3 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

3 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

3.. Birinci Teşrin Gören, Bilen Var Mı ? .. Süt Oğullarımı Arıyorum Seferberlikte Göztepede otu- ran Süleyman oğlu Reşat, Reşat oulu Mustafa, Ekrem ve hemşi- releri Mürşideyi arıyorum. Ken- dilerinin Bakırköyde evleri vardı. Bay Süleyman seferberlikte Top- kapıda bulundu. Bilen ve tanı- yanları aşağıdaki adrese bildir- molerini dilerim. Beşiktap Valdeçeşmesi Abacı Lâtif Ağabeylerimi Ve Hısım Akra- bamı Ariyorum Biz ailece Selâniğin Kilepe karyesindesindeyiz. Soyadımız Hasati Çobanlardır. Dört yaşında öksüz ve yetim kaldım. Babam Yusuf ve annem Fatma öldükten sonra hısım akrabamı kaybettim. Ağabeylerim Ali ve Hüseyin, dayım İsmanil ve amcam Hüseyni bilen ve tanıyan varsa İnsaniyet namına bildirmelerini dilerim. İzmir Karşıyaka Muradiye sokağı No, 21 de hizmetçi Ayşe * Bir Kadın Kardeşlerini Buldu Bundan bir buçuk ay kadar evvel yine bu sütunlarda Çanak- kalede oturan Bulgarlstanlı Ha- şim oğulları Süleyman ve Şükrü ile Şükriye ve Makbulenin kız kardeşleri (Hürmüz) ü aradıkla- rını yazmıştık, Salihliden aldığı- mız bir mektupta deniliyor ki : — Kardeşlerimin aradığı Hür- müz benim. Adresime mektup yazmalarını beklerim, Hürmüzün — adresi: — Salihli Mithatpaşa mahallesinde Haşim kızı ve Ibrahim karısı Hürmüz'dür. Ayrıca Salihlide Avukat Hayri oğlu H. Mümtaza da müracaat edilebilir. * iy Süt Kardeşimi Arayorum Bundan 11 sene evvel Edirne Evkaf müdürlüğünde iken masa başında ani olarak — Ölen Bay Sadrettinin kızı süt kardeşim Nes- rinl arıyorum. O zamanlar onlar Btanbula gittiler, ben de Çoru- ma geldim. Bilen ve tanıyanların adresime bildirmelerini dilerim. Çorlu Saray oaddesi doğrama ve maranzoz fabrikası N 38de İhsan » Amcalarımı Arıyorum 40-45 senedenberi kaybettiğim amcalarım Malatyanın Sarıcı oğ- lu mahallesinde Diricanlı oğulla- rından Mohmet ve Hacı Ibrahimi arıyorum gören ve tanıyanların bildirmelerini dilerim. Malatyanın ölektrik fabrikası makinist muavini Diri - eanlı oğullarından Ahmet Hamdi oğlu Mehmet Tahir * Kardesimi Arayorum Balkan Harbinde babam Ibra- him ve kardeşlerimden Mustafa şehit oldular. Ağabeyim Nazif ayri, annem Mücevherle ben ayrı Türkiyeye kaçtık. Eulgarlstanın Petric kazasının Konarne köyün- deniz. Ağabeyim Nazifi bilen- lerin insaniyet namına bildirme- lerini dilerim. Büyük erkânıbarbiye daire müdür. lüğü eratından 2690 Şeril eee Büyük Britanya Ordusunun en önemli kuvvetlerinden!: Sahli bataryaları Aıkor& — İngiliz Ordusunun Kuruluşu Kara Ordusunun Bütçesi 43 Buçuk Milyon İIngiliz Lirasıdır Ana Vatan Ve Müstemle- ke Orduları Ayrı Ayrıdır - Bugünkü İngiliz askerlik sistemini ve devgirme şeklini kavrayabilmek için, hergoyden evvel İngilterenin tariht ve coğrafi vaziyetine bir göz atmak lânmgelir. Tarihte ingiliz Ordusu Tarihi noktainazardan, İIngi- tere, asker devşirme ordu teşkill bakkında, Fransız ihtilâli kebirin- den evvelki sisteme hâlâ sadakt göstermektedir. Bu ordu, aylıklı askerlerden mürekkeptir ve bun- ların hizmeti, imzaladıkları mu- kavelelere göre nispeten uzunca- dır. Şu hale göre, İngiliz ordusu, meslekten yetişme bir ordudur. Geçmiş zamana bakıldığı vakit İngiliz askerini muhtelif durum- larda görürür. 