22 Aralık 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Aralık 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Buğday fiyatı gene! yükseliyor Buyıl mahsul fazla olmasına -rağmen müstahsil elindeki malı piyasaya arzetmiyor Buğday fiyatları — yükselmektedir. Ekstra yumuşak buğdayların — kilosu 7 kuruş 25 paradan, sert buğdayların (5 - 1 çavdarlı) kilosu 6 kuruş 36 par radan satılmaktadır. Eylül, teşrinievvel ve teşrinisani ayları piyasaya bolca mahsul çıkarma aylarıdır. Kânunuevvel ayından itiba- ren ise arz azalmakta ve talep çoğak maktadır. Her yıl bu zamanlarda fiyatlarda yükselme olmaktadır. Geçen yıl kânunuevvel ayı ilk haf- tasında buğdayın kilosu İstanbul bor- ,sasında ekstra yumuşak cins 10 ku- ruş 25 paraya, sert cins (5 - 1 çavdar- h) 8 kuruşa satılmıştır. Avrupa piyasası ise bu aylarda Li- verpol buğdayı kilosu 6.57 kuruş, Şikago buğdayı kilosu 6,42 kuruştan muamele görmüştür. Halbuki bu yıl geçen yıla nisbetle buğday fiyatı 2 - 8 kuruş daha ucuz- dur. Buğday fiyatlarının bugünlerde yükselmesine muhtelif sebepler — saik olmaktadır: Bu seneki buğday rekoltemiz, ista- tistiklerden anlaşıldığına göre 3,5 mil- 'yon ton tahmin olunmaktadır. Bu mik- tar geçen senelere nazaran hissoluna- cak derecede fazladır. Buğday fiyatlarımızla Avrupa pi- yasasındaki buğday satışı arasında bir müvazene mevcut değildir. Çünkü bi- zim satışlarımız himayeli satışlardan- dır. Ve her zaman için fiyatlarımız Avrupa piyasasındaki fiyatlardan yük- Rami vak'ası Cinayet mi, Kaza mı? Bayramın ikinci günü Ramide Ke- nan isminde bir adamın cesedi bultın- muş, ölüm şüpheli görülmüş, Morg'a kaldırılmıştı. Bu hususta yapılan tahki- kat henüz ikmal edilmemiştir. Zabıta Ziya isminde bir itfeiye neferini zan- naltına almıştır. Cesedin yanında bu- lunan tabancanın Ziyaya ait olduğu sanılmaktadır. Maamafih bu henüz kat'iyetle tahakkuk etmiş değildir. Kenanım Aksarayda oturduğu, an- nesinin sinir hastalığına müptelâ ol- duğu anlaşılmıştır. Tahkikat bu gün- lerde inkişaf edecektir. Bir kayık battı Tayfaları denize döküldü, bir tayfa kayboldu Balıpazarında oturan bakkal Tahirin iki yaşındaki Yılmaz ismindeki çocuğu oduda oyun oynarken mangalda kaynayan su Üs- tüne dökülmüş, çocuk vücudunun —muhtelif yerlerinden tehlikeli şekilde yanmış ve Etfal hastanesine kaldırılmıştır. W Bakırköy bez fabrikası amelesinden Eş- ref fabrikaya ait 4073 numaralı kamyona a- sılmak istemiş, düşerek kamyonun arka te- kerlekleri altında kalmış, Cerrahpaşa hasta- nesine kaldırılmıştır. 4 Fenerbahçeye giden 20 numaralı tram- vay Maltepeye giden ve henüta numarası an- laşılamıyan bir otobüsle çarpışmış, camları kırilmıştır. &* 8893 numaralı vatman Ahmedin idare etliği tramvay arabası Topkapıdan geçerken Rus sefaretine ait Ziyanın idaresindeki 1210 numaralı otomobille çarpışmış, tramvay ve otomobli hasara uğramıştır. * Kandillide Boğaza giden Ahmet relsin idaresindeki motör içinde maden — kömürü| yüklü Bahaddinin $ tonluk kayığını arkası- na bağlamış, bir müddet sonra kayık birden- sektir. Son aylarda ihracat olmamış- tır. Yalnız Ziraat bankası tarafından elektrik şirketine bir miktar buğday satılmıştır. Binaenaleyh bazı sabah