyork, 13 (A. A) Uçman kadın Laura İngalla, Losangelerten hireketinden 18 saat 40 dakika ri buraya İnmek suretile, © evvelce Mis - Amelia Earthart tarafından 17 onat ve 7 dakika olarık elde edilmiş o'an Amerika kıtasını batıdan doğuya doğru katetme rekorunu kırmıştır. Bolivya - Paraguvay Harbi Bitmedi Buenos Aires, 13 (A.A )— D iye- lerin çoğunun hareket etmiş olma larından ötürü, gato barış konferansı toplantılarını tatil etmiyiir. Bolivya Cumur Başkanının, “ harp henüz bitmemiştir. ,, dediği rivayet olunmaktadır. Paraguay Cumür Bışkanı, harbin tekrer o başamasndan korktuğunu mutnvasaıtları dir, e Bütün bu birbirinin eşi mi nasebetlerin sevgi (o ve çılgınlık devrelerinden Sonra (o uzayıp giden bir sonbahar gibi çiçeksiz, renksiz, hararetsiz; hergün bir yaprağı, bir filizini kaybederek çürüdüğünü görmüyor mıyız. Tablat nefesi kesilen, ciğere leri kuruyan bir hasta gibi yavaş yavaş öldürdüğü ağaçlara, otlara, çiçeklere (o çok geçmeden taze renk, taze koku vererek yeniden fışkırtıyor. Fakat Insanlar böy“ le mi? Ömrümüzün başlangıcı neşeli bir sarhoş gibi bize bayatı renk ve çiçek içinde gösteriyor. Fakat yürüyen bu hayat bizi adım adım kendi o sevgimizin, (o rengimizin, Ümitlerimizin cehennemine sürük- leyip atıyor. k Eşref Bey haklı... Mes'ut ok mak için resmi bağların hiçbir kiymeti yok. Bunlara İsyan etmek te seven İnsanların (o hakkıdır. Ruhlarm şahlanışı zaten böyle iğreti bağları çürük bir iplik gibi atıverir. Yalnız bir şey var, Insan her zaman Âdemle Havva gibi dağ başında, başkalarından uzak yaşamiyor. (o İnsanları cemiyete kağlayan yalnız nikâhlı bir 5 oca rabıtası değil. Herkesin bir mu- hiti, bir havası, bir ocak kokusu var ki bunlar da belirsiz birer gizli pençe gibi yakamıza yapıp Ğİ ELİNİZ Kaldı Tokyo, 13 (A. A.) — Bir yı Niigata bölgesinde : Shibata kasaba- sını tamamile (tahrip etmiştir. Elli kişi yaralanmış ve sltı bin kişi yersiz yurtsuz kalmıştır. Hesarat, &ç milyon yen tahmla etilmektedir. Romanysda Kuraklık Sofya, 13 (Özel) — Tutrakandan bildirildiğine göre, Romanyada Yeni Dobrocade görülmemiş bir kuraklık büküm sürmektedir. İngilterede: Kömür Madeninde Patlama Yangında 15 Kişi Öldü “9 Yaralı Var Londrs, TA (A. A.) — Yorkshire" de, Bi Appleweli kömür m gelen pat- lama ve bunu ti den yangın yü- zünden 15 kişi ölmliş, 9 kişi yaralan» mıştır. Patlama » sırasında, madenin 135 metre derinliğinde 160 işçi çalışmak- ta idi. Yarahlardan birkaçına, olbise- leri hentiz alevler içinde iken, imdat Belçika - Mısır Anlaşması Kahire, 13 (A.A)— Belçika kongo- sundaki Albert gölünde bendler ya- pılması hakkındaki proje üzerinde Mer ile Belçika arasında yapılan konuşmalar bir prensip anlaşması İle aonuçlanmıştır. Kendimi düşünüyorum. Bir annem var ki keçiboynu- zu gibi bir yudum balını aldık- tan sonra yıllarca kuru taraf“ larını kemirdiği bir hayatı var. IB GÜN Kermes gerekleşti #memekle leri de açılmıya başlandı. Bunun tabi meşaleyi biride Avrupa kanunlarını Türkçeye çevirmek işi idi, İtalyada caza, Frans sadan ticaret kanunları alınıyor ve yeni hakyerlerinde onlara göre hü veriliyordu. O devir | hakimle hemen hepsi medrese görmüş kimse i, Yeni ıstılâhlar ve bele t bono, aksiyon, o! kı ciro, protesto gibi tabirler onlar t.ra- fından yadırgalanıyordu, hoşa gitmis yordu. İşte O çeşit hâkimlerden biri bir gün mahkeme zabıtlarım gözden geçirirken (bu nevakısın ) kelimesini gördü. O kelime Arap harflarile bu nuaksın biçiminde