26 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

26 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

» Her hakkı mahfozdur. OSMANLISALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) p Yazan: Ziya Şakir ÇTT SON POSTA No157 26 /3/865 « Hürriyet Ve Itilâfçıların Her Biri Birer Lider Olmak İIsteyorlardı Ve; fırkanın kalbur Üstüne gelen eşbasından oldukça mühim bir ekseriyet te Vasfi Efendinin bu gözlerine hak veriyordu. Filhakika vaktile bu dört zat, ( muhalsfet yapmak ) maksadile Ittihat ve Terakki Cemiyetinden istifa etmişler; (Ahali fırkası) nı tesis eylemişlerdi. Fakat başlarına toplayabildikleri basit ve mahdut fikirli bir xümre ile hiçbir iş gö- rememişler; diğer muhalefet un- surları — gibi, — debelenmişlerdi. O'zaman Kemal Mithat, Mabir Sait, Hüseyin Siret, Rıza Nur Boyler birleşmişler; küçük muha- lefet kuvvetlerini bir bayrak al- tında birleştirerek Ittihat ve Te- rakki fırkasının karşısına bir kuvvetle dikilmek istemişler; (Hlürriyet ve Itilâf fırkası) mı - te- sise girişmişlerdi. Bu cenada « Ittihat ve Terakki Cemiyetin- den İstediklerin! alamadığı için - muhalefete geçmiş ve bir hayli lstihaleler geçirmişti. Hattâ bir aralık bütün dikkatli nazarlar, Sadık Beyin üzerine çevrilmişti. Çünkü bu zat, kendisine sadık ve merbut olan birkaç kişl ile pek mahirane manevralar çevir- miş; gerek İttihatçilara ve gerek fırka işlerile meşgul olanlara: (Sadık Beyin, ordu arasında pek çok taraftarları var.) Hissini vermişti. İşte, büna binaendir ki; Hürriyet |Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum idaresi ilânları ve İtilâf Fırkasımı tesis edenler, Sadık Beyi ihmal etmemişlerdi. İçlerine alarak ardudaki bu mi- him kudret ve nüfuzundan iİstifade eylemek istemişlerdi. Sadık Bey, ikinci meharetini de - bu suüretle - Hurriyet ve lti- lâf Fırkasına — girdikten sonra göstermişti. Her şeyden evvel, birçok hısım, akraba ve havârisini fırkanın ehemmiyetli mevkilerine yerleştirmekle, (fırkanın diktatörü) kesilnişti. Halbuki fırkanın tocs- süsünde, en küçük bir hizmeti bile geçmemişti. Fırka progra- menn — esaslarını; Mahir Sait, Mithat Kemal Beyler hazırlamış; fırka nizamnamesini de, Mustafa Arif Bey yazmışt. Bu İişlerin görülmesi için cereyan eden mü- zakerelerin bir tek celsesinde bile Sadık Bey bulunmamıştı. Ayni zamanda, fırkaya yeni bir kuvvet — teminine de muvaffak olamamıştı. Çünkü onun ordu arasındaki nüfuz ve kudreti, ta- mamen hayale müstenitti. Bütün taraftarları, (Molâmi) tarikatine mensup birkaç küçük rütbeli zabitten İbaretti. Bunların ara- sında bulunan (Kayserlli Mülâzim Şaban Efendi), Miralay Sadık Beyin birinci derecedeki (Havâri) sini teşkil etmekte idi. Şaban Efendi, alaydan yotiş- me olmasına rağmen çok zeki ve ferasetli idi. Meşrutiyetin ilâ- nından evvel İzmirde teşekkül eden (İttihat Terakki cemiyeti merkezi ) ne girmiş, ve bir hayli hizmet etmişti. Sonraları Sadık Beye intisabı da, - zekâsı pek keskin olmıyan bu haris şahsiyet! tamamen elde ederek - onu bir bayrak gibl istimal etmek ve kendisine mühüm bir mevki temin eylemek gayesinden ibaretti. Fakak Sadık Bey, pek talisizdi. Filhakika Abdülhamit devrinin en tehlikeli bir zamanında (Ittihat ve Terakki cemiyeti) ni toşkil eden- lerin ilk safında — bulunmasına rağmen nasılsa İttihatçılar tara- fiında hiç sevilmemişse; Hürriyet ve İtilâfçılar tarfından da ayoi hislerle telâkki edilmişti. Ve; bu da sebepsiz değildi. Ziraş; evvelâ Sadık Beyin her meydana çıkması Üzerins, ahlâkt emniyet ve itimadı da