3 Mayıs 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3 Mayıs 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Bilbao, 2. den: Âsi Havas ajansı muhabirin - ir ML avcı tayyareleri, Bilbao'yu ve Ya gitmekte olan bir çok mülte- Birr, bulunmakta oldukları civardaki in'b; an bir İngi- Muhribini bombardıman et - Muhrib, Bask cephesinde Yi Yİ ACAA) — Havas ajansı mu- Sa Dük g5 İzdivaç, A.) — Paris - Midi, yazı- Di aris - Midi, yazi türyada dö Vindsor'un bu gece Avus- int Wolgand'de kâin fka- rkederek Fransaya gidece- İ günü &5 etingü ööleden Sonra vâsıi olmak Beni Pariste bir kaç saat kal - tosüna in Ta kara tarikile Cainde şa- decektiz ie üzere yoluna devam &- Hi ii » Oraya Pazartesi - (Sah â ira İstanda Bi el büyük Londra, - Pişma oldu haberlere iğ) — Bimla'dan alın hilcilerin iki e Kaysera vadisinde ihti - tirkay, e İngiliz - Hindli piyade Yüz ka a, Vükua gelen çarpışmada dört ül, ille ölmüş, İngilizler ise GN dört yarak vermiştir. Rom, ra Preny gel tayyareci hil antakvzin'in Uy, Te- Afrika seferi teoj Preng ALA.) — Romanyalı tayya- fil İM İakuzin dün akşam Hat- İagiy, “Yare meydanından, şahta üzeri Veya iki ç Afrika rekorunu yalmz bir için ala a yere inmek suretile kırmak * etmiştir. Rey, Habeşistan tahtı vi (AA) — Metbnat ve propa- tün tahtını gk B. Musolininin Iabeşis- tekli Haile Selassie'nin büyük oğ - Murç, © tek üzere Filistine bir mes m Bilinç di mn m şayla- “Son Posta,, Bu resim parçal | Ve 22 Köymetii Son p, Reel ye “İğ okuyucuları arasında eğ zengin hediyeli bir müsaba- men altı bombardıman tayyaresi | -İburnu üzerinde yü ktedir, Dük, Parise pazar-| edibimiz Halit Ziya Uzaklıgil | habirinden: İ Frankist kuvvetler, dün Bask cephe- sinde ileri hareketlerine devam etmişler- dir. Bu kuvvetler, Dermeo adındaki u- fak bir limanı ve dokuz kasabayı ele ge- girmişlerdir. Bilbao önünde nica, 2 (A.A.) — Havas ajansı mu habirinden: Dün gece saat 19 da âsiler, Bilbao kör- fezi medhaline hâkim oan o Machichico »kte olan fener civarına yaklaşmışlardır. Almanların tekzibi Berlin 2 — Gazeteler, Tondradan bık İngiliz Kralı bu hafta evleniyor mu? Vindsör bugün Fransada beklenilmektedir. $ gperasiminin Perşembeye yapılması muhtemel gecesi vasıl olacaklır. Temin edildiğine göre sabık Madam Simpson ve Lahik Madam Wallis ile izdivaçları haftanın ilk günlerinde ve en geç perşembe günü tes'it olunacak- tır. Merasim Cande şatosunda yapıla- cak ve bü merasime bu ufak kamunun belediye reisi B, Mercie tiyaset ede- cektir, Filistin meselesinin Görüşülmesi Tehir edildi Cenevre 2 (A.A.) — Milletler Cemi» yeti Genel Sekreterliği, Mandalar ko- misyonunun Filistin meselesini tetkik edecek olan fevkalâde toplantısını 3i yapılacağını ove İngilterenin zerine başka bir tarihe talik e- dilmiş olduğunu bildirmektedir. İngiltere hükümeti, 5 komisyonun temmuz sonlarına doğru toplanması - nın kabil olabileceğini ümit etmekte - dir, Japonyada hükümet Partisi intihabatta Mağlüp oldu Tokyo 2 (A.A.) — Seçimin son neti- cesi hükümet aleyhindeki partiler için kat'i bir zafer teşkil etmektedir. Minseito partisi 175, Seiyukai 175 âzalık elde etmelerine mukabii hükü- metçi partiler #l ve müstakiller 25 â- zalık elde etmişlerdir. Muhtelif diğer partiler 9 meb'usluk zanımışlardı nın müsabakası 1221 arı kimlere ait ? — ka açtı. Bugün bu müsabakaya ait 22 numaralı resimleri neşrediyoruz. (Devami 9 uncu sayfada) © SON POSTA | F rankonun tayyareleri Bilbao / limanında İngiliz torpitosunu bombardıman ettiler gelen ve 1500 Almanın San Sebastien de karaya çıkmış olduklarım bildiren haberleri tekzip etmektedir. Milislerin bir muvaffakiyeti Andujar 2 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden! Hükümet milisleri, saat