21 Ekim 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

21 Ekim 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF-HABERLERİ SON POSTA İtalya Hariciye Nazırı Berlinde İki memleket Nazırları bütün Avrupayı alâkadar eden 5 meseleyi görüşecekler Berlin 20 (Hususi) — İtalyan Ha- riciye Nazırı Kont Ciano ve maiyeti, bugün öğleden sonra Berline varmış- lardır. Alman Hariciye Nazırı Fon Nöyrat, Nazi şeflerinden bir çoğu ve yüksek rütbeli memurlar Kont Cianö- yu karşılamışlardır. Fon Nöyrat'ın misafiri olan Kont Ciano iki gün Berlinde kalacak ve Adlon otelinde ikamet edecektir. Müzakereler yarın — başlayacaktır. Fon Nöyrat, Cianoyu yarın akşam ye- meğe davet edecektir. Perşembe günü İtalya sefarethanesinde bir kabul res- mi yapılacaktır. Cuma günü Ciano, Berchtesgadan'e gidecek ve orada Hitler ile görüşecektir. İtalya Harici- ya Nazırı, Romaya Cumartesi günü dönecektir. ı Ciano ile Fuhrcr in go!uçmeıındın sonra resmi bir tebliğ neşredilecektir. * Londra 20 (Hususi) — Salâhiyet- tar mahafile nazaran, Kont Ciano Al- manyada başlıca şu meseleleri görüşe- cektir: 1 — İtalyan imparatorluğunun Al. manya tarafından tanınması, 2 — Lokarnocu devletlerin ıophnk tısı esnasında takip edilecek — müşte- rek hattı hareketi, 8 — Belçika kralının nutkundan mütevellit vaziyeti, 4 — Tuna havzasında iktisadi teş- riki mesdi, 5 — Bolşevikliğe karşı mücadele, Katalanya Koınııı Bir Devletin Himayesini i İsteyecekmiş Paris, 20 (A.A.) — Gazeteler, Cianonun yapmakta olduğu seyyaha- tin siyasi ve iktısadi sahada müşterek Türk -Efgan Dostluğu Millt Müdafaa Bakanımız ile misafir Harbiye Vezirinin evvelki akşam verilen ziyafette söyledikleri nutuklar Ankara, 20 (A.A.) — Milli Müdafaa Bakanı Kâzım Özalp dün akşam Ef - gan Harbiye Veziri Altes Şah Mahmut Han şerefine Ankara Palasta verdiği Zİyafette aşağıdaki nutku söylemiştir: Sayın Vezir Hazretleri, ve kı Biganistanın çok de- Harbiye Vezirini bugün aramız- da görmekle hissettiğim sevinç pek bü yüktür, Türk ve Efgan milletleri çok eski Za- Manlardan beri aralarında mevcut O - lan karşılıklı dostlük hissiyatını bun - dan on beş sene evvel bilfiil teyit ve tevsik ettiler, O zamandan beri her an artmakta olan bu dastluk iki milleti bi- Tibirine artık çözülmez kardeşlik bağ- lariyle bağlamıştır. Efganistana ait her işi kendi işimiz bi görmeğe, Efganlıların her duygu- Su ile yakından alâkadar olmağa alış- Miş bulunuyoruz. Memleketinizin le - Takki sabasındaki azimkâr adımlarını ikından takip ederek zevk ve gürür kuvyetli temellere istinat ettirerek yükseltmeğe başladığı ordu bugün si- zin feyzli idarenizde şerefli vazi görecek hale gelmiş bulunuyor. Türk ordusu ağuşuna aklığı genç Efganlılı- rı bu yüksek vazifeyo lâyik olacak şe- kilde itina ile yetiştirmeğe çalışmakta- dır. İki milletin ve iki ordunun arasın- da bu gençler en güzel vilak ve ittihat timsali olup ilerliyeceklerdir Sizi hürmet ve muhabbetle solâm - larken başında büyük hükütndarınız bu Tunan sayın hânedanın memleketine et miş olduğu vatanperverane hizmetleri yüksek hürmet ve takdir hislerile ya- detmeği vazife addederim. Kadehimi — Efganistanın — Padişahı Mehmet Zahir Şah Hazretlernin şere - fine kaldırır, zatı âlinizin sıhhat ve ınu vaffakıyetine, kardeş milleyin refah ve sa&detine, Türk ve Efgan dostluğunun şerefli âtisine içerim. Altes Şah Mahmut Han bu nutka şu tevabı vermiştir * Vekil Hazretleri, muhteremi ve aziz kardeşlerim, öteden beri kalbimde bes- lemekte olduğum amale muvaffakıye- timden dolayı bugün kendimi çok bah- tiyar addetmekteyim. Zira kendimi dost bir memlekettş ve müşfik kardeş lerimin yanında görüyorum. Buyurduğmuz veçhile, bu iki dost ve kardeş milletin münasebatı pek ka- Jir. Hamdolsun son senelerde, bu bat o kadar kesbi kuvvet etti ve deşlik rabılaları o derece sağlam lerde her iki millet ve sulh için çok iyi neticeler vereceğine şüphe ik. Bu meyanda kardeş milletin |. yoktur. Etgan milleti büyük kardeşi olan Türkiyeyi ve anın Ulu ve Ünlü Halâs- kârı Atatürk Hazretlerinin kıymetli de iâleti altında yaptığı terakkiyatını bü- yük bir itina ve dikkatle takip etmek- T tedir. Daima Türkiye Cumhuriyetinin ve anın başında bulunan muhterem ve gü- zide reislerinin Efyanistan hâkkında gösterdiler gok müteşekkir ve mütehassistirler. Kahraman ve şeçi. Türk milletinin şefkatli âğuşunda terbiye edilen Efgan Alman - İtalyan cephesinin kuvvet- lenmiş olduğunun — bir delili olduğu mütaleasında ittifak etmektedirler. Le Journal diyor ki: İtalya ile Almanyanın İspanya iş- lerine müteallik olarak ciddi kararlar alacaklarına dair olan şayialara biraz ehemmiyet atfetmekteyiz. Evvelâ Sovyetlerin bitaraflığı ihlâl etmeleri mesellesi mevzuubahetır. Bir de Katalonya'nın teşkilâtı esa- siyesine müteallik bir takım kararlar vermesinden tahaddüs edecek ihti - lâflara da müzakere mevzuu olacak- tır. Zannolunduğuna göre, Mııdndm general Franco'nun eline geçmesini müteakip Katalonya komşu bir devle»! tin himayesini istemek arzusundadır. l Ne İtalyanların ne de Almanların şim- diki halde Baleares adaları hakkında hiç bir tasavvurları yoktur. FO Pa eRlağı | Milli Bayramımız Bayramımız ve Sovyetler Ankaraya gelecek Sovyet havacıları hareket ettiler Moskova, 20 (A.A.) — Össovia « kin merkezi konseyi başkanı B. Eido- mann bir Sovyet heyeti başında olarak ürk millt bayramı şenliklerinde zır bulunmak üzere Ankaraya hare- ket etmiğetir. Konseyin planörcülük seksiyonu şefi Minov ile muhtelif ni- şanları hamil olan B. Schmidt ve bayan Nikolaeva da bu heyete dahildirler. Tass ajansı muhabiri ile yaptığı bir mülâkatta B. Eidemann ezcümle şun- evlâtları ileride her iki taraf için ümit |) , söylemişliri verecek bir istinat noktasıdır. Sözlerimi bitirirken samimi teşek - kürlerimi huzurunuza ve aziz kardeş- lerime takdim, Şark teceddüdünün piİş- vası ve en büyük recülü olan Bevgi'i Atatürkün sıhhatine, pek necip ve asi 1 Türk milleti, gayyur ve kahraman as- kerinin ve.zatı âlilerinin ve mevcut 0- lan siz kardeşlerimin sıhhat ve âfiye - tine sevinç ve sürurla içiyorum. Misafirlerin dünkü gezintisi Ankara, 20 (AA.) — Şehrimizde bulunmakta olan Efgan Harbiye Vezi- üjri Altes Şah Mahmut Han bugün oto- ray ile Ankara civarında ve Yahşihan istikamelinde bir gezinti yapmışlardır. Bu gezinti