2 Ekim 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

2 Ekim 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Bütün İngilterede Japonya aleyhine infial gün geçtikçe artıyor Liberal partisi şeflerinden biri, Ingiliz, Fransız ve Amerikalıların Japonlara boykot yapmlarını istiyor Bir Felemenk harp gemisi bir Japon balıkçı gemisine Londra 1 (Hususi) — Japanların, Çin de sivil halka karşı insafsızca hareket - Jerinin İngilterede uyandırdığı inflal ve galeyan gittikçe artmaktadır. Liberal partisi şeflerinden U ler bu akşun İ İiyerek, Çin açık şehirlerinin ve sivii h kin Japonlar tarafından bombardımanı- ni takbih elmiş ve bu mezalimi durdur- mak için İngiltere, Amerika, Fransa ve Felemenk tarafından — Japonyaya karşı boykot ilân edilmesi teklifinde bulun - muştur. Bu teklif binlerce dinleyici tarafın - dan hararetle tasvib edilmiştir. Felemenk Hindistanı sularında bir hâdise Londra 1 (Hususi) — Felemenk Hin- distanı sularında bir Japon balıkçı ge - misine rastlıyan — bir Felemenk torpido mühribi, balıkçı gemisine dur işaretini verdikten sonra geminin kaçlığını gö - rünce, arkasından ateş açmıştır. Atılan mermilerden iki Japon tayfası ölmüş, biri de yaralanmıştır. Şanghay cephesinde Çinliler mukavemet ediyorlar Şanghay 1 (AA.) — Japon menabii, Japon taarruzunun Şanghay mmtaka - sında büyük bir betaatle ilerlemekte ol- düğünü teyid eylemektedir. Japon Ataşenavali, Japon kıt'aları - nin dün Liuhang - Lotien - Liuho mınta- kasında mühim zayiata uğramış olduğu- nu kabul etmektedir. Japonlar, bura - iarda, hâlâ, şiddetli bir mukavemetle kar şılaşmaktadır. Dün, Japon piyade kıt'alarının, hü - cüm arabaları yardımı ile yaptıkları ta- arruzlar da muvaffakiyetle neticelen - me.wş—w.m vererererererA Mareşal Fevzi Çakmak Atinada 24 saat kalacak ,(Genel Kurmay Başkanı Yu;slavyada di “Dubrovnik, Kotora ve Çetine şehirlerini gezdi Atina, 1 (Hususi) — Yunan hükümeti- nin daveti üzerine Türkiye Genel Kur- may Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, râ-| kib olduğu Adatepe muhribile beklenmektedir, M burada da 24 saat kalacak ve bu ü da Yunat askeri makam- Tarile temaslarda bulunacaktır. | Belgrad 1 — Ayvala ajansı bildiriyor: Kuja havalisinde Yugoslav ordusunun manevralarına iştirak etmiş olan Türki- ye büyük erkânıharbiye relsi Mareşal Çakmak ile Türk askeri heyeti azası re- fakatlerinde Yugoslav ordusu erkânıhar- biye reisi muavini General Bodi olduğu halde dün Dubrovnike vâsıl olmuşlardır. Birkaç bın kişilik bir halk kütlesi müt- tefik ordurun mümessilini hararetle al- | kışlamıştır. Bir bahriye bölüğü başta mızıka ve bayrak olduğu halde selâm resmini tfa etmiştir. Dün öğleden evvel Mareşal Çakmak şehir ve bilhassa devlet arşivlerini ziya- ret etmiştir. Arşiv direktörü — Mareşale eski Dubrovnik cumhuriyeti ile Türkiye |ra Falkan Devletleri Erkânı Harbiye reisleri Ankarada toplanıyor Bükreş | (Hususi) — Balkan An- tantı erkânıharbiye reisleti teşrini- evvelin 25 inde Ankarada toplanacak- lardır. Siyasi mahfeller bu toplantıya bü- yük bir ehemmiyet vermektedirler. Diğer taraftan Ramanya başvekili Tatareskonun da Cumhuriyet bayra- mında Ankarada bulunacağı bildiril- mektedir, arasındaki münasebetlere