23 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran TELGRAF HABERLERİi Pariste hükümet aleyhine nümayişler yapıldı Nümayişçiler “ kahrolsun Yahudiler, kahrolsun Sov- yetler,, diye bağırdılar, bir çok kimseler tevkif edildi Paris, 22 (A.A.) — İntransigeant |bağırmışlardır. gazetesi tarafından, askeri muzikalar| - Bunlardan biri: «Kahrolsun Blum, 'festivali tertibedilmiştir. Muzikalar Concorde meydanından İnvalidese gitmişler ve orada bir kon - Ber vermişlerdir. Binlerce kişi «Fransa, Fransızların- 'dır» diye bağırmışlardır. Bir çok kim- seler, tevkif edilmiştir. İnvalidesde bin- lerce kişi bulunuyordu. Bir çok deli - kanlıları hâmil olan dört taksi otamo - bili Validesden geçmiş ve içindekiler «Fransa, Frandızlarındır. Kahrolsun Sovyetler, kahrolsun Yahudiler» diye Bükreşte kanlı hâdiseler oldu yaşasın kral» diye bağırmıştır. Biraz sonra zabita şiddetle müdaha- lede bulunarak on beş kişiyi tevkif et- miştir. Bu esnada yüzlerce kişi «Ya - şasın Larocgue» diye bağırıyordu. Action Française gazetesi ile huma- nite gazetesinin bayileri arasında Vau- girard mahallesinde bir çok hadiseler olmuş ve Ateş Haç ile halkcılar cep - hesi mensupları arasında arbedeler çık- mıştır, Polis, nihayet sükünu iade etmiştir. Filistin Arapları lehine nümayişler Mürettiplerle talebe çarpıştı|Suriye şehirlerinin bir ço- 100 kişi tevkif edildi Bükreş, 22 (A.A.) — Irkcı talebe- ler demokrat gazeteleri boykot etmiş- lerdir. Sokaklarda talebelerle müret - tipler arasında çarpışmalar vuku bul- muş, bir mürettip ölmüş ve üç talebe Bğır surete yaralanmıştır. Bir polis mü- fettişi de kolundan yaralanmıştır. (apılan tevkifat yüzü geçmiştir. Fransada bir tren kazası 4 kişi öldü Paris, 22 (A.A.) — Bu sabah saat birde Paris - Cherbourg ekspresi, Per- ney civarında yoldan geçmekte olan bir uzun arabaya çarpmış yedi kişi ölmüş, 19 kişi yaralanmıştır. Almanlar Bulgarları Silâhlandırıyor Zagreb, 18 (Deyli Telgrafın muhabiri bildiriyor) — Doktor Şaht'ın Bulgaristan- da Bulgarlara Alman silâhları satmayı gö- rüştüğü haber veriliyor. Bulgaristan da Milletler Cemiyetinin Habeş — meselesinde muvaffakiyetsizliği — dolayısile - Sofyada herkesin ağzından silâh kelimesi — düşme- mektedir. Bulgarların bir sene evvel Al- manyada 1,500,000 isterlin kadar parası vardı.. Almanya bu paranın 180 bin ister- Tinini Bulgaristan namına İtalyaya — ödedi ve ağlebübtimal bu para mukabilinde silâh werdi. Bu paranın 750,000 isterlini — ile Bulgarlara silâh verilmiş veya verilmekte- dir. Halihazırda Bulgaristan — 2,500,000 #terlin değerinde Almanyaya silâh ve bil- hassa top sipariş ettiği anlaşılıyor. Alman- ya azami kolaylıklar göstermektedir. Me- selâ 30 bombardıman tayyaresi Bulgarla- ra beş sene vadeyle satılmıştır. Ali - ayda bir ödenecek olan bonolarla gıda madde- leri alınacaktır. Fransada bir balon cadde ortasına düşmüş Versay, 22 (A.A.) — Pilot Pierre Jacguet tarafından sevkedilmekte olan bir yuvarlak balon, beş yüz metre yük- seklikten sonra fırtınaya yakalanarak İki bin metre irtifaa çıkmış ve sonra bir hava boşluğuna girerek sür'atle yere inmiş ve Sannoise'de bir caddenin tam ortasına düşerek bir çok adamları ve bazı telgraf