3 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

3 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Seyfa AM LAE SON POSTA Birinci Teşr'n 3 ——— — ——— ——— ÖS L SON DAKİKA —- iITELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ | V L S A ZP 13 ler - EFugün Bulgar'stan Tevkifatı | tovkif edilmiştir. ( tonun, Toungkouan yakınındeki * gemisinde dün ık;ıııı çıkan yan- “İunan ve 130za yakın Çinli yara- 40 Sivil ve 15 | Subaüu!du Bunler| Kıralı, Kıraliçeyi, Kabine Azasını Ve 40 Subayı Öldüreceklerdi Sofya, 3 (ALA.) — Ihtiyat Zabitleri Birliği Başkanı General Manoff dön akşam radyo ile ver- diği bir söylevde, hükümete karşı teşebbüs edilmiş olan suikasti birük namına nefretle karşıla- mış ve bütün zabitleri Kiralın etrafında toplanarak vatanı bu gibi nizam yıkıcılarına karşı meşru İdarenin emri altına geç- miye davet etmiştir. Ihtiyat küçük zabitledi birliği relsi Rabefi'de kırala karşı küçük ihtiyat zabitleri tarafından yapıl- miş olan sadakat yeminini ha- tırlattıktan sonra, bu küçük za- bitlerin tamamen hükümdarın ve hükümetin emri altına taha- lükle koşuştuklarını söylemiştir. Hükümet — tarafından — ilân edilmiş 0'an tedbirler mucibince polis suikast teşebbüsüne İşti- raklerinden dolayı ekserisi (Zve- na) gürübü ile çifçilerin sol ka- nadına mensup kırk kadar sivil Ayni zaman- da iştirakleri kendi itirafleriyle de sabit olan 15 — zabit de tutulmuştur. — Bütün movkuflar adliyeye verilmişlerdir. Yapılan araştırmalar esnasın- da ele geçen vesikalar isyan hareketini hazırlıyanların Kıral, Kıraliçe, kabine Aazası ve kırk || kadar zabiti öldürmek niyetinde oldukları anlaşılmıştır. Bu zabitlerin isimleri tev- kif edilmiş olan diğer zabitlerin üstlerindeki listede çıkmıştır. Bütün memlekette tam bir sükün vardır. Hükümetin şiddetli tedbirleri — vilâyetlerde de bu cânicesine hareketi takbih eden ahalinin tasvibine uğramaktadır. ' Çinde Bir Facia | Haydutlar 130 Kişiyi Yaktılar * Canton, 3 (A. A.) — Can- 'bia nehrinde İşleyen * Sinsen ,, gında aralarında 25 aktris. bu- lanarak ölmüştür. Yangını çıkaran Çinli haydut- lardır ve haydutlar evvelâ sahi- den gemiyi mitralyöz ateşine tut- muşlardır. Amerikada Deniz Manevraları Buna 213 Gemi Ve Yüz- lerce Uçak Iştirak Ettiler Sandiego, 3 (A.A) — Kalifor- miyanın güney kıyılarında geniş ölçüde bir deniz harp oyunu ya- pılmıştır. Buna 2130 parça harp gemisi ile yüzlerce uçak İştirak etmiştir. Cumurluk başkanı Ruz- velt, *bu oyunlarda hazır bulun- muştur. Bir Amerika cumurluk başkanının deniz manevralarında bulunması ilk defa görülmüştür. Kısa Telgraflar Brest, 3 (A. ÂA.) — 26 bin tonluk Üilk Fransız kruvazörü Dunkergue dün suya indirilmiştir. * Ankara, 3 — Kültür Ba- kanlığı yurdun her tarafında hiç bir talebenin oku'suz. kalmama- &ını temin etmiştir. Hiçbir. müra- evwatin reddedilmemesi de alâka- dariara bildiri miştir. * İiniye Ateş Püskürüyorlar S(;list Lideri Leon Blum İtalya Hükümet Reisini “Mütecaviz,, Diye Tavsif Etmektedir Paris, 3 (Özel) — Gazeteler, İtalyan kıt'alarının bare- ketlerine, Faşist seferberliğine, İagiliz kabinesinin karar- larına ve hep bunun gibi şeylere ait malümat ile doludur. Eritre hâdis&leri hakkında alınan bhaborlerin çokluğu, Ancak bu hâdiselerin uyandırmakta olduğu coşkunluk, bunlara dair olan ha- tefsirlere yer bırakmamaktadır. (Popüler) de, sosyalist önder Leon Blum, diyor ki: *“Musolini, salımını önceden hazırlıyan bir mütecavizdir. Bu- nun böyle oluşu, Uluslar Sosye- tesile onu teşkil eden uluslara ödevlerini öğretmelidir. Asamble olsun, konsoy olmun hemen yeni- den — toplanmalı ve — barışsal cezri tedbirler tabik etmelidirler. Mademki, harbin önüne geçile- memiştir; hiç deği'se bunu kabil olduğu kadar kısa sürdürmeğe bakmalıdır. Maksat, Avrupanın barışını, bugünün