fırkası arasında vukua gelen çarpışma” 16,30 da Vierge de la Cabeza mabedini işgal etmişlerdir. İtalyan yaralıları Londra 2 (A.A.) — Cebelüttarıktan bildirildiğine göre, İspanyadaki son çarpışmada yaralanan 180 İtalyan: hâ- mil olan bir İtalyan vapuru Cebel riktan geçmiştir. Ankara Belediyesinin Güzel bir kararı Nakil - vasıtalarında sakatlara ve çocuk taşıyanlara yer vermek mecburi... j ENA ğa Ankara, 2 (Hususi) — Belediye mecli- si, yeni belediye zabıtası talimatnamesi üzerinde görüşmelerine devam etmekte- dir, Son talimatnamede müzakere ve ka- bul edilen şu iki dikkate değer hüküm vardır: «Duvar ilânlarile ziyalı reklâmlar ve umuma mahsus kapalı veya açık yerler - deki ziyalı ziyasız, sabit Ve müteharrik bütün yazılar zevke ve renge uygun ola. cakları gibi, bunlar okunaklı, düzgün im- Jâlı ve güzel hâtlı olarak türkçe yazıla- cak ve başka lisenlarla olan yazılar türk. cenin alt tarafına gelmekle beraber Pun- tolarile tuttukları yerler türkoe yazının yarısından fazla olmıyacaktır., «Otobüslerde, ayakta duramıyacik ka- dar yaşlı veya sakat olanlarla kucakla - rında çocuk taşıyanlara, boş yer olma - dığı takdirde en önden başlamak ve sağ. dan sola doğru gitmek üzere sıra ile yer verilir.» Yunanistanda af ilân edildi Atina, 2 — Atina ajansı bildiriyor; Ortodoks paskalyası murnasebetile, altı aydan aşağı adi cürümden mahküm o - lanlar muvakkaten affedilmiştir. Bun - lar üç sene içinde yeni bir mabkümiyete uğrarlarsa şimdiki cezalarını da tamam- lıyacaklardır. Atina hapishaneleri bugün 190 erkek ve 30 kadın mahpus salıvermiştir. Bu münasebetle her tarafta heyecanlı teza- bürat yapılmıştır. Dahiliye Vekâletinde yeni Umum Müdürlükler Ankara, 2 (Hususi) — Dahiliye Vekâ- letinin yeni bütçesinde köycülük, bele - diyecilik ve hususi idareler için üç umum müdürlük detpiş edilmiştir, Italyan Prensesinin Pırlantası Dün şehrimizde kaybolan pırlantayı zabıta kısa bir zamanda buldu Prenses Harya otelden çıkarken Bir kaç günden beri şehrimizde bu- lunan İtalya Kral hânedanına mensup Prenses Marya Dün de şehrin muhtelif, yerlerinde bir gezinti yaptıktan son- Ta akşama doğru oteline dönmüş ve is- tirahate çekildiği sirada pırlanla taşlı madalyesinin üstünde olmadığını hay- retle görmüştür. Prenses adamları vasıtasile pırlan- tayı eşyaları arasında araştırmşsa da bulamayınca keyfiyetten zabıta haber- dar edilmiştir. Derhal faaliyete geçen zabıta memurları Prensesin Çamlıcada gezdiği yerlerde taharriyata başlamış ve nihâyet pırlanta taşlı madâlye, Pren sesin bir müddet istirahat ettiği Bağ- larbaşında Frenk tepesi nâmile anı - lan kahvede bulunmuştur... Kıymetlar madalye derhal Prensese tevdi edik miştir. Kısüâ bir zamanda pırlântayı meydana çıkaran zabıt; memürlarımıs zın hareketi takdirle karşılanmıştır. 25 hırsızlık Suçluları Adanada sekiz suçludan ikisi 29 yıla mahküm oldu Adana, 2 (Hususi) — Adana, Tarsus, Ceyhan ve kuvalisinde 25 hırsızlık su- çundan 3 yıldır mevkuf bulunan sekiz kişinin duruşmalar bitmiştir. Bunlar» dan Bekirle Reşit yirmi dokuzar yıla, diğer dördü de yirmi sekizer yıla, ikisi de, yaşlarının küçük o'ması es mu- haffefeden sayılarak ön dört buçuk se- di neye mahküm edilmişlerdit. Adanada sıcaklar Adana, 2 (Hususi) — Şehrimizde sı - caklar artmıştır. Hararet derecesi 30 dur. B. Ruzvelt bit raflık kanvnunu imz aladı ton 2 (A.A.) — Reisicumhur in akşam Moffett muh- SABAHTAN SABAHA: Liselerde okunan bazı kitapların larının henüz son çeklini bulmadığı —— Sayfa ii Ş, / ÂLEMİNDE İ De ZALIMLARI Mm ME e Hindistanda hasıl olan kabail galeyanının sebebi © İtalya - Yugoslavya - Arnavutluk Yazan: Selim Ragıp Emeç ir mmüddettenberi (Hindistanın Veziristan mıntakasında şiddetli bir galeyan müşahede ediliyor. Bu ga - leyanı, İpi isimli bir Hind fakirinin tah- rikâtına atfedenler çoktur. Hakikatte, bu harekete, din ve mezhep taassubunun şiddetle hüküm sürdüğü bu mıntakada, gene dini bir hâdise sebebiyet vermiş - tir.