100 sene muhare- belerindeki Ingiliz askerl kaba bir talancıdan başka bir şey de- gildi. On sgekizinci asırdaki İngi- liz askeri ise bir zavallıdır. Meydan Dayoğı Çünkü birtakım mültezimler, hiç te hoş olmayan garip usullerle bir takım gençleri kandırır, bun- ları orduya veya donunmaya yaz- dırır, sonra ihtiyarlık ve sakatlık yüzünden bunlar kapı dışari edi- lirse ötekine, berikine el açmak- tan başka yapacak bir şey bula- mazlardı. Bu ordu da, İnzibatta, kötü esaslara dayanırdı ve ancak elli sene var ki İngiliz ordusundan meydan dayağı ve sopa kalk- mıştır. Umuml! Harpte Buna sebep, Cenubi Afrika harbi olmuştur. Ordunun nasıl müşkül şartlar içinde dövüştüğü- nü gören halkın, İngiliz neferine karşı olan hakaret amiz duygusu silinmiş, büyük muharebe, bu duyguyu büsbütün ortadan kak- dırmıştır. Çünkü o zamana kadar, Ingiliz ordusuna giren sivillerin sayısı hiç mesabesinde İdi, umu- mi harpte İse, bu sayı, milyon- ları aşmıştır. * Coğrafi Vaziyet Biraz bu yüzden biraz da fer- diyetçiliğinden — dolayı — İngilizler bir türlü orduda mecburf hizmet esasını kabul etmemişlerdir. Bu, işin tariht kısmıdır. Coğ- rrafi vaziyete gelince; 170 sene var ki İngiltere, çok büyük bir Imparatorluk kurmuştur. Bu im- paratorluğun sahası 13 milyon metre murabbamı — aşmaktadır. Yani beş kıt'anın dortte birinden fazlacadır. Bu sebepledir ki her birl dünyanın bir kıt'asında bu- lunan İngiliz topraklarını müda- faa için Ingiliz ordusu, husust bir surette teşekküllendirilmiştir. Ana — vatan ordüusü — bir. nevl Milistir. Dominiyonlarda Dominiyon — orduları hemen hemen — müstakilleştirilmişlerdir. Renkli mıntakalarda ise kumanda kadrosu — Ingiliz. olmak Üzere kit'alar vücude getirilmiştir. Hin- distann bunlardan biridir. Him- distanın büyük harpte İngiltereye karşı gösterdiği yardım Üzerine ve bir nevi mükâfat olarak sivil teşkilâtı — nasıl bintlileştirilmek için teşebbüslere girişilmişse or- dunun da Hintlileştirilmesi yoluna girilmiştir. Fakat bu hareket okadar yavaş ilerlemektedir. ki başarılması belki kıyamete - ka- dar sürer. Bugünkü Durum Bugün için Ingülz ordusunun vaziyeti şöyledir: 1 — Muvazzaf ordu: Ihtiyatları ile beraber bu ordunu hizmet yerl ana vatan veya Hindistanla -müstemlekelerdir. Bilhasa İmpara- torluğun hayat! müdafaa noktaları, 2 — İhtiyat ordu: Bu ordu- nun hizmet yeri münhasıran Ingilteredir. Parlamento — karar vermek şartile ana vatanın dı. da hizmete gönderilebilir. 3 — Zabit kadrolarını tamam- layan Üniversiteler, mektepliler. 4 — Müstemleke kontenjanları ki aylıklı beyaz veya renkli gönül- lülerden mürekkeptir. 5 — Dominiyomların orduları. Bunlar da gönüllüdürler ve doe- Tank ve batarya Ingiliz plyadeleri miniyonına göre hizmet şekilleri değişir. Yalnız İrland serbest hü- kümetinin ordu . teşkilâtı, Ingiliz ana vatan ordusunun teşkilâtının aynıdır. Teburların Yerleri Her Ingiliz ecözütamının bir adı vardır. Meselâ; Royal Secte, Essex, Highlanders ve saire. Beheri üç taburdan mürekkep olan alay tertibindeki bu cüzü- tamların bir taburu müstemleke- lerde veya Hintte veya Mısırda bulunur. — Diğer iki tabur Ingil- terededir. Birinin mevcudu tamdır. öteki tabur depo vazifesini görür. Bu suretle İngiliz ordusunun zabitan ve efradı, imparatorluğun muhtelif kısım ve halkile tamasa gelebilmiş olur. Mevcut Kadro Muvazzaf Ingiliz ordusunun bu- günkü mevcuda 149,626 dır, Bun- dan başka 2574 te müstemleke askeri vardır kl ana vatan bütçe- sile idare edilir. Hindistan ordu- sunun kadrosu ise 57,554 tür, Ana vatanda, kara ordusunun bütçesi 1935 - 1936 da 43,550,000 Hgiliz Hrasıdır. Ihtiyat ordunun mevcudu ise geçen ikinci kânü- nun birinde 130,458 zabit ve askerden ibaretti. Askeri mektep ve teşkilâtın mevcudu da 40 bini geçmez. Ihtiyat ordununmiktarı geçen Ikinci Kânunun birinde 11,364 idi. Hizmet Müddetı Ingiliz askerinin hizmet müd- deli 12 senedir. Bunun yedi ge- nesini muvazzaf orduda, beş se- nesini de ihtiyat orduda geçirir. Maamafih 1924 te 23,000 kişilik bir teknik cüzütam vücüde getl- rilmiştir. 