24 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRA Baldvin 175 reye karşı 384 | HAB SON POSTA ASNT reyle itimat kazandı Milletler Cemiyeti, zecri tedbirlerden sonra, Mançuri ve Habeşistanın ilhakını kabul eden bir formül hazılayacakmış Landra, 23 (Hususi) — Amele fırka: tirin Milletler Cemiyetine müzaheret bir« Hklerinin, kiberallerin günlerce devam e- den propagandalarından sonra Avam Ka- Mmarasının bugünkü toplantısında — mühim hâdiseler vukuu bekleniyordu. Halbuki alâ kadar hatipler ağırca sözler söylemiş ol Mmalarına rağmmen neticede itimad - takriri 'teye konduğu zaman hükümet 175 muha- Kf rayo kargı 384 rey ile itimad kazan- Mıştır. Müzakereyi amele lideri Mister Atlee Açmış ve hükümetin zecri tedbirleri — kal- dırmak için hakiki sebepler gösterdiği an- Tattı. Hükümet namına dahiliye bakanı Sir Jon Simon 35z söyledi. Ve Milletler Cemi- yetinin şiddetli bir sadameye uğradığını ve hükümetin bundan çok müteessir olduğunu anlattıktan sonra zecri tedbirlerin tesiri o- lacağını zannedildiğini, halbuki tecavüzün seri muvaffakiyeti yüzünden: buna imkân kalmadığını söyledi. İlhak için formül aranıyor Londra, 23 (AA.) — Madarlaga- nın Carlton'da kendi şerefine dün Eden, Halifaks ve B. Cranbourna - taraflarından verilmiş olan ziyafet esnasında — Milletler Cemiyeti tarafından Mançuri ile Habeşis- tanın rejimlerini tetkik edecek ve bu top- yakların ilhakını bil'iflil kabul eden bir for- mül bulmağa çalışacak hususi bir komite teşkil edilmesine taraftar olduğunu söyle- miştir. drkska e r AA AA KAAAAAAAAAAR Valiler İsmet İnön Bu komitenin Milletler Cemiyati asamb- lesinin eylül içtima devresinde müzakere edilmek üzere bir plân tanzim edeceği söylenmektedir. Londradaki İspanyol — mahafili, Ma- dariaganın İngiliz payıtahtındaki ikameti- nin bususi bir mahiyette olduğunu beyan etmektedir. Fransanın harici siyaseti Paris 28 (Hususi) — Başvekil M, Blum Âyan Moclisinde, M. Delbos Saylavlar Kurulunda hükümetin harici siyasetini izah elliler, M. Blum Fran- sanın zecrt tedbirleri kaldırmayı ka- bul etttiğini anlatmış, daha sonra Milletler Cemiyeli mukayelenamesinin ralâhından bahselmiştir. ene Fransada unun | 4,kedeler başkanlığgğaloplandılar Devam ediyor Başvekil, Valilere, ehemmiyetini Ankara, 23 (A.A.) — Kendilerine Puti Başkanlığı tevdi odilen — valilerden Ankaraya davet edilen «28x i bugün saat W5 te Bakanlar ve Genyönkurul — üyeleri hazır bulundukları halde Başbakan ve Par- ti Umumt Reis vekili İsmet İnönü'nün Baş- kaalığı allında Parti kurağında toplanmış- hardır. Başbakan, #on alınan kararın — mucip bebapleri hakkında bir söylev vermiş, va- lilere, yeni ödevlerinin ehemmiyetini ha- tırlatmış ve kendilerine başarılar dileyerek Bakanlarla toplantıdan aynılmışlardır. Müteakiben İç Bakanı ve Genel Sökre- yeni vazifelerinin hatırlîtnuştır. ter Ş. Kayanın başkanlığında iki saat de- vam eden toplantıda Parti işleri — ve vilâyetin — genel — hizmetleri — görüşül- müş ve — toplanlı — sonunda valiler kendilerin; rilen yeni ödevden ve şayan gördükleri itimaddan dolayı minnet ve ta- zimlerinin Büyük Şefe arzını iç bakan