17 Haziran 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

17 Haziran 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

ha B İ İT c a— a M B L TÜT SON POSTA TELGRAF HÂBERLERİİ| Frankonun 80 tayyaresi Bilbao şehrini bomardıman etti -Hükümetçilerin beklenen buyuk taarruzu dün başladı İspanyada harp daha iki sene sürecekmiş —- Londra 16 (Hususi) — Bilbaoya hâkim Bütün mevki ve yolları ele geçirdiklerini bildiren Frankist kıtalar, şehri henüz iş- Bal edememişlerdir. Bask milisleri, verdikleri ağır zayiat Ve esirlere rağmen elân şiddetli bir mu- Vemoet göstermektedirler. Asi membalara göre Bilbaonun müda- faası bir Fransız kaymakamı tarafından iİdare olunmaktadır. Basklar, Bilbao düş- 8e dah! bunun harbi intaç etmiyeceğini Ve savaşın 1999 senesine kadar devam e- ini söylemektedirler. Son müdafaa hatlı Calda Cana 16 (A.A.) — Havas mu - habiri bildiriyor: İspanyol nasyonalist - İlon md;.murım bildirdiğine göre, Ara- Alman tahiyetindedir. leri Durango - Bilbao yolu üzerinde Baakların son müdafsa hattı olan Caklda Canoyu dün akşam ele geçirmişlerdir. Bask milisleri bu şehri tahliye etme * den evvel mühimmat fabrikasını patlat- mışlardır. Baskların bu muharebede ver. dikleri zayiat iki binden fazladır. İşgal edilen yerler Salmanca 16 (ALA.) — Bilbao cephesin. de Franco kuvvetleri dün Maruri, Urizar, Delemonis, Görliz, Plencia, Santo Demin. goö, Galdacano, Yürre, Acebu ve Attal - le'yi zaptetmişlerdir. Bu kuüvvetler, İtri. zabal nehrini geçmişlerdir. Hükümetcilerin büyük taarruzu Een Jan de Luz, 16 (A.A.) — Barse- FRANSIZ BAŞVEKILININ MUVAFFAKİYETI Fransada yeni mali kanun 346 reyle kabul edildi Paris, 16 (ALA.) bul etmiştir. Lâyiha, Reynaud ve Flandin'in tenkidlerine cevaben Blum fından söylenen ve komünistleri lk cephesi siyasetini takib etmeğe | davet eden müheyyiç bir nutuktan son- Ta kabul edilmiştir. serese Trabzonda .. Atatürk G . .. unu Trabzon, 16 — Atatürk'ün Trabzo - Pu teşrifleri münasebetile büyük bir "Vînç heyecanı — içinde dalgalanan Trabzonlular, Büyük Önderin buradan #yrılmalarından sonra dahi günlerce yecanlarının hızın; bir türlü zabte- emişlerdir. Dün, bu vesile ile Halkevinde taşkın fezahürler yapıldı. Halkevi, merdivenlerine — varıncaya dar dolup taşmıştı. Trabzon kadınları namına söz alan bzonlu bir hatib bayan, bütün din- icileri coşturan bir nutuk söyledi. Bundan sonra üçüncü umumi mü - İettiş Tahsin Uzer hitabet yerine ge - Çerek halkın derin şevk ve heyecanını Ve Trabzon halkının hu rejime ve onun ihraman Büyük Önderine bağlılığı - ""l kuvvet ve kıymetini kendine bâs İt telâkatle anlatırken Atatürkün bu 'Miz sahil halkına olan sevgilerini izah Ettiler, Tahsin Uzerin sözleri alkışlarla kar- Bilandı. Trabaonlu bir genç büyük kurtarıcı- hit Trabzona ilk illeri olan 25 ey- lün Atatürk günü olarak kabulünü İeklif etti ve bu teklif alkışlarla kubu? Edildi. Bundan sonra Atatürkür Trabzonda "llnıgı