12 Nisan 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Nisan 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Nisan SON POSTA İTELGRAF HABERLERİ Çin orduları Şanghay şehrine girmek üzere! l1 Japon tayym hududuna geçti, biri düşürüldü ve Pilotu tevkif edildi. Japonlar cebhelerde bozguna uğradıl miş ) Postarafı 1 inci sayfada) $ olan Çin kuvvetleri, şimdi Şang - Wm 25 mil uzağında beynelmilel im- li mıntakanın karşısında mevki 8l bulunmaktadır. / Şanghaydaki Japon — garnizonunun in kıt'alarına mukavemet - edemiye - Zannedilmektedir! Diğer taraftan Japon tayyarelerinin Ugün tekrar Kanton'u bombardıman leri bildirilmektedir. Bombardı - Man neticesinde 150 kişi Ölmüştür. Çinlilerin işgal ellikleri iki mevki Hankeu 11 (ALA.) — «Röyter» Çin ""'*' Tiençin - Pukeu demiryolu cep inde Çunihvang'ı ve Çangşan'ı İş - * &l etmişlerdir. Çinlilerin tebliği ti Hankeu — 11 Ç(ALA.) — Çin ajansı - Nisan tarihiyle tebliğ ediyor: Bir taraftan Yihşien bölgesinde şid- ti bir topçu muharebesi devam et - Tekte ve şehirde kuvvetli bir topçu a- mMuharebenin. şiddetini arttırmak fa iken, diğer taraftan Japonlar müte- Madiyen çekilmeden önce şehrin sağ- lam kalan son binalarını da yakmakla | meşgüldürler. Çin kıtaatı Şantung'un merkezi olan Tsinan'a Yihsien cephesinin gerisin - den bir taarruza geçmişlerdir. En son haberlere göre, Tsinan'daki Japon gar- nizonu üç taraftan çevrilmiş ve kaça - cak yalnız Sarınehrin karşısındaki bü- yük Şimal kapısı kalmıştır. Çinliler, Şienfuşan'ı, Şantung'un Hıristiyan üniversitesini, cenup kapısı yakinindeki birlik hastanesini, doğu kapısı yakinindeki Huamei hastanesini ve batı kapısının ötesine kadar uzanan araziyi işgal etmişlerdir. Verilen malümata göre, Tsinan şeh- ri tanınmaz haldedir, sokak muharebe- leri şehri tamamen tahrib etmiştir. Yih sleni Işgal eden Japonlarla oraya son - ryadat Trierşvang'dan — gelen Japonlar dağlık doğu şimali bölgesine çekiliyor- lar. Kaçak Japonlar, Yihsien mülteci -| lerinden bazı kimseleri öldürmüşler ve bir çok evleri de yakmışlardır. Japonlar yeniden asker çıkarıyorlar Londra 11 ÇA.A.) — Şanghay V PÜ ai Franko kuvvetleri denize 20 kilometre yaklaştılar İhtilâlciler son bir ay zarfında 26,000 kilometre murabbar arazi, 260 şehir ve kasaba zaptettiler Saragos 11 (ALA.) — Havas ajan -| sının muhabiri bildiriyor: Franko kıt'aları Aragon cephesinde bir aydanberi yaptıkları taarruz neti « €esinde 26,000 kilometre murabbaın - da bir arazi parçası işgal elmişlerdir. Bu arazi dahilinde 260 şehir ve kasaba Vardır. Aragon cephesi, şimdi 280 kilamet- Te uzunluğunda bir sahayı kaplamak - Yâdır. Bu cephenin en mühim iki nok- fası şunlardır: —— | | — Lerida ötrafında, Lerida - Bar- Selon yolunun ilk kilometreleri, A Tarragöne ve Kastellon eyalet- &tinde Mora de Ebro'dan San Mate'ya T Uzanan mıntakâ. Franko kıt'aları burada denize &n Yakın bir noklaya kadar gelmişlerdir. Çekoslovakyada alınan yeni tedbirler Prog V1 (Hususi) — Beynelmilel Bazik Vaziyet dolayısile, Nazırlar Pas- kalya tötitini burada