15 Ağustos 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

15 Ağustos 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

SON POSTA' Sayfa 11 nükü atletzm müsahakaian En kıymetli atletlerin hastalanmaları Balkan olimpiyat- larının seçmelerinden tam fikir alınmasına mâni oldu Bütün hüsnü niyet ve candan arzula- Ta rağmen bizde atletizm müsabakaları ezeli derdi olan alâkasızlıktan bir türlü kurtulamıyacak galiba... Geçen hafta Mülâyimle İngiliz Kam- pelin yaptıkları güreş müsabakasında Taksim stadı son senelerin adam alma rekorunu kırdı. Koca Yusufların, Adalı Halillerin, Kurtdereli ve Kara Ahmetlerin parlak zaferlerini dün olduğu gibi bugün de o- kuyan, hikâyelerini hâlâ zevkle dinliyen bir kişi, yüz kişi değil, bütün memleket- tir. Memlekete futbol da cazip geldi, her iki kale arasında meşin top peşinde ko - şanların sayısını saymak hayli güçtür. Yüzme müsabakalarında da gün geç - tikçe müsabık adedi büyük bir yekün tu- tuyor. Yüzme havuzları adedi arttıkça bu iş büyük hız alacak. Fakat talihsiz at'etizm hiç te bu vazi - yette değil. Dün Kadıköyde yapılan müsabakalar bana büsbütün ümitsizlik verdi. Yirmi gün sonra Bükreşte sekizinci defa ta - Ehlerini deniyecek olan 'Pürk atletleri halktan, görecekler! teşvik ve alkış ncli- cesidir ki bir parça daha iyi ve güzel ko- Şacak, yeni bir gayret ve hızla atlıyacak Ve atacaklardır. Atletizm hareketlerimizin — sessizliği, durgunluğu halkın alâkasızlığı ile sıkı bir surette alâkadar olmakla beraber bunda biz atletlere de isabet eden hata- lar yok değildir. Sarfedilen emek ve gösterilen alâka Hisbetinde biz de iş 'göremiyoruz. Dünkü müsabakaların yüz metre fi - nalinde daha düne kadar ayağında fut - bol pabucu taşımış, kim bilir belki de hâ- 1â maçların hatırast olarak bacakları ya- ra, bere içinde bulunan futbolcu Melih, 100 metre hareket hattma oturdu, seri - | 2iler Sinde 114 ile birinci geldi. Biraz sonra eline geçirdiği ciridı 52 Metreye saplıyarak birinc: oldu. Nihayet 100 metre finâlinde peşinde Gört sür'atçiyi bırakarak ikinei oldu. Şimdi bunu gören, görmese de duvan halk bu işle alâka göstermekte kendini Bugünkü Güreşler Cenubi Afrika şampiyonu Vandorvald- le Mülâyim pehlivan, ve Kanada şam - Piyonu Kampelle Tekirdağlı Hüseyin Pehlivan nihayet bugün saat 17 de Tak- sim stadyomunda karşı'aşacaklardır. Vandervaldin, Amerikan usulü ser » best güreşmek için izin istediğini, ve ring iplerinin biraz daha kalınlaşlırılarak Berginleştirilmesini talep ettiğini dünkü Düshamızda yazmıştık. Dün öğrendiğimize göre, İngiliz peh- Hivanının bu iki arzusu da yerine getiril- Miştir. Ve onun istediği gibi br ringde, istediği şekilde güreşmesi temin edilmiş- | tir. Vandervald: — Bu şartlar yerine getirilirse, Mülâ- yim pehlivanı yenmemekl'$im muhte - Mel değildir! demişti. Mülâyim ise, bu söze bermutat du - dak bükmekle iktifa etmi'ş'i. Bu vaziyetten anlaşılmaktadır k! ay- ni iddiayla ortaya çıkaa iki pehlivanın da bir mağlübiyete