yazılır ve N har. finin önündeki (V), dahı gelen (A ) mini yardımile verir. Hâkim, geliba dalgi altına ibarenin © Üstüne, sinirlendi; — Al, bir tane daha - diye hay»- kırdı - buda yeni çıktı Bono aksık. Ne demek bu Son günlerde Kızılay Cemiyeti (kermes ) kelimesini, Balkan dostluğu omitesi de “Festival, tabirini öğretti, İstanbulun» m hemen her du- varında kermes ve gazetelerin he- men ber sayısında festival (göze çarpıyor. o Franmzea | bilenlerimizim kermesi ve festivali öztürkçe bir kelime gibi anlayıp kullanmalarına deyecek yok, Fakat o dili bilmeyen- la kermesinde: Balkan ivalinden ne anlar? ana bu yu İlkmektep öğret“ menlerinden biri yaptı, — Anlıyorum, dedi, kermes eğ- İenec, festival de musiki | ile ilgili bir durum olacak. (Fakat bunların türkçesi yok mul, Sonra bu kelimeler .ğlence ve siki anlamından daha yüksek bir anlam mı taşiyorlari, Bili. yorsan bana Araya başka si sa bir dostun geli; değişt!, pek bilmi öğretmene cevap vermedim. Burada kendisinin dileğini yerine getiriyorum, kermesle festivalin ne demek oldus gunu İşte yaziyorum: ermesse — Nom, en Hollande et dana Pays — bar, des fötes pa- rolasinles, des foires annuelles cöleb- röss aves de grandes röjolssnnces! Festival — Grande föte musicale. Bu nasıl karşılık demeyin. Öyle ulu orta dilimize sokulan kelimelerin anlamı ancak böyle gösterilebiliri.. M.T. Tan lığa boyun eğen bu kadının gu- ruruna daha fazla ıstırap vermek bana da işkence olacaktı. Onun Ali Sami Beyin yüzüne bakarken gözlerini yere İndirdi- Ve bu kırık hayatının geri kalan | ğini kaç kere kalbim acıyarak yarı ölü tarafını kızının saadetin- den renk ve ses alarak geçiriyar. gördüm. Kimbilir neler düşünüyordu. Ehemmiyetsiz bir rahatsızlr | Ve kimbilir Ali Sâmi Beyin ğımla hasta olan, küçük bir kah- kahamla gözleri ışıldıyan bu kadın her şeyi benim üstüme koymuş- tur. Kocasım oldukça genç ye şında kaybettikten sonra bütün zevkini ve düşüncesini bana bağ- hyan bu kadının birkaç yıllık ömrlinü zehirlemeye ne hakkim var. Hayatın saçma sapan kayıt. | Bunu larına, şartlarına isyan etmek pek tabii. Fakat bunu yaparken düne ve yarına ait engelleri düşünmek lâzım, Görüyorum ki annem bu nikâh işinden sonra adeta canlar dı, neşelendi. Ona hak veriyorum... Onun kafasında serbest bir | da yendiren iti münasebetin yeri yoktur ve ola- maz. Cemiyetin üstüne titrediği ahlâk ve terbiye nizamları onun bünyesinde, damarında, kafasında beslenmiş. Bir Kadının nikâhsız olarak bir erkekle yaşamasına onun tahammülü yoktur. Daha Isviçreye gelirken kaç “kere gizli gizli ağladığını — gördüm, Beni meyus #tmemek İçin her fedakâr- neler düşündüğünü aklından geçk rerek için Için yaralanıyordu, Şimdi damadım, evlâdım diye ondan bahsettiği vakit başı ha- vaya omuzlarını çökerten o gayritabit münasabetin ortadan kalkması ona hürriyetini iade küçük merasimini ben de takdis orum. ef Bey yine haklı. * si İçin böyle kayıtlar, bağlar manasız.. Faket hayatın dünden bugüne geçen ve bize şuurumuzun altındaki heyecanları 8 tabiatın hükümlerine emek de manasız. Kendimi yokluyorum. Bir şey . kaybetmiş veyahut başka bir yük altına girmiş de- ğilim. Eğer bu nikâh bana bir takım itaat ve sadekat vazife- leri yükletiyorsa kabul ediyorum. Düne kadar geçen hayatım dan kimseye hesip vermek mec buriyetinde (o değilim, Evim ve çocuğum için yaşayacağım. LR salonunda yapılan nikâh edi- kalkıyor. o Anlıyorum ki. etmiştir. gördükçe konsoloshanenin