barışını, yarı- nin barışını esirgemektir. Pötlit Paris'en Ve Matin, B. Mussolininin artık geriye dönüpte bir kotarış yolu Üzerine pazarlığa girişmesi için vaktin gecikmiş ol duğunu — yazıyorlar. Bu gazete- ler, harbin —Avrupa Üzerinde yapabileceği tesirlerden — endişe etmektedirler. Bu sömürge har- binin Avrupaya bulaşmaması için, Italyanın, elinden geleni yapmak hususunda içtiği andı sevinerek kaydediyorlar. Ingiltere de aynı dileği duy- makta olup, paktın tatbikini so- muna kadar sağlamağa çalışacak- tır. Ancak Ingiltere, durumu da- ha ağırlaştıracak hiçbir. tedbir almaya kalkışmayacaktır. Fransa kamoyu, zararların — çerçevesini daraltmak hakkındaki bu tema- yülü gerçek bir hoşnutsuzlukla kaydediyor. Basına göre, Fransa zecri tedbirlere karışmamıya çalışma- hdır. Fransız Kamoyunun sağ ve merkez kısımlarının en faal un- surları, İtalyaya karşı bir hare- reket yapılması fikrine kesin ola- rak muarızdırlar. Fransız milliyet- çileri, İngiltere ile kesin ve İçten bir ittifak yapılmasını temenni etmekte idiler. Konsey — Öbürgün Toplanıyor “Cenevre, 3 (Özel) — Uluslar kurumu konseyi cumartesi sabahı toplanacaktır. ç Bunun sebebi, Fransız başba- kanına, İngiltereye cevap vermek için vakit bırakmaktır. İstanbuldan 39 İtalyan Gönüllüsü Gidiyor Şehrimizde — gönüllü — yazılanlğ Ttalyanlardan 39 kişi yarın saat en birde limanımızdan İtalyaya hareket edeceklerdir. Bunların arasında iki ihtiyat zabiti vardır. Diğer gönüllüler 20, 21 yaşla- nnğı geaçlerdir. z şılmaktadır. * en hyan diye yazıyor, Tevfik Rüş gok çatan, sol yan basını Komünist (Ümanite) gazatesi, |bütün bir yüzünü kap- geniş bir başlıkta, (Masolini harbi patlatıyor) berlerin iri başlıklarından ve kocaman harflerden anlı- dılıllt. eden ve hele B. Musoliniye ır. tü: “ Harp Pek Yakındır ,, Dedi Belgrat, 2 (A.LA) — Dış işleri Bakanı Tevfik Rüştü Aras bu sa- bah saat 7,40 da Belgrattan geçmişti. Gazetecilerin sorularına Türkiye dış işleri bakanı aşağıdaki cevabı vermiştir : * Balkan antantının sağlam ve sarsılmaz bir temel Üzerine otur- makta olduğunu ve ileride çıkacak bütün hadiselerin bunu ancak daha ziyade kuvvetlendireceğini bir kere daha müşahede ettim. ,, İtalyan - Habeş Aanlaşmazlığı hakkında ise Tevfik Rüştü Aras, resmi malümatı olmadığını, fakat gazete havadislerine bakılırsa sava- şın pek yakın görüldüğünü söylemiş ve savaşın vukua gelmemesini istemenin herkes için bir vazife olduğunu ilâve etmiştir. Boğazların muhtemel silâhlandırılması hakkındaki soruya da, Ulus- lar sosyetesi karşısında yaptığı diyevle Türkiyenin bu meseledeki duürüumunun sarih surette tayin edilmiş bulunduğu cevabını vermiştir. Sofya, 2 (Özel) — Tevfik Rüştü Aras buradan geçerken İstas- yonda Bulgar Başbakanı Toşefle uzun müddet görüştü. Tevfik Rüştü Aras Geldi Akşama Gidiyor Dış Işleri Bakanı Tevfik Rüştü Aras yamında eşi olduğu halde bu sabah 9,20 de gelmiş ve istasyonda törenle karşılanmiıştır. Bakan gazetecilere kısaca : — Hükümete ve şeflerime arzımalümat etmek için bu akşam Ankaraya gideceğim. Tevfik Rüştü Aras Perapalas oteline inmiştir. İtalya Mesul Sayılmamak İçin İlânı- harp Etmeden Askerlerine “ Arş ,, Emrini Verdi. (Baş tarafı 1 inci yüzde ) asabiyet uyandırmıştır. Bu müuasebetle Habeşistana mühimmat götürmek Üzere Şap denizine girmek sırasında bulunan gemileri Italyan filosunun dur- durmya, aramıya ve müsadere etmiye — kalkışması — takdirinde Ingilizlerin müdahale mecburiye- tinde kalacakları — ileri sürülk- mektedir. Habeşte Resmi Seferberlik Adisababa, 3 (Özel) — Sınır- larda İtalyan süel faaliyetinin art- tığı şu günlerde, Habeş hükümeti geçenlerde geri aldığı seferberlik kararını bugün tatbik edecektir. Karar, imparatorun hüzuriyle ve bugün saat on birde merasimle ilân olunmuştur. İmparator Halk Tarafından Heyecanla