26 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

26 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

26 - Eylöl SON POSTA Napoli Ilmanından Doğu Afrikasına gitmek Üzere vapurlara binen İtalyân askerleri Mgşqda Önemli Hazırlıl_:laı- lqı- İtalya Da Trablusa 80 Bin Asker Yığdı Mısır. Ülkesi Ingiliz Uçaklarile Doldu Kabhirede çıkan “El'Ehram., gazetesi, İngilterenin Mısırdaki süel hazırlıklarını anlatan önemli haberler veriyor. Bu gazete son günlerin durumunu şöyle anla- tıyor: Mısır Bakanlar Kurulunun yaptığı önemli bir toplantıda, Ita- yan Hükümetinin Mısır sınırların: da yaptığı askeri tabşldat İnce- lenmiştir. Mısır Sü Bakanı bu bususta mühim İzahat vermiştir. * .. 80 bin asker! Italyan hükümeti bu tedbirle- ti yalnız — Sünüsilerin faaliyetine karşı almış olduğunu beyan et- mektedir. Bununla beraber İtalya hükümeti Tarablusgarpta muazzam tahşidat yapmaktadır. Şimdiye kadar Tarablusgarpta seksen bin asker toplanmıştır. Mısır Bakanlar kurulu bu hu- süsta gerek - olan süel tedbirleri almak kararını vermiştir. * .. Teftişler Yapıldı Ingiliz Akdeniz filosu kuman- danı Amiral Şarl Morbis, Misir ordusu umum? müfettişi General Forbis'in refakatile doğu sınırla- rını teftiş etmiş ve Mısır sü ba- kanile uzun uzadıya görüşmüştür. Mısırda bulunan yabancılar, kendi elçilerine müracaat ederek zehirli gaz maskesi istemişlerdir. * .. ingiliz Tayyareleri Bu hafta içinde müteaddit harp tayyareleri ( Bordvil ) gölü ve yapmaktadırlar. Ingiliz tayyare gemisi Glorlus üç gündenberi Iskenderiye lima- nında bulunmaktadır. Bu geminin taşıdığı tayyareler, Abukır tayya- re İstasyonundan uçan tayyareler ile beraber Misir göklerinde uçuşmalar yapmaktadırlar, Ingil- tere son günlerde Abukır'a 300 tayyare gündermiştir. ** Harp Malzemesi 11 Eylâl tarihinde, birisl tel örgüler, diğeri de İnfilâk edici maddeler taşıyan iki Ingiliz ge- misi İskenderiyeye gelmiştir. Bun- lardan başka prens Line şirketine mensup ve 300 nakliye otomo- bilini hâmil diğer bir gemi de gelerek yükünü boşaltmıştır. .. Harp gemlleri Mekik Dokuyor Iskenderiyede bulunan Akde- niz filosuna mensup gemiler dör- der dörder her gün açığa çıka- rarak teftişte bulunmaktadırlar. Romadan gelen haberlere gö- re, İskenderiye sularında muazzam bir harp filosu toplamak, günde- lik müteaddit tayyareler gönder- mek, ve Malta adacının istih- kâmlarını ve askeri kuvvetlerini takviye etmekle, Ingilterenin takip edeceği lik hedef Trabulusgar- bin işgalidir. İtalyan gazeteleri de Htalyanın her Ihtimale karşı hazır bulunduğunu yazmaktadırlar. * .. Ana Vatan Filosu Büyük Beritanyanın bugün Ak- denizde toplanan harp gemileri 144 den ibarettir. Bunlardan maa- da İngilterenin şimal denizinin anavatan filosu da (Home fleet) Cebelüttarık limanına gelmiştir. h bi Mısır İstiklâl İstıyor Kahire Mektubu: Habeşistan yüzünden İngiltere ile Italya arasında çıkan anlaşa« mamazlık işine son zaman'arda Mısırın da adı karıştırılıyor. Bu yönden de Mısır gazeteleri ve en çok ulusal bir parti olan (Vefd) isinin — gazeteleri, — İngiltere ükümetine ve bu arada