ga- zetelerinin yazdığı gibi fiyat yükselişi ihracatın çokluğu yüzünden değildir. Alâkadarların söylediklerine göre fiyatlardaki yükseliş — şu sebeplerden Geçen sene fiyatların yükselme- sinden bu sene tüccar ve zürra müte- yakkız davranmaktadır. Tüccarın e- Bnde fazla stok bulunmamakla bera- ber zürraimn elindeki mal fazladır. Zür- ra ve ikinci derecede tüccar, malını pi- yasaya peyderpey arzetmekte, malının çoğunu saklamakta ve geçen sene a dığı dersten istifade ederek sakladığı bu malı azami fiyatla — satma yolunu tercih etmektedir. Bu yüzden piyasaya ihtiyaçtan az buğday çıkarılmakta bu hal de fiyat- ların yükselmesini intaç etmektedir. Elde buğday mevcudu fazla oldu- gu halde yükselişteki saiklerin en mü- himmi budnr. bire devrilerek batmış, kayık içinde bulunan tayfalardan Bahaddin Asım ve Hasan kur- tarılmış tayfa Mustafa kaybolmuştur. Ekmek fiatlarına Onar para zammedildi Un piyasasi mevsimsiz bir yükseliş SON POSTA leytinyağı ihtikârı Dün yağ fiatları birdenbire yükseldi, herkes hayret içinde kaldı Piyasada zeytinyağı ihtikârı haşla- miştir. İki sene arka arkaya zeytin mahsu- lünün az oluşundan zeytinyağı fiyatlar rı esasen eski senelere nazaran yük- sekti. Yalnız malın piyasaya çıkarıl. ması işi idareli olmakta, bu suretle ihtikâra da meydan verilmemekte idi. Fakat yeni yıl mahsulünün bir yıl mü- temadiyen piyasayı karşılayacak ka- dar olmayışından tüccarlar ihtikâr yo- luna sapmışlardır. Ege mıntakası zeytinyağları bir kaç büyük tüccarın elindedir. Her haf- ta İstanbul piyasasına çıkan yağların fiyatını bu tüccarlar tesbit etmektedir. Dün İstanbula çıkarılan zeytinyağların ekstra ekstraları kilosu 73 kuruştan, yemekliklerin kilosu 62, ubunlukluınî kilosu ise 50 kuruştan satılmağa baş- lamiştır. Bu hal, esnafı hayret içinde bırakmıştır. Geçen hafta ekstra ekstra yağların kilosu 56, yemekliklerin kilo- su 48, sabunlukların ise kilosu 39 ku- rüşa satıldığı halde yedi gün içinde bu kadar yükseliş piyasayı ürkütmüştür. Eski reji şirketinin hissedarlar hissesi Taafiye halinde bulunan eski reji şirketi 1927 tarihinde hissedarlarına hisse başına 4,10 İngiliz lirası vermiş- ti. O tarihtenberi hissedarlar her mü- racaat ettikçe bu para verilmektedir. Hükümet mezkür şirkete bu para- nin ödenme tarihini son olarak 1937 şubatının sekizi olarak tayin etmiştir. O tarihten sonra hisselerini almıyan- ların paraları hazineye irad kaydedile- cektir. Bir yankesicilik Beyoğlunda dolaşmakta olan Mus- tafa isminde taşralı bir tüccarm yan- göstermektedir. Son 15 gün zarfında unun çuvalı iki lira yükselmiştir. Neticede fırıncıların iddiasına gö- re beher kilo ekmek başında GÜ para bir fesk görülmüştür. Bunun üzerine sermayesi az olan - fırıncılar da ekme- ği az çıkarmaya başlamışlardır. Dün Unkapanı, Küçükpazar, Ka- ragümrük, Fatih ve kısmen de Beya- zit ve Sultanahmet civarında ekmek bulmak mümkün olamamıştır. Bunun üzerine narh komisyonu — toplanmış, geç vakte kadar tetkikat yapmış, bi- rinci'nevi ekmeğe 10 para ikinci ne- vi ekmeğe de 20 para zammetmiştir. Bu hale nazaran çarşamba günün- den itibaren birinci nevi ekmek 10 ku- ruş 10 paraya ikinci — nevi ekmek 9,5 kuruşa satılacaktır. Küçük