Selâmlandı Adisababa, 3 (Özel) — Sefer. berlik haberini Habeş halkına ilân etmek üzere İmparator Haile Selase, sarayının balkonuna çık- mıştır. Ç Imperator halk tarafından gö- rülmemiş bir heyecan ile selâm- İanmıştır. — İtalya — aleyhindeki tezahürat, bu — sırada — son dereceyi bulmuşlur. - Musolininin .v. Yeni Verdiği Söylev Roma, 2 (A.A)-— Saat 18,30 da nutkunu söylemeğe Ebaşlıyan Duçe ezcümle demiştir ki : * Momleketimiz tarihinde mü- him dakika gelmek Üzeredir. Ay- lardanberi amacımıza erişebilmek liğimiz için aldığımız tedbir iler- ledi. Son anlarda bu tedbirler daha çabuk ilerledi. Amacına doğ ru yürüyen yalnız ordu değil, ordu ile birlikte yürüyen, 44 mil- yon İtalyandır. 1915 te Italya mukadderatını itilâf devletlerininki ile birleştirdi. Bir milyondan fazla yarah ve ölü Wile müsterek zaferlerden Saonra diğer devletlere düşen ganimetin yaln:z kırıntılarını aldı. Cenevrede, tedbirlerden bahse- diliyor. Fakat ben. İtalyan ölü- lerininin hatırasını yaşayan Fran- sa'nın bu Zecri tedbirlere iştirak edebileceğini zannetmediğim gibi hakiki Ingiliz ulusunun da, bar- bar bir ulus, medeni uluslar ara- sında yer almıya gayrı lâyık bir ulus olan bir Afrika memleketi için kan dökmek — istiyeceğini zannetmiyorum. Buuunla beraber zecri tedbirlerin ittihazı mümkün OT e | T l ' Parisin Son Gazeteleri Muso- , <-7 .ax Som Cenevre, 2 (A.A) — Önüçler komitesi, Uluslar sosyetesi kon- seyine verilecek raporu hazırla- mak üzere yarın (bugün) toplantıya çağırılmıştır. Madaryaga'nin yeni durumu komiteye izah edeceği muhakkaktır. Habeş İmperatoru- nun Fransız Somalisi makamları- nın tavassutunu teklif edişi gayet iyl surette karşılanmıştır. Cenev« re çevenleri, durumun heyeti umu miyesini büyük bir sükünetle te- lâkkide devametmektedir. İngiltere'nin Müdafaası İçin Tam Salâhiyet Lonra, 2 ( A. A. ) — Ingiliz kabinesi bugün saat 11 de top- lanmış ve arsıulusal durumu gö- rüşmüştür. — Toplantıdan — evvel ngiliz kralı, Dış işleri Bakanı ile Sü Bakanı Lort Halifaksı kabel etmiştir. Yarın (bugün) Conevreye gidecek olan Bay Eden de iki saat süren bu toplantıda bulun- muştur. Nazırlar, aynizamanda Lort Edenin yazdığı raporla Hariciye Bakanı Sir Samuel —Hoarenin Londra - Paris müzakereleri hak- kındaki diğer bir raporu gözden geçirilmiştir. Bakanlar kurulu, Uluslar Sos- yetesi bakımından, durumun yeni gelişini beklemek mecburiyetini duymaktadır. Bütün bakanların her türlü ihtimallere karşı hazır bulunmaları hakkında — tertibat alınmıştır. Bu münasebetle Baş- bakana danışarak icap eden ted- birleri almak için ulusal müdafaa teşkilatına tam salâhiyet veri- miştir. M. Baldvin, öğleden sonra deniz, Sü ve Hava Bakanlarile görüşmüş ve bu görüşmede Maliye Dış işleri, tecim seömürgeler Ba- kanları hazır bulunmuşlardır. İngiliz İşçileri Zocri Tedbir Kararı Verdiler Brigton, 2 (A.A.) — Bugünkü Ingiliz İşçi partisi konferansı 102,000 reye karşı 2,168,000 reyle | Italyaya karşı zecri tedbir alın- ması lehinde karar vermiştir. Merzifon - Mecitözü Yolü Merzifon, (Özel) — Merzifon- Mecitözü yolu her yıl yapılır ve her yıl hiç zamanını şaşma: bozulur. Bunun sebebi yola dökü- len taşların atla çekilen bir silin- dirle sıkıştırılmasidır. Merzifona motörlü bir siliidir lâzımdır. Atlı silindirle yapılan yolun dayanmı- yacağı da muhakkaktır. olduğunu bilmekliğimiz lâzımdır. Ekonomik mahiyette zecri ted- birleri fedakârlık ruhu ile, disip- lin ile ve cesaretle karşılayacağız. Sücl mahiyette tedbirlere silel tedbirlerle ve savaş hareketlerine, savaş hareketleri ilea cevap vere- ceğiz. Bir$ müstemleke işi mahi- yeti olan anlaşmazlığın bir Avrupa anlaşmazlığı cesametini almaması için elimizden geleni yapacağız, 20 Milyon Roma, 2 ( A.A ) — Bugünkü sivil seferberlik emrine 20 milyon İtalyan İcabet etmiştir.