geçireceklerdir. Siyast toplantıların yasak müddeti 'YIS | gecesine kadar — uzatılııştır. Çünkü Südet Almanlarının, geçen se- olduğu gibi, bu sene de ayni farihte toplantılar. yaparak karışıklık Tmalarından korkulmaktadır. Mısır akineye verilirken Bu nokta ile deniz arasındaki mesafe takriben yirmi kilametre — kadardır. Frankistlerin bulundukları mahâl 'Tor- tosa ve Vinaroz'a hâkimdir. Salamanka !! (A.A.) — Franko ka- rargâhının resmi tebliği: Gönüllü kıtaatı Kastellon vilâyetin- de Vallivona dağlarında çok — mühim mevziler ele geçirmişlerdir. Tremp mıntakasında, şimali Kata -| lonya barajının şarkında Korneli dağ-| ları da dahil olmak üzere — düşmanın | müstahkem hatları zaptedilmiştir. Estramadura cephesinde — Kaseros mıntakasında düşman ağır bir mağlü - biyete uğramıştır. 'Tayyarelerimiz Surriana limanında bulunan iki düşman vapurunu mühim hasara uğratmıştır. Âbidelerin tamiri için tahsisat Ankara |1 (Hususi) — Mazbu! ve mülhak vakıflara aid satış bedellerin - den hayrat vakıflar satış bedeli faslı- na nakledilerek âbidelerin esaslı tami- yi için sarfına mezuniyet verilen 200 bin lira 400 bin liraya çıkarılmıştır. Sıvasta bir facia Sivas, 11 (Hususi) — Mümcu köyünde bir ev çökmüştür. Beş kişi ölmüş, üç kişi yaralanmıştır. hükümeti pamuklu mensucat gümrüklerini yüzde yüz nisbetinde arttırdı Kahire 12 (AA) — Pamuklu mensucat ile =:l İplikleri üzerindeki gümrük. resimle- yüzde yüz nisbetinde fazlalaştırılmasi __m”'lhuıın Kantın, hemen derhal mer'iyet ine girecektir. İngilterenin mülteçi İspanyol yardımı çocuklarına Töndra 12 (AA) — Hariciye müsteşari Dün akşam Avam Kamarasında, İn- Ellere hükümetinin İspanyol mülteci çocuk- â yardım içim enternasyonal komisyori Ne şimdiden 10 bin İngiliz Hrası vermiş Siduğunu yalnız diğer yardımlar yektinimun İtarmın — ** Olmuzan bu rakama müsari hir hale Böl- mesini şart koymuş miştir. İngiltere harbiye nazırı Maltaya n ü ındara 12 (AA.) — Harbiye nazırı ln!: Belişa, müdafaa tertibatını ve askeri müesseseleri teftiş etmek üğre bu hafta miaşvüinda tayrare fi Mâlleye, GĞMeNEe. Affa uğrıyan Avusturyalılara tazminat veriliyor Berlin 12 (A.â.) — Hitler, sakit rejim tara- fından distplin cezasına ağratılar bütün A- yusturya memur Ve müstahdemlerinin zarar- ödenmesini ve vaziyetlerinin mor - emretmiştir. bulunduğunu bildir - ve sareseirasan, ar Hankovdaki Japon garnizonlarının gay retleri, Çinlileri ileri harcketlerinde durdurmaya kâfi gelmediğinden 9 ni - sanda Paotung'a on bin Japon askeri ihraç edilmiştir, Bunlar, hâlen bu mın- takaya doğru ilerlemektedir. Şanghay enternasyomal — imtiyazlı mamntakaya, Fransız imtiyazlı mımntaka- | sına iltica etmekte olan Çinliler, Ja - ponların acele surette tahkimat vücu - de getirmek üzere amele — toplamakta olduğunu bildirmektedirler. | Japon tayyareleri Rus hududuna geçtiler Londra 12 (Hususi) — On bir Japon tayyaresinin Mançuko üzerinden Sov- yet hududunu aştığı haber verilmekte- dir. Bu tayyarelerden biri düşürülmüş ve pilot tevkif edilmiştir. Sovyet tay- yareleri Japon tayyarelerini