11 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

11 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

ÇÜT ŞTT A 11 Birinci Teşrin Hergün Başkaları Ne Diyorlar? * Belli başlı dünya milletlerinin bu- günkü dünya durumu, ve İtalya - Ha- beş harbi hakkındaki söyledikleri aşa- gıda hülâsa edilmiştir. Bu hülâsa bize bugünkü dünya efkârı umumiyesini anlatabilir. Almanyada: Alman gazeteleri, İtalya - Habeş vam ediyorlar. Almanlar Habeşistan- dan ziyade Cenevreye ehemmiyet ve- riyorlar. Germania gazetesi, Uluslar Sosyetesinin, bugün olduğu gibi, Man- çuko ve Şako harplerinde de - toplar patlarken toplanıp müzakerelerle va- “kit geçirdiğini yazarak diyor ki: «Bugünkü müstemleke harbi Avru- paya ve Uluslar Sosyetesi azalarından birinin can damarına yakındır. Bu aza, paktın tatbikine ehemmiyet verdi ve bu suretle Uluslar Sosyetesi biıdenbi-x re canlanır gibi oldu. Biz Almanlara gelince, biz bu kavgaya karışmamağa karar verdik. Alâkadarız, fakat kav- gaya dahil değiliz.» Fransada: Habeşistanda ne olursa olsun, U- luslar Sosyetesinin mütecaviz telâkki edeceği tarafa karşı Fransa zecrt ted- bir ittihazma kalkmıyacaktır. Yalnız Fransız hükümetinin dexi, bütün Fransız milletinin görüşü bu yoldadır, Çihan harbinde çarpışmış olan eski Muharipler zecri tedbire şiddetle kar- Şıdırlar. Bütün Fransız milleti harbin Alfrikaya inhisar etmesine ve dünya- nın bir defa daha büyük bir faciaya #ürüklenmemesine taraftardır. İngilterede: İngilterede hükümet erkâni, mat - buat ve fikirler ikiye ayrılmıştır. Dış İpleri Bakanlığı ile bazı nazırlar İtal- yaya karşı şiddetli zecri tedbir almağa taraftardırlar. Bunlar Uluslar Sosye- tesinin alacağı mutedil tedbirlerle har- bin önüne geçilemiyeceğini iddia edi- Yorlar ve Uluslar Kurumu harbin önü- ne geçemezse İngilterenin bu teşek- külden ayrılmasını istiyorlar. Bunu is- tiyenler arasında Dış İşleri Bakanı Sir Samuel Hoar da vardır. Bunlar mu- kaddes infirad taraftarlarıdır. İkinci bir grup, ne olursa olsun, İn:- gilterenin her ne pahasına olursa ol- #un Uluslar sosyetesi ile birlikte çalış- masına ve Avrupa devletlerile birlikte harekete taraftardırlar. Bu iki çereyan hâlâ mücadele ha- lindedir. Rusyada: Rusya sulh taraftarıdır. ve sulhün muhafazası için bütün devletlerin kol- lektif hareketini müdafaa etmektedir, Pravda diyor ki: .ı.Sm'yız Rusyanın durumu bellidir. Biz sulhün ve milletlerin hürriyetleri- nin müdafiiyiz. Bizim proleterya dev- letimiz İtalyan faşizminin bu emperya- list hareketini tasvip etmemiştir ve e- Gdemez. Amerikada: Amerika Avrupa işlerine arkasını dönmüştür. Harbe karışmamağa ve Cemiyeti Akvamın vereceği kararla a- lâkadar olmamağa karar vermiştir. * Yunanistanda: Yunanistan bu meselede - İngiltere tarafını tutmuştur ve İtalyaya — karsı tatbik edilecek zecri tedbire iştirake karar vermiştir. Avusturya ve Macaristan da durum- larını açıkça söylemişlerdir. E harbine karşı lâkaydi göstermekte de-| * Resimli Makale Bütün dünyanın gözü aylardanberi Cemevreye dön- müştür.Dünyanın gözü önünde apaçık bir dram oymanıyor. Bu dramın aktörleri Cenevrede toplanan Uluslar Sosyü- tesinin azaları, Bu Sosyete hiç olmazsa azası arasında #ulhu temin vazifesini üzerine almış. Fakat bugüne kadar birşey yapamadı. Dram bir facla halini aldı. Şimdi Afrika topraklarında harp oluyor. YUŞ A” D SAA Giç B SON POSTA I Kusadan hisset < LA AŞ NN Ze aS IZ LAY AA Demek ki Uluslar Sosyetesi denilen Milletler arası mücaseseni cihan da su'bu teminu kâfi değildir. Sulh içinde yaşamak için hâlâ esekisi gibi