10 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

10 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Taşköpr eserler yağma izli meyds; çıkardıkları birçok Bazı açıkgözler gizli g nadide heykel ve satıyor. Taşköprüden Kastamonu, (Hususi) rimize bağlı Taşköprü kazasında son günlerde türeyen bazı açıkgözler, Taşköprü ve Cİ- da ellerine geçirdikleri eski eserle- yarak İstanbul anlikacılarına Bİz- gizliye satmağa bcşlaınışînrdır. Bu eski eserler meyanında Bizans me- zarlarından çıkarılma bakır ve tunç bile- Zikler, kaplar, mavi taşlarla müzeyyea Yyuvarlak altın gerdanlıklar, iki tunç, YU- Varlak domuz resmini hâvi paralar var- dır. Hele içlerinde bir tanesi şiheser bir San'at nümunesidir. Bu, müstatil tunçtan 10 zantim uzunluğunda ve 3 santim ge- nişliğinde bir kabartmadır, Bizans pren- | yurddı sesinin ağzından göğsüne sarkan bir yı- lanın çıplak bir çocuğu zehirleyişi kabar- tılmış, ters tarafında da bir domuz sürü- sü ve bir canlandırılmıştır. Bu adamlardan birinde Bizans lmpara- torlarından Jüstinyanüs'ün uzun ctekli bir kisve içinde küçük tünç bir heykeli wardir. Bu heykel o kadar nefistir ki, Tür- kiye müze bir eşinin daha bulu- nacağını zannetmiyorum, Sandıklılar Kilandi Sandıklıdan yazılıyor: Geçen pâzar yazılıyor: dü Halkevi tarafından bir köy gezisi dü- tertib edilmiştir. 50 kişilik bir kafile “f'-’bill'rle Kızık, Eğinhisar, Resil, Ür- d, Kilandiras, Başağaç köylerine git- Taiş, köylülere kinin, köylü çocuklara ge- *? verilmiş, aşı yapılmıştır. Bu arada ::"ü ile çok güzel konuşmalar olmüş- Pazar u;' HjiSm Bey bu sene yaz- kadın kumaşı, üde çıkan eski bilezikleri yok pahasına an evlerinde saklıyorlar Sandıklıların köy gezisi Bir köylü, eskiden biz ( şimdi siz bize koşuyorsunuz!.. dıyqr iras köylüleri arasında gü-|lü arasındaki bu kaynaşmayı görür.ce .» Bütan mağazaların hepsi zararda imişler. ON POSTA Edirne ipek böcekcilik ve kozacılık mektebi ediliyor yeni mezunlar verdi tikacılara Edirne (Hususi) — Edirnenin sayısız mektebleri arasında bir de ipek böcekçi- lik ve kozacılık mektebi vardır. İki sene Bilecikte, $ sene de Şarköv ve Eriklicede bir hayli talebe yetiştirdikten sonra yedi sene evvel B. Asımın idaresi altında Edirnede kurulan bu müktebe bir hayli talebe devam etmiş ve bunlar- dan 10 kişi diploma almıştır. Buraya devam edenlerin eksoriyeti lise ve ortamekteb talebelerile genç memur- lardır, Bu devrede Enise ve Kevser Âri isimli iki genç kız birincilikle diploma almışlardır. Yukarıda genç talebeleri ho- calarile birlikte gö Haymana kaplıcaları bütün hastaları (0 günde iyileştiriyor Pulatlı muhabirimiz yazıyor: Aylardanberi hasta olduğum için mü- racaat etmediğim doktor, gitmediğim yer kalmadı. İstanbula bile gelerek en meş- hur doktorlara muayene oldum, tedavi e- dildim. Fakat hiçbirinden — şifa bulma- dım. Nihayet bir dostum bana Haymana kaplıcalarına gitmemi tavsiye etti. Hiçbir ümidim olmadığı halde Haymanaya git- tim. Fakat şayanı hayret bir şifa ile kar- şılaştım. On gün olmadan hastalığım ta- mamile geçti. Dipdiri bir insan oldum. Bu kaplıca kum hastalığını, romatizmayı, bir türlü kapanmıyan yaraları ve her türlü derdleri nihayet on günde kesip &- tacak, iyileştirecek bir kudreti halz.. öyle bir şifa kaynağı ki, belki bütün dünyada eşine rastgelinmez. Mura_dîıdn imahsul bu Yıl çok bereketli Muradlı (Hususi) — Yağmurların bol ve zamanında yağması ziraate çok fay- dalı olmuştur. Göçmenlere tevzi edilen arazi de tamamile ekili olduğu için bu sene mahsul