5 Ekim 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Ekim 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

$ HL HABERLERİi Meyva ve sebze nakliyatı henüz yoluna giremedi Kurtuluş Bayramı Vasıtasızlık yüzünden haldeki malların bir kısmı satı-| Yarın Sultanahmedden lamıyor. Pazar yerleri hakkında da şikâyetler var Seyyar satıcıların yeni şekle inti -| bak edememelefinden mütevellid ka-] rışık vaziyet devam etmektedir. Bu yüz| den hale gelen mallar tamamen satıla- mamaktadır. Bunun için ilk defa ola - Tak bu pazar günü hal açık bulundu - rulmuş ve cumartesi gününden kalan mallardan bir kısmı bu sayede satıla - bilmiştir. Anadolulu seyyar satıcılar peyder - dönmektedirler. Şimdiye kadar 90 seyyar satıcı gitmiş tir. Bunların gidişleri hal kabzımal! rını müteessir etmektedir. Çünkü bun lardan bir kısmı kabzımallardan kredi ile mal almış bulunmakta ve memle - ketlerine giderken borçlarını ödeme - mektedirler. Bir kısım esnaf da hal ile pazar ye- ri arasında nakliyat yapmak müşkülâ- tından bahsetmektedirler. Bunlar: Mo abalar ihtiyaca k! etmiyor, nakliye ücreti de pahalı geli- yor demektedirler. Halde bilhassa meyvalar üzerine sa- Kabzımal- lJar buna bir çare buln in müzake- ,relere başlamışlardır. Söylendiğine gö re, bunlar, aralarında bir şirket kura- caklar ve küçük nakliye arabaları yap tırarak hal ile pazar yerleri arasındaki nakliyat müşkülâtını önleyeceklerdir. Bunun için belediyeye müracaat ede - ceklerdir. Pazarlar düne Şehir işleri Sular raporu iade edildi Sıhhiye Vekâleti, İstanbul beledi - yesinden şehirde mevcut sular hak - kında bir istemişti. Rapor bele- diye sular idaresi tarafından hazırlan - mış, belediye riyasetine verilmiştir. Va li ve Belediye reisi Muhittin Üstünda- Bin riyasetinde ve reis muavini Ekrem, Sıhhiye M Ali Rıza ve Sular ida- resi müdürü Ziyadan mürekkep komis- yon bu raporu incelemiş, bazı tadilâta lüzum gördüğünden raporu tekrar su- lar Idaresine iade etmiştir. Sular ida - resi raporda son tadilâtı yapacak ko - 'ona verecektir. Komisyonun tetki ki bittikten sonra rapor, Sıhhiye Vekâ - ine yollanacaktır. Cerrahpaşada ilâve inşaat Cerrahpaşa hastanesinde -yapılacak mutfak ve çamaşırhane 151 bin liraya bir müteahhide ihale edilmiştir. Yirmi güne kadar inşaata başlanacaktır. Yeni geçit yerleri yapılıyor e kadar Karaköyde börekçi şısındaki noktaya ve Gala- ile arkasında altıncı şu- an yolun başına birer pılacaktır. Belediye kadar ancak — bir fırını ile ka ta bonmar ni zamanda çakmağa karar vermiştir. Bir haftaya kadar Taksimle, Sul - tanahmet ârasında 56 çivili geçit yeri yapılmış olacaktır, Yük nakliyelerinin geçeceği yollar Eminönünden Küçükpazara kadar o- lan sahil mıntakada — at arabaları ve yük kamyonlarının geçebileceği sokak lar tahdit edilmiştir. Sokak. başlarına konan işaretlerle bu yollar arabacılara gösterilmektedir. Bu semtteki sokaklar dar ve ticaret işleri de bu sokaklarda tekâsüf etmiş olduğundan arabaların gidip gelmeleri m şimekte, nakli- yat bati şekilde cereyan etmektedir.