20 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Eyiği TELGRAF HABERLERİi Japonlar Çin sahillerine yi SON POSTAm yeniden asker ihraç ettiler Şanghay 19 (A.A.) — Tayyarele - rin Şanghay üzerine gece hücumları devam etmektedir. Central News ajansına göre, Yang Sepou'da üç yangın görülmektedir. Çin liler Japonların Sarıdeniz - kenarında Haitcheaou civarında Kouan Youn'a bir ihraç hareketini tardetmişlerdir. Japonların tebliği 'Tokyo 19 (ALA.) — Tebliğ: Ş i Çinde Pekin - Suiyuan de- iryolu üzerinde Japonların bir takım kıtaatı 17 ülde Tatung'un 60 kilo- metre cenubu şarkisinde kâin Hunyu - an şehrini işgal ettikleri sırada diğer Japon kıtaatı, General Siu - Ju - Ming- in kumandasındaki 143 üncü Çin fır - kasına taarruz etmiştir. Şiddetli mu - harebelerden sonra Japon kuvvetleri, 17 Eylül saat 13 de Tatung'un 40 kilo- metre şimali garbisinde köin Fenge - ben şehrini işgal ve muharebe esna - gında yaralanan General Siu - Ju - ngi edir etmişlerdir. Çinliler, muharebe — meydanında|nevrede tetkikine Amerika Birleşik 5000 maktul ve mecruh bırakmışlar -İdevletlerinin iştiraki ihtimalleri teşkil dir, Nankin üzerinde tayyareler Şanghay 19 — 26 Temmuz tarihin- denberi ilk defa olarak bir çok Japonlgelen ve 1450 Amerikan bahriye silâh ile birlikte avukat İsmai! Sıti tayyareleri Nankin üzerinde dolaşmış- lardır. Hasarat hakkında hiç bir haber alınamamıştır. İki Japon tayyaresi dü- şürülmüştür. Tokyoda tevkifler Tokyo 19 (A.LA.) — Zabıta, komü - nist propagandası yapmakla maznun yedi üniversite talebesini tevkif et - miştir. Amerikanın vaziyeti Vaşington 19 (ÂLA.) — Salâhiyet - tar menabiden bildirildiğine göre, B. Huli, yanında Milletler Cemiyeti işleri mütehassısı B. Wilson olduğu halde Re isicumhur B. Roosevelt'i ziyaret etmiş ve bu görüşme esnasında müzakere mevzuunu, Uzak Şark buhranının Ce Akdeniz anlaşmalarına dair dün akşam Romada resmi bir tebliğ neşredildi Roma, 19 (A.A.) — Bu akşam aşağıda- ki tebliğ neşredilmiştir: İngitere ve Fransa maslahatgüzarları, Nyon anlaşmasına munzam tilâfin met- nini dün akşam İtalyan hükümetine tev- di ederlerken, İtalyanın 14 eylâl tarihli notası, Akdenizdeki kontrol sistemine İ- talyanın iştirak edip elimiyeceği mesele- sile alâkadar olarak birbirine zıt tefsir- lere meydan vermiş bulunduğundan, bu notanın mana ve şumulünü tasrih etme- sini taleb eylemişlerdir. Bu sabah vukua gelen bir görüşme es- nasında, Kont Ciano, İtalyan hükümeti- nin, müsavat meselesini ileri sürerken, İtalyan filosunun bahri tedbiriere iştira- ki için Fransız ve İngiliz filolarına veri- len vaziyetin aynı bir vaziyot alması lâ- zım geldiği keyfiyetini tesbit eylemek is- temiş olduğunu tasrih etmiştir. Alman hükümeti, bu fikir teatisinden haberdar edilmiştir. İspanyada Yeni bir teşebbüs Cenevre, 19 — Fransa hariciye nazırı Delbos B. Negrin,i ve daha sonra «bey- nelmilel sosyalist amele» delegasyoniyle «beynelmilel sendikalar» deleğasyonunu kabul etmiştir. Bunlar kendisine son de- fa bu iki teşekkül tarafındar. İspanyada ademi müdahale