takibe ko- | yulmuşlardır. | Bu Sabahki Gazetelerde Gördüğümüz Fikirler Cumhuriyet — Peyaml Safa bugün mem- leket içinde her hangi bir seyahatte kövlü çocukların tren ve otomobil güzergâhinda durkrak gazete İstemelerinden — bahsediyor ve: — Hükümet gazetelerin okka ile sattık - lar) iade nüshaları alıp köylere bedava da- Bıtsa büdoeye ağır bir yük almıyacak. Bu takdirde memleket ucsuz bucaksız yaylkla- Tına, issiz dağ eteklerine ve su başlarına ka- dar gazeteye kavuşmuş olur» diyor. a Tan — Ahmed Emin Yalmanın bugünkü başmakalesinden şu satırları alıyoruz: — «Yeni Balkan ruhunu tanımak, yüksek bir dağa tırmanmıya benriyor. Dağa çıkan ada- min karşısında datmü yakın bir ufuk var. Oraya varınca en yüksek noktaya varmış o- Jacağını zannediyor. Fakat çıkmıya devam edince yeni yeni ufuklarla, yeni yeni yük - sekliklerle karşılaşıyor.. #a Kurun — Astm Us «Köylermizde yakacak derdi» serlevhalı başmakalede tezek yakan köylerden bahsediyor ve ziraat mütehassışı nn buna dair fikirlerini Hâve ettikten son- ra diyor kl: «Görülüyor ki Ansdolu köylüsünün tezeği yakacak yerine kullunmasını öyle basit bir zihniyet ile tenkid etmek kâfi değildir. Bu büyük derdin esası, memleketin bir çok yer- lerinde muhtelif sebeblerden dolayı çiftçile- rin yakacak sıkıntışı çekmelerindedir. Me - selenin halli de ancak bu sıkıntının halle - el Yugoslavy Tayyare aldı Paris !? (Hususi) — Belgrattan bil- dirildiğine göre, Başvekil Stoyadino - İviç'in son defa Berlini ziyareti esna - 'Tokyodaki Sovyet elçisi, bu hâdiseyi protesto etmek üzere Moskovadan emir | almıştır. sssan İzmirde bir amele ikiküp altın buldu İzmir (1 (Hususi) — İsmail adın - da bir amele, yangın yerinde — gizlice yaptığı hafriyatta iki küp altın bularak ortadan kaybolmuştur. İsmail sevincinden ayni yerde mey- | dana çıkan evrakı nakdiyeyi ortada bı- | rakmışlır. Açıkgöz amele, her tarafta | aranmaktadır. Türkkuşu mezunlarının resmi kıyafetleri Ankara J1 (Husust) — Ordu kıya- fet kararnamesine uygun şekilde mil - 1 müdafaa vekâletince formüle edilen ek kararname, İcra Vekilleri Hey'etli ce tasdik edilmiş vö mer'iyel mevkil ne konmuştur. Buna göre Türkkuşunu ikmal eden- lerin askeri hava okulunda askeri lotluk, rasıdlık ve teknik için takibi i- cab eden nazari, ameli ve tatbiki ted - risatı muvaffakiyetle ikmal ederek as - keri diploma alan veyahud Türkkuşu- na intisab ettikten sonra bütün kurs - ları doğrudan doğruya askeri hava o - kulunda okuyarak diploma alanların kıyafeti şu şekilde olacaktır: Elbise kurşun! renkde ve sade a - poletli olacaktır. Gündelik kıyafette 1â- civerd ipek gömlek, yumuşak devrik ya ka veya ipek boyunbağı, iskarpin ayak- kabı kullanılacaktır, Şapka — elbisenin kumaşından olacaktır, Arjantinde naziler Aleyhine nümayiş Berlin !! (A.A.) — Plebisitin neti - celeri ilân edildikten sonra Hitler, alı - pan neticelerin ümidinin fevkinde ol- duğunu söylemiş ve demiştir ki: «Hayatımda en çok iftihar ettiğim saat budür.» * Buenos - Aires 11 (ALA.) — Birkaç yüz talebe dün Nazilik — aleyhinde bir nümayiş yaparak Gamalı Haçlı Birkaç bayrak yakmışlar ve Arjantinde otu - yan Alman ve Avusturyalıların rey ver mesini protesto etmişlerdir. Birkaç yaralı vardır, Birkaç kişi de tevkif edilmiştir. Başvekil maden tedkik ve arama enstitüsünde Ankara !! (Hususi) — Başvekil Ba- bugün saat 11 de M.T. A. Enstitü- ü ziyaret etnliş ve memleket iktı - sadiyatında aktif rol oynamağa kabi - Jiyetli madenler Üzerinde arama'arın tesbiti )'uluhd.