26 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

26 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2' Saj'a Halkın Sesti Dil Bayramı Ve Halk Dugün —yurdumuzun en önemli kültür günü, dil bayramıdır. Öz dilimizin zenginlik ve genişliğinin yurda ve ulusa aalatıldığı gündür. Ulusun bu büyük gündeki kıvanç duygularıni — derlemek Üzere — bir yazıcı arkadaşımız halkla görüştü. A'dığı kargılıkları aşağıya koyu- yoruz 1 Takslm, sular direktörlüğü Işyarlarından Necdet Arumayı — Bu dil bayramında me kadar genlik yapsak yeridir. Bu işe verilen Önem çok yerindedir. Çünkü biz bu yüzden, yüz yıllarca dilimizi kirleten yabancı sözlerden kurtulmuş o'acağız. , Bir wusun varlığını en çok göste- ren şey, dildir, Dili olmuyan bir ulus gösterebilir misiniz ki var olsun? Biz kendi Öz duygularımızı ancak kendi Öz dilimize kavuştuğumuz çağlırda istediğimiz biçimde anlata- bileceğiz ! * Nişantaşı, Kodaman şosesi, Hasırcı sokağı, 4 sayılı ev, Rufatı — Di bütün bir ulusun köküdür, İnsanlar, kendi Glkelerinde oldukları- nı, kendi. dillerile — konuşulduğunu duydukları çağda anlarlar. Bu yüzden dilimizi temizleme Işi- ne ne kadar Önem verilse yeridir. Çünkü, yüz yıllardir baştan savdı- gımız, dil savaşında yapılacak birçok işler birikmiştir. Bu biriken işleri axz çıağda başar. mak da çok çalışmıya bağlıdır. x Beşiktaş, Cambazali sokağı, © sayılı ev, Fordli — Eskiden Arap dilinden söz et. mek bir ustalık sayılıyordu. Şimdi, bu gülünç ustalık ortadan kalktı, Bugün, büyük ustalık özdilimizi iyi konuşabilmektir. Dil savaşındak! bu çabuk - gidişle, gelecek yılın dil bayramında bu İşde uata kesllmeyen kalmıyacak demektir. Artisti Kaçırmak İstiyenler İsmail, FethiîBıynm Hapiste Yatacaklar Karaköy canbazhane artiştle- rinden Saniyeyi bir' gece oyundan sonra zorla kaçırmağa yeltenmek« ten suçlu İsmail, Fethi, Bayram, Veysel adlarında dört gencin duruşmaları üçüneti cezada yapık mıştır. İsmall altı ay on altı gün; Fethi beş ay iki gün; Bayram ile Veysel de altışar ay birer gün hapis cezasına çarpılmışlardır. İki Alman Hastabakıcı Kurtuldu Alman hastanesinde Mehmet Ali adında bir hastanın bakım- sızlık yüzlünden pencereden düşe- rek ölümüne sebep olmaktan suçlu Duda ve Yuhana adlarında iki hasta bakıcının üçüncü ceza- da duruşmaları bitmiş, her ikisi de cezadan kurtulmuşlardır. SON POSTA N Pai Üü7 DA İLİ HABER ——— | N dAğ İngilizler, Türk Para Baskı Evini Kutluladılar Eili Ve 25 Kuruşluk Parala- rın Basılmasına Başlandı lukların başılması işl ilerilemiştir. Birkaç güne ka- 'Para baskı evinde (darphanede) yeni yüz kuruş dar bunların sayısı (8) müyonu bulacak ve bu sa- l retle sonu alınacaktır. Baskı makineleri iki gündenberi de yeni (50) ve (25) kuruşluk gümüş paralarımızı da basmıya baş- lamıştır. En çok onbeş gün sonra bunlar da piyasa- ya çıkacaktır. Elli kuruşluklarda (6) ve (25) kuruşluklarda da (3) gram gümüş vardır: Biçim itibarile de biribiri- vla aymıdır. Bir yüzlerinde Gazinin büstü öteki yü- zünün ortasında bir başak ve solunda - (50) , (25) sağında (kuruş) ve altında da (1935) tarihi vardır. Sekiz milyon 50 ve onaltı milyon adette 25 kur ruşluk basılacaktır. Yeni paralar tam manasile mo- dera bir para olmuştur. Paraların kenarlarındaki (Zenbrek) ler yüz kuruşlukların ki gibi yuvarlak de- Abdurrahman Nac Ad Kondu Abdurrahman Naci Güzel Bir Söylevie Duygularını Anlatmıştır * Abdurrahman Naci adına alh- nan uçakların, dün, Yeşilköyde Ad konma töreni çok kalabalık bir yurtdaş kütlesi önütde, ilba- yın, birçok saylavların ve ordu ensbektörü general Fahreddinin iştiraklle kutlulanmıştır. Törende hava kurumu namtna hava kurumunun İstanbul şubesi başkanı Ismall hakkının verdiği söylevden sonra, ve şehir namına da Ismail Sevket bir söylev verdi, ve bunlardan çok duyğulanan Abdurrahman Naci de çok güzel bir söylevle duyğularını anlattı. Bundan gonra, üçüne de Abe durrabman Naci adı verilen ve Üç numara konan tayyarelerin kordelâları ilbay Muhiddin Üstün- dağ; partinin