kuvvetli olmak gerektir. Yirminel asır medeniyeti yalnız kuvvete boyun eğmesini, bükemediği eli öpmesini biliyor. Sulh istersek, her geyden evvel ancak kendi kuvvetimize güvenebiliriz. Yunanistan Krallık Oldu! Kondilisin Hükümet Darbesi Ve Çaldaris Atina, 10 ( Özel ) — Yunanız- san'da krallığın tekrar kurulma- sının parlamento kararile yapıl- masini İsteyen koyu kralcılar bu isteklerine engel olan Çaldarlsl Başbakanlıktan atmıya muvalfak olmuşlardır. Parlamento bugün açılacaktı. Dün akşamdanberi de başlarında General Kondilis bulunan koyu kralcılar faaliyete geçerek Atina- daki sücl — küvvetleri — hazırlık haline getirmişlerdi. Aralarından seçtikleri bir heyet — sabableyin erkenden Çaldarise başvurarak uluslar kurulunun bügünkü top- lantısında — krallığın — kurulması için kesin bir karar — alınmasını istemişlerdir. Başbakan bu tekliflerini red- dettiği için hava kuvvetleri genel kumandanı General Reppas, deniz genel kurmayı vis amiral İkonomu, Atinadaki birinel ordu kumandanı General Papagos birbiri arkasına Çaldarisin evine giderek kralcıla» rin İstediğini kabul etmediği tak- dirde hükümetten çekilmesi için tazyik etmişlerdir. Çaldaris bu tazyiklar — neticesinde — Istifasını vermiştir. Atina, 10(A.LA) — Röyter ajansi aytarı bildiriyor: Kabine İstifa — ettiğinden, kralcı — lider General Kondilis, hükümet'n Ida- reslai elitee almıştır. General Kon- dilis'in Üç şeriki B. Papagos, Reppas ve Economoa'dır. » Sanıldığına göre, Ulusal Kurul Kral Jorj'un “tekrar tahta geç r İSTER İNAN Son Balkan atletizm müsabakaları üzerinde yapılan #lddetli neşriyattan sonra atlötizm federasyonu başkanı Bgöre gazetelerden birine gönderdiği tavzihin son * Bu gebeple bütün bu meşriyat yanlış aelszdır. Eğer muhterem matbuat mümessilleri yazdık- 1STER İNAN İSTER Nasıl Istifa Ettirildi? l Fiat Kıranlar Şiddetli Cezalar Görecekler Ankara, 10 (AÇA) — Aldığımız habere göre, dış piyasalarda hesap- sıx ve İüzumsuz şekilde mütema- diyen fiat kirmak euretile ulusal ekonoml aleyhine hareketi itiyat haline getiren (ücoarların yiddetle takip ve teşhiri ve odalar kanununa tevfikan — tecziyeleri lüzimgeleceği Ekonomi Bakanlığınca bütün odu- lara tamim etmiştir. öreneereenennemekesA AAA AA LA Sesena ae raneresennERLAnescARE Memel Seçiminin Kat'i Neticesi Memel, 10 ( A. A,) — Seçimin kat't sonuçları şunlardır: Birlik llstosi: 1.552.000 oy. Litvanya partileri: 365,000 oy. Saylayların — partl — itibariyle duürüm aşağı yukarı — eskisi gibi olacaktır. Bununla beraber, Lit- vanya kartijerinin bir yer daha fazla almaları ihtimali vardır. —TT AA ÜN mesini kararlaştırmak üzere top- | giddetli süel tedbirler alımmıştır, lanmaktadır. Şehir sakindir. Zaymis De Çekilecek Atina, 10 ( Özel) — Hükü- meti ele alan General Kondilis ilk iş olarak bütün Yunanlstanda örli Idare İlân etmiş ve gazete- lero sansör koymuştur, Siyasal çörenlerde Çaldarisin istifasından sonra Cumur Başkamı Zaymisin de makamında kalamiya- cağı muhakkak — bilinmektedir. Memlekette bir karışıklık çıkma: sının Önüne geçilmek Üzere çok İSTER larımı daha evvel alâkadarlar nözdind& Incelemeğe lü- rdi, bu kadar yanılmış olmıyacaklar ve iyi bitmiş bir Işi, kötülemeden başka bir geye yaramıyan seri neşriyatla yiğitçe çalışmış olan Türk takımı ve oyunları tertip edenler hakkında İâyık olmıyan İthamlarda bulunmuyacaklardı.,, INANMA! Bizden 40 Bin Ton Üzüm . İstenıyor İstanbul, 10 (A. A.) — Üzüm kurumundan çekirdeksiz — üzüm satın alarak Hindistan, Çekoslo- vakya, Hollanda, Belçika, Fran- sa, İspanya, Mıisir, Filistin, Hi- caz, Suriye