October 11, 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

October 11, 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

karargâhından: Yerlilerin çoğu İtalyan süvarilerine tavuk ve piliç satıyorlar, şarkı söyliye- rek ilerliyen kara gömlekli makineli tüfek bölüklerini, yeni öğrendikleri fa- şist selâmı ile selâmlıyorlar. İtalyan ordusunun başlıca nakil va- sıtalarından biride katırlardır. Bu hayvanlar ağır makineli tüfekleri ve sandıklarla cephaneyi biç zorluk çek- meden, taşıyorlar. Yolların kenarında, yerlerde bir sü- rü cephane, erzak, mania teli ve bin- Terce telefon ve telgraf teli kangalları yı- ğildir. Hayvan Sürüler! Telgraf bölükleri, ilerliyen kıt'aları takip ederek çelikten telgraf direkleri dikmekte, onların arkasından gelenler de derhal telleri germektedir. Yürüyüş kolunun sağında solunda yerli çobanlar sürdükleri keçi ve sair hayvan sürüleri yürümektedir. Bu hayvanlar ordu ile beraber gitti. © ği için İtalyanlar lüzum hasıl odukça bunları kesip bifteklerini ve pirzolala- rını yiyorlar. Yeni Yollar Altı saat evvel bir patika olan yel. dan şimdi otomobille geçiyorum. Bu patikanın iki tarafı büyük kayalıklar» la çevrili idi. Fakat İtalyan inşaat bö- Jükleri bunları kaldırmışlar ve yolu oto- mobil geçecek kadar genişletmişlerdir. Bazı yerlerde yol buğday tarlaların» dan geçiyordu. Halbuki bir gece evvel buğdayla dolu olan bu tarlalar şimdi binlerce insan, hayvan ve ağır kam- Yonların — tekerlekleri (altında dümdüz bir yol olmuştur. İnşaat bölükleri gece gündüz çalı şarak çayların ve ırmakların üzerinde taştan köprüler yapıyorlar. Bu inşaat kıt'alarından birinin ya- nında bir müddet dinlendim. 130 kişi- den ibaret olan bu kıt'aların beheri günde 12 kilometre yol açmaktadır. Çıplaklar Alayı ç Bunların arkasından da binlerce İtalyan amele gelmektedir. Bunların hemen hemen hepsi otuz yaşlarında olup ayaklarında kısa pantalonlar var- dır. Vücutlarının belden yukansı tama- mile çıplaktır. Omuzlarında kazma ve kürekleri sallıyarak O yürümektedirler. Bunlar sanki Olimpiyat oyunlarındaki müsabakalara iştirak edeceklermiş gibi Şalışıyorlar, > Adigratın işgalinden sonra OÇeneral Santini, geride kalanların, işgal edilen yerleri tahkim edip münakale yolları açabilmesi için Habeşlilerin herhangi bir taarruzuna karşı koymak üzere ile- ,riye kuvvetli postalar çıkarmıştır. Adisababaya Doğru! Aduva İşgal olununca askerler belki de bir müddet istirahat edecek ve on- bu toz bulutu içinde yürüyen asker hep bir ağızdan «Adumvayalı marş sez "lemeğe başladılar. Bütün bu gürültü, patırdı, hümmali faaliyet piri ai teşkil etmektedir. İkinci Marn muharebe. sinden sonra ilk defa askerlerin muharebe. ye yürüdüklerini görüyorum. e eyl Eke 1 r. Harp! Asmarada bulunan Royter muhabi. rinin mektuplarından: Üç gecedenberi devam eden muharebe- den sonra, Habeş orduları, İtalyanların tanklarına, tayyarelerine, makineli tüfek- * ve sair modern harp alât ve edeva- bina mukavemet