6 Mayıs 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Mayıs 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

çe gAÇA AÇT Belediye ahırlar için yeni kararlar hazırlıyor İnek ahırlarına şeffaf cam konulmıyacak, hayvanlar ahırlarda başbaşa veya sağrı sağrıya bağlanacaklar Hükümet yakında halkın ucuz ve|gübre, yıkama ve yağmur suları bura- hilesiz süt içmesi, yağ, yoğurt, kaymak |dun akıp bir yeraltı mecrası ile izga - l edecektir. Her şeyden evvel i için yeni ve yerinde tedbirlere|ralı deliği olan lâğıma gidecektir. Müsaade almadan ahır yapmak ya - hayvan bakımında en mühim rolü o - 'çaktır. Ahırlar kârgir olacaktır. Bey - lan ahırlar ıslah olunacaktır. İstanbul belediyesi ahırlar hakkında şimdiden icab eden todbirleri alacak, — tatbikat başlayınca müşkülâta ufranmıyacak - tır. Ahırların iç yüksekliği hayvan cin- sine göre ve adedine göre değiştirile - cektir. Kendi evlerinin ihtiyacı için bah çelerinde inek besleyenlerin — ahırları en az üç Mmetre yüksekliğinde buluna- caktır. Ahır içinde hayvanlara ayrılan yeri darlaştıracak ve hizmet edenlerin dolaşmasını güçleştirecek kova vesa - ire bulunmıyacaktır. Zeminde hayvan- ların arkasında azami 7 santimetre de- rinlikte bir oluk bulunacak, idrar ve gir ahırlarının yanında kümes bulun - mıyacaktır. Beygir ahırları hayvanın cinsine ve boyuna göre beher beygir i- çin 1,5 - 2 metre yükseklik, 3 - 5 met- re genişlik bulunacaktır. Hayvanlar a- hırlarda başbaşa veya sağrı — sağrıya bağlanacaktır. İnekleri güneşin şiddetli ziyasından korumak için pencerelerin camları şef- faf olmıyacaktır. Tercihan hafif mavi renkli olacaktır. Ahırlarda çok hayvan bulunduğu takdirde pencereden başka her sekiz an hayvan için ayrıca bir ha- valandırma di Hiklerin cidarları şakuli ve köşeleri yu- varlak olacaktır. Kadastro faaliyeti Gazi köprüsü İşlerin bir an evvel bitiril- İnşaat gelecekyıl heziranını mesi için gruplar takviye |kadar bitecek, 25) amele edildi Şehrimizin muhtelif mıntakaların - da çalışmakta olan kadastro gruplatı, tekmil İstanbul kadastrosunun bir an evvel sür'atle ikmali için yeni posta * larla takviye olunmuştur. Şehrimizde başlayan kadastro faa - liyeti ile şimdiye kadar Eminönü ka - zasındaki bütün emlâkin ve bu me - yanda Kapalı çarşının da tekmil ka - dastrosu yapılmıştır. Ayrıca Büyüka - da ve Heybeliadanın da kadastrosu ya- pılmıştır. Hâlen birinci ve ikinci — kadastro gruplarile Beyoğlu kadastro grupu mahallelerde faaliyetlerine devam et - mektedirler. Bunlardan birinci mıntaka kadas « tro grupu Fenerde Haraççı Kara Meh- med ve Kasab Demirhun mahalleleri - nin kadastrosunu bitirmiştir. Küçük Mustafapaşa mahallesinin kadastrosu da yakında ikmal edilecektir. Bunlar - dan başka Burgazada'sının kadastrosu da Mayıs içinde bitirilecektir. Kınaha- danın kadastrosuna Haziranın ilk haf- tasında başlanacaktır. İkinci mıntaka kadastro grupu da Kadıiköyünde faaliyete devam etmek - tedir. Bu grup da Kadıköy kazasında Osmanağa ve Caferağa mahallelerinin kadastrolarını ikmal etmiştir. Kadastro muameleleri biten yerler- deki emlâk ve arazi sahiblerinin elle - rindeki tapu senedleri de kâmilen de - Biştirilecektir. Kadastro görmüş yerler için tutulan tapu kayıdları çok müun - tazam bir surette, ve alım, satım gibi tapu muameleleri de basit bir usul ile yapılmaktadır. Yeni çaplı tapu senedlerinin emlâk ve arazi sahiblerine tevziine başlan - mıştır. Bir köpek kuyruğu 10 kuruş Son zamanlarda şehir — içinde başı boş dolaşan serseri köpeklerin pek ço- ğaldığını gören belediye bunlara karşı yeniden bir mücadele açmağa — karar vermiştir. Eskiden zehirli hablar