3 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SV_Birîııd Teşrin — ——— — Hergün © Avrupada Yeni Bloklar © Tarih bir tekerrürdür © Bir Ders * Avrupada Yeni Bloklar Ktalya - İngilir anlaşmarlığı, Avrupada yeni blokların teessti- süne sebep olmaktadır. Şimdiye kadar Avrupa işlerine doğrudan dağruya karışmak İstemeyen İn- giltere, Habeş meselesi münase- betile Akdenizde variyet almıya mecbur olunca, Avrupa milletleri karşısındaki durumunu da tesbi- te mecbur oldu. İster - İstemez Fransa tarafına geçti. Fransa da bu fırsattan istifade ederek Im- giltereyi daha sağlam bir şekilde kendisine bağlamıya teşebbile etti. Fakat Italya, Fransanın da kendisini yarı yolda bıraktığını görünce kendisine yeni siyasi ar- kadaşlar aramıya koyuldu. Muso- Hai “beni muahedeleri bozmak isteyenlerin safına — atıyorsunuz,, diyor. Hitler bu sözü işitince derhal harekete geçti. Polonya, Maca- ristan ve İtalya arasında bir blok vücuda getirmeyi düşündü. Po- lonya ve Macaristan zaten böyle bir anlaşmaya razı bulunuyorlar- dı. Aralarına İtalyayı da — alınca orta Avrupada sarih iki blok te- #ssls etmiş bulundu. Şimdi bir tarafta Ingiltere, Fran: sa, küçük antant devletlerile Rus- ya, öte tarafta, Italya, Macaristan, Polonya, Almanya ve belki de Bulgaristan, Bu iki taazzuv artık günden güne elle tutulur bir mahiyet almaktadır. Cihan harbinden evvel de Av- rupa devletleri böyle - bloklara ayrılmışlardı. Müşterek menfaatlere dayanan bu blokların teeasüsü Avrupada yeni bir harbi yaklaştıran âmiller- den biri olacaktır. ve bu suretle tarihte bir tekerrür daha kayde- dilmiş olacaktır. * Tarihte Bir Tekerrür 1914 harbinden bir ay evvel Avusturya İmperatoru Fransuva Jozef, sulhten bahseden bir be- yanatında; — Biz herşeyi düşündük, her şeyi hazırladık, ber şeyi yaptık ,, demiştir. £ Bir hafta evvel de İtalya bap vekili bir nutkunda: — Herşey uzun uzadıya düşü- nülmüş, her şey hazırlanmış her #ey yapılmıştır. Diyordu. Tarihte bu kadar benzerli te- kerrür pek axz görünür, * Bir Ders N Büyük hâdiseler, büyük felâ. ketler, ve müşterek tehlike kar- gısında bir milletin nasıl tek cep- he olduğuna bu defa Ingilizler güzel bir misal daha gösterdiler. Ingiltere ile Italya anlaşmaz- lığı tehlikeli bir şekil alınca ve Akdenizde iki taraf kuvyetleri toplanmıya başlayınca, o0 — güne kadar hükümetin harici siyasetini beğenmiyon — muhalif — gazeteler bile derhal hükümet tarafına geçtiler ve: — Hükümetin siyaseti doğru ve yanlış olabilir, fakat İngiltere dalma haklıdır, dediler. Derhal hükümetin dış sıyasa- sında safa girdiler. Icabında mubhalefet etmesini bildiği gibi safa girmesini de bilen millet düşmandan korkmaz. # SON POSTA Resimli Maka_."e Türkiye Yugoslavya Dost Elçi Aramızdan Ayrılıyor Yugoslavyanın Ankara Elçisi doktor Miroslav Yankovitch'im Türkiyeden ayrılacağını teessüfle öğrendik. /Sefir başka bir memu- riyete nakledilmiştir. Aramızda bulunduğu esnada Dr. Yanko- viteh'in, yorulmak bilmeyen faa» İlyetl sayesinde yeni bir güvenlik, dostluk ve karşılıklı saygı havası yaratılmıştır. Dostluk ve Ittifak andlaşması, tecim anlaşması ve Balkan antantı paktı ile hukuki, ekonomik ve tecim alanlarında yapılan andlaşmalar silsilesi, iki ülke arasındaki İlgilere verilen yeni gidişin parlak sonuçları ve