intıbaları «eBüyük Tarih Trab- Zonda» namile bir kitab şekline getiril- kararlaştırıldı. Tarih kongresinde bir de sergi kurulacak Ankara, 16 (Hususi) — İstanbulda :yluldc toplanacak olan tarih kongres “ide bir de sergi kurulacaktır. Bu Sörgide yeni rejimin başardığı işler İrn, grafik, levha ve vesikalarla can- ı'““İlnlxmş oıacaı.ur. ü B“İgar Velııhtı doğdu & krSof)ı. 16 (ALA.) — Bu sabah Bulgar aliçesi İyohanna, bir veliahâ dünya- Belirmiştir. Kraliçe ile veliahd pren- Sıhhatleri mükemmeldir. — Parlâmento 247| * Teye karşı 346 rey ile hükümete hususi | * Mali salâhiyet veren kanun lâyihasını Lâyiha reye konmadan biraz evvel komünistler tarzı hareketlerini değiş - tirmişler ve hükümet tarafından l-tkhf edilen projeyi kabu! etmişlerdir. Bazı siyasi mahafil, komünistlerin lhukı’.ımşt'en siyasi ve mali bir takım l teminat almış olduklarını ve bu temi- nat netayicinin şimdiden tahmini kabil olmadığını beyan etmektedirler. Rusyada yeni Tevkif Ve idamlar Londra, 16 (Hususi) — Röyter ajan- sı bildiriyor: Rusyada bazı yeni tey - kifler yapıldığı ve şarki Sibiryada 28 kişinin idam edildiği baber verilmek - tedir. Bundan başka uzak şark mıntakası Sovyet icra komitesi reisile diğer yük- sek bir memura işden el çektirilmiş - tir, Macaristan da silâhlanıyor mu ? Londra, 16 (Husus) — Alman hari- ciye nazırı Von Neurath'ın son seya - hatinden bahseden Dally Telegraf ga- zetesi, Macarların bu ziyaretten çok ü- midlendiklerini ve yakında silâhlan - ma faaliyetine başlıyacaklarını bildir - mektedir. Bundan başka gazetenin mevsukan öğrendiğine göre, Almanya, Macariste- Ba iki buçük milyon isterlin tutarında bir kredi açacaktır. Macaristan bu para ile, münhasıran Almanyadan olmak üzere tayyare sa - tin alacaktır. — Mısır tahvilleri çekildi Kahire, 16 (A-A.) — Yüzde üç faizli ve ikramiyeli Mısır kredilonsiyer tah- villerinin dünkü çekilişinde: 1903 sonesi tahvillerinden 633,391 mumara 30,000.. 1911 senesi tahvillerinden 290,437 numara 50.000 frank kazan - mışlardır, AAA S Tuz için prim Ankara, 16 (Hususi) — İnhisarlar İdaresi tatbikine geçilen tuz kanununa göre memleket içinde hazırlatıp tuzlu veya salamura halinde ecnebi memle- ketlere sevkedilmekte olan peynir, zey- tin, balık, deri ve barsak gibi madde- lerin hazırlanmasında sarfedildiği an- laşılan tuzlar için verilecek prim mik- tarını tesbit etmiştir. | I göon cephesinde hükümetçilerin yapa - cakları ilân edilen ve bir kaç günden - beri söylenen büyük taarruz bugün başlamıştır. 