aid vesikalar Böstermiştir. Öğle zamanı Mareşal Hotel İmpetial- da şerefine verilen bir ziyafette hazır bulunmuş ve saat 14,30 da Kotora müle- vececihen seyahatine devam etmiştir. Belgrad 1 — Maroşal Çakmak dün üğ- leden sonra Kotora vâsıl olmuş ve vis amiral Poliç tarafından karşılanmıştır Mareşal Çetineyi ziyaret ettikten son- Adatepe ile hareket etmiştir. Sonbahar Manevraları İsmet İnönü, Gelâl Bayar ve Vekiller manevra Sahasına gidiyorlar Ankara, 1 (Hususi) — Başvekil İsmet İnönü, Başvekâlet Vekili Celâl Bayar ve vekillerle Milli Müdafaa Vekâleti süel müsteşarları 7 bizinci iteşrind. lıya- cak olan askeri manevralarında bulunma k Bişla P batini radan İzmire hareket edeceklerdir. üzere ayın dört veya beşinci günü bu- Dün gece Harbiyede bir tramvay kazası oldu üç kişi yaralandı Dün gece saat on buçuk Harbiyede bir tramvay kazast olmuş, üç kişi yara- lanmıştır. Kaza hakkında aldığımız ma- dümat şudur: Harbiyeden hareket eden bir Harbi- ye - Fatih tramvayı Sipahi Ocağı önün- den geçerken arkasından gelen 383 - nu- maralı vatmanın idaresindeki bir Kurtu- Juş - Beyazıd arabasının şiddetli bir sade- Mesine maruz kalmıştır. Sür'atle gelen Kurtuluş arabası bütün şiddetile Fatih arabasma çarpmıştır. Bu ani çarpma ne- ticesinde arabadaki yolcular korkuya ka- pılarak birbirlerine girmişlerdir. Yolcu- lardan bir kadınla biletçi dudaklarından hafif surette, bir şoför de ayağından ol- dukça ağır surette yaralanmışlardır. Ya- ralılar derhal Etfal hastanesine kaldırıl- mışlardır. Nezaret altına alınan Kurtuluş araba- sının vatınanı verdiği ifadede bir gece evvel amele arabasında çalışmasına rağ- men bu gece de tekrar iş verildiğini ve yorgun bulunduğunu iddia etmiştir, Tah- kikata devam edilmektedir. ateş etti, iki Japon öldü mediği için, Japonlar, hâlen, düşma - nın beton mevzilerini berhava etmek için yer altından galeriler kazmakta - dır. Şapci civarındaki Çin mevzileri, bütün gün, Japon topçuları tarafın - dan dövülmüş ve ayrıca hava hücum- larına maruz kalmıştır. 60 bin Çinli ihata edilmiş Tokyo | (A.A.) — Yenmen geçidi - ni ellerinde bulundurmakta *olan Çin kıtaatı ric'at etmektedir. Japon kıtaatı, Chansi'de Taichow o- vasında 60 bin Çinliyi ihata etmişler- dir. Şanghay | (ALA.) — Central News ajansının bildirdiğine göre dün otuz kadar Çin tayyaresi Pinghsing geçi - dindeki harekâta iştirak ederek Japan- lara ağır zayint verdirmişler Haa eş eee AAA İrak Hariciye Nazırı bu sabah Geldi Irak Hariciye nazırı Tevfik Elsüvey- yanında Irak sefaret müsteşarı Sa- bih Necip olduğu halde busabah eks- presle şehrimize gelmiştir. Dost mem- leket Hariciye nazırı Sirkeci - İstasyo- nunda Hariciye Vekili Tevfik Arı:, Irak sefiri, Emniyet müdürü ve Em önü kaymakamı tarafından karşılan - mıştır Dost nazır Pazartesi günü a hareket edecek ve Salı Ankarada Atatürk tarafından kabul e- dileceklerdir. Yeni banknotlar Tedavüle Çıkarılıyor Ankara, ! (Hususi) — Londrada bastı- rılan bankuotlar önümüzdeki günlerde tedavüle çıkarılacakltır. 