11 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

11 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

3 Sayfa Uluslar Sosyetesi Assamblesi Kararını V Verdi: — İtalyaya Zecri Tedbirler ' Tatbık Edılecek İngıltere Delegesı, Hırbı Durdurmak Lâzım Geldiğini Söyledi ea d Cenevre, 10 (ALA ) — Ulur- lar Sosyetesi assamblesi bu sabah saat 10,40 da Başkan Benes'in Başkanlığında toplanarak - zecri tedbirler hakkındaki genel müza- keresine devam etmiştir. İlk söz alan B. Alols', İtalya- nin İnkâr kabul etmez haklarını ve Habeşistan aleyhindeki itti- hamlarını tekrar etmiş ve uluslar Bosyetesinin kanunsuz harekette bulunduğunu — söyleyerek şiddetli hücumlarda bu'unmuştur. Lavalın Sözleri Eransız Başbakanı B. Laval Fransanın uluslar gosyetesi pak- tına sadakatından — ve İtalyaya olan dastluğundan bahsettikten sonra demiş!lr ki; “Bu dostluk bana bir vazife yüklüyor. Uluslar sosyetesi İle birlikte bir uzlaşma sureti ara- mıya çalışmak onun otoritesini inkâr etmek değildir. ingiltere Delekesi Derhal lceraata Geçmek istiyor B. Eden, İngiltere sıyasasının matlup olan vuzuh ile tarif edik miş olduğunu, bu sıyasanın ulus- lar sösyetesinin İcraatına İştirak etmek esasına müstenit bulundu- ğgusu söylemiş ve demiştir ki: - Uluslar sosyetesinin iki vazifesi vardır: 1 — Bütün ihtilâfları Adilâne ve muslihane bir hal sureti İle tesviye etmek, 2 — Bu cihet mümkün olma- dığı yası bu idealin elde edilmesi kabil olmadığı takdirde harbı durdurmak. Şimdi lcranta geçmek İcap ediyor. Konsey azalari bu leraatın ne olacağını tayin etmelidirler, B. Eden, derhal İeraata girişilmesi lüzumunu ehemmiyetle kaydetmiş ve bunun Uluslar Sosyetesi misa- kına muvafık acil ve muslihane bir sureti tesviye bulmaktan fera- gat etmek demek olmadığını söy- lemiştir. Zecri Tedbirler Alınmasını Kabul Eden Diger Devletler Sovyet Rusya mümessili Po- temkin, Sovyet Rusyanın herkes için mecbur! olan uluslar - sosye- tesi m'sakına sadakatini hatır- Iılııyıılır ü B ugoslavya delegesi İ rok Iıış:lıı hükümeti gerek kîiç'ı.k itilâf adına demiştir ki: “ Teferrüata kııııııılıııııı şu- nu bildiririz ki: Biz pakta ve onun hükümlerine sadık kalacağızi ,, Yunan Dış Bakanı Maksimos Yunan'stan ve Balkan Antantı adına beyanatta bulunarak bütün taahbütlerin ifa olunacağını söy- lemiştir. Habeş Delegesi “Teehhür Cinayettir ,, Dedi Son olarak söz alan Habeş delegesi - Teklhavariat, Italyanın memleketi aleyhindeki tahkirlerini protesto etmiş ve Habeşistanın uğradığı taarruz karşısında sür'ktle ve müteessir bir tarzda hareket Tüzumunu bildirmiş ve demiştir ki: “ Her tcehhür dakikası arsıulusal bir cinayettir. Bir denlet bütün modern silâhlarile taarruz eder- ken Habeş'stana silâh verilmesi yasak edilmiş bulunuyor, Habe- şistan sonuna kadar kendini mü- dafna edecektir. Başka söz alan bulunmadığın dan başkan genel müzakerenin bitsiğini bildirmiş ve asambleye “irtibat komitesi ,, teşkil edil- mesi hakkında bir karar sureti tevdi etmiştir. Baron Alolsi bu karar — sureti aleyhinde bulunacakinı söylemiş ve şimdiye kadar takip olunan müzakere usulü hakkında bazı itirazlar ileri sürmüştür. irtibat Komitesi Teşkili Irtibat komitesi teşkili