11 Ağustos 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Ağustos 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

at ) ( LA B HABE Prust Bizans surlarının yıkılmasına karar verdi ENETEETDĞ Yıktırılacak ve bugünktt çirkinliği orta dan kaldırılacak olan Topkapı surları Şehircilik mütehassısı Prust, ileri şehir plânının hazırlanmasında racdar olmak üzere kale ve duvarları — tarihi kıymeti haiz olanların listesini müze- ler idaresinden istemişti. Müzeler U- mum Müdürlüğü bu hususta bir rapor hazırlıyarak Prust'a — vermiştir. Prust bu raporu da tetkik etlikten sonra Bi - zans surlarının kâmilen yıkılmasını ka bul etmiştir. Bunların yalnız burçları ve kapıları bırakılacak diğer aksamı yı kılacaktır. Bu süretle İstanbulda Bizans sur - Jarına ait yalnız burçlar ve kapılar kal- mış olacaktır. Rümeli ve Anadolu Hisarı surlarile 'Topkapı sarayının etrafındaki — surlar 'Türk eserleridir. Ve çok cağlam bir hal de bulunmaktadır. Bunlar aynen mu - hafaza edilecek, icap eden yerleri ta - mir edilecektir. Eski eserleri koruma cemiyeli Prus- tum bu tarzdaki kararını isabetli bir ka- var olarak telâkki etmiştir. Poliste : / Çeşme başında bir adam yarala: Kadıköyünde Kayışdağı caddesinde Kayışdağı çeşmesiriden su doldurmak - ta olan Göztepede Ebru sokağında 20 numarada oturan Mehmetie Erenküö - yünde oturan Abdullah arasında, eski tir kin yüzünden kavga başlamış, Ab- dullah Mehmedi bı;akla sağ dan yaralamıştır. Mehmet Haydarpa - ga Nümune hastancsine — kaldırılmış, Abdullah yakalanmıştır. 24 saatlik belediye vukuatı Son yirmi dört saat zarfında Bey - oğlu kazası mımtakasında sırtla hamal- lik eden 12, tramvaydan atlıyan 21, so- kağa su döken 1, temizliğe riayet et - miyen 5! kişiye ceza kesilmiş, 46 mısır mnüsadere ve imha edilmişz, 91 kedi, 24 köiıık yakalanmıştır. Eminönü kazas: dahilinde tramvay - dan atlıyan 45, vapurdan atlıyan 5, markasız hamallık cden 7, yere tükü- yen 2, sokağa çöp döken | kişi yaka - lanarak para cezası alınmışlır. Fatih kazasında da tramvaydan at- Jıyan 2, sokağa çöp döken 6, etiketsiz maj satan 2, cadd: ayene cüzdanı olmıyan esaaften 5 kişi- ye ceza kesilmiş, 179 eksik ekmek mü- sadere edilmiş, 18 kedi yakalanmıştır. Müteferrik " Hariciye Vekili Yalovaya gitti Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras Yalovaya gitmiştir. Dün gelen seyyahlar Dün şehrimize Hellas Yunan vapu- rile ekserisi Fransız olmak üzere 150 seyyah gelmiştir. Seyyahlar gün şehrimizde kalacaklardır. Uçan adam geliyor Kızılayın 14 üncü gece senliği için Kültür işleri: Maarif Vekâletinde yeni teşkilât Maarif Vekâleti orta tedrisat umum müdürlüğü 3 şubeye inkısam ettirilmiş- tir. Birinci gube resmi ve hususi liselere, ikinci şube orta mekteblerle muallim mekteblerine, üçüncü şube de ierhiye sistemlerinin tetkikine ve talebelerle muallimlerin tedavi ve sıhhi durumla- rına bakacaktır. İlk tedrisat umum müdürlüğü de üç şubeye ayrılmıştır. Birinci şube resmi we hususl ilk okullar ve yatı mektebleri- ne, ikinci şube millet mektebleri ve ilk derecede hususi dershaneiere, üçüncü şube de halk terbiyesi ettafındak! mesal İle iştigal edecektir. Üsküdar 53 üncü mektep g Üsküdar 53 üncü ilk mektebin ge- işletilmesi için belediye ve nafia mü- hendisleri tarafından - tetkikat yapıl - mıştır. Mektep binasına ilâve yapıla - cağı gibi bahçesi de büyütülecektir. Bunun için mektebin civarında bu- Junan 3 ev istimlâk edilecektir. Parasız ders Şehremini Halkevinden: Parasız fran- sızca, ingilizce dersleri veriliyor. Evi- 1 Işgal eden 5, müu-| mizde ikmale kalan çocukların — dersle- rine ve kayıtlarına devam edilmektedir. Bir an evvel ev kâtipliğine müracaat- ları. .