gösterilebilecek tek bahaneleri kalmamıştır. Bu itibarladır ki, iki taraf ta, büyük Bir mahcubiyetten kurtulmak iç n, ol-n- Ca kuvvetlerini harcıyacaklardır. Yalnız, Vanderv — İşittiğime göre, buradaki seyirciler, Pehlivanlarının canını biraz yakacak o - lan ecnebilere haş muamele etmezlermiş! kabilinden garip bir mütaleada bulun - TMüştur, Biz eminiz ki, balkımız, İngiliz pehli. Vanının bu yersiz iddlasını, utandırıcı bir tekzibe uğratacak kadar mutedil davra - Nacaktır. 2 Dahiliye ve Maarif vekilleri Ankara, 14 (Hususi) — Dahiliye ve aarif Vekilleri bugünkü trenle İştan- hareket etmişlerdir, | Dün yeni bir tekor yapan mânlacı Faik | kaoşarken bir parça ağır alırsa ebette haklıdır. Bir zaman Bekir bizim atlayıcılardan fazla atlamıştı. Nihadın geride bıraktığı atletleri bu- rada sayabilmek benim için çok kolaydır. Beynelmilel detecelerden uzak kal - dıkça bizde bu sporun alâka uyandırma- sı, seyirci bulması imkânı güçtür. Nitekim her gün bir parça daha yal - nızlık içinde müsabaka yapıyoruz. Dün yapılan müsabakalar yirmi gün sonfâ Bükreşte yapılacak Balkan oyun- larile çok sıkı fık: alâkalı idi. Fakat rahatsızlığı dolayısile koşmasını seyredemediğimiz — değerli atlet Rıza Maksutla, hiç değilse en yüksek dere - cesini umduğumuz ciritçi Rasimin” elin. den sakat olması bize dünkü müszabaka- larda umumi bir fikir vermiş olm; Muntazam bir surett> terakkislle Üze- rinde hiç münakaşa edilmiyecek mânlacı Faiğin hemen hemen tek başına bize ye- ni bir rekor hediye etmes: de aşağı yu- karı beklendiği için bıze tabil geldi, Dünkü sür'at yarışları ümit verici de- gildir. Bayrak yarışlarında yanyana di- k takımın ne âyar bir koşu y Cağını bugün göreceğiz. ğ Dünkü dereceleri bildiriyorum: 100 — Vedad 11.1, 800 — Galip 235, 5000 — Artin 16.46.7, 110 mânla — Vai 15.6 (rekor), Uzun — Faik 6.40, Cirit — Melih 56, Gülle — Salâhaddin 11.52. Öner Besim Dünkü yüzme Müsabakaları İstanbul su spaoriarı aşanlığı tarafın - dan festival münasebetile tertip edilen yüzme yarışları dün Anadoluhısarı ile Galatasarayın Bebek klübü arasında ya- pildi. Müsabakaların büyük bir intizam ve dikkatle hazırlandığı gürülüyordu. Müsabakalara- Galarasaraydan 23, Bey- kozdan 16, Fenerbahçeden bir, Beşiktaş- tan bir, Güneşten 2, Kocaelinden bir, Ortaköyden 4 ve klüpler haricinde &. miştir. 58 yüzücünün Anadoluhisarından hep birden denize utlayışı memleketimizde ender görülür bir müsabaka zevk ve he- yecanı içinde başlamış ve kulaç kulaça birbirini kovalıyan yüzücülerimizin hep- si müsabakayı bitirmeğe muvaftak ol- muşlardır. 