ve telefon hatlarını tahrip etmiştir. Pilot, sağ ve salimdir. Japonya da tayyare filolarını arlırıyor Tokyo, 22 (A.A.) — Harbiye na -| fil, İtalya ile Almanya arasında kışa ve Bırı gelecek kabine toplantısında tay- |fakat dostane bir kaç toplantıdan son- yareciliğin müthiş bir tarzda inkişafı|ra bir ticaret muahedenamesi aktedil- için bir proje verecektir. Bu projeye|miş olduğunu beyan etmektedir. Bu &öre, beş sene içinde Japon filosu dün- | muahedename, önümüzdeki çarşanba Yanın en kuvvetlisi olacaktır. ğunda büyük nümayişler yapıldı Beyrut, 22 (Hususi) — Cuma gü » nü burada ve Suriye şehirlerinin ço - ğgunda Filistin Arapları lehinde büyük nümayişler yapıldı. İngiltere tarafın - dan takip olunan siyaset protesto edil- di. Nümayişler esnasında emniyeti ih- Tâl eden bir hâdise vuku bulmamıştır. Yangın teşebbüsleri Kudüs, 22 (A.A.) — Arap ahali, Yahudi çocukları bakım evine ateş ver- meğe teşebbüs etmişlerdir. Askerler, yangını söndürmeğe ve bu suretle yüz- lerce çocuğu muhakkak bir ölümden kurtarmağa muvaffak olmuşlardır. Yunanistanda Kadınlara intihap Hakkı veriliyor Atina, 22 (Hususi) — Yunanis - tanda kadınlara da intihap hakkı veril - mesi etrafındaki cereyan günden gü- ne kuvvetlenmektedir. Kanunue saside yapılacak tadilât et- rafında tetkikatta bulunmakta olan en- cümen Yunan kadınlarına intihap hak- kı verilmesine dair bir madde hazırla- maktadır. Yunan Kralı Kılkıştan dönerken Atina,, 22 (Hususi) — Kral, bera- berinde başvekil Metaksas olduğu hal- de Kılkışa gitmiş, şehrin Bulgar istilâ- sından kurtuluşu yıldönümü münase - betiyle yapılan merasimde bulunduk - tan sonra tekrar Selâniğe dönmüştür. Avdette bir otomobil kazası olmuş, başvekilin muhafızlarının bindiği oto- mobil devrilmiştir. Otomobilde bulu - nan 3 kişi yaralanmıştır. Normandiya vapuruna bir İtalya - Almanya ticaret muahedesi imzalanıyor Roma, 22 (A.A.) — Resmi maha- günü imza edilecektir. SON POSTA Küçük antant Müşküllerle Karşılaşıyormuş Yarı resmi bir Leh gaze- tesine göre menfaatler çarpışıyor Varşova, 22 (A.A.) — Küçük an - tantın son görüşmelerini mevzuu bah- seden yarı resmi «İnformation Politi- gue Polonaise» gazetesinin kanaatı - na göre, bu beynelmilel grubun tesa - düf ettiği müşkülâtın başlıca sebebi bundan üç sene evvel fazla geniş bir. hareket proğramı çizmiş olmasından i- leri gelmektedir. Bu gazete diyor ki: «Teşekkülü sırasında Küçük An - tant, umumi harp tehlikesine karşı bir korunma ittifakı idi. 1933 Cenevre konferansı bu ittifakı, üç devletlik bir blok haline getirmiştir. Bu blokun maksat ve hareket tarzı gerek harp ve gerek sulh halinde bir - dir. Halbuki, Küçük Antanta mensup her memleket ayrı ayrı meselelerde a- lâkadar bulunmaktadır. Awusturya problemi gibi bu üç dev- leti en fazla alâkadar eden bir problem bile, küçük antant devletleri tarafın - dan tek taraflı bir şekilde tetkik e edil- memekte ve bu proöblemin halli, bu devletlerin her birinin menfaatlerini başka şekillerde mütcessir etmektedir. Ereğli Şirketi Mübayıa işi Teşrinevvel aîında bitirilecek Ankara, 22 (A.A.) — Ereğli kömür şirketinin devletçe muba- yaası için İktısat Vekâletinde bu- gün ikinci umumi toplantı