hak- kındaki karar sureti, bunun bir karar olarak değil assamblenin bir arzusu geklinde tadil oluna- rak reye konmuş ve bir muhalife ve iki müstenkife karşı Ittifakla kabul edilmiştir. * Bütün uluslar sosyetesi Üye- lerinin İştirak edebileceği İrtibat komitesi yarın sabah toplanacak ve öğle lizeri de asamble içtima devresini kapayoecaktır. Zecri Tedbirler İçin Kaç Devlet Rey Vermiş Cenevre, 10 ( A.A ) — İrtibat komitesi için S1 devlet rey ver- miş, Avuşturya ile Macaristan müstenkif kalmış, — İtalya — İse aleyhte bulunmuştur. İki muharip taraf müstesna olmak Üzere bütün üÜye devletler komiteye iştirak edebileceklerdir. Asamble Dağılmayacak Cenevre, 10 (A. A.) — Asamb- lenin bugünkü toplantısı hayat! bir ehemmiyeti — halz olmuştur. Çünkü ilk defa olarak — bir kriz veyahut bir harp takdirinde uluş- lar sosyetesinin nasıl işleyeceğini kararlaştırmıştır. Şurası mukar- rerdir ki, irtibat komitesi ne kon- seye ne de asambleye — merbut olmamakla beraber icabında bun- ların yardımına müracaat edecek- tir. Bundan dolayı — asamblenin yarın dağılması değil, — yeniden bir müddet için toplantısını tehir etmesi muhtemeldir. Parls, 11 ( Özel ) — Bugün saat 12,30 da üçüncü toplantısını yapacak olan assamblede Avus- turya ve Macaristanın son aldık- ları durum gürüşülecektir. Çanakkale Dış Bakanı Vekili Kamutayda Bir Suale Cevap Verecek Ankara, 10 — Müstakil Af yon saylavı Keresteciyan Türker sıyasal dürüm - karşısında hükü- metçe ne gibl tedbir alındığı hakkında şifahi bir sual takriri vermiştiri Kamutayın ruznamesine alınan takrir şudur: “— Armulusal siyasal durum bu- günlerde çok tehlikeli bir haldedir. Bu durum karşısında yurdumuzun ka- pilacını her ihtimale kargı kapalı tut- mak gereklidir. Yurdumuzun en nazik noktası olan Çanakkale Boğazının açık kalmezsı — güvenlik (emniyet) baki« mından ase'a doğrü değitdir. Biz candan barış isteriz. Biz andlaşmıa« Jarı gözetmek İsteriz. Fakat, and- laşmalardaki — herhangi — bir. mad- de yuürdümüzü — tehlikeoye koyuyor ve — selâmetini bozmak — tarafına gidiyorsa biz sevgili yurdumuzu her şeyin Üstünde tutmak isteriz. Bun- dan Colayı bu çok Önemli ve nazik meselenin hiç vakit kaybedilmeksi- zin kotarılması gerekli olduğundan söygideğer hükümetimizia. buna dâir ne gibl — tedbirler — ittihaz etmiş o'duğunu Kamutaya bildirmesini rica ederim. Bu saale yarakl toplantıda Diş Bakan Vekili cevap verecektir. SON POSTA Ir— SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLER Şimal Ve Cenup Cephele rinde Çetin Bir Harp Başlad Habeş Ordusu Kuvvetli Mev- zilere Yerleşti General Maraviga — ordusu Aduama Şark ve Şimali şarki- sindeki tepeleri — işgal etmiştir. Ras Seyumun kuvvetleri Marafet ve Şualtu vadisine doğru çekik mişler ve orada çok kuvvetli mevzilere yerleşmişlerdir. Italyan- ların daha ileriye — gidebilmeleri için bütün Habeş mukavemetle- rini kırmaları lâzımgeliyor. Habeş çeteleri, Aksumun şi- malinden sarkarak Ausa ve Le- titdeki Italyan karakollarını teh- dit etmiye başlamışlardır. Italyan kuvvetleri baş kman- danı general dö Bononun bugün Aduaya gelmesi bekleniyor. Cenup Cephesinde Adisababa, 10(A.A. Röyter) — Italyanın cenup ordusu bugün harekete