26 Şubat 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Şubat 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

| “İngilterenin emniyetini yerine getirmedikçe içimiz rahat etmiyecek,, “ Silâhlanma çılgınlığı , ndan bahseden İngiliz Maliye | Taymis, siyast mahafilde Nazırı Çemberlayn Avam Kamarasında dikkate şayan beyanatta bulundu (Baş tarah 1 inci sayfada) nan milli müdafaa siyasetinin hiç bir meseleyi halletmediğini ve darbenin göddetini hafifletmekten başka bir şey yapmadığını söylemiş ve, âni olarak ya Ppilacak ve evvelbeevvel Çekoslovakya veya Baltık devletlerine tevcih oluna- gak taarruzun tehlikesini kaydetmiş ve Üemiştir ki: «Hangi noktalarda İngilterenin ta - arruzlara karşı duracağının ve emni - | dilmemiş olmasından dolayı memnuni yetin Milletler Cemiyeti vasıtasile teş | yetini beyan etmiş ve demiştir ki: kilâtlandırılmasının bir karar altına a-| «Bundan memnunum, çünkü böyle liınmasi zamanı artık gelmiştir.» bir iddia yalnız hakikate karşı bir büh Maliye Bakanı Nevfll, Chamberlain | tan değil, ayni zamanda, harbin yakın tekrar söz alarak İşçi partisi tarafından | olduğu endişelerini, ortada bunu mu - verilen karar suretinde milleti müda- | hik gösterecek hiç bir sebep olmadan faa istikrazının memleketi harbe sü -| yaratmak suretiyle dç teessüfü mucip rükleyecek bir tedbir olarak tavsif e Avusturyada krallık nihayet iade edilecek mi? Şuşnig Roma seyahatinde krallığın iadesi zamanı geldiğini Musoliniye bildirecekmiş Paris, 25 Ocuvre gazetesinde Ba- 'iyan Genevieve Tabouis, diyor ki: «Viyanada Schuchnigg'in Roma se- yahati için hararetli hazırlıklar yapıl> imaktadır. Saltanatım iade - olunacağı hakkındaki emniyet, —her zamankin- Hen ziyadedir. Avusturya Başvekilinin hetediği şey, Musolininin geçen sonba- harda Guido Schmidt'e yapmış olduğu iâidleri teyit ettirmekten ibaret olma- Yyıp ayni zamanda Duçe'den saltanatın İadesi için bu anın münasip zaman ol- duğu telâkkisinde bulunduğu mütale- asını istihsal etmektir. Tabonis, ilâve ediyor: «Dün akşam Avrupanın büyük Gdevletlerinin kabinelerinde, Almanya- 'nın Viyanada 4 devlet arasında asker! bir itilâf akdi teklifinde bulunup bu- Tunmadığı suali, zihinleri işgal etmek- te idi. Bu dört devlet şunlardır: Almanya, İtalya, Avusturya, Maba- ehi İngilz Kralı evleniyor | Dükün mali vaziyetinitan- zim eden vesika imzalandı Londra 25 (A.A.) — Zannolundu- ğuna göre Baldvin, arkadaşlarına, Monkton ile dün öğleden sonra yapmış olduğu görüşme — hakkında malümat Vermiştir.. Monkton, — Enzesfeld'den Hdönmüş idi. Kendisi orada dük dö Vind sor'a, Dükün mali vaziyetini tanzim e- den vesaiki imza ettirmiş idi. Dük dö Vindsor'ün izdivacının — Avusturyada ve bilhassa Viyanada yaj nı ve bir Anglikan rahibi - tarafından tes'it Olunmasını istemekte olduğu zannedil- Mektedir. İhki yaşında bir Kızcağız düştü, — Kömür haline geldi İzmir, 25 (Hususi) — İkinci kordon- da oturan komisyoncu Nusretin iki ya #ındaki kızı Yıldız müvazenesini kay - bederek balkondan — düşmüş, elektrik teline rastgelerek kömür haline gel - Miştir. tnKu.