esnasında Altese General Eyüp ile diğer mihmandarları ve ma- iyetleri refakat etmişlerdir. Yugoslav — Meclisi açıldı Dün reis seçildi, Aleâ:ıdnn İnhş:nd taziz edildi Belgrad, 20 (Hususi) — Meb'u- san ve âyan meclisleri bu sabah saat dokuzda toplanmışlardır. Saat ön bi- re kadar devam eden toplantıda meb- usan meclisi riyasetine — eski reis ve hükümet partisi namzedi İstefan Çi- TİÇ tekrar seçilmiştir. Ayan riyasetine de hükümet nam- zedi Jilimir Majuraviç intihap — edil miştir. İkinci reisliğe de muhalefet namzedi seçilmiştir. Yazdanberi muhalefetin zaafı art- mıştır. 10 martta — B. Stoyadinpviç'e karşı yaptlan suikast — dolayısile âza- sından bir çoğu mahküm olduğundan dolayı zayıflamış olan Yevtiç grubu, ikiye ayrılmıştır. Yevtiç ile dostları Yugoslav milli partisine illihak etmişler. —on kadar meb'us ise Maritchevitch'in riyasetin. Memleketimiz, | Sovyet Rusya ile Türkiye arasındaki dostluğun müte - madi, bir şekilde sağlamlaşmakta ol - duğunu büyük bir memnuniyetle kar- şılamaktadır. — İdarecilerinin — büyük dikkat ve ihtimamına mazhar olan Türk hava kurumu planörcülük teş - kilâtının muvaffakiyetleri beni son de- recede alâkadar etmektedir. Türk ku- şunun mümtaz teşkilâtcısı olan B. Fuat Bulca'nın bu yaz Moskovaya ge- lişi her iki teşekkülümüz arasında mev- cud olan münasebetleri bir kat daha kuvvetlendirmiştir. B. Fuat Bulca'nın davetini büyük bir memnuniyetle kâ- bul ettim.w Suriye, frangın Düşürülmesini Protesîo_ediyor Suriye ve Lübnan tüccarları grev ilânına karar verdiler Kudüs, 20 (A-A.) — Dnb. ajansı- nıni bildirdiğine göre, Suriye ve Lüb- nan tüccarları Fransız frangının kıy- metten düşürülmesini protesto etmek üzere üç günlük grev ilân etmeye ka- rar vermişlerdir. Alâkadar mahafilde de söylenildiğine göre, ekonomik derd- ler, Fransız - Suriye muahedesinin im- zası ile doğan nikbinliği silmiş bulun- makta ve bugün müthiş bir bedbinlik hüküm sürmektedir. Suriye parasının Fransız frangından ayrılması şiddetle arzu edilmektedir. ekgemeene eee aaRan ea eneLaR eserarERSSaRSenA N de ayrıca bir muhalefet grubu vücu- da getirmişlerdir. İçtimada müteveffa Kral Aleksan dr'ın hatırası taziz edilmiş, Kral Pier ve kardeşlerile Prena Pol ve diğer hü- kümet naibleri lehine tezahürat vapıl- mıştır. Memleket dışına Kaçan Ermeniler Faaliyete geçtiler (Baştarafı 1 inci sayfada) «Ancak Suriyedeki ermenilerin Tür kiyedeki mallarının iadesi meselesi bu kabil mesailden değildir. Vâksa bundan evvel ermenilerin Türkiyedeki emvali meselesi Türkiye ile Fransa arasında mevzuu bahsolmuş ve Türk hükümeti böyle bir meselenin ihdas edilmemesi- ni talep etmiş ise de Suriyedeki erme- nilerin emvali meselesi artık bir Er - meni meseles değil, bir Suriye mesele- si mabiyetinde bulunmuş ve bu işin halli müstakil Suriye devletinin pres- tijine taallük oden bir mesele halini almıştır. Suriye devleti, başka devlet- lerin tabaasının bu hakarı tanındığı halde Suriye tebaasından bir kısmının harict tesirler altında bu sarih hakla- rından mahrum edilmesine müsaade c- demez. Meseleyi biraz da siyasi ve müstak- bel münasebat baktmından tetkik ede- Hm: Türk hükümeti