80 tayyarenin bumbardınamı San se Bastiyen, 16 (ALA.) — Bu sa- bah, 80 nasyonalisi tayyare Bilbao şeh- rini bombardıman etmiştir. Bilbaoyu Santandre rapteden şase de bombardı- man edilmişlir. Bundan maksad Bask kuvyetlerinin Santandre doğru Tüc'at- larına mani olmakür, Bir Alman nasyonalistlere iltica etti Caladacano, 16 (A.Al — BHavas; Bil- baonun cenub cebhesi kumandanı nas- yonalistlere iltica etmiştir. Bu subay Almanya münferit * vaziyetten çıkıyor Berlin, 16 (ALA.) — Alınanyanın bü- yük erkânıharbiye retsi general Back, bu sabah Paris'e hareket etmiştir. Ora- da Fransa büyük erkânıharbiye reisi general Gameline mülâki olacaktır. Paris, 16 (ALA.) — B. Von Neurathın Londrayı ve Alman erkânıharbiye rei- si general Beck'in ziyaretlerini Fran- sız matbuatı beynelmilel vaziyette ye- ni bir unsur alâmeti addetmektedir. «Petit Parislen» diyor ki: harbtenberi ilk defa olarak Alman - yanın yüksek askeri Hcalinden biri Fransaya gelmektedir. Bu hal, siyasi| * vaziyetteki gerginliğin zevaline alâ - mettir. General Beck'in Parisi ziyaret artık bundan böyle Almanyanıri inün- ferid vaziyette kalamıyacağını göster - mektedir. B. Van Neurath'ın Londrayı ziyareti ise Almanyanın münferid va- ziyetten çıkmak hususundaki bu arzu- sunun daha bariz bir alâmetidir. Roma 16 -- Alman hariciye nazırı Von Nourath'in Londrayı ziyareti siyasi İtal- yan mehafilinin ehemmiyetle nazarı dik- katini celbetmektedir. Hataya iki Konsolos tayin Ediyoruz Ankara 16 — Hükümet Antakyaya bir başkonsolos, İskenderuna da bir konso - ios vekili tayinine karar vermiştir. * Adana 16 — Hatayda normal hayat av- det etmeğe yüz tutmuştur. İstiklâl bay- zamı hazırlıkları hızlanmıştır. Gece şen- likleri için kurtuluş sevincinin tezahüra- bn semaya aksettirecek fişenkler 1smar- lanmıştır. Bir kuyu yüzünden .. *— *« .. adam öldürüldü İzmir, !6 (Hususi) — Bugün Buca- da bir cinayet oldu. Fırıncı Demir Ali 60 yaşlarında Hamidi beş yerinden ta- banca ile yaralıyarak öldürdü. Hamld ile Demir Alinin evleri hududunda bir kuyu vardır. Üç senedenberi iki rakib mahkemede kuyunun kendilerine &d olduğunu Jddia ediyorlard:. Mahkeme kuyunun Demir Ahye ald olduğunu karar vermiştir. Bu yüzden iki rakib arasında çıkan kavgada Demir Ali Ha- midi beş yerinden yaralıyarak öldür - müştür. Katil karakola giderek teslim olmuştur. Bir ölü Mezarından Çıkarıldı Yedikule hastanesi kapıcısı Yaninin zehirlenerek öldüğü ve gömüldüğü müd- delumumiliğe haber verilmiş, cesed me- zardan çıkarılmış, moörga nakledilmiş, tahkikata başlanılmıştır. Başvekilin Tetkik seyahati (Baştarafı 1 inci sayfada) İsmet İnönü, dün öğleden evvel Parko- tele geliniş, Dahil$ye Vekili Şükrü Kaya da burada kendisine mülâki olmuştur. İnönü, öğleden sonra Floryada bir ge- zinti yapımış, bundan sonra Dolmabahçe sarayınâ giderek vekillerle beraber Ata- türk tarafından kâbul buyurulmuşlardır. Akşam Szerit Dolmabahçe sarayı rıh » tımımdan kalkan Sakarya motörü ile Ata- türk, İnönü, Dahiliye Vekili Şükrü Ka- ya, Hariciye Veskili doktor Aras, Ga - tep Meb'usu Kılıç Ali ve sair zevat Haydarpaşaya geçmişlerdir. Motör yanaşınca, evvelâ Atatürk rıhtı- ma çıkmışlar, orada teşyi için bekliyen generalllere ve sair zevata ayrı ayrı il- tifat buyurduktan sonra İsmet İnönünü uğurlamışlar ve Sakarya motörüne av- det buyurmuşlardır. Motör