Haberler —— — Lise Ve Orta Mekteplerdeki İmtihanlar Lise ve orta mekteplerde her üç ayda bir yapılan tahriri yoklamalara dünden itibaren başlanmıştır. İmtihanlar ikinci kânunun ÜÜk haftasına kadar ikmal edilecek ve tale- belere karneleri 15 kânunusaniye kadar da- Ege mintakası tütün satışları bitmiş, Ka- radeniz mıntakasına geçilmiştir. Bu mınta- kada Amerikalılar, Avusturyalılar, ve bir iki yerli tücear tütün almaktadır, Batış fiyatı 40 kuruşla 138 kuruş arasındadır. Marmara mıntakası tütün satışları henüz başlamamıştır. Hazırlıklar — yapılmaktadiır. Bir ay sonra satış işlerine başlanacağı umul- maktadır. Mikrobiyoleji Kengresi 'Türk Mikrobiyoloji Cemiyeti 2& birincikâ- nun 1936 perşembe günü saat 18 - 30 da Ca- Kemik Ve Boynuz İhracatı Almanyadan son günlerde memleketi- mizden kemik almak için bir çok — talebler vardır. Memleketimiz kemik ihraç eden mem- leketlerin başında gelmektedir. Kemik ihracatımız senede 400 - 600 bin kilodur. İstanbulun senede 4 ton da boynuz ihracı vardır. Sanayicilerin Bir Dileği Banayiciler fiyat kontrolü kanununun tatbikatı etrafında bir talimatname hazır- lanmasını istemektedir. Sanayi — Birliği bu susta tetkikat yapmış, talimatnamenin ha- zırlanmasını faydalı bulmuştur. Çünkü bazı manddelerde fiyat tesbit edilirken — yalnız iş- Jenmiş kısmının değil, iptidal şekildeki kıy- metinin de gözününde tutulması icap etmek- tedir. Banayi Birliği sanayicilerin bu dilek- Jerini Vekâlete arsedecektir. Haloğlunda Bübba Ödası salonunda toplana- caktır. Tıb müntesipleri gelebilirler, keseciler tarafından paltosunun ve ce- ketinin cebi kesilerek (850) lirası aşı- rılmıştır. Zabıta yankeseciyi aramak- tâdır. Nöbetci Eczaneler Bu gece nöbetci olan cezaneler çunlar « dir: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda : (Ziya Nuri), Alemdarda : (Sırrı Rasim). Bakırköyünde : (İstepan). Beyazıdda : (Haydar). Eminönünde : (Bensason), Fenerde : (Arif), Karagüm- rükte : (Arif), Küçükpazarda : (Hikmet Comil). Samatyada : (Erofilos), Şehro - mininde : (Nâzım), GŞehzadebaşında : (İsmall Hakkı), Beyoğlu cihetindekiler: Galatada : (Hüseyin Hüsnü). Hasköyde: (Barbut). Kasımpaşada : (Vasıf). Mer- koz nahiyede : (Della Suda), Şişlide : (Nargileciyan). Taksimde : (Limendl - yan), Üsküdar - Kadıköy ve Adalardakiler: Büyükadada : (Merkea). Heybelide: (Yu- #uf). Kadiıköy Pazaryolunda : (Merkez). Modada : (Faik İskender). Üsküdar Çar- gıboyunda : (Ömer Kenan). KONSERVATUAR ORKESTRASI Şet : CEMAL REŞİT Solist : FERDİ von ŞTATZER 22 Birinci Kânun Salı 21 de FRANSIZ TİYATROSUNDA el Şark Demiryollarının Tesellümüne başlanıldı güne kadar Ankarada imzalanacak Devlet Demiryolları Umum Mü- mür Mmuavini Cemal Serterin riyase- tindeki hey'et Şark Demiryollarının hükümete devri muamelesine dünden itibaren başlamıştır. Bu hey'et müdür muavininden başka Mesrur, Arif, Ce- mal, Sadık, İzzet General doktor Fu- at ve Tarıktan ibarettir. Hattın teslimi işi bu hafta — içinde ikma) edilecektir. Sene başından itiba- ren bu hat Devlet Demiryollarının Bir kısmı olarak ve dokuzuncu — işletme müdürlüğü namı altında — işletilmeğe başlanacaktır. Diğer taraftan şirket mürahhaslari- le hükümet arasındaki