Ş'ehlı_'—lşleı!: Evkaf belediye ihtilâfının sonu Evkaf ile Belediyr arasında çıkan ihtilâf üzerine teşekküi eden hakem hey'eti tarafından vücuda getirilen tah kimname'nin ayrı ayrı birer nüshası belediye ve evkafa verilmişti. İstanbul|yeri mü: ürlüğünün yapmakta olduğu Evkaf Baş müdürlüğünde bu tahkim- name üzerinde tetkikat yapmak üzere bir komisyon kurulmuştur. Komisyon, tahkimnamenin ihtiva ettiği madde - Jeri ayrı ayrı tasnif edecek, Evkafa ve- davet edilmiş bulunan Avrupa ve A -|rilenlerle Evkaftan alınanları tesbi! e- merikâda Uçan adam namile maruf Vlan Del Monte beraberinde paratö - nerleri dans kraliçeler! ismi voerilen Dona Terese ve Konehita olduğu halde decektir. Şimdilik- komisyon belediye ile hiç bir temas yapmıyacaktır. Tah - name üyerinde bir anlaşamamazlık olursa o zaman belediye ile görüşüle - seyabat etmektedir. Kendi hususi öto-|cektir . mobilile bugün şehrim!zde bulunacak- tır. Kocaelide Ruam savaşı başlıyor Ruam talimatnamesi mucibince sene bazı vilâyetlerde yapılması lâzım gelen ruam savaşı için İstanbul veteri- nerlerinden (baytar) Nuri, Hamdi — ve İhsan muvakkaten tayi: eri Ko- eseli vilâyetine dün hareket etmişlerdir. Ruam savaşı 15 ağustosta başlıyacak, iki ây süreceklir. her Florya Rus manastırının isl'mlâki Florya ve civarındaki köylerden bazı edilmekte- yerlerin istimlâkine devamı dir. Florya yolunun tamiti kıştan önce bitirklecektir. Ayrıca, halen metruk bir halde bulunan eski Rus manastırı binası ile arazisi de değer pah göre satın ahnacaktır. 'Bu yaz inşaâatı nihayete eren yeni plâj gibi daha iki plâjın yapılmasına başla» nacak ve bu suretle salaş halindeki bü- tün binalar ortadan kaldırılacaktır. Haseki imareti Marangoz Fabrikası olmuş Evkaf, maarif ve müzeler - idareleri arasında Haseki imareti yüzünden ih- 4âf çıkmıştır. Maarif idaresi -bu ima - reti zzektep şekline koymak üzere Ev- kaf idaresine müracaat etmiş ve bu hüsusta müzeler umüm mi'ıdürlüğünüvıI de fikrini istemiştir. Evkaf idaresi bu imâreti mekten şekline koymağa muvafakat etmemek- tedir. Müzeler idaresi ise tarihi kıyme- ti hajiz olan Haseki imaretini harap ol- maktan kurtarmak için mektep şek - line konmasına taraftardır. Zira, Ev- kaf imareti bir şahsa kiralamış ve bu- rasmın bir marangozhane şekline kon- masına müsaade etmi mum Müdürlüğü Haseki — imaretin mahvolmaktan kurtarmak ve mektep şekline koymak üzere Maarif Vekâleti- ne verilmesi için alâkadar makanılar nezdinde teşebbüse geçmiştir. Belediye halk Hamamları Açtıracak Belediye, Kırkçeşme suyunun kul - Janılmasını yasak ettikten sonra kapa-| nan hamamların yerine halk hamam - | ları ihdas edilmesini tetkik ettirmekte- | 5 dir. Az müşter! ile çalışan ve 'erkos te- sisatı kendisine uzak bulunan ve ha - lihazırda kapanmış olan hamamların tekrar faaliyete geçmelerini belediye de imkânsız görmektedir. Bu — suretle müstecirleri tarafından terkedil