edemiyerek cesurane ve Anudane bir mukavemet gösterdikten sonra Aduayı tahliye ettiler. i hareketin ilk safhası Ceneral San- Cesurane Ve Anut dan Mukave En Müthiş Wuharebe Gasciyorki Geçidinde Oldu İtalya ordusunun Aduadaki umumi | tini tarafından o Adigartın zaptı olmuştur.) |,| Sağ cenaha kumanda eden CeneralMara- 8 Anu vigna ise Aduaya ilerlemiş ve müthiş bir mukavemete maruz kalmıştır. Tayyareler, Tanklar Habeşlileri hırpalamak üzere evvelâ bomba tayyareleri havalanmış, bunları pi- yade, piyadeyi de tanklar takip etmiştir. Buradaki erkânıharp zabitlerinin anlat- tıklarına göre İleri hareket eden kıtaatm sol cenahı 3 teşrinisvvel günü şafak vak” Habeş hududundan 30 metre metafed den hareket etmiş, Senafe ve Barakit tari. kile hududa gelerek burada sağda bulunan | diğer kıtaat ile irtibat tesis etmiştir. lik Çarpışma Bunlar hep birlikte Mareb nehrini geçe. rek Habeşistanın Tigre vilâyetine girmişler. dir, Ş Habeşlilerle ilk çarpışma Gasciorki da- ğının geçitlerinde olmuştur. Burada İtalyanlar yedi bin kişilik bir Habeş ordusile karşılaşmışlar ve müthiş bir muharebe olmuş. Habeşliler topçuların- dan istifade edebilmişler ve her iki taraf En ağır zayint vermiştir. Bir müddet sonra İtalyanların tazyiki altında Habeş ordusu ricate başlamış ve İtalyan askeri de ileri hareketine devam etmiştir. : Son Hücum Haber alındığına göre İtalyan tayyare- leri Adigart önünde bulunan O Habeşlilere oldukça zayiat verdirmiştir. Bu kuvvetler 25000 kişi kadar olup üzerlerine bomba atıldığı gibi tayyarelerden mitralyöz ateşi de açılmıştır. Habeşliler dej tayyarelere Adua üzerine yapılan son hücum, siperle- askerlerinin müdafan- ası kırılmıştır, Jukio, yani Adua belediye reisi, şehrin sukutundan biraz sonra İtalyan başkuman- danını ziyaret ederek, hürmet ve teslimi- yet makamına kendisine bal, süt, ekmek ve meyva ikram etmiştir. Habeş Müdafaası Adun sahasına bilâhara yapılan bir ke- sif hareketi esnasında Makale istikametin- de ric'at eden muhtelif Habeş kolları gö- rülmüştür. Bu kollardan birinin Ras Seyu- mun kolu olduğu ve bir müdafaa hattı te- sis etmek üzere Makaleye gittikleri zanne- Adisababadaki Gazeteciler Neler Söylüyorlar? Adisababa, 7 — Jtalyanlarla Hubeşler arasında harp resmen ilân edilmedi. Fakat cephelerdeki kanlı kavgalar gün geçtikçe kızı giyor. Halbuki, Habeş imparatoru, ecnebi gazetecilere verdiği beya- natta, milletler cemiyetinin ihtilâfı sulhan (1) halledeceğine kani ok duğunu söylemiştir. O, bu suretle Habeşlerin — sulh arzularını bir defa açığa vurmuş oluyor. Biz, Adua'nın, ve Guerlogubi- nin işgalini daha dün akşam, ve ancak bir Avrupa telelzinden haber alabildik. Çünkü Avrupaya taze haber yetiştizmek için buraya gökderil. miş olan gazeteciler, harbi takip için Avrupa gazetelerini bekle- mek mecburiyetinde kalıyorlar. Yine heber aldığımıza göre, harbin İlk günlerinde Italyanlar 800, Habeşler 6000 maktul ver» mişler. — Pari Suvar — SON POSTA Birizci Teşrin 