politikası aleyhinde ka- bul edilmiş olan takrir hakkında izahât vermişlerdir. izmir Belediye Reisi Avrupaya gidiyor İzmir, 19 (Hususi) — Belediye reisi- miz Dr.SBehcet Uz çarşamba günü Av- rupaya hareket edecektir. Dr. Behcet Uz bu seyahati esnasında Avrupanın 26 şeh- rinde belediyeciliğe aid tetkiklerde bu- lunacaktır. Bu tetkikler bu yıl yapılacak olan belediye sarayı, çocuk bastanesi, fuar sarayı, ekmek, süt fabrikaları, şehir garajı ve şehir otelleri gibi müesseseler üzerinde yapılacaktır, İzmir Fuarı Bu akşam kapanıyor İzmir, 19 (Hususi) — Böynelmilel İz- mir Fuarı yarın akşam Dr. Behcet Uz'un bir nutkile kapanacaktır. Bu münasebet- le Fuar komitesi tarafından mükellef bir ziyafet verilecektir. Ruzvelt kongreyi İçtimaa davet ediyor Vaşington, 19 (ALA.) — B. Ruzvelt'in ziraat kanunu lâyihası ile amele ücret- lerini ve iş saatlerini tanzim eden kanun lâyihasını müzakero etmesi için kongre- yi fevkalâde içtimaan davet etmesi çok muhtemeldir. B. Ruzveltin Akdeniz ve Uzakşarktaki vaziyet dolayısile bu fevkalâde içtimam pek yerinde olduğunu söylediği rivayet edilmektedir . Faik Kurtoğ'u geldi Almanya ile son yapılan ticaret anlaş- Mması müzakerelerinde hazır bulunan İk- tışat' Vekâleti Müsteşarı Faik- Kurtoğlu bu sabahki ekspresle şehrimize gelmiştir. | r Ü b SA Vindsor Dükü Parise gidiyor Viyana, 19 (AA.) — Waltblatt'a göre Dük ve Düşes Windsor, hafta nihayetin- de Parise gideceklerdir. Orada kısa bir müddet ikamet ettikten sonra Enjesfelde giderek orada teşrinievvel nihayetine kadar kalacaklardır. İtalyanlar İspanyaya asker gönderdiklerini tekzip ediyorlar Roma, 19 (Hususi) — Son günlerde İtalyanların İspanyaya — yeniden 10.000 asker gönderdiği hakkında Fransız gaze- telerinde çıkan şayialar tamamen asılsız- dır. Fransız gazeteleri tarafından çıkarı- lan bu şayialara burada suiniyet atfedil- mektedir. B u sabahki sis Bu sabah saat dörtten itibaren lima: nımızı kesif bir sis tabakası kaplamış ve bütün kesafeli ile saat sekiz buçuğa ka- dar devam etmiştir. Bu müddet zarfında Boğazda, vapur seferleri yapılamamış, ilk ve müteakip vapurlar iskolede kal - miş, yolcular da iskelelerde birikmiştir. Kadıköy ve Haydarpaşa — vapurları hiç intizamını kaybetmeden devam etmiştir. Ada ve Anadolu seferleri de yapılmıştır. Sis sıyrıldıktan sonra Boğazda seferlere başlanılmıştır. E'âzizde büyük bir ihtilâs Haber verildiğine göre Elâzizde 100 bin lralık bir ihtilâs meydana çıkarılmış, bir kaç mütaahhitle Sivasta bir memur zan altına alınmışlardır. — Tahkikatla müddelumumilik meşgul olmaktadır. Dün büyük bir tayyaremiz geldi Dün Hava Yolları tarafından Landraya eylemiştir. Yeni Amerikan kuvvetleri Şanghay 19 (A.A.) — Santiago'dan endazını hâmil bulunan bir Amerikan nâakliye gemisi buraya gelmiştir, Ruzvelt Çin sefirini kabul etti Vaşington 19 (ALA.) — Çinin Va - şington büyük elçisi Uang, B. Hull ile görüşmüş, bilâhare Reisicumhur Roo - sevelt tarafından kabul edilmiştir. Bir Çin generali tevkif edildi Nankin 19 (AA.) — Şansi eyaleti şefi General