mamlardan münasip gördüklerini” be- lediye alacak daha temiz ve asri şekle soktuktan sonra halk hamamları nami altında açacaktır. Binbirdireğe Su sızıyormuş Sultanahmet — civarındaki Binbir - direk mahzenine su sızmakta — olduğu ihbar edilmiş ve Müzeler idaresinin bu bususta keşif yapması istenmişti. Mü- zeler mimarlığı tarafından burada ya- pılan keşifte, suların mâahzen üzerinde bulunan ve Ali isminde biri larafın - dan isticar edilen garajdan sızdığı an- laşılmış ve garaj sahibinden burasının tamir edilmesi istenmişti. Garaj sahibi burasını henüz tamir etmemiş oldu - ğundan Eminönü kaymakamlığı mah - kemeye müracaat etmiştir. Her tarafın çöpleri Denize dökülecek Belediye, Beşiktaş yakasındaki çöp- leri Hayreddin iskelesinde toplatmakta buradan kamyonlara yükleterek Azap- kapıdaki çöp iskelesine denize dökül - mek üzere sevkettirmekte idi, Bu şe - kil Hayreddin iskelesi civarında otu - rânları iz'ac etmiş olduğundan bugün- den itibaren Beşiktaşın çöpleri bura - dan kamyonlarla Azapkapıya götürül- miyecek, Hayreddin iskelesinden, de - nize dökülmek üzere mavnalara yük- letilecektir. İstanbul ciheti çöplerinin denize âö külmesi etrafında belediye temizlik iş- tetkikler ikmal edilmiştir. İstanbul çöp leri denize dökülmek üzere Balattan mavnalara yükletilecektir. Esasen Ba- | latta bu işde kullanılmak üzere bir çöp| iskelesi mevcuttur. Bu iskele tamir e - dilecek ve üzeri kapatılacaktır. Bu husustaki tetkikler ikmal e mişse de İstanbul ciheti çöplerinin de- nize dökülmesi hazırlıkları biraz uza- yacağından bu mıntakanın çöpleri an- cak eylül ayında denize dökülmeğe baş Janacaktır Bir erocinci yekalandı Güzmrük kaçakçılık bürosu tarafın - dan ötedenberi takip edilmekte olan sa alı eroin satıcılarından Kürt Şakir, € birisine erolr satarken yakalan - mış, üzeri aranınca da dokuz pake! da-| ha eroin bulunmuştur. Şakir hakkında- ki tahkikata devam edilmektedir. Ka - çakçı bugün asliye beşinci ceza mahke- mesine verileceklir. Müzeler U -|" kâtibi tevkif edildiler Evvelce bu noterdewyapılm.ı; bir va; yğtname sahte- kârlığından dolayı tevkif edilen Yani serbest bırakıldi Bir müddettenberi İstanbul ikinci noteri Hasan Ark ve kâtibi Ruşen Eş- ref hakkında tahkikatta bulunulmak - taydı, Noter ve kâtibi hakkında kanuni ta- kibat yapılmasına sebep, bazı evrak ve resmi kayıtlar üzerinde tahrifat yap - tıklarının iddia edilmesiydi. Hâdisey - le İstanbul müddeiumumi muavinle - inden Sabri ve nâip olarak Sultanah- et | inci sulh ceza hâkimi Reşid meş- Bul olmaktaydı. Ayrıca da, küçük sanat- ||lar mektebi müdürü — muavinlerinden Necmettin ve İsmail Hakk; ehlivukuf olarak tayin olunmuşlardı. 'Tahkikat son safhaya gelmiş ve Nüf terle kâtibinin dün Sultanahmet | ihd sulh ceza mahkemesinde sorguları YE' pılmıştır. Ö Sorgu esnasında, noter Hasan A'“ evrak üzerindeki tahrifattan haberdi? olmadığını söylemiş, neticede noter VE kâtibi hakkında hâkim Reşid tevkif Kâ” rarı vermiştir. Ayni noterde sahte vasiyetname tâü zim ettiği iddiasile evvelee tevkif olUr nan Yani Cavalas ise, dün serbest bi ” rakılmıştır. iyilik niyetine karpuzcunun JParalarını çal Çorlunun Yeni çiftlik köyünden Ha- san ve İsmail isminde iki kardeş, ka - vun karpuz satmak için bir kaç gün ev- vel, motörle İstanbula — gelmişlerdir. Karpuzları