4 Nisan 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

4 Nisan 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA Sayfa 3 Ispanya harbinin 9 uncu ayı kümet kuvvetleri büyük u H bir taarruz hazırlıyorlar Franconun idaresindeki yerlerde “ Leon küle inin dokuzuncu ayı bâşlarken, de çç “* kuvvetlerinin bütün cepheler bazi bir taarruz hazırladıkları ha- verilmektedir, ten e 8X zarfında tam bir staj gö Milis ve efrada iltihak etmek üze- i t, ecnebi memleketlerde bu Müh Ve askeri çağında olan bütün İs- Ya İebaalarını silâh altına çağırmış ların İspanyaya muvusaletin - Sonra büyük taarruz baştıyacaktır. Harp vaziyeti Yay bandiano mıntakasında âsi kuvvet Pik tazyiki devam etmektedir. Bu taz Bös: bilhassa Arâmayona'da . kendini ermektedir. P mazi mıntakasında hükümet kuv- inin mukabil taarruzu, muvaffa- “Orta Avrupada Siyasi kaynaşma Avusturya iki | taraflı itilâflar akdedecek A 4.3 (A.A.) — Başvekil Hodza, Wüsturyaya yaptığı seyahatten svdet #imiştir. Başvekil, Relsieumhur tara - ondan kabul edilmiş ve kendisine 56 âti hakkında bir rapor vermiştir. İyana, 3 (A.A.) — İyi haber alan silere göre" Başvekil Sehsichnigg, çöğür itilâf devletlerile Roma proto- ilarını imza eden devletler arâsında Da tarafı itilâflar akdini derpiş eyle- tr, den Bu itilâtlar, geçende aktedilen İsal- ia) Yugoslavya paktı ile birlikte her Erup arasında bir köp'ü vazifesini törecek erdir, Milletler Cemiyeti binasını|/” - “karartma ,, tecrübesi Cenevre, 3 (A.A.) — Geçen gece Ha YA müdafaası için, Milletler Cemiyeti ik nı «karartma» tecrübesi yapılmış » Tecrübe nettcesinde Mitletler sara- “in muazzam binasından dişarı hiç Işık sızmadığı anlaşılmıştır. © Çöcük hastahane baş doktorluğu halam 3 (Hususi) — Şişli çocuk &si baş doktor ve operalörlü:! tünç Ankaradan Ömer Vasfi teyin edil Bitir, lâve kömürünün Maliyet fiatı ard, (Hususi) — Bu sene Kan- bep kömür ocakları, Lâve kömürünün Maliyetini 413, tuvönanı kümürü- ni Maliyetini 360 kuruşa temin eyle- ş e böylece, geçen yıl istihsal etti- t0 bin ton Jâve kömür için 1032506 maliyet masrafı yapılmıştır. Buna yedi elde edilmiş olan kâr 180 bin sing Geçenlerde Büyük Millet Mec , bazı ecneb! kömür etlerinin da, sı meyzuu bahsolduğu bir sıra- ada kömürünün 6 - 7 Hraya mal tı *8i hakkında vuku bulan beyanat, ür, yahat karşısındâ bir nebze farkit- * Lâve kömürü tonunun bu mıntaka| giz Daliyet fiyatı 6 - 7 Jira değil, tam | uruştur, Köy birlikleri i) — Dahiliye Ve- | - eelışmalara devam ed: iin Vilâyetler hudutla dig, Kdar köy birliği kuru etini birer Jiste halinde ça tey Ktedirler. Bu listeler biriki, Vekâlete Bakanlık kik edildikten sonra kurulacak rin sayısı tesbit olunacaktır. | -İları amel dra, 3 (Hususi) — İspanya dahi-| kıyetle neticelenmiştir. Bütün bu mın- takaya Cumhuriyetçiler hâkimdir. Asiler 3 kasaba işgal ettiler Avila, 3 Havas Ajansının muhabiri bildiriyor: Mâdriş cephesindeki Franko kuvwetleri Cogolludo'nun sağından, he nüz karla örtülü olan 1,500 metre yük sekliğindeki dağlardan ilerileyerek altı aydan beri hükümeiçilerin elinde bu- lunan üç kasabayı işgal etmişlerdir. Asiler arasında isyanlar Hendaye, 3 (A.A.) — İspanyadan ye ni gelen Falanjist ricalinden bir zat, Havas Ajansının muhabirine, İspanya nın âşilerin elinde olan kısmının muh- telif noktalarında isyan hareketleri gö rülmekte olduğunu beyan ve şunları ilâve etmiştir: Fakat bu harekeller, General Fran- Hazin bir ölüm B. Feihi Yaman dün akşam hastahanede öldü Ankara, 3 (A.A.) — Evvelki gün bir kâza neticesinde başından vurulmuş olan Yamağ şirketi müessisi Bay Fethi Yaman bu akşam Ankara Nümüne has tahanesinde ölmüştür. Fethi Yaman İş Bankasının kurulu şunda bu milli müesseseye intisap et- miş zeki, kibar ve çok dürüst bir genç ti. Bankadan ayrıldıktan sonra Yaman şirketini kurmuş ve ticaret hayatında da faal; müteşebbis kıyınetli bir unsur olarak tanınmıştır. 