Yenhsihian, 98 inci Şan - si fırkası kumandanı General Liun - ying'i Tatuang'ın düşmesine ve bu mın takanın Japonlar eline geçmesine mü- saade etmek suçu ile tevkif etmişlir. General Liunying, divanıharp bu - zurunda muhakeme — edilmek üzere Nankine yollanmıştır. Sulh Konferansı Açıldı Nevyork, 19 (A.A.) — Birçok ecnebi devlet adamlarının nutük söyliyecekleri sülh- könferansının açılma celsesinde B. Huli, Amerika için tam bir infirad siya- setinin dünya işlerinde tedbirsizce ve lü- zümsüz yere müdahlede bulunmaktan i- baret olan siyaset kadar meş'um netice- ler tevlid edeceğini Beyan etmiştir. B. Hull, netice olarak, şu beyanatta bu- lunmuştur: İktısadi bir teşriki mesaf yapmak su- retile muslihane menafiin muvazenesini temin etmek kabildir. Böyle bir müva- zene, herkesin komşusundan daha çok topa, daha çok tayyareye malik olmasını istemekten ibaret olan müvazeneden da- ha müstakir olur. İtalya, Afrikaya iki vapur asker gönderdi Napoli, 19 (A.A.) — Dün akşam Ligu- ria, Umbria ve Sicilya vapurları, asker ve harb levazımı yüklü olduğu halde, Lib yaya ve doğu Afrikasına hareket etmiş- lerdir. Macar erkânı harbiye reisi Almanyaya gidiyor Budapeşte, 19 (A-A.) — Resmen bildi- rildiğine göre, İharbiye nazırı general Snyi ve büyük erkânıharbiye reisi mare- şal Ratz, Almanya harbiye nazırı mare- şal Blomberg'in davetine icabet ederek, Almanordusunun Pomeranyada yapılacak manevralarına iştirak eylemek üzere bu ayın yirmisinde Almanyaya hareket e- deceklerdir. lî—yaşında bir çocuk 15 yaşında bir kızı yaraladı Karagümrükte Karabaş mahallesinde yül dede sokak 17 numarada oturan Lütfinin 15 yaşındaki kızı Fatma ayni sokakta oturan 15 yaşında Ali tarafından biçakla yaralanmıştır. Ali kaçmıştır. Bir otomobil bir motosiklete çarptı Beyoğlu kaymakamlığı memurların - dan İhsan, Hakkı ismindeki arkadaşı ile ve motosikletle Zincirlikuyudan geçer « ken Suterazisi önünde arkadan gelen 926 sipariş edilen dört motörlü büyük eks -|numaralı otomobil motosiklete Çarpmış, pres tayyarelerinden ikincisi dün saaat 11,45 de Yeşilköy Hava meydanıma gel - | surette miştir. Bugün Ankaraya giden bu tayya- re Londra İstanbul yolunu 12 saatte al- mıştir. her ikisi de muhtelif yerlerinden ağır yaralanmışlardır. — Motosiklet parçalanmıştır. Otomobil kaçmıştır. Ya- ralılar Alman hastanesine yatırılmışlar- dır, |Hindistanda ölen | Ş4 Ermeninin Hind mahkemesi İstanbul- dan giden davacıları ve kararları tanımadı yük serveti © Sayfa 3 İNDE in - Japan harbi, Dünya için bir dönüm safhası demektir / Xazan: Selim Ragıp Emeç A?E in - Japon harbi, beyaz arkın meskün bulunduğu kıt'aları ve Hindistanda 1865 senesinde ölen ve| bunlardar. bilhassa Avrupayı derin, de- büyük bir servet bırakan Türkiyeli| rin düşündürmektedir. Cğiha Emirhanyan'ın varisleri tarafın- dan yeni bir dava açıldığını, üç davacı | tilâlarla Asyalıların. emrine kının Hin-| Avrupa, bir müddet sonra bu vaziyeti Bir zamanlar ardı, arkası gelmiyen is- râm olanş distana gittiklerini evve'ce yazmışlık.