11 —— Harp Nasıl Gidiyor Habeşler, Hasımlarına Çok Telefat Verdirdi Habeş C ephesindeki Italyan Asker- leri Arasında Cü Londra 70 (A.A.) — İtalyan kıta» Eritrede refakat eden Royter muhabirinden: Adun - Adigart - Makalle müsellesi- ni teşkil eden mıntaka üzerinde İtalyan tayyareleri kâmilen keşif uçuşları yap- miş ve halka hitaben beyannameler at- mışlardır. Bu beyannamelerde İtalyan ilerleyişine mümaneat edenler ölümle tehdit olunmaktadırlar. Bir Dsğ Almışler Roma 10 — Adigratın cenubunda ve Adisababa yolunun denize nazır ” Jolan kısmına hâkim bulunmakta olan Edagahannus dağını İtalyanların işgal ettikleri teyit olunuyor. Düşen Tayyare Adisababa 70 (A.A.) « İmuhabiri bildiriyor: Aksum civarında, Atal dağı üstüne > bir İtalyan tayyaresinin düştüğü, ra- Habeşistanda Cenup cephesinde mu- harebesinde intizar eden Harrar kasabasından bir görünüş "Dün ya Harbini Körükleyenler Kimlerdir? İngiliz Gazetelerine göre Bu işi Avusturya Ve Ma- caristan Yapıyor Londra, 10 (A. A.) — Avur turya ve Macaristan delegelerinin Italya ( aleyhine O alımacak zeeri tedbirlere iştirak etmedikleri hak- kındaki diyevleri burada büyük bir heyecan uyandırmıştır. Deyli Telegraf diyor kk: «Bu iki devletin menfi du- rumları sebebile kollektif emnk yet ve zecri tedbirlerin tatbiki işi tehlikeye düşer ise bütün e le mm arasında en kaybedecel — m n yine bu Deyli Meyl diyor ki: «Habeş işinde Italyanın mt tecaviz olduğunu tanımakta bü- tün Avrupanın müttehit olma- dığı meydana çıkmıştır; Zecri tedbirlerin tatbikindeki | tehlike- lere ekonomik neticeler hakkın da bazı şüpheler var ise Ayvup turya ve Macaristan delegelerinin diyevleri bunları ortadan kaldır- mıştır. ,, Deyli Ekspres ise şöyle diyor: “Avusturya ve Macaristanın aldıkları durum, yarım bir uluslar sosyetesinin zecri tedbirleri tatbik edemiyeceğini göstermiştir. İngil. tere acaba, zecri tedbirlere kargı durmak meselesini ortaya atan ve Italyanın müttefikleri bulunan Avusturya ve Macaristan da boy- kot etmek niyetinde midir?,, Nevkronikl, O bu haberi gu başlık altında veriyor; “Italya, Uluslar sosyetesi için- de iki müttefik buldu, Viyana, Romanın emirlerine itaat ediyor. Deyli Herald o gazetesi de “Musolininin tabileri,, diye tavsif ettiği Avusturya ve Macaristan aleyhine şiddetle hücum etmekte ve şunları söylemektedir. «Avusturya hükümeti tam su- rette İtalyanın tesiri altındadır. Avusturya (o delegesinin sözleri, efendisinin o sözlerinin oaksinden başka birşey değildir.,, kiplerinin ikisinin telef, diğer ikisinin yaralandıkları bildiriliyor. İtalyan pi- yadesinin Gorahia - Oğaden mıntaka- sında ilerilemekte olduğu da haber ve- riliyor. Son Posta: Bu tayyarenin tun, evvelki günkü ikinci tabımızda, (aldığımız bir telsiz haberine istinaden biz vermiştik. Anadolu Ajansının haberimizi teyit etmesi, Anadolu Ajansının haberimizi iki gün fark- la teyit etmesi, harp ohaberlerine kon- muş olan resmi sansörden ileri gelmekte- dir. Cüzzam Salgını