Istanbul başkanı namına Ali Rıza Erem ve general Fahreddin tarafından kesildi. Üç — tayyarenin — motörlerini bağlıyan kurdetâyı Abdurrhman Naci kendisi kesmiştir. Bundan başka ordu adına da yüzbaşı Kemal bir söylev vererek, bu yurtseverliğin karşısında ordunun duyduklarını anlatmıştır. Bu törenlerden sonra tayyare- ler çok güzel uçuşlarile birçok manevralar yaparak — Ankaraya Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: ğil sivridir. Darphane direktörlüğü yeni yüz kuruş- luklardan bir danesini Ingiliz darphanesine gönder- mişti. Mütehassıs'ar çok beğenmişler ve Türk darp- hanesini katlulamışlardır. Nikel (10), (5) ve (1) kuruşlukların kalıpları ve yolları hazırlanmaktadır, (50) ve (25) kuruşlukların basılması bir sene sürecektir. Basıldıkça parti parti piyasaya sürüleceklerdir. (25) likler çıkınca da ni- caktı! lar, Ti gre kel yirmi beş kuruşluk'arın toplanmasına başlana- r. Şimdiden Merkez bankasında bulunan yedek (25) Hklerim artırılmasına başlanmıştır. Gelecek sene şü- batın birinci gününden itibaren eski mecidiyeler ve onların parçaları geçmeyecektir. Alıp verenler ceza- landırılacaklardır. Türkiye de bütün mal şubeleri mecidiyeyi 54 kuruşa satın almakta devam ediyor- i Ad;ıa—U çîara Eroinciler Ceza Evine Gönderildiler Bakırköyünde gizli büyük bir eroin fabrikası işletirken yakala- nan afyon tecimeri Hacı Andon- yadis le arkadaşları Kemal, Muiz, Fehim ve Sıltıııulğlm h:îık yıl hapse yirmişer lira da ağır para cezasına mahküm edilmişler ve bu hükmü temyiz etmişlerdi. Temyiz mahkemesi kararı ittifakla tasdik etmiş ve bu karar dün kendilerine - bildirilmiştir. Malı- kümlar tevkifhaneden ceza evine (hapisaneye) gönderilmişlerdir. LÜ J| Eylât 26 Günün Tariht Bir Iki Satırla Recep Peker Ankarada * Ankara 25 (A.A.) — C. H, partisi genel sekreteri Recep Peker bugün şehrimize dönmüş, durakta saylavlarla bakanlıklar ve fırka ileri gelenleri ve dost« ları tarafından karşılanmış'ardır. * * * Grip Arttı Havaların son günlerde çok karişık gitmesi gripin artmasına yol açmıştır. Boğaziçinde nezle ve grip salgın bir hale gelmiştir. * * * ——— Yatılı Parasız Talebe Dün parasiz yatılı olmak üze. re, baş voran çocukların son sı- naçları (imtihanları ) yapılmış ve kâğıtlar incelenmek üzere bakan- hğa gönderilmiştir. * * * Tramvay Arabaları Bayındırlık bakanlığı, — şehri- mizde işlemekte olan tramvay , arabaları Üzerinde — incelemeler' yaptırmaktadır. Bozuk ve işleme- « tehlikeli görülenler ıskartaya' çıkartılacaktır. * * * Şehir Yollarının Yapısı Şehrin türlü yönlerinde yapık makta olan yolların büyük bir kısını ikinci Teşrin nihayetine kadar bitirilmiş olacaktır. * * * Bulgarlar Gittiler Festival için Istanbula gelen, komşo memleketler groplarından Bulgarlar da dün akşamki trenle memleketlerine dönmlşler ve ç- ten gelen gösterilerle uğurlan- mışlardır. Romenler de — bugün memleketlerine döneceklerdir. — | * * * i Fırıncıların Istoğl Olmadı Fırıncıların çuval başına 50 kuruş bindirilmesi için belediye- ye yaplıkları müracaat kabul edilmemiştir. : * * *& Yen! Orta Okullar Yeniden açılacak 3Orta okue lan kadroları yapilmıştır. * * * Adalarda Susuzluk Son günlerde havaların kurak gitmesi yüzünden adalarda bütün kuyularda sular tamamen çekik miştir. halk büyük bir su sıkıne tisı içindedir. * * * Altıncı Tıp Kurultayı için Madalyeler Basılıyor 'Türk para baskı evi (darphane) birlmci Teşrinin yedisinde Ama karada toplanacak olan altıncı tıp kurultayı için (800) gümüş madalya basmıya başlamıştır. Bu madalyalar bir yüzlüdür. Ortas sinda Gazinin büstü ve kenarx larında da (Altıncı Ulusal Tıp Kurultayı 1935) yazısı vardır. Bunlar kurultay üyelerine dağı; « Benim bir şirret kaynanam var.. ... Sıkıntıl! olursam, keyfinden kabına Hasan B. — Bir gün, karşısına geçip “Gençliğinize, güzelliğinize gıpta .yos — Hasan Bey amcal Sana bir akıl ı rümk ,, de. Bak yıldızlarmız nasıl barışır?. danışmıya geldim., Yüzümü güler görürse küplere biniyor.. | sığmıyor.. Ne yapayın ?