ı direktifler vermiştir. sında Alman fabrikalarına sipariş et - tiği iki yüz tayyare, bugünlerde Yugos- lav hükümetine teslim edilmiştir. Ayrıca, İtalyaya sipariş — edilen on beş avet tayyaresi de tesellüm edilmiş- ir, Büyük Millet Meclisinin dünkü toplantısı Ankara !! (ALA.) — Büyük Mi - Jet Meclisi bugün Hilmi Uran'ın Baş - kanlığında toplanmıştır. Bu toplantıda Mantsa meb'usluğuna tntihab edilen Faik Kurdoğlu ile Sinop meb'usluğuna intihab edilen — İsmsil Hakkı Veral'ın tahlifleri yapılmış An- kara meb'usluğuna seçilmiş olan Mu - ammer Eriş'in de intihab — mazbatası kabul olunmuştur. Ruznamede bulunan maddelerden icar ve isticar kontratolarile ferağ ve intikal ilmühaberlerinin ve nüfus hü - viyet cüzdanlarının bedel mukabilinde satılması, Türkiye - Letonya, Türki - 'ye - Romanya ticaret ve kliring an - laşmalarının ve Üsküdar Kadıköy su /şirketi imtiyazı ile tesisatmın satm a - hınmasına ald mukavelenin tasdikleri- ne aid kanun lMyihalarının ikinci mü - zakereleri yapılmıştır. Gene bügünkü — toplantıda Orman umum müdürlüğü 1937 malf yılı büd - çesine 277.275 lira munzam tahsisat ko nulması hakkındaki kanun - ile Ziraat Bankası kanununun 25 ve ziraf kredi kooperatifleri kanununun onuncu mad delerinin icra iflâs kanununun 17 inci maddesile ilga edilmiş olup olmadığına gid tefsir mazbatası da kabul edilmiştir. Sabahtan Sabaha uzak noklasından altın toplıyan Büyük Britanya iki yıllık silâhlanma mını önümüzdeki haziranda ikmal ediyor. z & Bir tesadüfün doğurup bir tesadüfün götüreceği bir kabine: Daladiye hükümeti Yazan: Selim Ragıp Emeç eon Blum kabinesinin istifaya mecbur olmasından sonra ay- ni kabinenin milli müdafaa nazırı Dala. diye yeni Fransız kabinesini teşkile me- mur edildi. Son günlerin hâdiselerinden sonra M. Daladiyenin vaziyete hâkim o- labilecek ve mevcud buhranları atlata. cak kuvvetli bir kabine kurabileceği sa- nıliyordu. M. Daladiye bunü yapamadı. Binnetice hükümeti kuvvetsiz kaldı. Bu sebeble Daladiye hükümetinin kısa ha« yatlı bir kabine olacağından şübhe edi. lemez. / * , M. Daladiyenin kuvvetli bir kabine kurabilmesi için, sağ ve solun müfrit fır« kalarını hariç bırakarak diğer bütün Fransız fırkalarının iştirakile bir heyetl' hükümet meydana getirmesi lâzım ge- Hiyordu. M. Daladiye bunu yapamadı. E-” sasen, bugünkü şartlar içinde böyle bir şey yapması da hakikaten beklenemezdi. Çünkü: ' Büyük bir muhalefet gören malf yla- * hat projesile mebusan meclisinden güç- Tükle tasvib kararı alan Leon Blum âya« nı nradikal sosyalist ekseriyeti tarafın. » dan devrilmişti. Sosyalist Leon Blum, Daladiyenin ne