1926 danberi Ankara şehir meclisi aza- lığına ve 1930 dânberi de ticaret oda- sı İkinci reisliğine seçilen Fethi Yama nın bu hâzin ölümü her tarafta derin bir teessür uyandırmıştır. Milli mücadeleye İştirak edenlerin Tekaüdiyeleri Ankara; 3 (Hususi) — Milli 'Mü- dafan Vekâleti Milli Mücadeleye iş- tirak edip te eski Teksüt kanununa göre tekaüde sevkedilmiş olanların bir listesini yaptırmıştır. Vekâlet bu listeye dahil olanlar yeni tekaüt ka. nünu hükümlerine göre tekaüt ma- aşı bağlanmasını temin edecektir. Bu il yoldaki. hazırlıklara devam edilmek Eski İngili Kralı yakında Evleniyormuş Tours, 3 (A.A,) — Halihazırda Mrs. Simpson ve Mrs. Rogers ile Dende şa- tosunda bulanan Mr. Rogers, evlenmek üzere Vindsor Dükünün yakında Fran saya gideteği ve Mrs. Simpson ile Sa- inş « Sanüs şatosunda ikamet edeceği hakkındaki haberleri katiyetie tekzip etmiştir. B. Musolini Bir saat uçlu Roma, 3 (A.A.) — Musolini, dün ken di bombardıman tayyaresile bir talim uçuşu yapmıştır. Duçe, Littorio tayya- re meydanından saat 14,30 da hareket etmiş ve 15,30 da tekrar meydana in- miştir. Maden amelesi birliği için Ankara, 3 (Hususi) — Kömür hav- zası madencileri tarafından kullandık- in umumi ücretinin yüzde birine müsavi mikdarda amele birliği. ne verilmekte olan paranın 1937 yılı için yüzde | buçuğa çıkarılması Vekil- ler Heyetince kararlaştırılmıştır. isyanlar başladı konun şahsına karşı değildir. İsyanlar, hakları'olmadığı halde zabit tayin edi- len asil ailelere mensup bazı kimseler hakkında gösterilen bu teveccühe karşı zabit ve küçük zabitler tarafından ya- pılan bir protesto mahiyetindedir.» Valancia, 3 Hava ve deniz nezareti- nin tebii Şimal cephesinde hükümet tayyare- leri Espana ismindeki Asi kruvazörünü torpillemişlerdir. “Yaralanan kruvazör firar etmiştir. Faslı şefler İspanyada Lizbon 3 (A.A.) — Sevilladan öğ- frenildiğine göre, İspanyol Fas Veziri yanında Faslı şeflerden Abdülkadir i le bin Hacı ve 600 Faslı olduğu halde dün Sevillaya gelmiştir. Küçük Antant ve Fransa Belgratta Fransa iç'n fena bir gün.. Paris, 3 — Gazeteler küçük antan- tin Belgrad toplantısı sonunda weşret- tiği tebliği tahlil etmektedir. Petit Parisien bu hususda diyor ki; Bu tebliğ o mükemmeldir. Küçük antantın dağılması hakkında Alman yada ve diğer yerlerde çıkan şayialar karşısında, fikir beraberliğinin bu de rece küvvetli bir surette yeniden teyid olunması lüzumlu idi. Küçük antantı teşkil eden üç devletin Fransa ile, Tür kiye ve Yunanistan ile olan münase- betlerinden hiç bir değişiklik yoktur. Öcuvre gâzetesi diyor ki: Samimi olarak o düşünmek lâzım gelirse şurasını kabul etmek icap eder ki Belgradda bugün yaşanan gün, jF ransa için ve Fransanın merkezi Av- rupada ve Balkanlardaki nüfuzu için içek ciddi ve fena bir güri olmuştur, Gayri mübadillerin İstekleri tetkik ediliyor Ankara, 3 (Hususi) — Maliye Ve- kâleti gayrimübadiller cemiyetinin mu İ rahhası tarafından gayrimübadiller na İmına Vekdletten temenni olunan İstek iler etrafında tetkikler Yapılmaktadır. Vekâlet birikmiş - vergilerin alınması işile de meşgul olmaktadır. . aliye Vekâleti Müsteşarlığı Ankara, 3 (Hususi) — Halen Berlin de bulunan Maliye Vekili Fuaş Ağralı siyasi müsteşar