ecnebi memleket- lere muhaceret ve iltica etmiş olan er- menilerin haklarından mahrum ettiği için onları kendine düşman telâkki e- diyor ve bu itibarla da Türkiye ile hemhudut olan yerlerde ermenilerin ikameti ikide birde bir mesele şekline sokuluyor. Hattâ Fransa - Suriye mu- ahedesinin akdinde de bu meselenin ge ne mevzuu bahsolduğu rivayet edil - mektedir. Filhakika biz Ermeniler kan li bir tablo gibi gözlerimizin önünden gitmiyen elim maziyi nekadar uhut - mak istesek mümkün olamıyor, bu su- retle yeni nesillerimiz de bu hisleri an- anavi olarak tevarüs elmekte ve ana- larının babalarının maruz kaldığı bu zulüm ve haksızlığı ve Ermeni milli davasını muhayyelelerinde dalma canlı ve lâyemut olarak muhafaza eylemek- tedir.» 'Türk hükümeti bu acı hatıraları unut turmak için şimdiye kadar hiç teşebbüs te bulunmadıktan başka, Lozan muü- ha-| hedesinden sonra dahi onların memle- ketlerine avdetine müsâade etmemek ve malları üzerindeki tasarruf hakları- nı tanımamak gibi hareketlerle âdeta onları bu ecnebi ülkelerinde de izrara devam ediyor,» demekte ve bu gün Su- riye gibi yabancı bir diyarda zaruret ve sefalet içinde yaşıyan ermenilerin Türkiyedeki mallarına mukabil Suriye wyatandaşı sıfatile kendilerine tazminat verilmesini istemektedir. Pariste çıkan Taşnak Partisi orga- nı Haraç da Türk matbuatının neşriya- tından bahsederek şunları söylüyor : «Türkiye bu suretle suları bulandıra- rak, İskenderun ve Antakya için te- şebbüs olunan haklardan daha fazlası- nı koparmağa çalışıyor. 'Türk matbun- tının neştiyatı da bu bakımdan pek sa- rihtir. İstenilen şey, İskenderunla An- takyayı Suriyeden ayırmak ve Türki- ye mandası altında müstakil bir idare tesis etmektir. Suriye istiklâli meselesi oradaki ke- sif bir Ermeni kütlesinin mukadderati- le de alâkadardır. Türk matbuatı daha şimdiden tesirler yapmak için erme - nilerin İskenderun ve Antakyadan kaç mağa başladıklarını yazarak imali teh- ditlerde bulunuyorlar. Oradaki ermeni- leri korku ve endişeye düşürmek için bu tehditler bile kâfidir.» Odun ve odun kömürü Yakmak yasak Edilecek Ankara 20 — Mahrukat kanunu pro- jesi hazırlanmıştır. Bu projeye 'göre odun, odun kömürü ve tezek yakmak memnudur. Bunun yerine işlenmiş ve- yya şlenmemiş taş kömürü yakılacaktır. Demiryolu ve sahil boyunda olan ve nüfusu beş bini geçen kasabalarla de- miryolu ve sahil boyundan en az yirmi beş kilometre uzakta bulunan ve nü- fusu on bini geçen kasabalar, bütün devlet ordu ve belediye füesseselerile devlet himayesinde olan müesseseler, teşviki sanayi kanunundan istifade e- den yerler taş kömürü yakmak mecbu- riyetinde bulunacaklardır. Ankarada hammallık yasak Ankara 20 — Önümüzdeki ayın bi- rinden itibaren Ankarada hammallık yasak edilmiştir. Küfeciler el sepetleri ile yapacaklardır. Ev ve tüccar oşyası da arabalarla taşımnacak- tır, nakliyatı Hiller ALE E ADK G ASSST L AD © Katalonya Fransız himayesini isteyecek © Avrupanın başına Belçikanın ördüğü çorap i talyan Hariciye Nazırı Kont Cia-' no elyevm Berlindedir ve Alman hükümetile, mevcut mühim ve muaalâk meselelerin müzakeresine memurdur, Kont Ciano