ve Aden gibi mem- leketlere ihracat yapmak ve bil- mukabele buralardan hususi ta- kas yolu ile çuval, kobra ve ham kavçuk gibi maddeler ithal et- mek İçin vaki müracaatların eko- nomi bakaulığınca kabul edildiği haber - verilmektedir. Bizden istenilen Üzüm miktarı 40 bin tondur, Çankırı Panayırı Açıldı Çankırı, 10 (A.A.) — Çankırı panayırı dün açıldı. Iki gündür şehir emsalsiz kalabalık içindedir. Alış veriş çok Iyi ve yüksektir. Hayvan — fintları da — yüksektir. köylü çok memaundur. Parlamento Kararile Kral Atina, 10 (A. A.) — Röter ajansı aytarı bildiriyor: Yarı resmiğ — bir kaynaktan baber alındığına — göre krallık pek yakında ve genel Oy'a mi- racaat edilmeksizin tokrar kuru- lacaktır. B. Kondilis yeni kabineyl teş- kil etmek ödevini üzerine alacak, bundan sonra parlamento kralın tahta getirilmesine karar vere- cektir. İNANMA! > Zecri Tedbirler Ek- Ta Tramvayda, gözlüğünü takmış, ga- zete okuyordu. Bugünlerde, gazetcle- rin neleri okunur? Bittabi Habeş - İtal- yan kavgası! Her biri isimden ziyade aksırığa, havlamağa, geniz kazımağa benziyen acayip acayip şehir adlarını heceliye heceliye tekrarladıktan sonra, yamıba- şında, esniyerek, sokağın canlı - sine- masını seyre dalmış olan arkadaşına döndü ve sordu: — Kuzum, Allah aşkına! Bu zecri tedbir dedikleri ne olacak? Damdan düşen bu sorguya muhatab olan kıranta adam, demindenberi, far- kında olmıyarak parmaklarının arasın- da liyme liyme ettiği biletini yeleğinin cebine sokup, başını çevirdi, üç elif mikdarı esnedi, Karacaahmet mezarlı- ğının ufak bir minyatürünü andıran dişlek ağzını, pos bıyıklarını yumruğu- nun tersile sildi ve cevap verdi: — Zecri tedbir, lâf anlamıyan hır- çın, zorba insanları yola getirmek için kullanılan vasıtalar demektir. — Moclâ sopaj — Evet, meselâ sopa. Ama burada, müvzüubeheolan “Bir şalıa “değil di bir millet, bir devlet olduğu için mi- salini pek iyi seçmedin. — Ne bileyim? Aklıma o geliverdi. Düşünüyorum, başkasını bulamıyo - rum. — Merak etme: Uluslar Kurumun- daki devletler de çok düşündüler ve bulamadılar. — E şimdi ne olacak? — Ekonomik boykot yapacaklar « mış. — Ekonomik boykot.. eş mâna? — BSenin anlıyacağın: İtalyaya para vermiyecekler, kömür vermiyecekler, yiyecek vermiyecekler, en iptidat ihti- yaçlarını temin etmiyecekler, o da bu suretle durulacak, sakinleşecek. Gözlüklü kendinden geçmiş, derin düşünceye dalmıştı. Bir müddet öylece kaldı. Sonra, birdenbire, uykudan uya- nıyormuş gibi silkindi, yarı kendi ken: dine, yarı da arkadaşına hitap ederekt — Eğer sahiden dediğin gibi ise, nafile! dedi. Ben bütün bu saydığın zecri tedbirleri, on senedir bizim ka: rıya tatbik ediyorum da, hâlâ yola ge tiremedim|. —Üiş Bakanı Bel- grattan Geçerken Tevfik Rüştü Aras Tür- kiyenin Süel Hazırlıklar Yaptığını Yalanladı Bolgrat, 10 (A. A.) — Avala ajansı bildiriyor: Türkiye Dış Işleri Bakamı B, Tevlfik Rüştü Aras, Cenevreye gitmek üzere dün akşam Belgrat- tan geçmiş ve durakta Başbakan ve Dış İşleri Bakanı B. Stoyadi- noviç ile Dış Işleri Bakanlığı yük- sek işyarları ve Türkiye, Yunanls- tan, Romanya ve — Arnavutluk elçileri tarafından selâmlanmıştır. Türkiyo — Dış İşleri Bakanı durak — salonunda — Yugoslavya başbakan ve dış İşleri bakanı ile bir müddet görüştükten — sonra yoluna devam etmiş ve B. Sto- yadinoviç, Zemun'a kadar kendi- sine refakat etmiştir. Türkiye — dış İşleri — bakanı, Türkiyenin sücl üsnomal hazır- hıklar yaptığı hakkındaki — bütün şaylaları kat'i surette yalanlamak için gazecilere selâhiyet vermiştir.