derece kıymetli müzahe- retini görmüş olursa olsun, onun bir ra- dikal sosyalist olduğunu unutamazdı. Bu yüzden, Daladiye hükümetine sosyalist. lerin (şüraki külliyen bertaraf edilmiş o- luyordu. Geriye, bir kısım merkez ve sağ, partiler- kalıyordu. Radikal — sosyalistle- nın radikal sosyalist ekseriyeti tarafın- | saileri neticesi olarak Fransanın büyük. bir siyasi ve malt buhrana düştüğünü gös| ren bu partiler, komünist ve sosyalistler; kadar radikalleri de bu vaziyetten mes'ul sayıyorlardı. Bu sebeble bir Daladiye hü- kümetine iştirak edebilmeleri için, eski halk' cebhesi hükümetlerinden — külliyen, ayrı bir program kabul etmelerini isti. yorlardı. Bu ise, M. Daladiyenin, hiç ol mazsa bu zamanda yapamıyacağı bir fe- — dakârlıktı. Amele galeyan halinde idi, grevler birbirini takib ediyordu. Birçok fabrikalar tatili işgal etmiş olan işçilerin işgali altında bulunuyor, bueyüzden, mill! müdafaa cihazlanması sekteye uğruyor- du. Bu şartlar altında yeni bir hükümet kuran M. Daladiye halk cebhesi progra- imına tamamile aykırı bir esasla ortalığa çıkamazdı. Bilmecburiye, yalnız radikal sosyalistlerden ve bir de, merkez fırkala- mına mensub olup fırkalarının reylerini arkalarında taşımıyan birkaç — mutedil cumhuriyetçiden mürekkeb bir hükü- met kurdu. Bu hükümelin icraatı ve programı mevcud fırkadarı okşadığı müd- detçe bunların müzahere ini görmesi ta- — biatile beklenmek lâzımdır. Fakat bun- harla ilk ihtilâfa düştüğü gün Daladiye (Devamı 11 inci sayfada) Siyasi dedikodu Kanadadan Avustralyaya, Kaptan Himalaya tepelerine kadar arzın dört * progra- İngiliz hazinesi bu iki yıl içinde üç yüz milyon sterlin sarfetmiştir. Bu müdhiş servet çelik ve dinamit şekline girmiştir. İngiliz milli müdafaası bir zaman ana imparatorluğu müdafaa manları ana vatana gelmeden imha için plânlar yapmıştı. Şimdi meçbul düş- edecek plân da ikmal edilmiş bulunuyor. İngiliz harbiye nazırı Ayam Kamarasında bunu halis kan İngilizlere tebşir — etti. — Düşman hava kuvvetlerini hareket noktalarında imha edecek silâhları: mız hazırlanmıştır, dedi, İngiliz milleti iki yıl sürecek bır dünya muharebesine bugün yaşadığı ha:- y.ıt şartlarından hiçbir fedakârlık etmeden, tereyağlı, jambonlu — sandoviçini yiyip viskisini içmek şartile mukavc met edecektir, Bu emniyet üç yüz milyon * Tngiliz lirasına malolmuştur. Büyük harbin iki mağrur galibinden biri olan İngiltere maddi huzur ve emniyetini bu sayede kurtarmış oluyor, Fakat ikin: ci mağrur galib, Fransa henüz gaü * uykusundan gözlerini açamadı. Fransia gazeteleri telâş içinde çırpınıp duru yorlar; — Ne olacağız? SI Üç tarafından faşist kümelerile sarılan Fransa hâlâ, parlâmento maneyta- ları, sağ ve sol cereyanlar arasında tahakkuk ettirecek maif projeler henüz meclislerde, bocalayıp düruyor, Müdafaa programını müzakere halindedir. — Her gecesinin sabahında yeni bir hâdise doğuran zaman PFransan:a hazırlar. masını bekliyecek mi acaba? Fakat - tehlikeler muhitinden ziyadu göbeğindediri öyle görünüyor ki Fransayı tehdiri eden Bürkaw Cahid