M. Musolininin damadı - dır ve İtalyan Başbakanının mutlak i- — timadını haizdir. Binaenaleyh, Berlin« de icra edeceği müzakerelere, bu zavi- — yeden de, büyük ehemmiyet vermek: yerinde olur. L Berlinle Ramanın, bu münasebetle — yapacakları müzakereler neler olabi « lir? Bu ziyaret karşısında müfekkires l mize tabiaten gelen sual, budur. Al- man ve İtalyan devletlerinin araların« da mevcut karşılıklı münasebetler ve halihazır vaziyeti gösteriyor ki, bu âş cil müzakerelerin mevzuu, olsa olsa, İspanya ahvali ve Madridin işgali tak- — dirinde hâsıl olacak vaziyete karşı müştereken alınacak tedbirlerdir. Çüna kü, General Franko kuvvetleri Madri- — di işgal ettikleri takdirde, buradan kur. tulacak olan kuvvetlerin ve bugünkü- İspanyol hükümeti erkânmın iltica &- decekleri yer, Katalonya ve Katalon- yanın merkezi olan Barselondur. Bar, — selon ise, ahval böyle bir şekil göster- diği takdirde, Fransanın himayesini 1s- temek kararındadır. Halbuki Madridi işgal eden kuvvetler, eski Kastiy'den, doğruca Katalonyaya teveccüh edecekı lerine göre, vaziyet bir hayli bulana « caktır. Kaldı ki İtalya ile Almanyanın — böyle bir arazi ferağına muvafakat et. meleri ihtimali zayıftır. Bu nokladan da siyasi ahvalin karışması ihtimalleri kuvvetlidir. Berlinle Romanın giriş 4 mek istedikleri müzakere, ve alacakla, rı tetbirlerle önlemek istedikleri teh- Hikeli durum bu olsa gerektir. * Durup dururken Belçikanın ortaya çıkardığı mesele zat Belçika dahi- Tinde dahi bir iki- lik yaratmak istidadını gösteren bu me- — selenin, bir Kral nutkiyle sonu geimiş, olduğunu sanmak hatâdır. Çünkü Bel- çika, Fransız Sosyalistlerinin fikirleri.. ni neşreden Populer gazetesinin dediği — ve benim de birkaç gün evvel gene bu; — sütunda kaydettiğim gibi Belçika, iki, büyük âlemin telâki geçidi üzerinde - dir. Bundan dolayı ve bir harp vuku- unda, Fransaya tecavüz etmek içim, — Almanyanın Belçikaya taarruz etmesi bir zarurettir. Fakat bu, Belçikanın, her zaman için Fransa ile beraber ol- — duğu kabul edildiği zaman. Fakat, Bel- — çikanın mutlak olarak bir Alman - — Fransız harbinde bitaraf kalacağı ta - savvur edilecek olursa, 0 zaman, iş de- iişir. Esasen böyle bir vaziyette, gene Fransa istifadelidir. Çünkü şimal hudu- dunu bitaraf Belçika topraklarının sate retmesine mukabil, Alman hududu, — meşhur Majino beton duvarile geçil « — ez bir. hale konulmuş bulunüyor, Belçikı gibi küçük bir devletin böyle hareket etmek hakkıdır. Zira, ilk Al- çük Belçikanın feci âkıbetini tasavvur etmesi zor birşey olamaz. Fakat dava bütün eski hesapları altüst ettiği için, günün en dumanı anündo tüten meva — zuunu teşkil ediyor, — Selim a Kadıköy cinayeti Kuşdili çayırında kafası taşla ezi- — lerek öldürülen Hacerin katili nihayet — ve adliye tahkikatı tama- men tebellür etmiştir. Katil Hüseyin adında bir adamdır. — Hacerle o akşam son konuşan erkek- — tir. Müddeiumumilik bu iz üzerinde yürüyerek Hüseyini sorguya çekmiş, uzun süren bir isticvap ve tahkikat- neticesinde maznun hakkındaki kuvvetlenmiştir. X 'Tahkikat dün gece saat bir lır ci kadar devam etmiştir. : Hnııyı bugün tevkif .Jııu t