100 metreden itibaren uzun mesafe - lere kadar yüzme müsabakalarının kah- ramanı olan Galatasaraylı Halil) dünkü müsabakalarda kendini nefes nelese ta. kip eden kardeşi Mahmutla çekişmiş ve bir avuç fark sayesindce Mahmudu mağ- lüp etmeğe muvaffax olmuştur. Müsa - bakanın en şayanı dikkat hususiyeti hiç şüphe yok ki Anadoluhisarı ile Bebek &- rasındaki Boğazı geçme yarışında Gala- tasaraylı iki kız yüzücünün — bulunması idi. 55 yüzücü arasında Semahat, yirmi al- tıncı, Handan otuz yedinci oldular. Müsa. bakâ sonunda Galatasaraydan Halil bu mesafeyi 20,30 dakikada yüzerek birincı, Galatasaraydan Mahmut 20,304 daki - kada yüzerek ikinci, Beykozdan İsmail 20,55 dakikada üçüncü, Galatasaraydan Orhan dördüncü, Beykozdan Bülent be- şinci geldiler. Müsabakalardan sonra belediye Be - bek bahçesinde yüzücülere bir çay ziya- feti vermiş, galiplere müki(ıuın eski spa YA Yakın tarihin Aydınlanan Bir sayfası (Baştarafı 1 inci sayfada) ile temasa gelmiş ve Arap istiklâli na- mına bir takım taleplerde bulunmuş, Osmanlı imparatorluğuna karşı isyan etmek için bazı şartlar ileri sürmüştü. Harp esnasında Parisin Temps - Tan - Bgazetesi İngilizlerle Şerif Hüseyin ara- sındaki bu temaslar hakkında hazı if- şaatta bulunmuştu. Bu ifşaatı, mer - hum Cemal paşa, hatıratında, Şerif Hüseyinin isyanı kendisi tarafından ya pilan haşin muamelelerden ileri geldi- gine dair olan ithamlara cevap vermek için kullanmıştır. Son günlerde Suriye ve Irak gazete- lerinde neşredilmekte olan baz: malü- mat, bu bahis hakkında, bizce bilhassa enteresan noktaları da ihtiva eden ye- ni tafsilâtı câmidir. Bu tafsilât, Aman- da Regdan kasrında D. N. B. alansının mümessilini nezdine kabul etm'ş olan E mir Abdullah tarafından bu Alman is- tihbarat ajansı mümessiline verilmiş- tir. Emir Abdullah, Şerif —Hüseyinin oğlu olmak ve o sıralarda — Mekkede, babasının yanında bulunmak itibarile bu hususta en doğru malümat verehi- lecek bir membadır. Bundan haşka, E- mir Abdullah, o zamandanberi nez - dinde hıfzettiği vesikaların klişelerini de Alman istihbarat mümessiline gös - termiştir. Bu vesikalar yedi parçadan ibarettir. Birincisi Şerif Hüseyin tarafından 1914 senesinde İngiltere hükümetine gönderilen bir mektuptur ki bunda, A- rabistanın tabif hudutları dahilinde is- tiklâl talep etilmektedir. Tabit hudut diye zikredilen şey de, Mersin ve Ada- nayı içine alan ve takriben bugünkü 'Türk - Irak hududunu takip eden hat- tın cenuhundaki bütün memleketler - dir. Bu arada yalnız Aden istisna edil- | miştir. Bu mektuba İngiltere bir hayli zâ- man cevap vermemiş, ancak 915 mayi- sında, teklifin münasip bir zamanda tetkik edileceğini bildirmiştir. Cevap Sir Macmahon tarafından verilmiştir. Bu cevap ikinci vesikayı teşkil ediyor. j bir mektupla — Şerif Hüse- tereyi sarih bir cevap verme- et ediyor. Bu mektubun tarihi 9 eylül 1915 dir. Üçüncü mektubuna cevabın gecik- mekte olması üzerine Şerif Hüseyin İdördüncü bir mektup daha yazarak ilk tekliflerinden bazı tenzilât yapıyor. Bu da Berut ve civarında hususi menlaat- leri bulunan Fransanın bu tetkiklerini kabul ve tasdika âmade olduğunu be- yan ediyor. Mühim olan beşinci vesikadır k£ bu da İngilterenin Şerif Hüseyin tarafın- dan serdedilen şartları kabul ettiğine dair bulunüyor. Ancak, İngiltere bu cevabında Mersin, Adana ve İskende - run Sancağile Hams ve Hama şehirle- rinin