1932 denberi ise ihtiyat ordu münhasıran sahil muhafaza- Sayla T ı l Dünya İktısat Haberleri I TİT—— —— Almanyanın Pamuk Ithulâtı Berlin ( Özel ) — Bu yılın ilk alti ayı için yapı: lan diş ticaret istatistiklerine gö- re Almanyanın pamuk ithalâtı 6 ay içinde 1,41 milyon kentaldir; 1934 yılının lik 6 ayındaki ithalât ise bunun ikl misli yani 2,07 milyon kental idi. Bu genel azalış bilhassa Mısır ve Amerika pamuklarına tesir etmiş ve 1934 yılının altı ayında Almanyaya 318,000 kental pam ık satan Mısır bu yıl ancak 192,(00 kental mal Ihraç edilebilmiş; ihı - catı geçen yılın 6 ayında 1,331,/0-0 kentalı bulan Amerikanın ise Lu yıl yaptığı pamuk satışı 295 bia kentaldan ibaret (kalmıştır. Buna mukabil yalnız iki mem- leketten Almanyaya yapılan pa- muk ihracatı mütemadiyen inkişaf etmektedir. Bu — memleketlerde Türkiye ile Brezilyadır. Türkiye- nin “Almanyaya sattığı pamık miktarı 1934 yılıniın Hk altı ayın da yalnız 925 kentalden ibaret iken bu yılın mütenazır ayları içinde 108000 kentale yükselmiştir Brerilyanın da ihracatı 9.900 kentalden 401.000 kentele var- mıştır. Bu durum ihracatımız ba- kımından iyi bir kazançtır. sına memur edilmiştir. Hava tehlikesinin —aldığı — ehemmiyet üzerine bilhassa Londra mınta- kasındaki ihtiyat ordunun bazı kısımla: hücumlarına mukabele edebilecek bir vaziye- te getirilmişlerdi. Hava Kuvveti Ingiliz hava teşkilâtı ise millt müdafaa teşkilâtından ayrı bir şey dir. 1918 de bir nazırlık ihdasile toplu bir hale konan hava kuv- vetleri, başlı başına bir file hali- ne getirilmiştir. Ayrıca ordu ve donanma ile teşrikimesai eden hava filoları vardır. Yakın şark ve ana vatan İn- liz hava kadrosu 33,000 kişidir. nt kuvvetleri bundan ayrıdır. Üniversitelerde de havacılık - için, gönüllü — teşkilâtları vardır. Bir harp halinde ihtiyat zabiti yetiş- tHrmek için 1935 Mayısında İngiliz hava filosunun bütçesi 20 milyon 650,000 Ingiliz Hrası Idi, Bu mik- tar 29,186,000 Ingiliz Hirasına çıkarılmıştır. " Askeri mıntakalar Askerlik noktainazarından bü- yük Beritanya ve İrlanda sekiz askeri mıntakaya ayrılmıştır. Her birinin başında bir başkumandan vardır. Kara ordusunun idaresi, reisi harbiye nazırı olan Milli mü- dafaanın başlıca daire şeflerinden mürekkep bir heyete aittir. Muvazzaf rabit yetiştiren mek- tepler ise Wolwich'deki Royal militaryacademy, Sandhurst daki Royalmilitary — Colleye, Senior officers mektebi Staifcollege ismi verilen Erkânıharbiye mektebidir. Motörleştirme Harpten sonra yapılagelen manevralar, İngiliz ordusunu mo- törleştirilme — yoluna ıokm_ uştur. Bu ordunun muhtelif sür'at ve kudrette birçok tankları vardır. Bu tankların en tesirlileri 12 ton-. lük ve 14-24 kilometre sür'atte gidebilen'erile 4 tonluk ve saatte 30 kilometre gidenleri sayılabilir. Ayrıca 20 tonluk vo kara dritno- tu ismli verilen yeni — bir tank daha tecrübe edilmektedir. * Hâlen yine dünyanın en kuve vetli donanması olmakta devam eden İagiliz donanması bahsa harici bırakılmıştır. Türkiye git- ikçe önemli|