Port Sait 70 (Özel) — Habeşistan- daki İtalyan askerleri arasında cüzzam (miskin) hastalığı başgöstermiştir. Yüksek rütbeli iki İtalyan sübayı da bu hastalığa yakalanmışlar ve tedavi için İtalyaya gönderilmişlerdir. İtalyanın Yeni Sevkiyatı Roma 70 (Özel) — Ganj vapurile bugün doğu Afrikasına 200 sübay ve 1300 asker daha gönderilmiştir. Ro- ma valisi Battai ile âyandan Suardo, mühim bir vazife almak üzere Afrike- ya hareket etmişlerdir. İngiltere, İtalya Limanların: Ablukaya Hazırlanıyor Paris 10 (A.A.) — Övr gazetesi, başyazısında şu malümatı veriyor: Genel olarak beslenen duygulara göre, altı hafta ve yahut iki aya kadar İngiltere, İtalyanın Eritre ve Somalide- ki iki başlıca limanını abluka etmeye karar verecektir ve bu, son darbe ola- caktır. Italya Harbiyesinde Doğişiklik- ler Yapılıyor Paris 10 (A.A.) — Maten gazetesi, Romadan aldığı şu haberi bildirmekte. dir: lüle delen yemde Sü Bakanlığıtın bazı yüksek işyarlari — Royter | zzam Başgösterdi ecri Tedbirler Yeni Bir Harp Mı Doğuracak? Londra, 10 (A.A) — 50 saylav- dan mürekkep bir grup, İtalyaya karşı zecri tedbirler tatbiki aleyhin- de durum almıştır. Grup Cumu günü toplanarak İtaiyan - Habeş harbine İugiltere tarafından yapıs lacak bir müdahalenin tehlikele- rini (o inceleyecektir. (Bu grupun başkanlarından birisi, iki gün ev- vel zeori tedbirler (o aleybinde bir söylev veren Amery'dir. Bu grüpa bağlı olan onki donan- ma bukanı Albay Applin, müessir tedbirler tatbiki muhakkak a İİ bir Avrupa Obarbine (o varacaktır demiştir. başka vazifelere atanacaklardır. B'ın- ların arasında bilhassa bir müsteşe m iadı geçmektedir. Bundan başka, bir pis iyade ceneraline de kumandanlıktanı el çektirilecektir. | Resmi çevenler, bu hususta hiç bir şey söylememektedirler. İskenderiyede Kahire 70 (A.A.) — İskenderiyede toplanan harp gemilerinin çokluğun- dan ötürü, İngiliz amirallığı, kılavuz almak mecburiyeti usulünü ihdas et- miştir. Maamefih limana giriş özgür. lüğü devam etmektedir. Maltadan Çıkarılanlar Roma 70 (Telsizle) — İngiltere aleyhinde propaganda yapmak suçun: dan dolayı 70 İtalyan daha Maltadan , çıkarılmışlardır. Bunlar, buraya gel mişlerdir. Londra 10 (A.A.) — Habeşistan elçiliği, gazetslerle neşrettiği bir bildi- rikle, Habeş imparatorunun orduların» da hizmet etmek isteyen bir çok gönül lülerin istidalarından dolayı teşekkür etmektedir. Bu müracaatlar, para, mü- himmat ve silâh yokluğundan dolayı, kabul edilememiştir. , Adisababa 70 (A.A.) — Royter muhabirinden: Hariciye nezareti protokol müdürü, refakatinde polis şefi M. Moskopulos olduğu halde İtalyan sefiri M. Vinçiye bir nota verilmiştir. Bu notayı alan se- fir, sefarethanede gizli telsiz makinesi işletildiğine dair olan ittiham münase- betile protestoda bulunmuştur. Zanno- lunduğuna göre, Magalo konsolosha- nesi memurları gelinciye kadar sefir, hususi bir şahıs gibi Adisababada kk maya çalışacaktır. İulya piyadeleri Habeş topraklarına doğru gidiyorlar I