ye - dirmek suretile bunları itlâf etme u - Bulü kabul — edilmişse de bu — usulün bazı mahzurları olduğu görülerek bun- dan vazgeçilmiştir. Bundan sonra be - Iediyeye getirilecek her köpek kuy - Tuğu başına on kuruş verilmesi tahtı karara alınmıştır. Fakat bu para üze - rinden ne çekilde vergi alınacağı dü - şünülmekte Ve bunun için de bir türlü bir karar verilememektedir. çalıştırılıyor Gazi köprüsünün inşasına devam e- dilmektedir. İnşaata İstanbul - beledi - yesi yollar müdürü Galib Alnar neza - ret etmektedir. Köprünün yirmi dört dubasından hepsinin malzemesi Al - manyadan gelmiştir. Bunlardan yedisi Unkapanında deniz üstündedir. On bi- rinin Balatta montajı — yapılmaktadır. Almanyadan peyderpey gelmekte o - lan köprü mesnedleri de dubalar Üüs - tüne takılmakta, gerek Unkapanı ve ge rek Azapkapıda beton ayak kazıkları çakılmaktadır. Bu kazıklar kenar aya- ğının altında 16, asıl ayaklarda |8 met- reyi bulmaktadır. İnşaat tabii! seyrini takib — etmekte olduğundan köprü gelecek yılın Hazi - ranına kadar ikmal edilmiş olacaktır. İnşaat işi için müteahhidin çalıştırdığı işci mikdarı 250 kişidir. Belediye haziranda un ve ekmek işine müdahale edecek Belediye iktısad müdürlüğünün iş - leri hazirandan itibaren çoğalacağın - dan yeni bir müdür muavinliği ihdaş edilecektir. Ekmeğin ucuzlayabilmesi için buğ- daym da bir mikdar ucuzlaması ve bu işin temini için de buğdayın köylerde daha başka şartlar altında toplanması iktiza edeceğinden teşkiline karar ve - rilmiş olan buğday ofisi bu işleri ya - pacaktır. Ayni kalitede ekmek tedarik edebil- mek için fırınlara ayni cinsde un sev- ketmek lâzım olduğundan bu da bele- diyenin değirmenlere müdahalesi ile halledilmiş olacaktır. Hazirandan itibaren ekmek işleri - nin tanzimi için bilfiil faaliyete ge - çileceğinden buğday ofisi o zamana ka dar kurulacak ve belediyenin değir - menlere yapacağı müdahale başlaya - caktır. İstanbul belediyesi İstanbul vilâye- ti sınırları içinde mevcud olan değir - menlere ne şekilde müdahale edebile- ceğini etraflı surette İktisad Vekâleti - ne bildirmiş bulunmaktadır, Cevab gelince faaliyele geçilecektir. İstanbulda mevcud değirmenlerin ça - lışma tarzı hakkında İktısad Vekâleti- ne sarih malümat gönderilmiştir. Be - lediye Hazirandan itibaren değirmen- lere müdahale edecektir. Fakat bu mü- dahalenin san şekli buğday ofisi kurul- duktan sonra tamamen belli olacaktır. yapılacaktır. Yem -| SON POSTA Elektrik Şirketi yeni tekliflerde bulunuyor Belçikadan gelen salâhiyetli murahhas bu günlerde Ankaraya gidecek Nafıa Vekâletile Elektrik şirketli mü- messilleri arasında bir müddet evvel An- karada cereyan etmiş olan müzükerelerin inkıtaa uğradığını yazmıştık. Bu müddet zarfında şirketle Belçikadaki merkezi a- rasında muhabereler - cereyan etmiştir. Bu muhabereler neticesinde Vekâletin noktai nazarının haklı olduğunu anlamış olan şirket, tekrar müzakerelere başla- mak Üüzere Belçikadaki merkezden salâ- hiyetli bir murahhas göndermiştir. Evvelki gün Brükselden şehrimize gel- | miş olan bu salâhiyetli murahhas B. Han- İri Spesial, Nafıa Vekâleti başmüfettişi B. | Sürurile temaslarda bulunmuş ve mer- kezden getirmiş olduğu yeni teklifler hakkında kendisine malümat vermiştir. Daha bir iki gün şehrimizde kalması muhtemel olan B. Hanri Spesial, bilâha- re Ankaraya giderek doğrudan doğruya Nafıa Vekâletile temasa gizişecektir. Dün, Hanri Spesialin şehrimize geldi- ini haber veren bir sabah gazetesi, ken- nin dün akşam Ankaraya hareket et-.