geçerak Ogaden çölün- imale doğru ilerlemiye bap- lamıştır. Ordu İIngiliz Somalisi boyunca, fakat hududa yanaşma:- dan ilerlemektedir. Bir ikiki günden beri Italyan uçakları — taarruz hazırlıyor. ve Habeşleri bombardıman ediyordu. Italyan uçakları bu sabah yeni- den sol cenahta İtalyan meyz- leri önündeki mevkileri bombar- diman etmiştir. Bu hareketten maksat İtalyan kuvvetlerinin bu cenahta bir baskına uğramalarina mani olmaktır. İmparstor Harbi Merkezden İdare Edizor Imparator henüz Adisababa- dan ayrılmıya karar vermemiştir. Şimdilik muhtelif eephelerdeki harekâtı hükümet merkezinden .ve yanındaki Habeş kumendan- larının ve yabancı askeri müşa: virlerin yardımile Idare edecektir. Adisababa ile şimal cephesi arasındaki bütün telli ve telsiz '?“hd'";kr l.:;ıl.h.ılnı' bu::ınııyoı. igr'de bir ç ve köylerin ll::p verildiği hakkındaki riva- yetler h(ldı ihtiyatla — karşılan- maktadır. Yalnız bilinen bir şey varsa oda İtalyadların Cibutl demiryolu istikametinde 15 kile- metre kadar daha İlerledikleri ve n yardımile oldukça mü- kuvvetlerle iki ordu arasında- ki araxzide akınlar yaparak ileri karakolları tesis ettikleridir. Şimaldeki İItalyan ordusunun hareketleri okadar seri değildir. Adua Şehrinde Röyterin —hususi — muhabiri, Aduaya İtalyanlarla — giren İlk Ingiliz olmuştur. Röyter muhabiri, General Villa Santi'nin yııındı şehre girmiştir. General bugün ilk defa olarak yanında erkânı harbiyesi — bulundu halde şehre resmen girmiş ve dört bin kişiden ibaret olan şehir halkının tazim- lerini kabul ettikten sonra dar sokakları dolaşmış ve sonra Adua kilisesine gitmiştir. Burada gene- ral ile yanındaki sübayları Pos- kopos elinde bakır bir haç ile karşılamıştır. İtalyan — ganeralı, Ktalyanın — İşlerini — şöyle hülâsa etmektedir. “ — Yollar yapmak, su ihti- zacını temin etmek ve zaptedilen memleketi süküna kavuşturmak,£ 300 kadar Habeş Adua'nın şarkında İtalyan hatlarının geri- sine doğru sarkmışlardır. Şimsi Cephesinde Bir. Haboş Kumandanı Öldü Asmara, 10 ( A.A, Röyte ) — Son müsademelerde ölen Habeş- lerin arasında Raş Seyum'un mitralyöz kumamı Kamasaak'da vardır. Bu kumanaanin ölümü, kendisini çok — hissetlirecektir. Çünkü Habeş ordusunda mitral- yozcular ar, İyi mitralyozcular ise hemea hemen hiç yoktur. ktalya Tayyareleri Eritredeki Italyan hava üsel, cenupta 2250 metre yüksek bir yerdedir. Şimal ordusunun hava kuvvetleri hep buradan uçmakta- dır. Burasını gezen Röyter mu- habiri diyor ki: Italyan hava filoları hergün Habeş hatları üzerinde keşif ha- reketlerinde bulunduktan Gonra uçak meydanında yere İnmeden evvel umumi karargâhın Üzerinde dolaşmakta ve raporlarını küçük paraşütlerle umum! karargâha atmaktadırlar. Söylendiğinine gö- re İtalyan piyadesi Ogüden'de Grahia bölgesinde ilerlemektedir. İtalyanın Muvaffakıyeti Göğüs Kabartıcı Değil Mi? Londra, 10 (A, A.) — Tay- mils gazetesi, — baş yıxılırıııdıı birinde diyor ki, “İtalyanlar tarafından ılınıı süel muvaffakıyetler pek de o kadar göğüs kabartıcı değildir. Italyan basını, İtalyan zaferleri- e——-— nin Londrada derin yaptığını yazıyorsa, cevap olarak Italyanların hakikati melerinden başka bir ğildir. Ingiliz halkı, tam