temaslara An- karada devam edilmektedir. Hükümet şirketin teşkilâtında bulunan memur- lara ikramiye vererek ayrılmasını tek- Kf etmiştir. Bu tetkik tetkik edilmek- tedir. Bu hattın işletme — müdürlüğünü muvakkaten Devlet Demiryolları U- mum müdür muavini Cevat Hidayet yapacaktır. Ecnebi memurlar peyderpey ayrılar caktır. Teşkilât Devlet Demiryolları teşkilâtına uydurulacağından — kadro genişletilecektir. İki üç senedenberi Devlet Demir« yolları hattında tatbik edilen tenzilât- | h tarifeler müsbet netice verdiğinden bu usul bu hatta da tatbik edilecek, bu suretle fiyatlar ucuzlıyacaktır. Ankaradan gazetemize bildirildi-! ğine göre Şark Demiryollarının satırı alınmasında mutabakat hasıl — olmuş- tur. Mukaveleler hazırlanmaktadır. Bit; iki güne kadar imza muamelesi de jk< mal edilecektir. s A R AY Sineması NOEL.... SÜRPRİZ. BAYRAMI ... küçüklerin hoşuna gıtm'âı Münasebetile büyük ve üzere müntehap bir program hazırlanmıştır : 1937 MİCKEY'in ŞEN SAATİi Mickey — Maus'un bütün diğer maceralarını. musavver — kısmen renkli 5 kısımlık — film. Halihazır dedikodosu filmi KRALIN İZDİVACI MI MİLYONLARIN İZDİVACI MI? Loretta Young ve Robert Tayloı C!ILİ İZDİVAÇ filminde Bu program için çocuklara mahsus fiyatlar tonzil edilecektir. Ârzuyu umumi üzerine FERAH SiNEMA Müdiriyeti büyük fedekârlıklar yaparak tam bir. ey bütü hanlat ve göyirel — rekorlarını kıraı Pr. Kısa bir ZA muvaffakiyetli temsiller veren TI SUNGUR'un müddet daha temsillerine devamısı son dakikada temin edebilmiştir. Fiyatlarda mühim tenzilüt ve har akgşam anat 20.90 da Sungur'un programına İlkveten GUSTAV FRÖHLİCH'in (ÇAPKIN MÜLÂZIM ) filmi. Ecza deposu sahipleri Ayrı bir cemiyet kurmak istiyorlarmış Ecza deposu sahiplerinin birleşerek ecza fiyatlarını daha ucuz - fiyatla sa- tacakları hakkındaki haberler asılsız- dır. Bu mesele etrafında eczacılar u- mumit kâtibi Hasan şunları söylemiş- tiri «— Böyle bir şey yoktur. Yalnız eczacılar cemiyeti asli âzası arasında bulunan bu zevatın cemiyetten ayrı- larak müstakil bir cemiyet kuracakları söylenmektedir. Bundan başka yeni bir şekil yoktur.» Bu mesele etrafında Sıhhat Müdü- rü de şunları söylemiştir: a— Ecza depo sahiplerinin reka- betsiz satış yapmalarına teşebbüs et- meleri muhakkak ki bir ihtikâra yol açmak demektir. Benim böyle bir şey- den haberim olmadığı gibi böyle bir şeyin de aslı yoktur. Ecza fiyatlarında yapılacak Shtikârın tetkiki kanunen Sıhhat Vekâletine aittir. Ecza depo sa- hipleri böyle bir şeye teşebbüa ettikle- ri gün tabitdir ki Vekâlet işe vaz'ıyet edecektir.» Aleni teşekkür Senelerdenberi çektiğim — müzmin ekzemayı büyük bir hazakatle tedavi eden Haydarpaşa Nümune hastanesi kıymetli cilt mütehassısı doktor Bay Osman Nuriye ve maiyetlerinde bulu- Şehir İlyatrosü Tepebaşı dram kısmında 22-12-936 akşam saat 20,30 dâ BABA Fransız t Operet kısnında Oyun yoktur. Taksimde - Maksim — PPYWARIZTI vaâryete tiyatrosunda Halk Opereti Bu akşam 21 de ZOZO DALMAS ve TOMAKOSLA Astandul Beretiyeyi ŞehirTiyatrosu nan bayan hemşirelere teşekkür minnettarlıklarımı alenen sunarım. Meliha KurtkaB ve KAHKAHA VE NEŞE ŞAHESERİ BOKSÖR SÜT HAROLD LLOYD (LUİ) Yakında İPEK sinemasında