| değiştirmiye ve Asyal istilâların intika- Her sene tazelenen ve dolayısile bir| mını çok acı bir surette çıkarimıya mu- çok alâkadarları bulunan bu davanın| vaffak oldu. Bu hal, bir hayli zaman de- son safhası hakkında bize gönderllenıvam etti. Renkli adam, beyaz adamın bir Hind gazetesinde şü malümatı gör- dük. Aynen naklediyoruz: «Eğiha Emirhanyan isminde bir Er- meni, menkul ve gayri menkül muaz- zam bir servet bırakarak 1865 de Mad- rasta ölmüştü, Varisleri Hindistan mahkemelerine müracaat ederek, Setrag Apgariyan i- le arkadaşları aleyhine bir dava açmış- lardı. Davacılar, Türkiyeden gelen Şa- go, Haçik, Atlas Emirhanyan ve avukat İsmail Sıdkıdır. Davacıları avukat İs- mail Sıdkı temsil etmektedir. Bunlar ö- lü Emirhanyanın hakiki varisleri ol - duğunu iddia ederek müteveffanın, bir kopyesini Türkiyedeki bıraderine gön- derdiği bir vasiyetname bıraktığını söy ilemektedirler. Müddelaleyhler üç tane- dir. Bunlar ta Emirhanyanın - hakiki kardeşleri olduğunu iddla etmektedir- ler. Müddelaleyhlerden — biri avukattır. Suriyede avukatlık etmektedir. Madras mMmahkemesinde de, diğer varislerin mü- vekkilidir. Müdafaasında davacılardan hiç birinin ölü Emirhanyan ile hiç bir sıhriyeti olmadığı, ve davacıların is - tinad ettikleri Türk mahkemesinin ka- rarı Hind mahkemesince muteber sa - yılamıyacağını beyan etmiş ve iddia - sını tevsik etmek için de Beyrut sulh mahkemesinin bir kararını ibraz eyle- miştir. Mahkeme reisi, davayı sukut ettir - miştir. Mahkeme reisi davacıların örta ya sürülen alelâde kuklalardan başka bir şey olmadığını ve orları temsil e - den dürdüncü davacının da, istinad e—] debileceği 'bir vesika gösteremediğini | bildirmiş ve bazı deliller göstermiştir. Ayrıca, dördüncü davacının birin - ci davacının vekâletini de haiz olmadı- ğını, ikinci davacının ölmüş bulundu - ğunu, üçüncü davacının da emlâk üze- rinde br tesahüp iddiasında bulunma - dığını tebarüz ettirmiştir. Mahkeme reisi en sonunda ikinci davacının asıl isminin Atlas Emirhan- yan olmayıp, Manukyen olduğunu söy lemiştir. Her ne kadar ortada Türk mahkemesi tarafından — verilen ve âli mahkermenin tasdiki n geçen bir i- lâm varsa da ve dördüncü davacı İs - mail Sıdkıya, diğer üç davacının vekâ- letini tevcih etmişse de, ona — vekâlet verilemiyeceğini, ayni zamanda Bey - rut mahkemesinin kararının da mute- Ber olamıyacağını bildirmiştir. Sabahtan Sabaha : Yaz/yemişlerinin müjdecisi kirazdır. Kışa giriyoruz. dığını anlatıyor. götmeğe başladılar, — Kınalı yapıncakların şekerlenmiş Bibi buğulandıkları mevsim geç rılip sararmış asma yaprakları altında salkım arıyan gözler kof ve kalın kü- tüklerden başka bir şey görmüyor.. artık bağ bozumu mevsimi gelmiştir. Acaba Avrupanın da bağ bozumu mevsimi mi geldi? mağlüp edilmez bir mahlük olduğuna artık kanaat getirmişti. Fakat vaktaki son Rus - Japon harbinde sarı ukın şampi- yonluğu vazifesini üzerine alan Japon- ya, yüz elli milyonluk koca Rusyayı mağ- lüp etmiye muvaffak oldu; renkli ırkla- rTin beyaz adam hakkındaki telâkkileri de değişmiye başladı. Onun, mağlüp