aksine, yan ileri yürüyüşünün daha fazla çabuk olmadığından dolt hayret duymaktadır. Her h Italyanların, süel hâdiseler d0? yasile gururlanmıya hiçbir hak yoktur.,, Deyli — Tolgraf — gazetesif Roma aytarı İse şunları riyor: “Bazı — düşlinceler Italyan zayiat listeleri kadar neşredilmemiştir. kuvvetlerinin çok ağır verdiklerinden korkulmaktadif: 1000 Yerli İtalyan Ask Londra, 11 (Özel) — P: gelen bir habere göre bin yerli Italyan askeri, Habeş © suna İltihak etmiştir. bıını d tahrif şey seb bu İtal Fransız Denizciler Ve Balıkçıları İtalyı Vapurlarına Boykot İlân Ettiler Paris, 11 (A.A.) — Denizciler ve balıkçılar - birliği ve müstemlekelerdeki bütün teşkilâtlarına verdikleri emirde Italyâ) veya İtalyan müstemlekelerine silâh; taşıyan İtalyan karşı boykot yapmalarını çalışmalarını bildirmiştir. vapurla ve bu boykotu bütün limanlara teşi İngiltere Müdafaa İstikrazı Yapıyor Londra, 11 (A. A.) — Hükümet mahafilinde devletin yakında ” müdafaa Istikrazı aktetmesi Ihtimalinden bahsedilmektedir. 150 Bin Habeş Askeri Cenup Cephesınde (Butırıhhıı:ıyhiı) muztarip ise de bu vekarlı, temkinli ve imparator kadar malümatlı olan ku- mandan beyaz sarayında oturmakta we modern silâhlara karşı, yalnız iman ve cesaretle göğüs germek vaziyetinde bulunan halkın, harbin fecayi ve tahri- batına maraz kalmamasını temenni et-| " mektedir. Harrara gelirken öyle sarp dağlardan ve kenarında birer keçi yolundan iba- ret olan öyle korkunç keçi yollarından | geçtim ki gayrühtiyari elimi tabanca- ma götürdüm. O vakit, müstevliye teslim olmamak için her şeyi feda et. mek üzere olan bu halka tabiatın ne kadar yardım ettiğini anladım. 50 Bin Habeş Askerl | Cenup Ceonup Cephesinde Yollar cepheye giden halkla dolu idi. y Bu mektubumu yazarken askerle- rin Cicigada tahşit edilmesine dair A- disababadan bir emir geldi ve Hıbqıı tanın en — çetin mulıırıplcnnden I(SO) bini derhal elli mil ötede bulu- olacağı tahmin edilen Cicigaya hare- ket ettiler. Cicigada bu (50) bin kişilik takvi- ye kuvvetini bekliyen (700) bin müu- |harip vardır. Emir mucibince tahşida- tın beş gün zarfında tamamlanması lâzım geldiğinden Habeş generali Na- sibide İtalyan askerlerini Habeşistan. dan süpürüp atmak üzere Cicigaya jnan ve müthiş bir muharebeye sahne | İlllhlı Il! Gürütü Şarkı söyleyen, dans eden ve larını başlarının - Üüzerinde - sallı! bağıran bu kütlenin çıkardığı © Habeşlerin Sovlncl Her ne kadar resmi bir teyit da buradaki halk büyük bir za dolayı sevinmektedir. Şayialara nn,HıhqçdolınWl"* yanları ağır zayiata uğratm Diredavada idarei örfiye ilân miştir. Halk hava hücumlarından fenâ de korkmakta olduklarından, şeh mnıdıııpa-lerhnlmıııvıh' bir hale getirilmesi emredilmişti'" — Deyli Eksp Bulgar Kabinesi! de Gürültüler Sofya, 10 (Özel) — Son kast teşebbüslerinden sonra 'j keri Birlik toplantılarını sıkli mıştır. Geç vakit toplanan B Heyetinda gürültüler olmu$: mendilerler Bakanı, Iç İşler karinin — guikast | — teşebbltt” parmağı olduğunn söylemişti'! Bu durum üzerine bir kt bubramnı başgösterdiği bild tedir. Yeni kabineyi şimdiki İşlteri Bakanı Köse Ivanofun edeceği söyleniyor. diyebiliriz. ki b? Fransadtl — MHMAO OA e. —.rr rrre raa