| Maamafih belediye yeni usulü tecrübe mahiyetinde tatbik etmektedir Yeni profesörler kaç yerde kurulabilmiştir. Esnaf ve halk, bir çok yerlerde bulunan pazar yerlerinin kendilerine — uzak geldiğini ileri sürmekte, değiştirilmesini iste - mektedirler, Belediye esasen bu sabah | pazar yerlerini tecrübe — mahiyetinde ihdas etmiştir. Müfettişler bu yerleri tetkik etmektedirler, Tetkikat sonunda icap eden değişiklikler yapılacaktır. Yerleri değiştirilmesi lâzım gelen pazarlar — değiştirilecek, pazarla - rın kurulma ve dağılma saatlerinin tat bikatta zorluk gösterdiği anlaşılırsa yeni saatler ve yeni yerler tesbit olu - nacaktır. Sabah ' pazarları gibi akşam pazarları kurulması da düşünülmek - tedir. El arabaları İptidaf şekillerdeki seyyağ $ kaldırıldıktan sonra esnafın kul ya başladıkları el arabaları çirkin man- zaralar arzetmeğe başlamıştır. Piyasada görülen el arabaları için - de lâstik tekerlekli, zarif arabalar ol- duğu gibi hantal ve gelişigüzel yapıl - mış olanları, bisikletten, bebek araba - sından muaddel bulunanları da var - dır. Belediye, kullanılmasına izin verile- cek el araba şeklinin bugünkü ihtiyacı karşılayacak tarzda yapılmasını iste - mektedir. Bu maksatla her nevi araba nümunesinin kullanılmasına şimdilik ses çıkarılmıyacaktır. Yalnız bir müd- det sonra bunlardan kullanışlı olan- lar ipka olunacak, diğerleri yasak edi- Teceki Köültür işleri: Pedagoji Enstitüsünde tedrisat Pedagoji enstitüsünün Avrupadaki benzerleri arasında iyi bir mevcudiyet gösterebilmesi için yeni âletler getiri- lecektir. İngiltereye sipariş edilen bu âletler bir kaç haftay akadar gümrük - lerimize gelmiş olacaktır. Enstitüye e- debiyat ve fen fakültesi talebeleri dört senelik tahsillerinin beşinci sömestre- sinde girebileceklerdir. Nafia teknik okuluna girme müsabakası Bu yıl Nafia teknik okuluna kaydi- çin müracaat eden talebelerin müsa - baka imtihanı dün sabah Üniversite konferans salonunda — yapılmıştır. Bu imtihana 500 orta mektep mezunu iş- tirak etmiştir. Talebelerin imtihan kâ ğıtları yarın vekâlete gönderilecek ve kazananlar tesbit edilerek alâkadarla- ra bildirilecektir, Askerlik işleri: Şubeye davet Kadıköy Askerlik Şubesinden: Mutad o- lan teşrin celbinde aşağıda yazılan doğum- lular ve sınıflar askere alınacaktır: 1 — Yaşıtları askere gittikleri hâlde şim- diye kadar askere gitmemiş olan (9316 - 331 dahil) doğumluya kadar süvari, topçu, 4 - tihkâm. Muhabere, demiryolu. nakliye, mü>- zika, hava, sınıflarından 2 — (916 - 332 dahil) doğumluya kadar, Jandarma, gümrük, deniz sınıfları. 8 — 216 doğumlulardan (2099 dahil) gayri islâmlar. 4 — Yukarıda yazılı maddede güsterilen doğum ve sınıflardan deniz erlerl 15/10/937 gününde şubede toplanacaklar, ve o gün sev- kedileceklerdir. Buvari, topçu, nakliye. istihkâm. muzika, muhabere, demiryolu. hava sınıflarından o- lanlar. 20 - 10 - 937 gününde şubede topla- nacaklar ve o gün sevkedileceklerdir. 5 — Gayri Islümlar 21 - 10 - 937 de şube- de bulunacak ve o gün sevkedlleceklerdir. 6 — Deniz sınıfından bedel verecekler M - 10 - 937 günü akşamına kadar. Cağırılan diğer sınıflardan bedel verecek Geçen sene ölen üniversite hayva - Navlin'in yerine Alman | den Kossvik, münhal bu klinik şef liğine Alman sörlerinden Hek -| man getirilmiştir. ( islâmlar 19 - 00 - 937 günü, gayri Hlâmlar 20 - 10 - 937 akşamına kadar bedellerini ver- miş olacaklardır. Bu tarihlen — sonra bedel kabul edilemez. 