edile - mez bir varlık olduğu kanaatleri sarsıl- dı. Vaktaki umumi harbde sacrı, siyah, beyaz, kirmızi bütün renkler birbirlerine karıştı; o zaman ırk üstünlüğü hakkın -« da mevcut kanaatlerin son tereddüllü bakiyesi de ortadan zail oldu. Pir Bir - manyalı ve bir Hindli, bir İngiliz veya Fransız gibi insan olduğunu ve onun gi- bi düşünüp, onun gibi muztarip olabildi- ğini anladı. Yalnız Uzak Şarkın değil, u- mumiyetle bugünkü Asyanın İngilteresi vaziyetine gelen Japonya, bu hakikati daha çok evvel kavramış, gerek geçmişte uğradığı kötü muâmelelerin hıacını al * mak, gerek müstakbelde kendisine mev". ud saydığı menfaatlere koönmek - için plânlı bir surette harekete geçince, işit renki büsbütün değişti. Şurasını mutlak bir hakikat olarak ka bul etmek lâzımdır ki, bugün, Uzak Şark- ta Japonya ile Çin arasında cereyan & den muharebe, bu iki devletin yekdiğe rine karşı üstüğlüğünün meydana çık - ması neticesinin alınması için girişilmiş bir boğazlaşma değildir. Bunun hedefi milyonlarca Çinliyi Japon davasına il - hak ederek ona daha geniş ufuklar aça- cak ve Avrupa veya Amerika ile doğru- dan doğruya karşılaştırmıya imkân vere. cek muazzam Mmücadelenin bir safhası, bir kademesidir. Gerek Amerika, gerek Avrupa bu hakikati çok iyi anlamışlar. dır. Fakat küçük ve mahalli meufaat dö- vüşlerinden kafalarını kaldırıp te etraf- larına bakmıya vakit bulamadıkları için- dir ki hareketsiz ve âciz durmaktadırlar, Onlar, hakikatin bu acı tarafını da an - lamamış sayılamazlar. Fakat kaydettiğim kâavga ve küçük — menfaat, ayali endişeyi ihmale vesile oluyor. Japönyanın menfaati bu harbi yapma- dan davasına Çini ilhak etmek ve öy - lece yoluna devam etmekti. Fakat Man- çuride kazandıklarını kaybetmemek için bu mücadeleye girişmiye mecbur oldu. Bu mesele, Avrupanın ine, kendi kene disinin davasını çıkardığı kadar Ameri. kaya da, Çin ile yalnız menfaai nokta « sından #lâkadar olmuş bulunmanın acı- lığını anlatmıştır. Bu bakımden, Çin -« Japon harbi, bütün dünya için bir dö » nüm safhası oluyor. Selim Ragıp Emeç oo Bağ bozumu or, Kiv. Ve bağlardan elimiz boş döndüğümüz gün bizi karşılıyan ilk serin rüzgâr da kışın habercisidir . Öyle bir kışa giriyoruz ki tablatın getireceği sağuklara rağmen politika âleminden kaynayıp tışkıran yanardağların ateşi ciğerlerimizi Bibi bizi şimdiden korkutuyor. Dünya iki ucundan alev aldı. Şarktan, garb- dan yanıyor. Her geçen gün ve her geçen hâdise ateşin basıldığını değil az- kavuracak Asya ve Avrupa iki uçlarından tutuşmuşlar, alev alev yanarken tehlikeyi sezen Amerika da korunmağa çalışıyı gemilerine izin vermiyor, İtalya Rusya limanlarına giden,gemilerini geri çe- kiyor. Yetmiş, seksen açık deniz torpidosu tahtelbahiri batırmak için deniz- leri tarıyor. Alman ve İtalyan hükümet, devlet reisleri bir araya geliyor, bir yanda mukaveleler, muahedeler imzalanıyor, bir yanda, büyük harb manev- raları yapılıyor. En ferah gönüllü, ağır başlı diplomatlar dünyayı karanlık 'Or. Akdeniz sularına sefer eden tüccar Bürhan Cahit