5 - liralıkların tab'ı tamamlanmıştır. Cumhüriyet Mer- kez Bankası, banknotların tedavüle çıka- rılması münasobetile gazeteler vasıtasile umumi efkârı tenvir edecek ve bugün te- davülde bulunan yıpranmış ve eski hartli evrakı nakdiyenin zamanla nasıl teda- vülden kaldırılacağını izah edecektir. ıoo liralıkların nümunesi bankaya gel- Bır İngiliz Filosu Çeşme’de İzmir, 6 (Hususi) — Akdenizde kon- trole iştirak eden İngiliz filosuna men- sub amiral gemisi Replus kruyazörü ile iki torpido Çeşmeye gelmiştir. İngiliz bahriyelileri şehri gezmişlerdir. Hatayda Tifo salgını Ceyhan, 1 (Hususi) — Antakyadan ha- ber aldığıma göre Hatayda şiddeti bir ti- fo salgını bâş göstermiştir. Salgının önü alınmak için âcil tedbirler alınması bek- lenilmektedir. Bir meb'usumuzu Kaybettik Uşak 1 (AA) — Kütahya saylavı B. İbrahim dolkılıç, Bozkuş önündeki say- fiyesinde vefat etmiştir. Cenazesi bugün merasimle kaldırılacaktır. İzmir valisinin teşekkürü Atina ? (Hususi) — Selânik sergi- sini ziyaret eden İzmir valisi Fazlı G lteç Makedonya umum valisi Kirimis'e gönderdiği bir telgrafta Selânikte ken- disine gösterilen — misafirpervetlikten dolayı teşekkürde bulunmuştur. Bu seneki Nobel Sulh mükâfatı Edene veriliyor B. Eden 1937 sulh Nobel mükâfatının muhak- kak surette İngiltere hariciye nazırı E - dene verileceği söylenmektedir. Gelecek ay toplanacak olan mükâfat hey'etine tavsiye edilecek yegâne namzed Eden o- lacaktır. Edenin İspanya ademi müdahale plâ- nını hazırlaması, garbi Avrupa sulhunu tersin için sarfettiği ğayret, İngiliz - Al- man, İngiliz - Sovyet bahri anlaşma - sının esaslarını kurması, Nyon anlaşma- sını vücuda getirmesi, Nobel mükâfatı- nın kendisine verilmesini haklı göster - mektedir. Demiryolu Divrik'e Vardı Ankara-Zonguldak hattı da dünden itibaren işlemeye “başladı Divrik 1 (AA) — Sıvas - Erzürum Ü|hattında ray ferşiyatının Divrik istasyo- nuna bağlanması münasebetile bugün Divrikte büyük bir tören yapılmıştır. Tören, bülün Divriklilerin, civar ka- saba ve köylerden gelen binlerce halkın iştiraki ve Sıvas valisinin huzuru ile ol- muş, halk bu vesile ile büyük sevinç te- zahüratı yapmıştır. Baştanbaşa bayraklarla donanan Div- rik, bu mutlu hâdise dolayısile en büyük bayramlarından birini yaşamaktıdır. Ankara - Zonguldak Zonguldak 1 — Kömür yolunun Ça- talağzı - Zonguldak kısmının ray döşen- mesi 12 ağustos tarihinde sona ermiş ve o gün ilk lokomotif halkın sevinç gösle- rileri arasında Znuguldağa girmiştir. Ba- yındırlık Bakanlığı hattın bugünden iti- baren işlemeye başlamasını emretmiş, bugün saat 10 da Ankaradan gelen ilk yolcu. treni istaayonda biriken binlerce halkın tezahürlerile karşılanmıştır. İs- tasyon ve bütün memleket bugün baş- tanbaşa bayraklarla donanmıştır. Saat 18,45 de Zonguldaktan Ankaraya ilk tren hareket etmiştir. Hattın işlemeye âaçılma töreninin 29 ilkteşrin Cumhuriyet bayramında yapı- lacağı anlaşılmıştır. Hatayda tahrikâtçı memurlara izin verildi Ceyhan, 1 (Hususi) — Hatayda tahri- kâtçı memurlara bilâmüddet mezuniyet verilmiştir. Bu memurlar Antakyadan Halebe hareket etmişlerdir. Yeni delege Roge çok ciddi çalışmakta ve halkın itimadını kazanmaktadır., Selçuk Başvekâlet hususi Kalem direktörlüğü Başvekâlet hususi kalem direktörlü- ğüne Türkiye İş Bankası Umumi! Kâtibi Baki Sedesin tayini kararlaşmıştır. Yedek subayların maaşları Ankara, 1 (Hususi) — Yedek yarsu - baylardan