ve genel sekreter Ş, Kayadan rica etmiş- lerdir. Ege bölgesinde ayni toplantıya — baş- kanlık etmek üzere İç bakanı ve genel Sekreter Şükrü Kaya Genyönkurulu üyele- rinden yedi zat ile beraber 7,45 treni ile İzmire hareket etmişlerdir. Demir - Çelik Sümer Bank ile İngiliz grupu arasında dün mukavele imzalandı Ankara, 23 — Birinci beş senelik en. düstri programına dahil olup Sümer Bank tarafından bu sene Karabük'de kurulması- ma başlanacak olan demir - çalik fabrika- İları ile mütemmimi bazı sanayiin kurulma- sna talip olmuş olan H. A. Brassert Lon- don şirketi ile İngitere Credit Eksport Guarantee Department dairesi mümessil. leri ve Sümer Bank arasında — cereyan et- mekte olan müzakereler iki taraf arasmında Mutabakatla neticelenmiş ve bu bapta vü- cuda getirilmiş mali anlaşma bugün öğle- den sonra beşde Sümer idare meclisi aa- honunda imzalanmıştır. İmza sırasında Ekonomi Bakanı Celâl Bayar, İngiltere maslahatgüzarı Mr. gan hazır bulunmuşlardır. Aksarayda bir boyacı karısını Refika Iıeınşires—ile beraber fı&u_ndîn ekmek alıp eve dönmüştü, tam içeri gireceği zaman bıçakladı Dün gece Aksarayda Çakır ağa mahal- Tesinde Kuzguncu sokağında bir cinayet olmuş, Yaşar isminde bir boyacı — karısı Refikayı ağır surette yaralamıştır. Refika hemşiresi Şükranla beraber gece Baat 22 de fırından ekmek almış, Kuzgun- Mor-İrinde uçuşlar yapmışlardır. Hükümet bu Yunanistand. şiddetli fırtınalar Volosta 2 kişi yıldırım isabetile öldü Atina, 23 (Hususi) — Volas'da müt- hiş bir fırtına oldu. Mahsulât büyük zarar- Jar gördü. Düşen yıldırımlardan iki kişi te- lef oldu. Yunan Kralımın Seyahati Atina 23 (Hususi) — Kral Selânikten laskeri tesisatı gezdikten sonra, Makedon- ,ya seyahatine devam etmek üzere, hare- ket etmiztir. Başvekil Metaksas da tayyare jle Atinaya dönmüştür. Diktatörlük Haberlerini Tekzip Başvekil, Selânikte bulunduğu esnada Diktatörlük ilân edilmesi etrafında askeri gahsiyetlerle görüştüğüne dair ortaya atı- lan şayiaları tekzip etmiştir. Z Bulgar Tayyareleri Yunan Toprağı Üzerinde Atina, 23 (Hususi) — Son günlerde Bulgar tayyareleri Yunan toprakları — üze- hareketi prolesto edecektir. Vurdu kocası boyacı Yaşarla kurşılaşmıştır. Yaşar bir müddettenberi karısila dar ğındır. Gece sokakta ve tam evin kapısı önünde karısile karşılaşınca hemen biça: kına sarılmış ve Refikayı vücudünün muh- telif yerlerinden ağır surette yaralayarak kaçmıştır. Refika hastaneye kaldırılmıştır. Sağ ve sol cenah taraftar- ları tekrar çarpıştılar Paris, 23 (A.A.) — Saint Lazare is- tasyonu yakınında sağ ve sol cenah taraftarları arasında bir arbede olmuş - tur. Polis, intizamı sür'atle iade etmiş- tir . Dünkü nümayişler esnasında zabıta 39 kişiyi tevkif etmiştir. Maamafih, bunlardan yalnız birinin muvkufiyeti idame edilmiştir. Paris, 23 (A.A.) — Seine depart - manındaki grevcilerin miktarı ancak 20,762 kişiden ibarettir. Grenoble'de grevcilerle son zaman - larda feshedilmiş olan milli teşkilâtla - Ya mensup gençler arasında — vukua gelen bir arbedede iki kişi yaralanmış- tur. Filistinde Arap çetelerile Asker arasında Çarpışmalar oluyor