23 Kasım 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

23 Kasım 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

P İkinciteşrin “SON POSTA Sağaktar — Üşütmenin, Grip, Nezle, Baş ve Diş Ağrılarının Kat'i İlâcı KESKİN KAŞELERİDİR. Salkkecağ', İşte ne oldukları! Suriye Başvâ& “ Hatay itilâfının tasdikı işi 1 aya kadar bitecek,, diyor (Baş tarafı 1inci sayfada) Anhkya_muhıbırimiıın mektubunu a- Bağıya koyuyoruz: Antakya 20 (Hususi muhabirimizden) — Cenevreden gelen heyet, çarşamba gü- Nü Antakya belediye binasında halkla temas etmek istediğini ilân etmiştir. Bu- Bun üzerine saat 11 de belediye binasın- da toplanan halka hitaben heyet reisi şu Sözleri söylemiştir: — Hatayda bulutduğumuz müddetçe ımızda gösterilen misafirperverlik - ten dolâyı çok teşekkür ederiz. Pek ya- da ilân edilecek rejimden sonra inti- hâb yapılacaktır. Biz, ecnebi olarak, ara- tırda bulunduğumuz halde Hataya re - fah ve saadet getirecek olan bu yeni re- İim intihabatının hür ve serbest olarak İtra edilmesi için lâzim gelen tedbirleri alıp tedkikatta bulunuyoruz. Hataydan Pek yakında ayrılacağız. Ve kânun ayla- Tında icra edilecek intihab için tekrar buraya döneceğiz. Size bildirmek istediğim şudur ki Türk 'Olanın Arab lehine, Arab olanın Türk !e- hine reylerini istimal etmesine müsaade timiyeceğiz. İntihab merkoezleri kaza - larda olacaktır. Eminim xi bu istiklâlden İstikbalde siz ve ahfadınız memnun ka - lacaksınız. Cenevre heyet reisinin nutkunun bazı noktaları nazarı dikkatimi celbettiğin - :eı kendisile görüşmek istedim. Dedim iz — Nütkunuzda geçen <«bir cemaatin diğer cemaat lehine reyini istimale mü- » Büade etmiyeceğiz» sözü, Cenevre anlaş - Masının hangi maddesine istinad ediyor? -.. — Halbuki, bizim bildiğimiz, Cenevre Anlaşmasının 9 uncu ve 14 üncü madde- lerinde vaziyet gayet sarihtir. --. * — Hataydan ne zaman ayrılacaksınız Ve hangi tarikle Cenevreye döneceksi - niz? — Berut tarikile, cuma günü hareket edeceğiz. Diğer taraftan Antakyada çıkan «Ye- ni Gün» gazetesi de ayni mesele hakkın- da «Milletler Cemiyeti tedkik heyetinin Çok calibi dikkat ve çok şayanı teessüf bir hareketi» başlığile bir yazı neşret - Miştir. Bu garib beyanat üzerine gazete, bir muharririni heyet reisine göndermiş- Nüşmak istemediğinden sorulacak sual- lere cevab vermek vazifesini sekreterine bırakmıştır. Sekreter ML Anker ile ga - fus defterlerinde ve hüviyet karnelerin- de Türkler, Arablar, Kürdler ve Çerkes - ler sadece (sünni müslim) diye yazılı - dırlar; ayrıca milliyetlerini gösteren baş- ka bir kayıt yoktur. Bunlar nasıl tefrik olunacaklardır? — Yukarıda da söylediğim gibi, biz burada intihabata hazırlık olarak neler yapılması lâzım geldiğini tedkike geldik. Cenevreye dönerek raporumuzu Milletler Cemiyeti Konseyine verecei Konsey gerek bu ve gerek diğer meseleler hak - kında bir formül bularak ikinci ve asıl hbüyük heyoti Sancağa gönderecektir. Bi- naenaleyh size şimdiden bizim kat'i bir şey söylememize imkân yoktur.» * Gerçi heyet sekreterinin yukarıya nak- lettiğimiz (zannederim) li, (böyle olma- sı lâzım gelir) li sözlerine ilâve edecek sözümüz yoktur. Zaten sekreter dahi he- yetin bütün vazife ve salâhiyetinin ni « hayet ihzari mahiyette bir tedkikten (ba- vet olduğunu söylemekle hakikati ifade etmiş bulunmaktadır. Yalnız şu var ki, Sancak rejiminin de- vamlı kontrolünü der'uhde etmiş bulu - nan Mülletler Cemiyeti gibi bir mücs - sese namına hareket eden bir heyetten biz daha ciddi, dürüst ve bitaraf olmasını beklerdik, Çünkü, vazifesi bir tedkikten de ibaret