7 — Çağırılan erler 12 - 10 - 637 günü ak- şamına kadar şubeye gelerek yoklamaları- nı yaptırmış olcaklardır. . İstanbulun Taksime kadar bir yürü- yüş yapılacak. Güzel bir program hazırlandı Yarın İstanbulun kurtuluş bayra - mıdır. Bayram büyük tezahüratla kut- Tunacaktır. Bunun için bir program bazırlanmıştır. Bayram münasebetile şehir donana- caktır. Gece de fenerlerle aydınlatıla- caktır. Merasime askeri kıt'alar, mek - tebler, cemiyetler ve halk iştirak ede- cektir. Askerler, mektebliler ve cemiyetler yarın sabah saat 9 da Sultanahmet mey danında toplanacaklardır. Saat 10 da kes bir dakika ihtiram va: n vapurlar düdükleri- le kurtuluş bayramını tesid edecekler- dir. Deniz ve karadaki bütün nakil va - sıtaları da bir dakika oldukları yer - lerde duracaklar ve İstanbulu bu bü - yük sevince kavuşturan şehitleri ana- caklardır. Sultanahmedden saat 10,30 da hare- ket edilerek Taksim meydanına gidi - lecektir. Taksim meydanında tribün ya pılmaktadır. Tribünde İstanbulda bu - lunan mob'uslar, vali ve belediye reisi, Şehir Meclisi âzaları, Generaller ve su baylar, matbuat mümeşsilleri vesair Taksim Cumhuriyet âbidesi önün - de bayrak çekme merasimi yapılacak- tır. Muzika istiklâl marşını çalacak - tır. Bundan sonra İstanbul şehri na - mına, belediye tarafından âbideye bir çelenk konacak ve nutuklar söylene - cektir. Müteakıben geçit resmi yapıla- caktır. Öğleden sonra saat 16 da belediye reisi ve şehir meclisi âzalarından, ce- miyetler mümessillerinden, parti baş - kanlarından mürekkep hey'etler İs - tanbul komutanlığına giderek halkın ordumuza şükranlarını arzedecektir, Gece programı 'Taksim meydanında şehir bandosu milli parçalar çalacaklır. Saat 20,30 da kahraman ordumuz şerefine Perapalas- ta vali ve belediye reisi tarafından bir ziyafet verilecektir. Kömür sergisi madalyaları geldi Ankara enternasyonal kömür sergi- sine iştirak eden firmalardan birinci - lik, ikincilik, üçüncülük kazananlara verilecek olan madalyalar altın, gümüş Ve bronz olarak Almanyada yaptırıl - miştir. Madalyaların orijinalini san'atkâr Münir Hayri yapmıştır. Madalyalar Al manyadan gelmiştir. Bunlar 12 ecnebi memlekette 119 müesseseye gönderile- cektir. LİLİAN HARVEY HENRİ GARAT 21 pare top atılacaktır. O esnada her -| İki otomobil çarpıştı Fakat otomobillerle alâkası olmıyan bir yaya öldü Dün öğle üzeri, Haydarpaşa nümu- ne hastanesi önünde bir otomobil ka sı olmuş, bir araba sürücüsünün ölü - müyle neticelenmiştir. Hâdise şöyle ce reyan etmiştir: Bir hususi otomobil, ağır ağır, Nü - mune hastanesi önünden Haydarpaşa- ya doğru giderken arkadan da, şoför yonu, sür'atle gelmiş, Sadettin kamyo- nu idare edememiş, Musust otomobile Poliste ; İlâç yerine tuz rnhu içmiş Kalaycı Yorgi isminde biri yanlış - dıkla ilâç yerine tuzruhu içmiş ve kal- dırıldığı Cerahpaşa - hastanesinde öl - müştür. Cesedi muayene Adli Salih Haşim, morga kaldırılma - sına lüzum görmüştür. Tapeden inme kaza Taksimde Kırlangıç sokağında o - turan Sotiri oğlu Yani, Tarlabaşı civa- rında Karnavula sokağından geçerken, 29 numaralı apartımanın en üst ka - tından düşen 3 kilo ağırlığında bir tuğ- la başına isabet etmiş, ağır surette ya- ralanmıştır. Yaralı çocuk ifade vere - miyecek bir halde hastaneye kaldırıl- miştir. Tuğlanın nasıl düştüğü tahki edilmektedir. Bir otomohil ağaça çarptı Topkapıda Bayezidajı mahalesin - de Cami sokağında oturan şoför Ser - vet, 2647 numaralı otomobille, Zincir- Lkuyudan Büyükdereye giderken, Zin cirlikuyu elivarında, asfalt yol Üzerin - de direksiyonu idare