Kudüs 23 (A. A.) — Arapların Nablus ile Mou: yakininde hükümet kuvvetlerine karşı yap- mış oldukları son taarruzlar, çok ı:i:di olmuştur, Askerler, Samaire dağlarına sığınmakta olan kuvvetli müsellâh Arap çetelerini tardet- mek için mitralyöz kullanmağa mZınnaloh:l ğguna n Araplı lundu; re lar, hayli telefat vuııigdir. Heryo romatizmadan muztarip Liyon, 23 (A.A.) — Ramatizma - dan mustarip olan Heryo, bir kaç za- man tam bir istirahatte bulunacaktır . Japonya deniz muahedesini kabul etmedi Tokyo, 23 (A.A.) — Kabine, İngil- terenin Londra deniz muahedenamesi- ni Japonyanın kabul etmesi için vaki olan davetini kabul etmemiştir. Gıncı madde Projemizin bugün Konferansta görüşülecek maddesi (Baştarafı 1 inci sayfada) nR müteallik mütemmim malümatı Ça- nakkale ve Karadeniz Boğazları metha- linde bir işaret islasyonuna tebliğ ede- ektir. B — Karadenize sahildar olmayan her devlet hacim mecmuu 14.000 tanilâ- toyu ve bir kravazör ile iki terpidodan mürekkep bir bahri cüz'ütümi tecuvüz etmemek Üüzere harp sefinclerini —işba muahededeki şartlar dahilinde Boğarlar- dan geçirebileceklerdir. Ayni zamanda bu 14 bin ton, Boğar- larda bulunabitecek olan eenebi harp ge- mileri için kabul olunan azami tonajı küösterir, Bununla beraber, Türkiye filosu Mar- mara üxxübahrisinden gaybubet etmiş ve ya 10.000 tonu mütecaviz gemilerden biri muvakkaten faaliyetten çekilmiş bulu- nursa yukarıda zikredilen eenebi cüz'ü- tâm Boğazlardan ancak iki defa geçebi- Teceklerdir. Hu takdirde şayet cür'ütüm gemilerinden birinin hacmi cür'ütüm mecmuu haecminin nısfına faik ise mez- kür gemi geçişi yalnız başına yapmağa mecbur olacaktır, © — Karadenizde, bu âenize sahildar olmayan devletlere mensup harp sefaini- nn hacmi mecmuu 28.000 tonu tecavüz e- demiyecektir. © — B. fıkrasına detpiş edilen bahri cöz'ülümün teşekkülü başka tarzda olabi- lir, Ancak Boğazlardan çeçiş ve Karado- nize giriş için müsarrah olan azami to- najların bu yüzden hiç bir tadilâta uğ- ramaması şartlır. EB — Karadenize sahildar olmayan devletlere mensup olup ba denize gitmek üzere Roğarlardan geçmiş olan harp ge- mileri azami on beş günlük bir müddet zarfında merkür denizi terketmeğe meo- bur tutulacaktır. ... F — Boğazlardan geçen harp gemile- ri, hâümil bulunabilecekleri haval mera- kibi, hiç bir suretle istimal edemiyecek- lerdir, G — Boğazlardan transit halinde ge- çemr harp sefineleri hasarat veya ürmal bahriye ahvali müstesna olmak şartiyle, hiç bir halde zeçişlerini yapmak için lâ- zım olan zamandan fazla bir müddet He- kazlarda tevakkuf edemiyeceklerdir. Harp sefinelerinin erzak alma ve ta- Mmirleri bahri bitaraflığa dalr 1907 tarih- ] li 13 üncü Lâhaye mukavelesi ahıkâmına tâbi olacaktır. | A — İşbu maddenin A, B, D, F, G, || fıkralarında münderiç hükümler kezalik Karadenize sahildar devletlere mensup olup Akdenize azimet etmekte olan harp gemileri hakkında da tatbik olanacaktır. Bununla beraber böylece Akdenize gönderilmiş olan sefain mecmuu B. fık- rasında derpiş edilen kuvvet haddine ait mürur nizamalına ve A fıkrasının ikinol alinsasında zkrolunan İşaretlere ait hü- kümlere riayet etmak şartiyle Karadeni- e dönebilecektir. Şurası mukarrer ki Karadenize sahil- dar devletlerden biri, tonajı Boğazlardan zeçiş için kabul olunan azami hadden yükşek ve 25 bin tona kadar varan, mev- cut filosuna mensup bir hatp gemisini Boğazlardan geçirmek isterse bu geçiş a- şağıdaki şartlara muallâk olacaktır. 