Fâikle bugün telefonla bir görüşme yapmıştır. Haber aldığıma göre bu görüşme Sonunda Maliye Ve- kâleti müsteşarlığına tefliş heyeti reisi Cezminin inhası katârlaşmiştır. Ankara stadının eşi Belgradda yapılacak Ankara 4 (Telefonla) — Yugos- lavya Başvekili Bay Stoyadinoviç An- karayı ziyareti esnasında Ankara stad- İyor ve ipodromunu görerek beğen » miş, ve her cihetten güzel bir eser ol- duğunu takdir etmişti. Âhiren Bel * grad Krallık Sarayı Mareşali Bay Ço - makantiç Belgrad elçiliğimize müra - caat ederek yeni yapılacak Belgrad stadyomu için aynı esasların kabul ve tatbik edilmesi düşünüldüğünü beyan ederek Ankara stadının plân ve kro * kisinin maliyet ve mimari hakkında malümat istemiştir. Buna müteallik malümat Ankara belediyesince Bel - grad elçiliğimize bildirilmiştir. Izmir fuarı Için hazırlıklar Cim Londos Dinarlı ile karşı'aşacak, büyük bir çiçek geçit resmi yapılacak Ankara 2 (Hususi) — 937 İzmir &nternasyonal fuarı hakkında beledi - ye reisi Dr. Behçet Uzün Ankaradan aldığı direktiflerin tatbikina başlan - miştir, Fuar komitesi hemen her gün toplantılar yaparak kararlar almakta - dır. Eylül ayı içinde, İzmirde fuarın devam ettiği müddetçe mamleketin dört tarafından ve ecnebi memleket - lerden gelecek halkı yalniz Kültür * parkta değil; şehrin her yerinde eğ - lendirmek için tertibat alınmıştır. Fuar gazinosu için Viyanadan bey- nelmilel şöhreti haiz bir orkestra te- kımı, Kültürpark tiyatrosu için İstan- bul Şehir opereti, Yunanistandan bir tiyatro, Fransadan da bir revü heyeti getirilecektir. Eylâl ayının ikinci haf- yasında, on bin yavrunun iştirakile büyük bir çiçek resmi geçidi yapıla - caktır, Gene eylül ayı içinde, Sofya ve Belgrad temaslarından sonra Türk ve Yunan milli takımlarının İzmirde kar şilaştaalarına teşebbüs edilmiştir. Fut- bol federasyonile fuar komitesi ara - sında bu hususta muhaberata başlan mıştır, Geçen sene bir türlü o yapılamıyan Cim Londos - Dinarlı Mehmet karşı * laşmasının İzmirde yapılması takarrür etmiştir. Cim Londos, ecnebi bir ha - keri'n idaresi altında İzmirde karşılaş- msığı esas itibarile kabul etmiştir. An- cak mali cihet görüşülmektedir. Ma- car Frenç Varoş ve Çek İsparta takim larının İzmirde İstanbul “ve İzmir ta - kımlarile karşılaşmaları için mubabe- reye geçilmiştir. Türkiye şampiyonu olan İzmirin maruf ecnebi tenis ekibi, İstanbulun maruf tenisçilerile takviye edilecek ve Balkanlar arası bir tenis turnuvası ter tip edilecektir, Mısırın maruf tenisçi- leri de İzmir tenisçilerile beynelmilel mahiyette müsabakalar © yapacaktır. Türkiye - Finlândiya güreş milli ekip” lerinin de karşılaşmaları teklif edil - miştir. Fuar komitesi, bütün angaj - manların mali cihetlerini tekeffül et - mektedir. Bu yıl İzmir enternasyonal fuarını 20 ağustos günü Başvekilimiz İsmet İnönü açacak ve bütün vekiller açım merasiminde bulunmağa davet edile- cektir. Başvekilimiz fuarın açılış me * rasiminde bulunacaklarını belediye rei- simize vadetmişlerdir. 27 bin kaçek çakmak taşı yakalandı Elâzizden yazıldığına göre Rüstem Kazı. imabilizeiide Görgül kazâsııdı Tepe mahallesinden Ali oğlu Abdül * kerim ile kardeşi Abdülcelilin üzerin - de 27 bin kaçak çakmak taşı bulun - muş, haklarında kanuni müsmeleye başlanılmıştır. | Sa. ahtan Sabaha İ Dünya buğday stoku tükenmiştir. Sy A İDE RR A EL EE © Küçük itlâfın son toplantısı © Siyaset ve iktisat 6 Bir çöp ve bir mertek hikâyesi Yazan: Selim Ragıp K üçük İtilâf devletlerinin son top» lantısı, bu teşekkül hakkında işe olunan sarsıntı haberlerini filen tekzip