satmışlar, Hasan kazandı - 1 yirmi üç lirayı, cekettnin iç cebine| lamıştır. Sebze halinin önünde sa- tlan malı motörden, dükkâna nakle - derlerken, Hasan ceketini çıkararak bir kenara asmıştır. Bu sırada sabıka- hlardan Hıfzı yanlarına yaklaşarak, köylülere yardım teklif etmiş, onlar da kabul etmişlerdir. Açıkgöğ sabıkalı bir aralık, meydanı serbest bulunca, Hasa- nın ceketinin cebindeki yirmi lirayı a- şırarak, bir arkadaşına veri: sonra d şey olmamış gibi işine de - ir. Fakat, bir müddet sonra köylüler işin farkına — vardıklarından, Hıfzının yakasına yapışmışlardır. Suçlu, dün Asliye 4 üncü cezada yapılan duruşma sırasında, suçunu in- kâr ederek: — Ben; iyilik — scever bir adamım. Şunlarâ yardım edeyim dedim, kar - puzları motörden birlikte taşıdık. Yok- sa, paralarını çalmış değilim. Demiştir. Ancak dinlenilen şahitlerle de Hıf- zınm suçu sabit olduğundan, 2 ay müd detle hapsine karar verilerek, derhal tevkif olunmuştur. Adliye Vekili dün şehrimize geldi Yirmi gündenberi Gölcükteki say - fiyesinde istirahat eden Adliye Vekili Şükrü Saraçoğlu dün İzmir vapurile şehrimize gelmiş, vapurda karşıları - miştir. Vekil şehrimizde bir hafta ka - dar kalacaktır. Adliye Vekili Tirede yeni tesis edi- lecek orta mektebin açım töreninde bu- lunmuş, İzmir Valisiyle birlikte pazar günü Bergamaya giderek Çandarlı plâjının küşad resmine riyaset etmiş- tir. Pazartesi günü öğle üzeri İzmir be- mış lediyesi, vekil şerefine Şehir gazino * sunda bir ziyafet vermiştir. Vekil Ankaraya avdetinde yeni Küt rulacak hapishaneler meselesile me$ * gul olacaktır. Bu yı! bazı hapishaneldi tamir edileceği gibi yeni bir zirai ha * pishane kurulacaktır. Ustasının parasını çalan çırak mahküm oldu Bir müddet evvel Sirkecide usta$t Abdurrahimin 15 Jirasını çalarak İZ * mire kaçan, fakat dönüşle yakala! Hüseyin Sultanahmet | inci sulh ceZi mahkemesinde tevkif olunmuştur. Hüseyinin düruşmasına dün de d87 | vam olunmuş, neticede suçu sabit ol * duğundan, 2 ay hapse mahküm edil * miştir. Hayvan satışları Bazi sürekçiler bazı vilâyelierden ab dıkları hayvanları götürüp başka vilie yetlerde köylerde satmaktadırlar. Bi hal hayvan sağlık nizamnamesinin 41 Ü ci maddesine aykırı görüldüğü için Zt raat Vekâleti bu halin önüna geçilmesit ni vilâyetlere Lamim etmiştir. -| Hayvanlar, ancak şehir ve kasabalaf” da hayvan pazarlarında satılabilecektir' — —ei HALK OPERETİ i EYNLACILAN 12 Ağustos Perr — şembe akşamt Heybellada PiSİ — gazinosunda ESKİ HAMAN ESKİ TAS N Operet 8 perde 13 Ağuştes Cuma akşamı Büyükdere alle bahçesinde ŞİRİN TEYZE —hij İstanbul Belediyesinden : 1 — İstanbul Belediye sınırı içinde sırtta omuz- da ve başta her nev'i eşya ve gıda maddeleri taşınması ve satılması yasak edilmiştir. 2 — Taşıma işleri ve seyyar satıcılık mazbut ve muntazam el arabalariyle veya motörlü vasıtalarla veyahut elde taşınabilecek küçük kaplarla yapı- hr. Ancak elde taşımak suretiyle satılan her nev'i eşya ve gıda maddelerinin, bunların nev'i ve ma- hiyetlerine uygun kaplar içinde bulundurulması lâzımdır. 3 — Bu yasak Eminönü, Fatih, Beyoğlu ve Be- şiktaş Belediye şubeleri Teşrin ve diğer Belediye mıntakalarında 1 Birinci Şubeleri mıntakalarında da 1 İkinci Teşrin 1937 tarihinden itibaren tatbik edilecektir. HH YAT İĞ