memur olanlara kıt'ada ge - çirdikleri son allı aylık müddette veri - lecek maaş hakkında maliye vekâleti ta- rafından defterdarlıklara bir izahname gönderilmiştir. AEinbe © Fransa, Pirene hududunu İspanyaya açarsa... | ?mn: Selim Ragıp Emeç İ talya ile İngiltere ve Fransa arasında Nyyon itilâfının icablarına uymak üze- re yapılan anlaşmayı müteakip vaziyet yeni bir safhaya giriyor: İspanyadaki ec- nebi gönüllülerin geri çekilmesi mese- lesi. w İngiltere ile Fransa, İspanyol dahili *h cidalinin sona erebilmesi için harici yar- dim ve müdahalelerin kalkması tarafta- rıdırlar. Bunun için, eccnebi gönüllüleri geri çekmekten başka ameli bir çare dü- şünülmemiştir. FPakat Almanya ile İtal- ya bu teklife mütemadiyen itiraz etmiş- lerdir. Çünkü: 1 — İspanyaya ilk defa Sovyet Rusya ve diğer komünist gönüllülerin gönderil- miş olması; 2 — Faslı Arabların İspanyol telâkki edilip edilmiyeceği meselesinde mutaba- — kat hâsıl olamaması. Haddi zotında basit gibi görünen yu- karıki İtalyan - Alman iddiasını pratik bir şekli halle bağlamak o kadar müşkül- dür ki, şimdiye kadar, bu hususta yap» ian her teşebbüs ademi muvaffakiyetle — hneticelenmiştir. Bu defa da ayni akibe tin tahakkuk etmemesi için bir sebeb yoktur. Fakat bugün ile dün arasındaki farkı hâsıl eden nokta şudur: Fransanım sabırsızlanması. Bu devlet, gönüllüler geri çekilmediği takdirde Valensiya hükümetine resmen yardım edeceğini, bunun için de Pirene hududunu otomatik bir surette açacağı» nı daha şimdiden bildirmektedir. Böyle bir hareketin doğurabileceği avakib çok vahimdir. Yani Fransa, General Frankoya yardım yapmakla itham eylediği İtalya İe Almanyanın katrşısında Valensiya hü- kümetinin taraftar; olarak mevki alacak- tır. Böyle bir hareketin neticesini tahmin etmek dahi! lüzmusuzdur. Otomatik su- rette açılan hudud, otomatik surette bir Avrupa harbini doğurabilir. Selim Rug'ıp Emeç İş Bankasının ikramiyesini kazananlar Ankara | (Hususi) — Türkiye İş Bankasında en az yirmi beş lira tev » |diatı bulunan küçük cari hesaplar a - rasında bugün yapılan ikramiye ke - şidesinde, bin lirâlık ikramiye Edre - — midde - 1156 - numaralı hesap sahibi — Lütfi'ye, 250 liralık ikramiye İstan « bulda 24603 numaralı hesap sahibi Sa- va'ya isabet etmişlir. » Yüzer lira kazanan numaralar ve sahipleri şunlardır: Giresunda 6294 Arkin, Kayseride 3063 Hâmid, Bursada 3880 Goncağ Hakkı, İzmirde 6520 Ertuğrul, İstan - bulda 13873 Nevim, Galatada 1517 Parkef, Bahkesirde 2308 Mehmed, A- danada 1878 Melik, Adapazarında 778 Rahime, Bursada 1616 Cahide, Said. — Keşidede bunlardan başka ellişer ve 0- nar lira ikramiye kazanan 195 numara vardır. sinee İA Ş B Eım ı CA Yeni tapu müdürleri Ankara ! (Hususi) — Maraş tapü müdürlüğüne Ankara kadastro memur- darından Tahsin Erdem, Bingöl tapu mi e dürlüğüne Sivas tapu baş kâtibi Feth Baykal tayin edilmişlerdir. Bu sabah bir motörde infilâk oldu Yalova Baltacı çiftliğine ait olan ve Nürl kapjtanın idaresinde bulunaz Tahsinibahri isimli motörde bu ıabı! bir infilâk olmuştur. Motör Meywhq de henüz sesi anlaşılmayan bir lâk vukua kelmiştir. Bu infilâkı akıp motör birdenbire ateş almış, d hal itfaiyeye haber verfilmiş ve motörü batırmişlır.