ı hakkında tahkikata başlanmış- Balkan devletleri arasında posta pulu , Atina 25 (Hususi) — Dört Balkan Antantı devletleri - tarafından kullanı- lacak bir posta pulu - çıkarılması hak- kında Romanya tarafından vaki olan Peuple gazetesi, Schuchnigg'in Ro- mada ne suretle karşılanacağı hakkın- 'da şimdiden bazı tahminlerde bulun- maktadır: Avusturya Başvekilinin Musolini- den umduğu — tezahürleri görmesi ve halihazırda Roma - Berlin mihverinin kırılmasına şahit olması ihtimali yok- tur. Lz Joarndi diyotkit ülağükerin “ Sekoekmlay'dii mb tanatın muhtemel jadesi meselesinde kat'? vaidler almak - istemiş oldukları söylenmektedir. Fakat, Avusturya baş vekilinin tecahhütlere girişmiş olmasına ihtimal verilmemektedir. Romanın tekzibi Roma 25 (A.A.) — M. Şuşnig'in geledek hafta Romaya —geleceği kakı kındaki haberler - salâhiyettar İtalyan mahfellerinde yalanlanmakta — ve ya- kında böyle bir ziyaretin mütasavver olmadığı bildirilmektedir. | Rusyada yeraltı a K a istihkâmları Yeni “Majino ,, hattı pek mahirane surette yapılmış Paris 25 (A.A.) — Petit Parisien diyor ki: «Sovyet gazeteleri, Kızıl -ordunun 19 uncu yıldönümü münasebetile, Soy yet Rusyanın Garp hududunun Lado- ga gölünden Karadenize kadar imtidat eden yeraltı istihkâmları ile himaye edilmekte olduğunu yazmaktadırlar. Ukranya hududu, bilhassa bir çok müthiş tahkimat ile techiz olunacak- tır. Bu yeni «Maginot» haltı, Sovyet gazetelerine göre, teshiri gayrikabil o- lacaktır. Çünkü bu hat, hatta tayyare- ler tarafından bile görülemiyecek su- tette pek mahirane ve gizli olarak vü- cuda getirilmiştir. Rusyada mevkuf bulunan Almanlardan onu serbest birakılıyor Moskova, 25 (A.A.) — Röyter Ajan- sının bildirdiğine göre casusluk ve Al man proparandası yapmakla maznun olarak 'Teşrinlevvelden beri mevkuf bulunan 45 Almandan 10 u Almanya- ya ihraç edilecektir. Diğerleri hakkın daki tahkikala devam edilmektedir. Bunların muhakeme tarihi bildirilme- mektedir. zane teklifi Yunanistan posta ve telgraf ida- l bir hareket olur. Mı'lâ—ııo Mülâkatı Kont Ciano faşist meclisin- de izahat verecek Roma 25 (A.A.) — Ciano, pazar- tesi günü, büyük Faşist meclisinde ve- receği izahatta ezcümle Türkiye Hari- ciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras ile yapmış olduğu görüşmeler hakkında malümat verecektir. İtalııan deniz Manevraları (Baş tarafı 1 inci sayfada) Son iki yıl içinde İtalyada deniz ma nevrası yapılmamıştı. Zira İtalya €v- velâ Habeş harbine hazırlanıyordu, son ra da başlayan çarpışmayı muvaffa- kıyetle bitirmek azmine düşmüştü. Ve tabil filonun manevra haricinde yapı- lacak işleri vardı. Habeş harbi bitince eski an'anevi de niz manebralarına tekrar dönüldü. Manevralar martın 10 ncu günü baş layacak, Martın 22 sine kadar 13 gün sürecektir, Sahası İtalya ile Trablus a- rasındadır. Bu manevraların devam müddeti ma nevralara verilen ehemmiyetin derece sini göstermeye kâfidir. Manevraya iş firak edecek gemilerin sayısı ile tat- bik edilecek programın şekli ehemmi yetini büsbütün arttıran iki noktadır. Filhakika manevralara 50 gemi işlirak edecek, tatbik edilecek program da şu olacaktır: — Düşmanın muayyen bir hareketi- he sür'at ve taarruz kabiliyetinin faz- lalığı ile mukabele ederek karşı koy - mak.. Bu maksatla en yeni harp vasıtaları kullanılacak, birden bire patlak veren bir muüharebenin bütlün âni ihtimalle ri gözönüne alınacaklır. Manevranın son günü büyük bir de- niz geçit resmi yapılacaktır. Manevra- ları