| iğini yazmıştı. Halbuki şirket murahhası |henüz şehrimizdedir. Gene ayni gazete | tarafından Ankarada cereyan edecek 0- lan müzakereler hakkında ileri sürülen Fi | Amiral Fuadın cenazesi dün defnedildi Merhum Amiral Fuadın cenaze merasimi Vazife başında ölen emekli doktor Amiral Fuad Akgülün cenazesi dün sa- at on birde Deniz hastanesinden kal - dırılmış ve namazı Beyazıd camiinde kılınmıştır. Cenazeye bir askeri ban - do ve bir deniz müfrezesi refakat et - Miştir. Beyazıd camisinden Lâleliye kadar tabut eller üstünde taşınmış, tabutun arkasında Harb Akademisi Başkanı Or- general Ali Fuad, Deniz hastanesi Baş hekimi Albay Emin Kip, Deniz Komu- tanı Yarbay Mahmud, Deniz gedikli mektebinden Yarbay Talât Parlar, Ge- dikli mektebi müdürü Yarbay Hil - mi, — Devlet — Demiryolları Av - İrupa hattı Müdürü —Nüzhet, ha - tTeket baş müfettişi İzzet, cereyan baş müfettişi Arif ve üniformalı bir çok şimendiferciler ve merhum — Amiralin akraba ve dostları yürümüşlerdir. Ce- tahminler de salâhiyettar mahfeller ta- rafından mevsimsiz sayılmaktadır. Bâlârîlar arası tren münakalatı Bir hey'etimiz yakında Sofya ve Eükreşe gidecek Geçenlerde Balkan Antantına da - hit devletler arasında Balkan demir yollarında yolcu, bağaj ve marşandiz nakliyatını müşterek bir nizamname ile yeknasak esaslara raptetmek üzere İstanbulda bir konferans akdedilmişti. Yapılan müzakereler — neticesinde yolcu ve bağaj nakliyatına âld kısım - larda mutabakat hasıl olmuş, marşan- diz nakliyatına aid kısmın müzakere - sine de Bükreşde devam edilmesi ka - rarlaştırılmıştı. Bu müzakerelere — 23 Mayısda Bükreşde devam edilmesi ka- rarlaştırılmıştır. Bu müzakereye iştirak edecek olan hey'etimiz ayın 13 veya 14 ünde bura- dan hareket edecek, !6 Mayısda Sofya- da gene bu müşterek nakliyat ve tari- fe üzerinde müzakerelerde bulunacak, oradan da Bükreşe gidecektir. Anadoluda rakı istihlâki artıyor, inhisar idaresi tedbir alıyor Son zamanlarda memleketimizde ra kı satışlarının mütemadiyen arttığı gö- rülmektedir. Son istatistiklere göre ge- çen yılın ilk altı ayında 3 milyon kilo rakı satıldığı halde bu mikdar bu yılın son dört ayında 3 milyonu geçmiştir. Rakı sarfiyatının arttığı yerler en çok Anadoludadır. Ankara, İstanbul, İzmir gibi şehirler ikinci derecede gel- mektedir. Gene yapılan istatistikler - den anlaşıldığına göre bütün Türkiye- de adam başına yılda yarım kilo rakı düşmektedir. Bu mikdar diğer içki sa- tışlarına nisbetle çok fazladır. İnhisarlar idaresi halkı rakı yerine daha az-ispirtolu içkilere — alıştırmak için şarab ve likör fiatlarında yeniden mühim tenzilât yapmağa karar ver - miştir. Ayni zamanda Anadoluda şa - rab ve diğer az ispirtolu içkilerin ra - kıya nisbetle olan faydalarından bah - seder mabhiyette reklâm ve propagan- Devlerin ve Devrimlerin dertanı S7 sayla - 10 kuruş. Yaram: Dr. Ziya Kaya Remzi Kitabevi — İstanbul naze Merkezefendi'de aile makberesi - ne defnedilmiştir. Mezara Etibba Oda- sı, Deniz komutanlığı, devlet demiryolk ları Avrupa işletmesi, Harb Akademi « si, Doniz hastanesi namına yirmideri fazla çelenk kanulmuştur. Merhumun en büyük meziyetlerin- den biri de vazifesine karşı olan son « suz sevgisi idi. Kendisine rahmet diler, ailesine ve kıymetli bir uzvunu kaybes den Devlet demiryolları idaresine be 4 yanı taziyet ederiz. Açık teşekkür Emekli Amiral Doktor Puad Akgülün ge rek cenazes'ne gelmek, gerekse uzaklan te) graf ve mektub göndermek suretile elemi mize Iştirak eden bütün dostlarına ve mes lekdaşlarına, eski arkadaşları deniz — süba, ve erlerine, Devlet Demiryolları 9 uncu w birinci işletmeleri müntesibinine ve muhte |rümüz mani olduğundan minnet ve şükrat hislerimizin iblâğına mühterem