delilleridir. Etiketsiz Sült Satılamıyacak Süt talimatnamesinin tatbikina başlanmıştır. Bu haftadan itibaren etiketsiz süt satanlar ve sütlü maddelerin Imalinde hileye teves- söl edenler hakkında şiddetli ce- zalar verilecektir. Talimatnamenin ahır ve pastö- rize İşleri için lâzımgelen aletlerin getirilebilmesi için bir mühlet ve- rilecektir. Bir İşçinin Eli Kesildi Gazhane fabrikası işçilerinden Vanlı Resul oğlu Mehmet elini makineye kaptırdığından — Balat hastanesine kaldırılmıştır. Hasta- nede görülen lüzum üÜzerine Meh- medin sağ eli bileğinden kesi- miştir. İkinci Bir Araba Kazası Daha Şaban oğlu Recobin yük ara- bası Şehremini Mimaracem soka- ğından hızla geçerken yol üstünde oynıyan 8 yaşında Bedriyeye çarp- mış, kızcağızı muhtelif yerlerinden yaralamıştır. İSTER “Kurtuluşta oturan 11 yaşında İzzet, arkadaşı İlo Kurtuluş deresine inmişler ve dere içinden kestikleri kurgun boruları orada bir leblebiciyea götüre. tek satmak istemişlerdir. ir. Oğlunun MMhğıLMbnı haber alan baba, he- men İeblebiciye gitmiş ve oğlunun İSTER İNAN İSTER İNAN 'bir topaç gibidir. Fırlatıldığı andan — itibaren Nihayet yoralu yavaş yavaş hızını kaybe- döndüren' çocuk, onun sönecegini 'Topaç yoniden hızlanır ve yenid , Her kamçı onu canlandırıp ha kete getirir ve ölmesine mani olur. Bizim de hayatımız başladığı andan Itibaren döne Zaman zaman bir hastalık, bir bedbinlik, bir mağlubiye onu söndürür gibi olur, sonra bir kamçi onu tekrar onü- landırir. ve tekrar harekete geçirir. Topaçta olduğu gibi, hayatta da kamçının teşvik edik tokadına ihtiyaç vardır. Felâket görmemi İşportada satılan çavdar ekmekleri Hiyleli Çavdar Ekmekleri Çavdar Ekmeklerine De Etiket Konacak Istanbulun birçok semtlerinde çavdar ekmeği satılır. Bu ekmeği Eminönünde, Balıkpazarında iş- portalarda Batan seyyarlar da vardır. Çavdar ekmeği bazı hastalık- larda ilâç olarak da kullanılmak: tadır. Son zamanlarda içinde çavdar unundan bir zerre bile bulunme- yan birçok ekmeklerin piyasaya çıktığı hakkında belediyeye şikâ- yetler yapılmıştır. Bunun üzerine belediye ekonomi direktörlüğü tarafından tahkikata başlanmış, vdar ekmeği satan fırınlar tew- İt ettirilmiştir. Beyoğlunda çavdar ekmeği çıkaran beş fırın Beyoğlu bele- İSTER yanında bir elinde kurşun Demiştir. ,, vazile:lai gönü adam, tecrübesi ham adamdır. İntibah Hanında - Şüpheli Bir Ölüm Dün Müddeiumumiliğe Bir İhbar Yapıldı Karaköyde Intibah hanının merdivenleri başında ağır yaralı olarak bulunan ve hüviyeti de anlaşılmıyan yaşlı bir adam evelsi gün Sen Jorj hastanesinde ölmüş- tü. Hancılar bu adamın hasta olduğunu ve hanın ikincl katın- dan ayağı kayarak kazaen yere düştüğünü söylüyorlardı. Nöbetçi :ⅆlı:ııımlıl Şefik ölümü şüp- gördüğü için cesedi M kaldırmıştı. E T Dün saat 17 de bir şahıs müd- delumum; Hikmete müracaat ede- rek bu adamın kendi kendine düşmediğini ve hanın odacısı ta- rafından aşağıya atılmak suretile yuvarlandığını, bunu da iki kişk- nin gördüğünü ve fakat odacıdan korktukları İçin söylemediklerini ihbar et miş,İcap ederse şahitleri de Müddeiumumtliğe getirebilece- gini bildirmiştir. Bu ihbar üzerine Müddelumu- mi muavini Şefik dün geç vakit hana giderek tahkikata — elkoy- muşlur. ——— Otomobil Kazası Şoför Hasanın 3526 — gayılı kamyonu Erenköyde yol ıııel’o.