müteakıp Bay Musolini Trabıus yolunun açılma törenini yapmaya gi- decek.. Yapılmasına 1935 yılı ilkteşrininde başlanan bu yol âz evvel de söylediğim gibi 1822 kilemetre uzunluğundadır. Mısır hududundan başlar, deniz kena- rını takip ederek Tunus hududuma ka- dar gider, 50 müteahhide ihale edil - mek suretiyle 2 yıl 3 ay içinde bitiril- miştir, İstatistik meraklıları için ilâve ede- lim ; Bu yol için 4,510,100 amele yeymi- yesi verilmiş, bu mikdarın 330,000 İ- talyan amelesi için, 4,180,000 j de yerli amele için kullanılmıştır. Alt üst edi- len toprağın mikdarı 4,000,000 metre mikâbıdır. 4 milyon metre murabbar satıh üzerine de Bitum — sürülmüştür. İnşaat esnasında 65 silindir, 136 kilo- metrelik dekovil kullanılmıştır. Malt noktaya gelince, yol için sarfedilen pa- ra hep yerli kaynaklardan çıkarılacak Almanyanın Çekoslovakya Üzerindeki âmali endişeler başgösterdiğini yazıyor Landra 25 (A.A.) — Times gaze- tesinin Berlin muhabiri, gazetesine şu telgrafı göndermiştir: «Almanyanın Çekoslovakya üze- rindeki âmali, diplomasi mahafilde en- dişeler uyandırmıştır. Bu mahafil, M. Hitlerin proğram nutkunda bu mese- leyi süküt ile geçiştirmiş olduğunu ha- tırlatmaktadırlar. Edenin son nutukları, İngiliz siya- setinin yalnız garbi Avrupaya haşsre- dilmiş olduğu zannında bulunan mil- letlere İngiliz mahafilimin Avrupat ma- hiyetini ihtar etmeği istihdaf etmekte- dir. Bu kabil ihtaratın bilâbare, İngiliz elçileri tarafından da yapılacağı zanno- lunmaktadır. Çekoslovak ordusunda Almanlar Prague 25 (A.A.) — Milli müda» faa nazırı Machnik, âyan âzasından ve Sudete'lerden bir zatın sormuş olduğu bir suale cevaben, Çekoslovakya ordu- sunda biri general olmak üzere 457 Alman zabiti bulunduğunu söylemiştir. Milletler Cemiyeti Şimdiye kadar 34 Meseleyi halletmiş Londra 25 (A.A.) — Avam Ka- marasında sorulan bir stale cevap ve- ren Eden, Milletler Cemiyeti konseyi- nin 1920 senesi ile 1930 senesi arasın- da beynelmilel 24 ihtilâflı meseleyi ve 1931 denberi 10 ihtilâflı meseleyi hal- letmiş olduğunu beyan etmiştir. Necaşinin taç giyme Merasimine daveti İtalyada nasıl karşılandı ? Roma 25 (A.A.) — Habeşistan bükümetinin, Kral altıncı Georges'un| taç giyme merasimine davet edilmiş ol- duğu, gazeteler tarafından haber veril- mekte, ancak gazeteler bu bapta bir güna mütalea serdetmemektedirler. Ecnebi siyast müşahitler, İngiltere- nin silâhlanmasına karşı gazeteler ta- rafından yapılmış olan asabi hücum- lardan sonra İngiltere aleyhindeki hü- cumların durmuş olduğunu beyan et- mektedirler. Biy Fransız meslekdaş, yalansız edecek örnekleri toplamıştır. Anlıyoruz ki müşküldür. Yaşlı bir kadına fhtiyarlığından lâzımdır. Nezaketsizliği üzerine almamak i; bette tercih edilir, (Sabahtan Sabaha | Sı ALE GÜL DEAETEEZARLET GA S BO . © Lehistan yeni bir rejime gidiyor Yazan: Selim Ragıp M areşal Pilsudski'nin siyasi vasi- yetile milli bir lider olarak or- taya çıkan Mareşa| Rydz - Smigli, Leh vatanına yeni bir veçhe vermeye lü- zum gördü. Her ne kadar otoriter bir rejimle idare edilmekte ise de, Lehis« tanda, siyasi partilerin mevcudiyeti de vam edip gitmekte idi. Bu hal, sarih bir mill$ birlik vücüde getirmeye im- kân vermiyordu. Uzun muhakeme ve müzakerelerden sonra, bütün partile- rin