“İpi adındaki adam da bazı kabilele - rin ve halkın haleti ruhiyesinden isti - fade ederek kendi nam ve hesabına bir vaziyet ihdas etmek istemiştir. Hindistan ve binnetiçe İngiltere ile Pfganistan mü- nasebetlerini bozmak İstidadını gösteren bu durum, kısa 7 nda tenevvür et - miş ve hâdise, hakiki mahivetine irca © unmuştur, Meselenin iç yüzü şudur: Mecusi bir Hindi kizla Veziristan o kabilelerine mensup ve irkan Efganlı olan bir deli- kaplı sevişmişler ve kızın erkekle evlen- mesi için Mecusi kızın Müslüman olması ip etmiştir; Mecusi kâbilelerin, bu hâ- disenin bir zor neticesi vuku bulduğu 2e- babına kapılınalarıdır ki bir ara hâd bir şekle giren mevcut galeyanı doğurmuş ve Hind hükümetine açık bir surette is- yan bayrağı açan kabilelere karşı asker sevkine lüzum ve zaruret hâsıl olmuş - tur, Mesele, görülüyor ki Hind - Efgan fara üzerinde , bulunan mi ve Brahmen kabilelerin geçimi ve bunların arasında sık sık müşahede edilen dini ihtilâflardan doğmuştur. * İtalyan hariciye nazırı Kont Ciyano | Arnavutluk seyahatinden Romaya dön- dü. Bu ziyaretin i İtalya - sebebi. geçen 25 Yugoslavya - | martta İtalya ile Arnavutluk | Yüzoslavya ara - sında oökdolunan dostluk misakıdır. Malâm olduğu üzere Arnavutlukla İtalya; sıkı bir-itti'ak bağı ile birbirine bağlıdır. Arnavutluğün Yu- goslavya ile hem hudut olması ve Yu - goslavya ile İtalya arasında uzun zaman devam eden muhtelif meselelere ait iliti- İHâflar mevcut bulunması, bu misakın Ar | mavutluğu da yakından alâkadar ettiğin- de şüphe bırakmaz. İşte bu ziyaret, bu son anlaşma hakkında İtalya ile Arna - vutluk arasında fikir teatisine vesile ver- miş ve İki taraf mevcut vaziyet hakkın - görüşmüşlerdir. Bir ara, bir İtalyan #iyaset adamının “Aravutluğu ve “bil » mukabil bir Amayut pelitikacısının da İtalyayı ziyaretinin Yugoslavyada hâsıl ettiği fırtınanın şiddeti düşünülecek o - Yursa, bugün elde edilen neticenin mu - cizevi bir hâdise olduğunu kabul etmek | bir zaruret olur. — Selim Ragıp Emeç db eee İribinde yeni bitarsflık kanununu imza ietmiştir. Ne okusunlar? değişeceği söyleniyor. Mektep program- anlaşılıyor. İnkilâp mi asıl veçhesini tayin edemedi. İstihale devresi geçiriyor. Bilhassa tarih dersleri üzerinde ça- lişmak lözüm. Dava el mes'uliyetli bir vazife sakatlıyabilir. miyetlidir. Genç dimağları şüphe ve tereddüde düşürmeden doğru bir istikamette işletmek bugünün maarifini idare nler için ağır r. Yanlış yoldan gitmek bülün bir neslin inanışın» Riyaziye dersleri muayyen metotların çerçevesi içindedir. Edebiyat, başı ve sonu ayni yerde birleşen elâstiki bir ilimdir. Fakat tarih bunlar gibi de- ğildir, seyri, istikameti ile ırkların, alâkadardır. Her medeniyet, tarihe kütlelerin iniş ve yükse. kendi görüşüne ve' inanış reketleri ile 1a göre şekil vermiştir, Gerçi hâdiseler değişmez, fakat hödiselerin. sebeplerini ve netice- lerini şahsi ve hususi maksatlara göre izah etmek ânı vardır. - Bulgar mekteplerinde okuran tarih ile Yunan mekteplerinde gösterilen tarih ara- sında hiç münasebe: yoktur. Tarihi vak'alar bile şeklini, istikametini dej me ettirmemiz gülürç olur. Yeter ki umumi tarihin Türk med | teplerimizin hiç bir maksada hizme! ie mukayeseli | hakikatlerini aray bulmak suretile yeni bii ince, bunun içir eser aramağı ; na alfabeyi süktüğü günden itibaren «nutk» u okutmak kâfidir. rir. Bunun için eski mek - rih derslerini bugür ida- etine sit im ve her lem. $ etmiye Yüzüm yok. Türk çacuğu- Bürhan Cahit