yapıl- mıştır. Devam edecek müzake- rata esas olmak üzere iki tarafça seçilecek ikişer mühendisin halen mevcut tesisatı bugünkü kıymet- lerine nazaran mahallinde ve müşterek bir komisyon halinde tesbit etmeleri kari k Bu mesaiye takriben 15 Tem- muzda acaktır. dıSellhlyetli ı:ıg:îldın ;;högnnilı liğine göre irketin ışma neticesinde devlete intikalinden sonra da kadrosunda çalışanlar iş- lerinde alıkonulacaklardır. İki ta- rafın mutabakatı takdirinde mü- bayaa işi kati olarak önümüzdeki Teşrinievvel ayında bitirilecektir. Bıılgaristand; 52 Kişiye yıldırım İsabet etti Berlin, 22 (Hususi) — Bul, Mınungduıuhlborhn:; ı!ı'ıuımı-. .Zrıyııtıı daha fazla oldu- Boğazlar Konferansında “Son Posta,, neler gördü? (Baştarafı 1 inci — sayfada) rahhaslar söz aldılar. Yalnız Pol Bon- kur nutkunu irticalen söyledi. Diğer hatipler yazdıkları kâğıtlardan okudu- lar. M. Titülesko, kürsüde nutkunu söy- lerken heyecana — kapılıyor, bazan yumrüuklarını kürsüye vuruyordu. Bir aralık M. Mottaya döndü: «Kendimizi İsviçreli sayarız» dedi. Türklerden hararetle bahsetti ve çok alkışlandı. Bugünkü celsede Sovyet murahhası M. Litvinofun nutku da büyük bir alâ- ka ile dinlenmiştir. M. Litvinof bir profesör haliyle nut- kunu söyledi. Davamızı, kendi davası yaptı. İngiliz murahhası da hakkımı - zı teslim etti. Yunan murahhası M. Politis söyler- ken bizden bir murahhas konuşuyor gibiydi. Nutukların sonuna doğru M. Motta salonun ucunda ayakta dimdik bekle- yen beyaz mantolu mübaşirin, yorul- muş olabileceğini düşünerek, oturma - sını söyledi. Bu, Taymis muhabirinin gözünden kaçmadı, dudakları arasın - dan şu cümle döküldü: — Dünyanın en eski demokrasisin - deyiz! Reis, ikinci reis, kâtip seçildikten sonra ikinci reis M. Politis, M. Motta ile müsafaha ettikten sonra riyaset ma- kamını işgal etti. Müzakerelerden sonra murahhasla- rın sineması' alındı. Murahhaslar birer cümle söylediler. Bu arada en neş'eli M. Titülesko idi. Dedi ki: «— Dostum Tevfik Rüştü Arasa Montröyü ben tavsiye ettim. Burası cennettir amma, dinlenebilecek mi - yiz, bilmem.» Tevfik Rüştü Aras da neş'eli. Fakat ihtisaslarını konferansın - 80- nuna bırakmağı ihtiyatlı bulmuştur. Gazeteciler faaliyette.. Murahhas - tan murahhasa koşuyorlar. Lozan kon- feransı müzakerelerini takip etmiş ©- lan bir Romanyalı gazeteci bir aralık yanıma sokuldu. İntibalarını anlattı. Türkiyenin Lozandanberi yaptığı büyük inkılâpları saydı. Ve: «20 sene- de büyük bir devlet doğdu» dedi. Müessir bir sahne Konferans salonunda müessir sah - nelerde olmuştur. Sanatoryomda tedavi edilmekte olan bir Türk kadını müza- kereleri dinlemek için koltukla içtima salonuna gelmişti. Şahit olduğu sah - neler karşısında beyecanını tutamadı. Sevincinden ağladı. Umumt intiba şudur: İtibarımızı an- lamak için memleketimize dışarıdan bakmalı, Şimdiye kadar beynelmilel konferanslarda üzerinde ittifak topla - mış böyle hiç bir mesele görülmemiş - tir. A, E_'.Iının Moskovada sıcak dalgası ğu anlaşılmakta ve dağ başlarından| — Moskova, 22 (A.A.) — Sıcak dal - malümat beklenmektedir. gası yüzünden otuz kadar adamı güneş Almanlar Hamburgu tahkim ediyorlar çarpmış olduğu haber verilmektedir. Diğer taraftan