İstik- lâlci bir siyasa gütmeyen Nesim Paşa hükümetine karşı şiddetli saldırmalar yapıyorlar. (Elbelâg) etesi (fermanlı Türk Mısırı ile :i-:ııyıli Ingiliz Mısırı) başlıklı yazısında diyor ki: «İstiklâl — istiyoruz, — istiklâl,, Türkler zamanında da Misir müs- takildi. Fakat kendi başına bir iş göremezdi. Siyasasının yönünü Babıâğlinin fermanları gösterirdi. Şimdi de sözde Mısır müstakildir. Fakat her alanda İngiliz buy- rukları — sözünü — yürütmektedir. Başbakan Nesim Paşa bir imti- han geçiriyor. Önünde iki yol vardır. Birisi manda ve himaye, ötekisi de istiklâl... Bütün yurt bu sağ yolu tut« masımı İstiyor. Fakat Başbakan dehşetli bir hayranlık ve tered- düt geçiriyor ve galiba da himaye yolunu seçecektir.,, i ı İtalya ordusundan Somalili bir (elca ma , grat (nefer) İtalya İle Öteki Devletlerin Hava Kuvvetleri Şu satırları Moskovada çıkan “İzvestiya,, gazetesinden alıyoruz: Italyanın Habeşistana karşı 1000 savaş uçağı yollaması her tarafta devletlerin hava kuvveti hakkında münakaşalar doğurmuş- tur. Şimdiki — vaziyette Italyanın bir'nci sınıf 2000 bombardıman uçağı vardır. İtalyanın - hava kuvvetlerinde 40,483 sübay ve nefer çalışmak- tadır. Bombardıman uçakları ara- sında saatte 248 kilometre uçanla- rı ve (500 ) kilo bombayı durma- dan 1200 mile kadar götürenleri vardır. * ** Hava silâhlarını hararetle ço- galtan Almanyanın savaş uçakları sayısı bu 'yılbaşında — (3,700) e çıkmıştır. d de-ek İngilterede ( 880 ) birinci sınıf savaş uçağı vardır. Bu sene mik- tar (1460) a çıkacaktır. * * * Fransa, uçaklarının — sayısını Almanya derecesine — çıkarmak için bu sene 1,800 milyon frank tahsisat kabul etmiştir. * * * -Birleşik Amerika devletlerinin de bu sene kuvvetli motörlerle mücehhez yeni 400 uçak İnşaatı vardır. Amerikanın 1938 başında savaş uçakları 2320 olacaktır. * * * Japonyanın hava kuvveti de gittikçe artmaktadır. Japonyanin şimdilik 1400 savaş uçağı vardır elik plânda bu kuvvetin artması İçin 900 milyon sarfolu- nacaktır. Sayla 7 Adisababa Mektubu : Ya Ölüm, Ya Hayat! Habeş Imparatoru Bin,, Bir Zorluklar Içindedir Savaş Çıkmaması İçin Son Ker- fteye Kadar Uğraşacak Adisababadan Yazılıyor : Habeşistan artık “ya ölüm, ya hayat ,, günlerini yaşıyor. Bu- rada ve büyük şehirlerde harp hazırlıkları yapılıyor. Fakat Habeş imparatoru barış yolundan ayrı- mamak için sonuna kadar dayan- miya, çök sabırlı olmiya karar vermiştir. Bununla beraber, bir tecavüze uğradığı takdirde, Ha- beşistanı korumak için kan dök- mekten çeklimeyeceğini de söy- lemiştir. İmparatorun 24 Saati : Imparator Haile Selasslenin yirmi dört saati çok enteresandır. İmparator öğleye kadar valiler- den ve kabile reislerinden gelen raporları tetkik eder, elçiliklerden gelen kimseleri kabul eder — ve kendi özel mâden ve çiftlik işle- rile uğraşır. Öılc yemeğini ekse- riyetle karısı ile birlikte ve hususi surette yer. Günlün sıcak saatleri- ni İstirahatle geçirir. — uğleden sonraki saatlerini de kendisile Işi olan ecnebi ve yerlileri dinlemeye basreder, Imparator haftada iki defada bütün Öönemli davaları gören yüksek