kalsa, nihayet âdil ve bitaraf olacağı hakkında samimi kanaatler bes- lemekte olduğumuz Milletler Cemiyeti heyetinin bu tarzı hareketi, ne de olsa bu kanaatimizi az çok sarsmış ve istik- bal bakkında bize şüpheler ve endişeler telkin eylemiştir. Bununla beraber Rene temenni ederiz ki, ileri devredeki işlerde gösterilecek elddiyet ve büsnü niyet bu endişe ve şüp- helerimizi izale etsin! Fethiyede feci bir kamyon kazası oldu Müuğla 22 (A.A.) — İçinde yirmi dokuz yolcu bulunan bir kamyon Fethiyenin Kestep kamununa giderken Kemer ka - munu ile Fethiye arasında ve Fethiyeye 19 kilometre mesafedeki Düzçam mev- klinde freni kırılmış, tekerlek hendek çu- kuruna giderek kamyon devrilmiştir. İçinde bulunanlardan iki kişi ölmüş, beş tir, Fakat heyet reisi, her nedense ko -!“5( ağır, 12 kişi de hafif surette yaralan- maştır. Macar Başvekil ve Hariciye Zetenin mümessili arasında şu konuş -| Nazırının Berlin?e temasları Ma ecereyan etmiştir: — Bir Türkün kendini Arab, bir Ara- hin kendini Türk yazdıramıyacağına dair &na yasada hiç bir kayd yoktur. Ö uncu, M üncü maddelerde derpiş olunan mua- Melelerde ilk müntehibler hareketlerin- de serbest ve muhtar — bırakılmışlardır. Halbuki siz, her Bittiğiniz yerde ve hat- tâ bugün belediye dairesinde toplanan halka hitaben söylediğiniz sözler arasın- da da bir Arabın Türk yazılamıyacağını kat'iyetle söylediniz. Bu hususta bizi ten- Vir eder misiniz? M. Anker bu sual karşısında durakladı Ve bir şeyler söylemek ister gibi mırıl - :,ndıkhn sonra nihayet şunları kekele- — Bu, tabif bir şey olmak lâzım gelir. Bir Arab nasıl olur da «Ben Türküm» Ve Yahud bir Türk «Ben Arabım» diye ken- dini yazdırır. Bunu zannetmiyorum, yani Yazılmaması lâzım. — Fakat «zannetmiyorum, yazılma - Ması lâzım> demek başka, eyazılamaz; diye kat'iyet ifade eden bir lisanla bu - Bu beyan etmek başkadır.. Müsandenizle Sorayım: Sizin bu tarzı hareketiniz niha- Yet bir propaganda sayılsa yersiz midir? M. Anker burada da kaçamaklı bir ce- Vab vermek İster gibi önce mütereddit Böründü ve şu sözlerle işin içinden çık - TMak istedi: — Bu hususta size fazla tafsilât ver - Mek s iyetine malik değilim. Bunu Ancak letler Cemiyetl halledecektir. Bizim buradaki vazifemiz: Tekrar edi - Yorum, ihzart mahiyeti geçmez. Sekretori diğer bir sualle ayni mesele Üzerinde konuşturmak istedik: —- Peki, buradaki Türk nüfüusunun Mikdarını nasıl tesbit edeceksiniz? Nü - Berlin 22 (A.A.) — Von Neurath bu sa- bah Daranyi ve de Kanya'yı kabul et - miştir. Bundan sonra Daranyi ziraat na- zarı Darre'i ziyaret etmiştir. Saat 12/15 de Macar devlet adamları Berlin civarında Gocring'in Karinhali'- deki evine gitmişler ve öğle yemeğini ©- rada yemişierdir. Öğleden sanra Von Neurath ile Darre, D:â:ı:-.yi ile de Kanya'yı ziyaret etmiş - lerdir. Akşam Von Neurath Macar devlet a- damları şerefine büyük bir ziyalet vere- cektir. Suriye Başvekilinin “Son Posta,, ya Beyanatı (Baştarafı 1 inci sayfada) Akşam yemeğini Perapalasda yi- yen Suriye Başvekili, kendisile gö- rüşen bir arkadaşımıza şu beyanat- ta bulunmuşdur: — Parise gidiyorum. Bir ây ka - dar orada kalacağım. Dönüşümde Ankaraya uğrayarak birkaç gün kalacağım, Bu müddet içinde Türk hükümet ricalile temaslarda bulu - nacağım, Parise, Hatay anlaşmasının tas- diki meselesini görüşmek üzere gi- diyorum, Ümid ediyorum ki, anlaş- manin tasdiki keyfiyeti bir aya ka- dar ikmal edilecekdir. * Suriyede işler yolunda gitmek- dedir. Başka söyliyecek bir şeyim yokdur.» Bay Cemil Mürdüm dün akşam- ki Semplon ekspresile Parise hare- ket