garbında bulunan nahiyelerin A- rap hududu haricinde bırakılması şar- tını ileri sürüyor ve Şerif Hüseyin de bu şartları kabul ediyor. Bu vesika 24 ikinciteşrin 915 tari- hini taşıyor. Altıncı vesika Fransa ve İngiltere tarafından 917 birinciteşrininde Emir Hüseyine verilmiş olan ve bu yukarı- daki hudut dahilinde Arap devletinin istiklâlini teyid eden bir mektuptur. Yedincisine gelince, bu 8 Şubat 918 de bu defa yalnız Britanya hükümeti tarafından ayni mevzuu bir kere daha teyid etimek üzere verilmiş — olan bir mektuptur. Okuyucularımız bu suretle iki şey görmüş oluyorlar: İulâf devletlerinin en dar zamanla- rında kabul etlikleri şartlara göre A - raplık hududu Hams ve Hama'nın gar- bındaki nahiyeleri bile hariçte bırakı - yor. İskenderun davasının son müna - kaşası arasında bu vesikalar meydan - da olsaydı çok işe yarardı. Dikkat edilecek ikinci nokta da şu- dur: Emir Hüseyin büyük vaidleri ha- vi mektubu cebine koymuş, ondan son- ra da ölüp gitmiştir, Arabistanın istiklâl dediği şeyin bi-|ettikten sonra, askeri bando Türk Manevra sahasında Bugün motörlü ağır topçu alaylarımıza sancak verme (Baştarafı 1 inci sayfada) Artık büyük manevranın yiz. Gerek kırmızı, gerek mavi tarala mensup muhtelif kıt'alar gece ve gün - düz yürüyüşleri ile kendi sahalarında (toplanmıya başladılar. Bugün burada bu- lunan motörlü ağır topçu alaylarımıza sancak töreni yapı'acak, bunu müteakıp te gerek mavi ve gerek kırmızı tarafların kumanda heyetleri kendı karargâhlarına hareket edeceklerdir. Manevra kumandanı birinci ordu mü- fettişi örgeneral — Fahreddin Altaydır. Başhakem korgeneral Salih Omurtaktır. Kırmızı tarafın kumandanı korgeneral Nafiz, mavi taraf kumandamı korgeneral Sabit Noyondur. Birinci ordu müfettişliği karargâhi bu- gün gelecektir. Manevraya iştirak ede - cek tayyarelerimiz gelmiş ve şehrin ü - zerinde uçuşlar yapımışlardır. Vekiller geliyor Ordu manevrasına Vekiller Heyeti de davetli olduklarından Ankarada bulunan vekillerimiz bugün ve yarın İstanbula ge- leceklerdir. Başvekil General İsmet İnö- nü de Manevra ve geçit resmini takip etmek üzere Saraya gideceklerdir. Irak hey'eti şehrimizde Kahraman ordumuzun 'Trakya manev- ralarında hazır bulunacak olan dost ve müttefik erkânıharbiye heyetlerinden İrak heyeti, dün akşam Toros ekspresile şehrimize vâsıl olmuştur. İrak erkâmıharbiye reis vekili general Hüseyin Fevzinin başkanlığı altında bu- lunan üç kişiden mürekkep heyet, Türk ve İrak bayrakları ile süslenmiş olan Haydarpaşa — istasyonunda Mareşalımız namına koörgeneral Asım Gündüz, İstan- bul mevki komutan vekili korgenerol Cemil Cahit Töydemir, tümgeneral Vey- sel Ünivar, tuğgenera! Ihsan Mgaz, Ha- riciye Vekâleti protokol müdür muavi- ni Kudret ile İrak elçis! B. Naci Şevket, başkonsolos B. Kâmil Elgeylâni, Efgan sefareti maslâhatgüzacı taralından kar- şılanmıştır. Korgeneral Asım Gündüz istikbal he- yetini general Hüseyir Fevziye takdim ve lâhare ne şekil almış olduğunu biz