ıl Rizeli Yusufa çarpmış, adamcağı- zı başından ve muhtelif yerlerin- den yaralamıştır. diye zabıtalbelediye başmemuru Emin tarafından sıkı bir. kontroldan geçirilmiştir. ls- tanbul tarafında, Kadıköy — ve Üsküdarda çavdar ekmeği yapan firıin yoktur. Belediye çavdar ekmeklerinin altına da diğer ekmekler gibi fırın etiketi koydurulmasını tasar- lamaktadır. & Bununla beraber sıhhat İşile ilgili olduğu için, belediye muh- telif semtlerde bu adla satılan ekmekleri de kontrol edecektir. İNANMA! — | borularla yakalamiş, derhal polise götürereki — Oğlum İzzot dereden — çaldığı kurşun satıyordu. Hırsızlığa başlıyan İzzet ve arkadaşı hakkıne da takibat yapılmasını isterim. boruları INANMA! Sayla 3 Sözün Kısası Herkesin Ağzında.. Ek- Ta Herkesin ağzında., Ne? Habeş - İtalyan vazgeç- tisi mi ?. Hayır? Hocalarını hak- liyan talebe mi?. — O da hayır! Belediyenin sütçülere bakamadığı mı ?.. Hayır, hayır, hayır |. Neya? Amerikan sakım | Mübarek öyle de yayıldı, dal budak saldı ki, kırk yıldır. teşne imişiz sanki ! Bir vakitler, mlsk gibi kokulu damla sakızının yetiş- tiği bölgeler elimizde iken, minl mini toprak testiler İçerisinde akta dükkânlarını süsleyen bu mataha dönüp bakmazdık bile, — Şimdi, büyüğümüz de, — küçüğümüz de, kızımız kızanımız, bayımız baya- nımız,.. — Hepimizin ağzında bir #apırtıdır gidiyor | En yaşlı — başlı, akıllı — uslu olması lâzımgelenlerimiz, Sıy- rık mahalle kızları gibi, evde, sokakta, İle güne karşı İş başın- da: Çık, çık ta çık çık, habre ha geviş getiriyorlar. Nereden alıştık? . Ahlâkımıza, muaşeret adabımıza, saygı düy- gülarımıza — kasteden hangi eli kara soktu bu memlekete bunu? Amerikadan, alacak, taklit ede- cek başka şey bulamadık mı? Eskiden, sakız çiğnemiye öze- nen erkek çocukları: — Köse olursun, sonral diye korkuturlardı. Bugün, moda İcabı, suratımız- daki fazla tüyleri kazıyıp ta cas- cavlak gezinmeyi üdet edindiği- miz için bu korku da kalmadı. Fakat saygı da mi, zarafet kay- güsu da mı kalmadı? Durmadan çenesini oynatan bir adamın elddiyeti, efendiliği nerede kalır? Herhangi bir mec- liste ağız şapırdatarak, karşısın- dakilerin zevkı selimini rencide eden bir kimsenin , başkalarından saygı beklemiye, saygı İstemeye yüzü olur mu? Hor halde bu çirkin ve iğrenç ibtilâyı — beğenmiyen — salt ben değilim, Bir yerden bu Sakız hakkında bir mektup aldım, neş- rotsem şaşarsınız. Neyleyeyimki sahibi — izin — vermiyor. Onun hesabına, bu davanın Müddelu- mumiliğini işte ben yaptım, Biraz ağır söyledim amma, ne yapayım? Benim ağzımda sa- kız yokl! İ ha aa ğlailA Gümrükler Müsteşarı Bugün Doğu İllerine Gidiyor Gümrükler müsteşarı Adil bu- gün Cümhuriyet vapurlle Trab- zona gitmektedir. Doğu illerinde bir ay süren teftişler yapacaktır. Trabzonda — Türk-lran — hudut gümrüğü işleri ile ve İran - Trab- zon transiti meselesi ile de meşgul olacaktır. İki Sabıkalı Arasında Sabıkalı Şemsi -ile sabikalı Beyaz Nurl Kesercilerde kavga ederlerken Şemsi bir muşta ile Nuriyi başından ehemmiyetli su- rette yaralamıştır. Kurşun Hırsızları Sabıkalılardan Sürtli seyfi ile arkadaşı mahmudun yine sabıka- hlardan kör hakkının evinde kur- şun — sakladıkları haber alınmış, yaptlan araştırmada Hakkının ya- tağı altında 118 kile kurşun yakalanmıştır.