etmişdir. * Z ; Fransa Harbiye Nezaretinde Sahte zabitler (Baştarafı 1 inci sayfada) Dört şahsın firarından sonra vazi - yet anlaşılmış ve derhal takibata ge - çilmişse de, hiç bir netice elde edile - memişdir, Dün Başvekil Chıutm';nl riya - setinde ve Emniyet Direktörlüğü âmir lerinin iştirakile husust bir toplantı ya pumiş ve «Cagoular> — teşkilâtı bakkın- da bazı mühim kararlar verilmişdir. Lorent Eynak'ın hava nazırı oldu - u vakit, nezaret müsteşarı bulunan General Disinger'in «Cagoular» leşki- lâtının reisi olduğu anlaşılmıştır. İyi haber alan bazı mehafilde söy - lendiğine göre, «Cagoular» teşkilâtile alâkadar oldukları anlaşılan dört hava subayı bugün sorguya çekilmiştir. Mont - Rouge ile Fontainebleu'de gizli telsiz istasyonları meydana Çıka- rılmış ve bunlardan birisinin sahibl ya kalanarak, Parise polis müdürlüğüne teslim edilmiştir., Sağ ve sol gazetelerinin iddiaları Paris, 23 (Hususi) — Zabita muh - telif mahallerde araştırmalarına de - vam etmiş ve yeniden 6 kişiyi zannal- tına almışdır. Sağ cenah gazetelerinin iddialarına göre evlerinde gizli silâh ve bomba bu lunduğu için tevkif edilen eşhas, vak- tile mevcud olup da hükümetin bir ka- rarile feshedilmiş olan yarım — askeri teşkilâtın sabık üyeleri vardır. Bunlar- dan bazıları bilâhare kendi aralarında «Kukülete> liler adı altında gizli bir cemiyet yapmışlar ve sağ cenah fırka- larının müfridlerile münasebet tesis et mişlerdir. Maksadları komünistlerin muhte - mel bir isyan hareketi karşısında hazır bulunmakdı. Sol cenah gazeteleri ise bu iddianın tamamen aksini ileri -sürmektedirler. Onlara göre, Kukületelilr meselesi sağ cenah gazeteleri tarafından mühhası - yan geniş bir komünist harekeli hak - kında yapılmış olan ifşaat önünde ef- (9 uncu sayfadaki resimli suallerin cevapları | Yazı makinesi Raptiye gaydanlık ağzı Ziraat Bankasının 1936 | Musolininin müstemleke yılındaki kârı nezaretindeki hedefi Ankara 22 (A.A.) — Türkiye Cumhu - riyet Ziraat Bankası hakkındaki 3202 sayılı kanun mucibince Türkiye Büyük Milletler Meclisi, divanı muhasebat, iktı- sad, maliye ve ziraat encümenleri, Baş- vekâlet murahhaslarından teşekkül eden umumi heyet bugün saat 15,30 da bütçe encümeni reisi Mustafa Şeref Özkan'ın reisliğinde toplanmış, bankanın 1936 yı- h bilânço kâr ve zarar hesaplarını ted - kik ve tasdik etmiş ve 1936 bütçesinin dokuz yüz bin 972 lira altmış iki kuruş olan safi kârının banka statüsünün 98 in- ci maddesine göre dağıtılmasına ve mü- rakıbların 1986 yılı ücretlerinin ikişer bin Hra olarak verilmesine karar vermiştir. Gerede postahanesini soyanlardan biri yakalandı kârı umumiyenin dikkatini bir başka| Bolu 22 (Bususi) — Gerede postaha - istikamete çevirmek için kasden izam edilmişdir. « Kunrböre///; nesini soyan sabıkalılardan biri yakalan- mıştır. Tahkikata devam edilmektedir. | Londra 22 (Husus$) — Jiornale d'İ, talia'nın başmuharriri Virjinio Gayda, İtalyanın yeni müstemleke faaliyetina dair bahsettiği bir makalede, Musoli « ni'nin müstemleke nezaretini bizzat derühde etmiş olduğunu memnuniyet« le kaydettikden sonra, İtalyan Afrika, sında yeni ve kuvvetli bir teşkilât vü« cude getirileceğini ve İtalyanın yalnış |Avrupada değil, diğer bütün impara 4 torluklar arasında kuvvetli bir müvai zene unsuru olacağını yazmaktadır. Atatürkle İtalya Kralı arasında telgraflar Ankara, 22 (Hususi) — İtalya Kra- h Vittorlo Emmanucl'in doğumu yıl - dönümü münasebetile Atatürk kendi- sini tebrik etmiş, İtalya Kralı da Res isicummhura hararetli bir teşekkür tel; grafı göndermişdir. ;