divana başkanlık yapar. Akşamları ekseriyetle — mütalea odasına geçer ve Habeşistanın ecnebi memleketlerdeki mümessil- leri tarafından mütemadiyen ve muntazamen gönderilen yeni ki- tapları, mecmuaları ve risaleleri okur. Bazan de akşam ziyafetleri werir. Bu ziyafetlerden sonra baş- lence, sarayın hususl sine- alonunda en son filimleri seyretmektir. Aile Sevgisi : Imparatorun boş vakti yok gibidir. Billassa —bu buhranlı günlerde, pok sevdiği ailesine hemen hemen — hiçbir. dakika hasredememektedir. Ailesi efradı, zevcesi İmparatoriçe — Walzeru Venin, iki kızı ve üç oğlundan Ibarettir. Kızlarından biri 1934de Aurupa ve Amerikayı ziyaret eden Ras Desta Demtunun zev- cesldir. Voliaht Asfa Woassen Amerikalı ve Avrupalı — muallim- lerden ders almaktadır. Ikinci Oğlunu Çok Seviyor : Imparatorun en çok sevdiği çocuğu ikinci oğlu Makoninen- dir.. Ve —ona — Habeşistanda yeni “ihdas — edilen — Harrar Dükası ünvanını vermiştir" Bu oğ- 'e Ü H Habeş İmparatorunun en çok sevdiği ikinci oğlu Makonnen İunu nadiren yanından ayırır ve bilhassa devlet İşlerile meşgül ol- duğu zaman daima yanına alır. Bu suretle onu, İleride memleke- tine nafi olabilecek tecrübeli bir devlet adamı olarak yetiştirmeğe çalışmaktadır. Habeşistanda mevcut bir te- amüle nazaran Veliahtlerin be- hemehal imperator olmaları lâzım gelmez. İmperator, sağlığında, ai- le efradından arzu ettiğini veli- aht olarak tayin etmeğe salâhi- yettardır. iki Defa Evlenmiş : Halle Selassie İki defa evlen- miştir. Birinci zevcesi çocul yap- madan ölmüştür. İkinci — ssısına son derece bağlıdır. ve onun için de Habeşistanda, asılzadelerin. müteaddit zevce ve halâyık ala- bilmek imtiyazından hiçbir vakit istifade etmek İstememiştir. Gayet dindardır, fakat muta- assıp değildir. Mutat zamanlarda kiliseye gider fakat bu ziyaretle- rini katiyon ifrat derecesine var- dırmaz. Imperator, ecnebi ziyaretçileri dağınık ve oldukcada çirkin olan sarayın kârgir kısmında, küçük bir taht odasında kabul eder. Kendilerine gayet tatlı bir sesle mütat sualleri sorar ve yine mü- tat cevapları aldıktan sonra mlü- lâkat çabucak nihayet bulur. Habeşistanda Mütehassıslar : Ben İmperatoran, safaret er Kkânıta, doktor, musllim, Mmühen- dis, gibi, memleketi garp usulle- rile İnkişaf ettirmek Üzere Avru- padan ve Amerikadan getirttiği müşavir ve mütehassıslara verdiği resm! ve bususi ziyafetlerin bir kaçında bulunmak şerefine mar- har oldum. Bu — toplantılarda İmperator muhavereyi bizzat ve muntazam bir surette İdare etmekte, davet- lilerden bir çok sualler sormak- ta ve garp medeniyetinin her şeyinden isifade etmek arzusunu izhar etmektedir. Imparator Çok Zorluk Çekiyor : Imparatorun bulunduğu müşkül vaziyet ve yalmız kendi halkı ara- sındaki muhtelif partileri değil, Habeşistanla diğer devletler ara- sındaki münasebetleri de iyli bir yolda idare etmek için karşılaş- tığı zorluklar göz önüne getlri- lirse, Haile lassle'nin kendi şahsında hem imparatorluğu ve hem de devlet adamlığını topla- yarak milletin hakikaten hâmisi ve müdafil olduğu kolaylıkla tak- dir. edilebilir.