de|İrak milli marşlarımı çalmıştır. Müte » görüyoruz, Araplar da görüyorlar, â -| akiben, askeri ihtiram kıt'ası teftiş e « lem de görüyor!.. esecen Dot meserentennsne ee İç İşleri Bakanı Bay Cemil tarafından dağılılmıştır. Bugün de Bebek ile Moda arasındaki mukavemet yarışı yapılacak- tır. Müsabaka saat on birde Galatasaray denizcilik klübünden başlıyacak, Moda iskelesinde bitecektir. dümiştir. Yüksek misafirlerimiz bilâha - re kendilerine tahsis edilen motörlerle Tophane rıhtımına çıkarak doğruca Pe- rapalas oteline inmişlerdir. Kısa bir müddet sonra Hariciye Veki- H Rüştü Aras da Perapalasa gelmiştir. Dost ve kardeş İrakm kıymetli erkânı- Pa SY0 Yrak vökörı heyeti Haydarpaşa garmda töreni yapılacak zi, dün akşam Perapalas otelinde İstani bul matbuat mümessillerini kabul etmiş ve şu beyanatta bulunmuştur: ç — On seneden fazla bir müddet İstama bulda bulundum. Türkiye benim vatda nımdır. Ben bu vatanın evlâdıyım, Bes kir Sıtkı Paşa benim kardeşim, arkada« şım idi. Büyük şal tlerin bir çok dösta ları olduğu gibi, çok da düşmanları olur. Müessif cinayetin tahkikatı henüz de « vam etmektedir. Fakat, kanaatime göre bu hâdise ferdi bir garazin neticesidir. Katil, hizmeti askeriyede bulunan — bir neferdir. 'Trakyada yapılacak olan manevralara gelince şunu söylemek isterim ki Türk milleti askerdir. Daha Osmanlı devleti teşekkül etmeden, Türk milleti Asya ve Avrupada askeri büyük seferler yapmışı şan, şeref ve zaferler kazanmıştır. Türk milleti askerlikte daima mümtaz bir mih let olmuştur. Hiç şüphe yok ki, manevralardan çok istifade edeceğiz. Manevraları idare e - denler Büyük Atatürkün mezareti altına da çok yükselmiş kıymetli şahsiyetlerdir, Atatürkten ve âmirlerinden ilhâm alan, kahraman Türk ordusuna bu vesile ile yakından takdir edebileceğimizden dola« yı çok memnun ve bahtiyarım.» Efgan hey'eti N Efgan heyeti de bugün şehrimizde bur Junacaktır. | Âbideye çelenk Şehrimizde bulunan Yunan askeri he yeti tarafından dün başta general Papâar gös olduğu halde merasimle Cumhuriyet âbidesine muazzam bir çelerik konul « muştur. Eminönü Halkevinin tertip ettiğ güreşler Eminönü Halkevinden: 1 — Evimiz tarafından her yıl tertip e - dilecek olan (Türkiye serbest züreş şampl « yonluğu) müsabakaları bu sene 11/Eylül/999 cumartesi ve 12/Eylül/9397 pazar günleri Taka gim stadyomunda yapılacaktır. 2 — Baş pehliyanlık mükâfa'ı (250), ikine ciye (100), üçüncü (50) ve başaltıra da (1008 Hradır. Ayrıca başaltı ikinelâlne (50) ve Üs çüncüsüne (25) lira yol masrafı verilecek e tir. 3 — Bu müsabakalara iştirak edecek pehe Kvanalrımızın hergün Cağaloğlunda Halkevi binasında bulundurulacak memura müra « enatla şeraiti öğrenmeleri ve kayıtlarını yap- tırmaları ilân olunur. Bir cürmü meşhut Abbas ve İlyas isminde iki kişi Bristol ve Osmaniye otelleri müsteciri Ömet Lütfiyi ölümle tehdit ederek 800 lira para alırlarken cürmü meşhut halinde yakâ harbiye reis vekili generai Hüseyin Fev- | lanmışlardır.