Azarbaycanda feye- Londra 22 (Hususi) — Almanyanın|zanlara sebebiyet vermiş olan bazı ne- Helyogland'ı tahkim ettiğine dair verilen|hirler, yataklarına girmiş oldukların - haberler bugün Avam Kamarasında mev-|dan ahali her türlü zararlı hayvanlar - zuubahsolmuş, Mister Eden meseleyi tah-İdan kurtulmuş olan mıntakalarda çift- kik edeceğini söylemiştir. çiliğe başlamışlardır. ki ahbap çavuşlar Y q— Filistin hâdiseleri niçin sürüp gidiyor ? ilistin hadiseleri başlıyalı iki ay oldu. Fakat bu avuç içi kadar memlekette başlıyan arap — kıyamı, mandater devlet tarafından en şiddetli mukavemetle karşılandığı halde, şidde- tini muhafaza etmekte, ve bu yüzden kıyamın haricten beslendiğine dair, bir takım şüpheler hasıl olmaktadır. Evvelki gün İngiltere dış bakanlı - ğının müsteşarlarından biri Avam Ka- marasında Filistine hariçten para gir - diğini ve bu paranın kıyamı körükle - mek için kullanıldığını söylemiş, fakat bu paranın asıl kaynağı hakkında kat'i bir fikir edinmenin mümkün olmadı- ğını bildirmiştir. Buna mukabil Filistin Araplarıni temsil eden yüksek Arap meclisi, kıya- mın sırf milli mahiyette olduğnu ve sırf milli saiklerle devam ettiğini mu- dafaa etmekte ve Arap davasının haklı olduğunu rakamlarla — göstermekte - dirler. Filsinti Araplarının bugün ileri sür- dükleri en belli başlı metalip Yahudi muhaceretinin durdurulmasını ve Arap arazisinin Yahudilere satılmasının ya- sak edilmesidir. Çünkü bugün Filistin — topraklar. içinde ekilmeğe ve işlenmeğe yarayan kısmın heman yarısı yahudilerin eline işiçiniştir Söem TOLR da Hüti Alaeli larının sayısı 600,000 ve Yahudilerin sayısı 53,00 olduğu halde bugün Arap- ların sayısı925,000 ve Yahudilerin sa- yısı 400,000 dir. Araplara göre muhaceretle arazi sa- tımı bu nisbet dairesinde devam ettiği takdirde bir kaç yıl sonra bütün yürd toprağı muhacirin eline geçecek, mu- hacirlerin sayısı ekseriyet teşkil edecek ve o zaman Filistin bir Arap yurdu ol- maktan çıkacaktır. Araplar, kıyamlarının sebebini ve saikini bu hakikatlerde aramak lâzım geldiğini söyleyerek Yahudi muhace- reti durdurulmadıkça ve arazi — satışı yasak edilmedikçe mezbuhane müca - delelerinde devam edeceklerini anlat - maktadırlar. Buna mukabil İngilterenin ileri sür- düğü noktai nazar, evvelâ emniyet ve asayişi temin etmek, daha sonra bita- raf bir tahkik heyeti göndererek vazi- yeti derinden derine incelemek ve hey- etin tavsiyeleri dairesinde bir hal çaresi bulmaktır. —» İlk bakışta makul görünen bu mü - taleanın Araplar tarafından kabulüne mâni olan sebep şimdiye kadar bu çe- şit vaatların tekerrürüne rağmen müs- bet bir neticenin elde edilememesi A- tapların bu çeşit vaatlara karşı itimat- larını sarsmış bulunmasıdır. Onun için bu yeni vaadın da işi sürüncemede bı- rakmaktan başka bir şeye yaramıya - cağını zannediyorlar . Bu yüzden iki taraf arasında müca- dele devam etmektedir. BYA Şimelling — maça hazırlanıyor Nevyork, 22 (Hususi) — Zenci bok- sör Jot Luks'i yenen Alman boksörü Şime- lingin dünya şampiyonluğunu kazanmak ü- zere Bradok ile dövüşmesi için tertibat a- hınmıştır. Dünya ağırsiklet şampiyonluğunu kazanacak olana 250,000 dolar müküfal tahsis olunmuştur.