kaybeyle- mişti. İşte bu haller Sadık Beyi, Hürriyet ve Itilâf fırkası erkânı arasında pek müşkül vaziyetlere getirmişti. Eğer tarihi bir hâdise imdadına yetişmeseydi, belki de fırka hayatı acı bir hezimetle ne- ticelenekti. Lâkin 1328 kânunsa- nisinde — İttihatcıların — yaptığı ( Babıdli baskını ), onu yeni bir islihaleye sevketti. Baskın' gecesi ittihatçı zabitan tarafından Şeh- mühim Sadık Bey de işteki beceriksizlik ve kifayetsiz- zadebaşında « aynı zamanda fır- liği tahakkuk etmişti. Sonra da, (Istanbulda ihtilâl çıkarmak) mak- sadile Prens Sabahaddin Beyle basıldığı zaman, Sadık firar ede- rek (Mısır)a gitti. O günden itibaren iltica — ettiği Ingiltere Şerif Paşadan aldığı (1500) altın tini, i Hrayı fırka Idare heyetinden giz- ?=î ı::ll'cll. Pat Tn lemiş; biraz sonra bu meselenin ( Arkası var ) Bu akşam M E LE K Sinemasında JEAN TOULOUT - ALICE FIELD - ANDRE BRUGERE gibi üç büyük Fransız artisti tarafından yaratılan NATAŞA: gus aşkı Nefis bir filim - enfes bir musiki Harpten sonra Fransaya inman bir Rus kı - baş döndllı-llcl“eıııconıı. DA 5 Ayrıca : Paramount dünya haberleri: Beşler komitesi relsinin beyanatı - Habeşistan haberleri - Misli görülmemiş bir boks maçı, D. D. numaralı gidiş - dönüş yolu tarifesinin Eylül 935 s0- 84 nunda bitecek olan mer'iyot müddeti, Birinci Kânun 935 sonuna kadar olmak Üzere ve aynı şartlarla Üç ay daha uzadılmış- tır, “2733,, — “588S,, İstenbul Evkaf müdüriyeti ilânları I/ Değeri Pey parası Lira K Lira K. 200 00 15 — 00 Kasımpaşada Dereboyunda Eyyühüm Ahmet Efendi camli enkazı 20/9/935 Pazartesl günü saat 10 da yerinde yapılacaktır. İsteklilerin yüzde yedi buçuk pey paralarile bulunacak memure görünmeleri. “5923,, f Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı İstanbul Satınalma Komisyonundan: 1 — Gümrük Muhafaza kıt'at hayvanatı için 48 tane tevhit Seme- rinin 30/9/935 Pazartesi günü saat 16 da pazarlığı yapılacaktır. 2 — Tasınlanan tutarı 1164 liradır. 3 — Şartname, evsaf Komlsyondadır. Görülebilir. 4 — İstekliler, * 7,5 tutağı olan 88 Hralık vezne makbuzu veya Banka mektuplari'e Komisyona gelmeleri, *“5919,, Nafıa Bakanlığından: Haydarpaşada sif supalan teslim şartile ve Kliring kanalı ile 416 lira bedelli 1300 adet komple telgraf fincanı açık ekslltmeye konulmuştur. Eksiltme 2/11/935 Cumartesi günü saat 10 da Ankı- rada Bakanlık Malzeme Müdürlüğünde yapılacaktır. Isteklilerin Ticaret Odası vesikası ve 31.20 1liralık muvakkat teminatları İle birlikte ayni gün ve saatte Komisyosda bulunmaları lâzımdır. Istekliler bu husustaki şartnameleri parasız olarak Ankarada Bakanlık Malzeme Müdürlüğünden alabilirler. “2620,, “5619,, Dr. ETEM VASSAF.. IC Ceoğa oğlu Orhan B. aparlımanı Tek2308) — kv. Kulısöy Buhar yelieri sekak Tel007) ) kanın merkezlumumisi olan - evi Spor: ninde Sonunda Maks Baer De Nakavt Oldu Zavallı Delikanlı Can Alıcı Bir Yumruk Yağmuru Altında Yere Yıkıldı Dünya boks şampiyonu Maks Baerin, zenci bok- sör Joe Luis ile evelki gün yap- tığı maçta na- kavt olmak su- retile yenildiğini dün, kısaca bil- dirmiştik. Bugün de maç hakkın- da aldığımz çu tafsilâtlı telgrafı veriyoruz : Nev - York, 25 AA — Joe Luls, Maks Baerl dördüncü ravunt ta nakavtla yenmiştir. Birinci ve ikinci ravuntları, daha çabuk yumruk salladığı içia Joe Luis kazanmıştış. Birinci ra- vunttan ftibaren Baerin yüzü kan içinde kalmış, üçüncü ravuntta yere yuvarlanarak dokuz saniye kalmıştır. Bâer kalktıktan sonra tekrar yuvarlanmış ve dört saniye yerde kalmıştır. Dördüncü ravuntun