edememiş, otommo- bil bir ağaca çarparak hendeğin içe - risine yuvarlanmış ve parçalanmıştır. Şoför Servet de kazâ esnasında muh - telif yerlerinden yaralanmiş ve hasta- neye kaldırılmıştır. Bir kadımn tramvaydan düştü Şişlide Osmanbeyde — Ahmetefendi sokağında Polisini apartımanında otu -| ran Haçik kızı Sürpik, — Beyoğlunda, tramvayın arka sahanlığında, kapının yanında durürken müvazenesini kay - bederek yere düşmüş ve muhtelif yer- lerinden yaralanmıştır. Tramvayın bi- letçisi 288 numaralı Mustafa yakala - narak tahkikata başlanm İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatrosu © DRAM: KURU GÜRÜLTÜ 3 perde 16 Tablo Yazan: Türkçesi : Shakespeare M. Şükrü OPERET: Oyun yoktur saat 20 - 30 da ERTUĞRUL SADİ TEK Bu gece (SUADİYE) plâjı (kapalı ) kışlık kısmında (ERKEKLER 40 indan sonra Bzarlar ) Eskisinden Sadettinin idaresindeki bir yük kam -| 8| eden tabibi| İ hızla çarpm Bu çarpma neticesin- lamış, otomobilin önünde ağır &ğ mekte olan bir yük arabasının si cüsü Tahir oğlu İbrahimi — altına al - mıştır. İbrahim, otomobilin altında, al aların tesirile — çok geçmeden kalanmış, tahkikata başlanmıştır. Müteferrik Gaziantep valisi şehrimizde Tetkikatta bulünmak üzere bir müd det evvel Trakyaya giden — Dahiliye Müsteşarı Sabri Çıtak dün Trakyadan vilâyete gelerek va det görüşmüşt beraber, Trakya umumi — müfettiş ri Sabri de İstanbula gel Gaziantep valisi Ali Rıza Çevik ün, iznini geçirmek üzere gelmiştir. Gümrük memurları için kurs Dün gümrükler idaresinde gümrük memurları için bir kurs açılmış Bu kursta gümrükler başmüdütü tarafın- dan memurlara, — yolcu salonlarında gümrük muayenesinin ne suretle ya « pılacağı, yolculara nasıl müamele edi- leceği hakkında dersler — verilecektir. Kursa 15 memur iştirak etmiştir. Bir ay sonra bu memurlar imtihan edile - cek ve imtihanda kazanamıyanlar baş- ka vazifelere nakledileceklerdir. Ressam Elif Naci müze müdür muavini oldu Münhal bulunan Süleymaniyedeki Türk ve İslâm eserleri müzesi müdür muavinliğine muharrir arkadaşkır mazdan ressam Elif Naci tayin edil - miştir. de, İstanbula —i smnameamama Teşekkür Hepimizi mahsun bir halde bırakan ko- cam Haydar Alpagutun ölümü münasebe « tiyle yakından derin alükalarını büyük min netle gördüğümüz Donanma, Harb Akade- misi, Harb Okulu, İstanbul Deniz Gedikli Erbaş Komutanlıkları ile başta Basın Ku - rümu olmak üzere bütün İstanbul gazete - lefine şükranlarımızı gunarken gerek ce - nazede bulunmak ve gerek telgraf telefonla we Mmektup ile kederimize iştirak — lütfünde bulunan dostlarımıza büyüklerimize muh - terem gazeteniz vasıtasile iblâğını dileriz. Çocukları namına Eşi Ferser Alpagut ALEMDAR Sineması YARIN AKŞAM BİR SUVARE İLE AÇILIYOR: LÜKS - KONFOR - RAHAT « TEMİZ - MÜODERN MEVKİ - SICAKLIK - UCUZLUK - GİN REPERTUVAR ZEN- « Doktor İbrahim Zati Oget Belediye — karşısında, Piyerloli çaddesinde Zi numarada herşün öğleden sonra hastalarını kabul eder. g Daha sarışın ve daha endamlı gevimli küçük arlist SHİRLEY TEMPLE Önümüzdeki Perşembe akşamından itibaren ZENGİN ÇOCUĞU SA RFRM Y mg'nlxnü';AsıNoA görünecektir. Biribirinden zevkli ve eğlenceli binbir sahne ile dolu olan bu film, küçükleri eğlendirec-k ve büyükleri teshir edeceklir. Çocuklara mahsus fiyatlar : 20 ve 25 kuruş. ÇİFTE KUMRULAR Yuakında TÜRK sinemasında 1000 kahkaha - 1000 zevk - 1000 sevişme