Haydarpa - çadan ayrıldıktan sonra doğruca Dol - mabahçeye dönmüş, Atatürk sarayı teş- rif ve istirahat buyurmuşlardır. İsmet İnönü ile Dahiliye Vekili Şük- rü Kaya ve Haritiye Vekili Rüştü Aras, istasyonda hazır bulunan hususi trene binmişler, vali ve belediye reisi Mu - hiddin Üstündağ, vali muayini Hüdai, emniyet direktörü Salih Kılıç, General Fahreddin, General Ali Sait, General Ce mil Cahit, General İhsan ve İstanbulda bulunan bazı:meb'uzlarla sair zevat ta - rafından uğurlarnmışlardır. Başvekilin tetkik seyahati Ankara 16 (Hususi) — Yarın şabalı şehrimize dönccek olan Başvekil İsmet İnönü ayni akşam tetkik seyahatine çı - kacaktır. Kendisine refakat edecek ze - vat arasında Sıhhat Vekili doktor Refik Saydamın da bulunması muhtemeldir. Hariciye ve İktisat Vekillerinin seyahatleri Hariciye Vekilimiz Dr. Rüştü Aras, ve İktisat Vekili Celâl Bayar cuma günü ak- şamı Toros ekspresile, saat 2145 de, Bağdada gitmek üzere, Ankaradan ayrı- lacaklardır. Heyete Relsieumhur, Atatürkün haş - wverleri Celâl, Sümerbank umum mü - Nüurullah Sümer, Maden Enstitüsü müdürü Reşit, Hariciye Vekâleti kalemi mahsus müdürü Refik Âmir ve diğer iki hariciye memtirumuzla Gazlantep meb'u- su Ali Kılıcın iştirak edecekleri haber ve- rilmektdir. Avrupada bulunmakta olan Ali Kiliç dün şıhrim!ıx gelmiştir. Dün biri Somada diğeri Sinopta 2 katil asıldı İzmir, 16 (Hususi) — Somanın Ko- zanlı köyünde ânnesi Hatice ile çoban Hüseyini — öldürmekten — suçlu ö - lüm cezasına mahküm edilen Ali oğlu Mehmed bu sabah saat üçte idam edil- Miştir, Katil 29 yaşında idi. Saat ikide u - yandırıldı. Hapishaneden alınarak mey dana getirildi ve hüküm inlaz edildi, e Sinob, 16 (AA.) — Dokuz yaşında bir çocuğu kirleten ve babasını feci su- rette öldüren Ayance:ğın Haramşah kö- yünden Mehmed hakxında Büyük Mil- Sabahtan Sabaha ma gidiyor ki! Ankara gibi günlük ihtiyaçlarını sıtalarla şehre getirir. Bu vasıtalar çarpışıyor. Fakat Ankara valisi bu mmayor. Arkada yük taşıtmıyor. Ve size derim ki bunu biraz da bu gibi lırsa alışkıt gözler onları arar diye ğa vakit kalmaz Halbuki yenileşen, dürmeğe başlar. ve tebrik ederim, Mialne Balkanlardaki faaliyeti ve tesirleri Yazan: Selim Ragıp Emeç kman hariciye nazırı FPoa Nöy - rat'ın Belgrad, Sofya ve Peşte- ye yaptığı riyaretlere bir nevi muka - bele olmak üzere Çek başvekili M Hod- za da Romanyayı ziyarete kalkışmıştır. Çek başvekilirin beraberinde mühim bir maiyet heyeti de vardır. Bu heyet bir ta- kım siyaset, askerlik ve iktisat mütehas- sıslarından mürekkeptir. Küçük İtilâf devletleri erkânmın bu vesileden bilisti- Jfade yapacaklar. toplantıya, bu heyetin arzettiği manzara hususi bir ehemmiyet verdirmektedir. Çek başvekili Bükreşe gidebilmek ve bunun için Macaristan - dan geçmiye mecbur olmamak için bin küsur kilometrelik bir mesafeyi katet- miye razı olmuştur. Küçük İtilâf birliği konseyinin umumi kâtibi de bu toplan < tada bulunmak üzere Romanyada bulun- maktadır. Bundan bir müddet evvel Ro - manya başvekilinin Çekoslevakyayı zi- yareti hatıra getirilecek olursa, M. Hod- zanın seyyahati, bit müddettenberi de - vam edegelen bu nevi temasların bir de- vamı sayılabilir. Bu münasebetle sızan malümat, siyasi vaziyetin tetkiki sıra « sında Romanyanın Çek — silâh fab- — tarafından — teslihine —mu - Çekoslovakyanın dâ — Rumen petrollarından — istifade — derece — ve şeklini mevzuu bahsettirecektir. Maa - mafih bu şeyahatin asıl hedefi ve Al - manyanın Balkanlarda gösterdiği faaliyet neticesi olarak Küçük İtilâfa, bu itilâfa dahil devletler arasındaki bağların sağ- lamlık derecesini bir defa daha kontrol etmek lüzumunu hizsettirmiştir. İşin ha- kikati bundan ibarettir. Selim Ragıp lnq Cenup hududunda Vebaya karşı tedbirler Adana, 16 (Hususi) — Suriyede baş gösteren vebanım memleketimize si - rayet elmemesi için Sıhhiye Vekâleti hey'etleri cenup hududumuzda icap e- den tedbirleri almışlardır. Aşı işlerine faaliyetle devam edilmektedir. Resülayn civarında Yarımca, Berak Karkamiş ve Eminlikte tehlike berta- raf edilmiştir. Hükümetin yeni tedbirleri Ankara, 16 (Hususi) — Cenub hu - dudumuzun ötle tarafında Suriye top- rağı içinde çıkan sari hastalığın yurdu- muza sirayet etmemesi için alınan ted- birlere ilâve olarak bakanlar heyeti ayrıca Fırat ve Dicle nehirleri arasın- da bulunan ve Mardin ile Urfa vilâyet- lerine tesadüf eden kısmın muvakkat olarak kapatılarak her türlü münakalâ- tın durdurulmasına karar vermiştir. let Meclisince tasdik edilen ölüm ce « zası bugün hükümet önünde infaz edil- miştir. İş adamı Ankara valisi Bay Nevzat Tandoğanın kestirme hareketleri 0 kadar hoşu - yakın köylerden ve bahçelerden toplı - yan bir şehri temiz tutmak kolay değildir. Köylü mahsulünü en iptidal va - bugünkü şehirelliğin düşmanıdırlar, Ni- tekim İstanbulda bu yüzden orta çağ nakil vasıtalarile son sistem motörler meseleyi hal'etmiştir. Şehre hayvan sok- bu yüzden Ankarada ayda, yılda bir kaza oluyor. Böyle kestirme hareket yapılamıyan yerlerde sebep nedir? derseniz yerlerin tarihi havasında, atmoöslerinde aramalıyız. Çok düşünülür, bir kafacın düşünmesi kâfi gelmez, bir çok ka - falar birleşip komisyon halinde düşünür, bu da yetmezse encümen halinde düşünülmiye konulur, aylarca, yıllarca düşünülür. Eşekleri, beygirleri yasak edersek bunlarla geçinenler ne yapar diye düşünülür. Sokaklar eşeksiz ka « düşünülür, velhasıl düşünmekten yapma- ve nakil vasıtaları motörleşen, umumi hayatı makineleşen şehirlerin yüzlerce örnekleri vardır. Böyle işlerin düşünmekle çaresi bulunmaz, kestirilip atılır. Zaruretler za- ten er geç eskiyi atar, yeniye yol verir. Fiziyolojide bile kalide budur. İhti « yaç uzvu tevlit eder. Kesilen bir parmağın vazifesini tablat ötekilere gör - Bu ameli ve fenni hakikati kavradığı için Bay Nevzad Tandoğanı takdir Bürhan Cahit Morkaya