başından Hibaren, Maks Baer bir yumruk yağmuru altında kalmış ve mağ- lüp olmuştur. Bu kadar vahşi ve bu kadar hızli bir mücadele şimdiye kadar görülmüş değildir. Maçtan Üç saat evvel Joe Luls zenci İstenograf Marva Trotter ile evlenmiştir. * Kürek Şampiysnası Birinci TYeşrinin 7 sinde Yapılacak Denizcilik federasyonu tara- fından tertip edilen Türkiye kü- rek şampiyonası 7 birinci teşrine bırakılmıştır. Mintakalara verilecek paranın genel merkezden henüz gelmiş olması, müsabakaların bir hafta gerl bırakılmasına sebep olmuştur. Ulusa! Takımımız Macarlarla Karşılaşacak Avrupanın en küvvetli takımı olan Ferensi Varuş futbolcuları iki müsabaka yapmak Üzere şehrimize gelecektir. 7 ve 9 birlci teşrinde iki mü- sabaka yapacak olan Macarlarla son maçı Ruslara karşı çıkacak olan ulusal takım yapacaktır. İzmirde Fulbol Mevsiminin lik Maçı Yapıldi Izmir, ( Özel ) — Alsancak stadıuda yeni futbol mevsiminin ilk maçı Altay ile Göztepe ara- sında yapıldı. Avrupaya gideceği söylenen Vahap ta Altay takımındaki ye- rinde idi. Altay takımının idmansız ol- duğu derhal göze çarptı. Oyun Göztepeocin 5-3 gallbiyetile bitti. Eski ve çalışkan bir sporcu- müzu kaybetilk Idman cemiyetleri ittifakı teş- kilâtının en kıymetli idarecilerin- den doktor binbaşı Hâdi, kalp sektesinden ölmüştür. Anadolu kulübü müessisi ve idman cemiyetleri ittifakı muha- gebeci ve veznedarı olarak #spor teşkilâtında uzun seneler çalışan doktor Hâdi, Istanbulda federas- | yonlar merkezinde bazı işleri tete kik etmiş, Ankaraya dönerken (Sağde) Maeks Baer ve (solda) Joe Luls Sincan köyde ufak bir kıriz get çirmiştir. Doktor Hâdinin hiç bekl miyen bu ölümü spor tıida için büyük bir kayıptır. deniz uçakları rekoru Vaşingaton 25 (A.A.) — Mik hendis Benjamin King, metre yükselmek suretile deniz tçakları dünya yükselme rekoru; nu kırmıştır. Noterler Yasası ( Baştarafıl inci yüzdâ ) yasası ve Sicil yasasıdır. Bun« lardan başka —Hukuk — Muhas kemoleri Usulü — yasasının bazı maddelerinin — kaldırılması — ve bazılarının da değiştirilmesi ge. rekli görülmüştür. Noter yasası projesi hazme lanmış ve şimdi yönergenin (müs« teşarın) Başkanlığı altındaki — biş komisyon tarafından son olaralk İIncelenmektedir. Haber aldığımıza göre, yenl Noter yasası yeni — maddeler ihtiva etmektedir. Noterliğin Tüze Bakanlığına bağlı bir Işyarlıle ( memurluk ) haline getirilmesi ve noterlerin de Bakanlıktan maaş almaları, projenin mübhim. maddelerini teşkil ediyor. Bundan ! başka noterlik dairelerinde çalı- şan memurların ikramiye almaları da eski kanunda bulunmayan maddelerdendir. Sekiz sene mü« temadiyen noterlikte çalışan me- , murlar ayrıldıkları zaman son üçretlerinin bir, on beş sene ça« lışanlar iki, yirmi sene çalışanlar Üüç ve yirmi beş sene çalışanlar dört misli ikramiye olarak ala- caklardır. Bu maddenin hükmü ölüm halinde de cârl olacaktır. Bundan sonra Hukuk Fakük tesi mezanları bir sene etaj gör dükten sonra Bakanlığın açacağı, imtihanda muvaffak olmak şartile açık bulunan noterliklere -tayin edilebileceklerdir. ş Yeni Neşriyat: Devlet Ve İdeni — Genç Ünl. versitemizin mezunlarından Süreyya Şemelin “Devlet ve İdezl Devlet, adile neşrettiği kitabı bilhassa harp sonundan beri yeni bir şekil arayan *“ Devlet , gibl mühim bir mevzua dokunmaktadır. İçtimal İlimleri seven kırilerimize tavsiye ederiz. j — rrron n oeRan eee aa ATATÜRE'e ( Kurultay ) ilk açılırkon, İlk ( öz gi ) 1 ben yazmıştım. Daha o gün sana, içten ; Coşkun, cenlı ( önalkış ) tım. Filorinalı Nâzım K. Özgünay