gazetenizl! delâletini rica ederiz. Eşi: Mişkât, Oğlu: Mevdud ve ailesi efradı Müteferrik: Bir tashih Kırşehir ve havülisinde vuku bulan yer sarsıntısından felâkete uğrıyan yurddaşları- mıza bir yardım olmak üyere okulumuz ta- Tebesinin aralarında toplayıp Kızılay Kuru- muna teslim ettikleri para 26 lira 15 kuruş olduğu hülde sehven 15 lira 26 kuruş olarak yazılmıştır. Keyfiyetin — tashihine müsaade buyurulmasını derin sayyılarımla dilerim. İstanbul Kız Ortaokulu Direktörü İptidal maddeler için yeni muafiyet listesi Teşviki sanayi kanununa göre mu - amele vergisinden muaf tutulan iptidaf maddelere aid ikinci beş senelik mua- fiyet müddeti Haziranın bitinde bit - mektedir, İlk beş senelik muafiyet listesinde bulunan 156 iptidaf madde yüzde yüz muaftı., İkinci beş senelik listede 30 kadar iplida$ madde vardır ki, bunlar, senevi 1,4400.000 lira muafiyete tabidi. Nisbe- ti de bazı maddelerde yüzde kırk, bazı- larında yüzde altmıştı. Hazirandan sonra mer'iyete girecek olan üçüncü beş senelik muafiyet lis - tesi ise birinci liste kadar geniş ola - cak, ikincj listedeki nisbetten fazla da muafiyet temin edecektir. Avrupa hattı memurları felâketzedelere 1500 lira teberrü ettiler Devlet Demiryolları Avrupa hattı memurları Kırşehir zelzelesi felâket - zedelerine maaşlarının yüzde ikisi nis- betinde teberrüde bulunmuşlardır. Bin beş yüz lirayı bulan bu para maaş ve yevmiye tediyatının bütün hatta ik - malini 'müteakib zelzele felâketzede - lerine verilmek üzere alâkadar mües - sesata gönderilecektir. Konvasyonele yeni bir vagon ilâve edildi Avrupa ile memleketimiz arasında yolcu nakliyatını temin eden konvas - yönel katarlarına dünden itibaren ye- ni tesisatı havi son sistem birer eşyâ ae | vagonu ilâve edilmiştir. Bunlarla ke - silmiş et, yoğurt, balık, sebze ve taze meyva ve diğer eşyanın günü gününe Trakyanın her yanına sevki ve İstan - bula getirilmesi temin edilmiştir. Gümrüklerde : İdhaline müsaade edilen mallar Evvelce serbest döviz verilen mem lere gelmiş, fakat gümrükten Çıkarıl » mamış ve bedellerinin tediyesi için 7 Nisandan evvel kambiyo müsaadesi a- Lnmış olan, gene 7 Nisandan evvel yo la çıkarılmış bulunan 10 kalem — ham maddenin bir delaya mahsus olmak ü- zere memleketimize idhaline müsaade edilmiştir. Bu şekilde gümrüklerden çıkarıla « cak olan 10 kalem ham maddenin mem leketin üç aylık jhtiyacına kifayet ede- ceği anlaşılmaktadır, Şehir işleri: Paçavracılığa mâvi olunamıyor İstanbul belediyesi, hastalığa sebel olur diye paçavra satışını yasak et * mişti. Geçen senelerde belediye çöp * lerin içinden çıkarılan paçavraları se * nevi on bin liraya satardı. Hastalık sar ikasile bu on bin liradan fedakârlık ya* dan paçavraların toplandığı görülmü$ ve menetmek kabil olamamıştır. Deniz işleri : Trak ilk seferini 22 mayısta yapacak Denizyolları idaresinin Almanyadâ yaptırdığı Trak vapuru bugünlerde li” manımıza gelecektir. İstanbul - Mu * danya hattında çalıştırılacak olan Tra£ vapuru ilk seferini — bu ayın 22 sinde yapacaktır. Vapur sabahleyin Mudan* yaya gidecek, akşama İstanbula döne * cektir. 'Trak vapurunun seferlere başlamâ” sile İstanbul - Mudanya yolu çok kı * salmış olacaktır. Bu suretle sabahleyiili İstanbuldan Bursaya hâreket eden bİf yolcu Bursada işini gördükten sopra şam üzeri İstanbula donebüecekur:’_ BU ĞAU İstanbul Şehir aait Tiyatrosu İZMİR Elhamra sinemasında her gece temsil vermektedir Düf teşekküllere ayrı ayrı teşekküre teessü * - leketlerden mübayaa edilip gümrük * — pılarak vazgeçilmişti. Fakat bir sene <— denberi gene eskisi gibi çöpler arasın * nnEBOSHECECTESE — rRAsy ”YER wz n