meyillerini mehmaemken okşaya- bilecek bir formül bulundu ve bu for- mül, radyo vasıtasile bütün Leh vatan daşlarına ilân edildi. Bu suretle de, si- yasi partilerin hayatı nihayete ermiş oldu. Bunların yerini «Millt Birlik Cep hesir namı verilen yeni teşekkül alı- yor. Yeni rejimin mümeyyiz vasfı şu dur ki Leh ordusu, milli varlığın en yüksek tezahürü ve ifadesi haline gel- mektedir. Ve millet, kendi sinesinde, kendi iradesini teşkilâtlandırıp muay- yen bir hedefe tevcih etmeye davet ©- lunmaktadır. Yeni Leh rejimi iki mü- him mesele hakkında yepyeni bir te- lâkki ile meydana çıkmaktadır. ! — Komünizm 2 — meselesi. 1919 - 1920 harbinde, Nasyonalizm « Komünizm davasını hallettifine kani bulunan Lehistan, Komünizm için her hangi bir hayat hakkı tanımamaktadır. Ekalliyetler meselesine gelince; Lehis- tanda başlıca ekalliyet Musevilerdir. Bazı mıntakalarda büyük kesafet ha- Hinde bulunmaları ve istismar edecek yabancı unsur ele geçirememeleri yü- zünden, bunları, derin bir sefalete mah küm bırakmaktadır. Bir kısım şehit- lerde vaziyet bu şekildedir. Bir kısım- larında fse, hemen bütün serbest mes- leklerin kâffesin! Musevfler ele geçir- mişlerdir. Buralarda da Leh unsuru is- tismar edilmektedir. Köylere gelince; Müseviler ziraate iltilat etmediklerin- den, ekip biçme işi, münhasıran Leh — köylüsünün vazifesi sırasındadır. Yeni rejim, bu adaletsiz iş bölümüne, daha âdil bir tevzi şekli vermek kararında- dır. Şu hale göre, Lehistan, ismini bir tarafa bırakarak, şimidilik Faşizm'n kendisini kabullenmiş görünüyor. Selim Ragıp Lehistanda “Vatan müdafaası,, cemiyeti Varşova 25 (A.A.) — Bir milyon- dan fazla eski muharibi toplayan ava» & tan müdafaası» cemiyeti Albay Kokun — — beyanatını tasvip eden bir karar sure- — ti kabul etmiştir . Yalan döst kalmanın imkânı olmadığını isbat yalan söylemeden yaşamak — bahsetmek için pek nezaketsiz olmak KT Öğle yemeğini çıtı pıh bir müuhibbesi ile yiyen evli bir erkek akşam muhakkak sıkı bir isticvaba uğra yacaktır: Öğleyin nerde idin? — Bugün mü, şey, eski bir mektep arkadaşım gelmişti. Ne zamandır dı şarlarda kaymakamlıkta gezip duruyordu. Onu lokantaya davet ettim. Bu yalanı söylemeğe mecburdur. Çünkü bu yalan bir hâdisenin önü- ne geçen kurtarıcı bir yalandır. Vaktiyle Pariste garip bir vak'a olmuş. Geç vakle kadar âşikıyle baş- başa kalıp saat dokuzda eve dönen genç bir kadın bu gecikmenin sebebi- ni kocasına anlatmış : — Sarma kocacığım. Bugün şefakat pazarında akşama kadar hep fa- kirler için” çalıştım. Geç kaldım ama vicdanen o kadar rahatım ki! Bu genç kadın akşam gazetolezini aokumuş olsaydı. Şefakat pazarının —— © gün öğle vakti çıkan bir yangınla kül olduğunu öğrenmiş olacaktı. Z Yalan hayatın tuzu, biberidir, derler, Doğrudur. Yalan olmasa dostluk- — ların ve hele kadın, erkek münasebetlerinin devamına mMmaz. « imkân buluz- Fakat inkâr edemeyiz ki yalan aşkta ve izdivaçta olduğundan fazla si yasette makbuldür. çin yalancılığı kabul etmek el> — ğ Ğ 'e © Aşkta, izdivaçla, muaşeretle ve siyasette bu kadar müessir bir rol oy- —3 nayan yalanın bir fazilet olduğunu niçin itiraf etmiyoruz ve niçin ona — * | karşı kalkan gibi bir tekzip silâhı arıyoruz bilmem? «Tekzibs in de ya- — lan olduğuna inandığımız için mi? Bürhan Cuhit