'Türkiyenin müsaadel evveliyesi —alı- macak ve gemi geçişi tek başma yapacak- tır. İki ahbap çavuşlar Sayfa —3 , ALEMİNDE BAD Bn v aa d ae 1 DS d İktıisadi bir seyahatin doğurduğu askeri bir netice on günlerin siyasi hâdiseleri a- rasında kâfi derecede ehemmi - yet verilmiyerek gözden kaçan bir ta- nesi vardır ki üzerinde, dikkatle durul- mak gerektir. Bu hâdise, Alman Ban- kası müdürü doktor Şaht'ın bazı Bal- kan memleketlerine yaptığı ziyaretler: dir. Doktor Şaht, bu seyahatinde Bel grada uğradı, Sofyaya uğradı, Atina ve Peşteye uğradı. Bir çok kaynaklar, bu ziyaretlerin siyast olmaktan uzak bulunduğunu, sadece iktisadi olduğu- nu kaydediyorlar. Siyasetle iktısadın ad başı beraber gittiği bu asırda ve doktar Şahtın şah: siyeti nazarı dikkate alınarak, bu şayia ların sıhhat derecesini tayin etmek « kadar zor bir şey olmasa gerektir. a Bundan bir müddet evvel Alman ik- tısat işlerinin başına general Göring getirildiği zaman doktor Şahtın bu va- zifeden ayrılacağı zannı hâsıl olmuştu. Fakat aradan geçen vakit, bu zan- şan yanlışlığını gösterdi: Çikan yayi - aların ve doktorun - şahsiyetinin yez verebileceği tahminlere mukabil de, bizzat kendisinin resmi ziyafet sofra- ları başında, sadece iktısadi gayeler ta- kibile uğraştığını ve sırf bu maksatla bu seyahatı ihtiyar ettiğini söylediği- ne şahit olduk. Onun, bu arada, Balkan devletle - rinden mamül askeri eşya ve — silâha mukabil ilk madde istediği de ilân o - lundu. Fakat son günlerde Belgrat kay- nakları, doktor Şahtın Balkanları zi - yaret ederken Yugoslav devletine, her hangi bir suretle silâh satmak teklifin- de bulunmadığını açıkça bildirdi. Bütün bu birbirini nakzeder gibi görünen haberlerden çıkan mana şu - dur: Almanya, Balkan memleketlerinin başlıca müşterilerinden biridir. Gerek Yugoslavyadan, gerek Bulgaristan ve Yunanistandan külliyetli mal alır, Bu münasebetle bu memleketlerin Alman- yada bir hayli alacağı birikmiştir. Dok- tor Şahtın seyahati, bu alacaklar için, alâkadarlarla temas ederek bir tesviye çaresi bulmaktır. Bu arada, Almanya- nın temin edeceği ilk maddeye muka- bil ne mümkünse Almanyadan onu göndermek, doktor Şahtın başlıca he- defidir. Son zamanda Almanyadan Bulgaristana geçen ve Bulgaristanın, muahedeler hilâfına silâhlanması neti- cesini doğuran cepliane vesaire sevki- yatı, hep bu seyahatin bir neticesidir. Görülüyor ki, bu asırda, en basit bir İiktisadi seyahat, bir memleketin silâh- İlanmaasi gibi bir netice doğuruyor. Ya bu seyahat, açıkça o memleketi silâh -« landırmaya matüf olsa idi ,netice, kim bilir ne müthiş olurdu. Selim Ragıp Çinde iki taraf çarpışıyor Hankeou, 28 (A, A) — Kvang- ginin askerleri, cenubi Hunanda iler- lemiştir. Ön karakollar ile Nankin arasında hafif müsademeler olmuştur.