edecek bir şekil ve sürette hi- tam buldu. Bu süretle anlaşıldı ki, umu mi siyasi vaziyet hakkındaki telâkkile- rinde, birliği teşkil eder üç devletin ü- çü de müttehittirler. Zaman zaman, bunların arasında bazı hususi menfaat tezelzülleri olmadı değil. Fakat geçmiş ten ders alan bu devletler, tabir caizse, şerrin ehvenini ihtiyar etmek suretile, mevcut tesanüde halel gelirmediler. O suretle ki umumi telâkkilerinde Kücük İlilâf dün ne ise, bugün de odur. Habs- burgların Avusturyaya dönmesine mu“ arız olduğu kadar Macar tadilâtçılığı- nın da aleyhtarıdır ve 'müşterek men faat namına, her zaman müttehit bir cephe arzetmek süretiyle Orta Avrupa- da bozulmak tehlikesi gösteren nizami muhafaza etmek imkânını temin eyle- miştir, Küçük İtilâf devletlerinin ve o- nunla müvazi bir hareket seyri takip eyleyen Balkan Aptantının vaziyetleri, bize, «ittihattan kuvvet doğar» mese- inin tecrübe görmüş isabetini bir de- fa daha isbat etmiş oluyor, * Siyasetin! iktısadiyatile teyit etme- ye muvaffak olamiyan devletlerin ha- K yamandır. Nite kim dünyânın 6$ milvonluk en di- nâmik milletlerin den biri olan Almanların hamlelerine, icap eden hızı verememeleri, bundan- dır. Magmafih onların yoksulluk içinde kıvranmaları, ilim ve fenne büyük ka- zançlar temin ediyor. Meselâ dört se- nelik plân mucibince. seferber haline gelen Alman fen dünyası yepyeni bir muvaffakıyet daha kaydediyor. Bu, âdi söğüt ağacından kumaş yapmak, katır tırnağından keten ve kenevir meyda- Da getirmek gibi hârikalardır, Maama- fih ilk madde sıkıntısı, bu nevi geçici tedbirlerle atlatılamıyor ve bu iki un- sur, siyaset ve iktisat biribirini tamam lamayınca, milli hayat maalesef felce" uğruyor. * Bir sabah gazetesi, İspanya hâdise leri karşısında bu sütuhun âciz muhar- ririle yazı arkada şımız MuhittinBir bir merlek | genin meselâdün kü © yazılarımız- dan dolayı, fikir farklarımızı tebarüz ettirmeye çalişe yor. Ayni gazetenin bir gün evvelki bazı neşriyatına yapmış olduğum te- mastır ki onun bu alâkasını davet et-. imiş. Bana, başkasının gözündeki çöpü göreceğine, kendi gözündeki merteğe (Devamı $ inci sayfada) Kıtlık Yeni ve eski dünya ambarları boşalmıştır. Eldeki zahire haziran ve ağustos aylarına kadar bitecektir. Bunu haber veren Avrupa gazeteleri diyorlar ki son yıllarda buğday rekoltesi azalmıştır. Bu bal mukaddes kitapların tarihe geçen Kıtlık ef- sanelerini tazelemiştir. Kıtlık yedi yıl sürecektir. Demek ki eski dünyanın zahire ambarı sayılan Mezopotamya nasıl çöl baline geldiyse, yeni dünyanın buğday hazinesi olan Kanada ovaları da kısırlaşmağa başlamış. Nitekim beş on yıl evvel bülün Avrupayı doyu- ran Ukranya buğdayları da bugün Rusyayı doyurmakten âciz kalmıştır. Son sistem motörlü ziraat teşkilâtına rağmen kitlığa düşen Amerika ve tükenmez bereketi ile bire bin veren Rusya, dünya ekonomisindeki yerlerini kaybediyorlar. Avrupa zaten hiç bir zaman ekici olmamıştır. Ne Rumen toprakları, ne Macar ovaları ci verimli değillerdir. Onun için büyük pi kısırlık ve kıtlık tehlikesi karşısında bi: Tehlikeyi işaret eden Avrupa gazeteleri incilin kayd Piyasasında - rol alucak kadar saların bu âkıbeti dünyayi bir akıyor. il ği büyük kıt lıktan da bahsediyorlar. Tabiatin en hâkim ve en vahşi kuvvetlerine hük meden medeniyet be gariptir ki bugün incilden ahkâm çıkarıyor. Hakikatte bir kısırlık ve kıtlık var. Fakat tabiatte değil, medeni insanların muhakeme ve idrukindet.. Buram buram tüten silâh fabrikaları dünyayı dumana boğdukça top- vağı hangi eller işleyecek ? Bürban Cahit