vaziyeti çok iyidir. Kasabamızda arıcılık ta başlamış oldu- gundan bu sene külliyetli mikdarda bal istihsal edilecektir. Halkta arıcılıta kar- şı büyük bir alâka görülmektedir. Mendereste bir köylü Boğuldu Aydından yazılıyor: Aydının Beyköş yünde oturan Halikanlı aşiretinden Hü- seyin oğlu İbrahim geçen pazar Dalama pazarından dönerken köşk yolu üzerinde Menderesi yüzerek geçmek istemiş, fakat suların cereyanına kapılarak boğulmuş- tur. İbrahimin cesedi 4-5 kilometre uzak- ta bulunmuştur. bir görünüş Bu gizliden gizliye meydana çıkarılan eserler en çok Taşköprünün adı. verilen bir tepesinde, metrük şehir hara- belerinde ele geçirilmiştir. Buradaki mezarlar çok ustaca kazıl makta ve her kazma vuruşta bir eski ehıo— tlanmaktadır. Bugün hemen he :eı:::iı:;ok kimselerin evlerinde bu çeşid antika eserler bulunmaktadır. Zaman zaman 'Taşköprüye gelen sey- yahlar ve bilhassa açıkgöz antikacılar 'çok az bir para ile birçok eski eserleri götürmektedirler. Kasabanın Tatlar mahallesinde bir aşın kapısı önünde mermerden ya- pilmış gayet nefis bir aslan heykelini de saymak isterim. Sonra birçok inşaat es- nmasında çıkan zarif sütunlar, başlıklar da insafsız kazmaların altında parçalan- makta ve taş yerine kullanılmaktadır. Bütün bu eski eserlerin bir âan evvel korunmasını, evlerin raflarından, açık- gözlerin ellerinden kurtarılmasını temen- ni ederiz. size varırdık, Yozgaddan yazılıyor: Bir seneye yakm bir zamandanberi Yozgad merkez ve köy- devam etmektedir. Valimiz Fevzi Gürel! vilâyetimize geleli henüz bir yıl olduğu halde memleketin birçok köşelerinde ir- şaat baş göstermiş, kültüre ehemmiye: ve- rilmiştir. Göçmen evleri ve göçmenlerin müstah- sil hale getirilmesi üzerinde daha büyük bir ehemmiyetle durulmaktadır. İki ay zarfında vilâyet merkezinin Saçlı köyün- de 72, Karabıyıkta 34, Küçük İncirlide 43, Sarayda 48 göçmen evi olmak üzere 197 ev yapılmıştır. Ayrıca Boğazlıyan kazasının merkezile Hamam ve Kadılı köylerinde 78, Maden kazasının Bebek, Terzili ve Karayakub köylerinde 75 göçmen evi de ikmal edil- dayanamamış, demiştir ki: <— Eskiden biz size yarırdık. Şimdi siz bize geliyorsunuz. Biz eskiden neyimiz varsa götürür, verii p alırlardı. Şimdi eksiğimizi gidip alı- yoruz, siz getirip veriyorumuz.? Bu sözler Halkevi gezisine iştirak &- denler tarafından Ikışlarımıştır. Ola Hasan Bey Diyor ki: miştir. Diğer taraftan Yozgada girerken umu- mi yolun şark ve garb caddeleri üzerin- deki belediyeye aid yerlerden biri 3 bin, di üeri 2 bin metre murabbat genişlikteki toprak ta iskân dairesine devredilmiş, burada 73 göçmen evinin yapılmasına başlanmıştır, v Kumaş satın alan kadın: Hasan Bey — Acaba incir darın sayıları gitgide azalı- - yaprağı sarfiyatı arttı mı? gormuş. yfa VWoto Talât) Ergani İstasyonunda ayran satan bir köylü kızı Yozgadda 2 ayda 350 göçmen evi yapıldı Göçmenlerin müstahsil hale getirilmesi üzerinde duruluyor. Gelecek yıl 378 göçmen evi daha yapılacak Yozgadda yapılan göçmen evleri Önümüzdeki sene içinde de Boğazlıyan ve Sergünde 378 göçmen evi yaptıtıla- lerinde imar faaliyeti hummalı bir şekilde | caktır, T iKüçük Memleket Haberleri Bursa amatör kartpostallarımın satışı menedildi Bursada belediye turizm bürosu alâkadar- lar üzerinde memnuniyet uyandıran mühim bir teşebbüse girmiştir. Bazı amatörlerin a- Jâminüt makinelerle çıkarıp satmıya teşeb. büs ettikleri kartpostalları menetmiştir. Ta- rihi anıtları, birçok gözel manzaraları bulu- nan şehrimizin bu suretle fena çıkarılıp sa- tılan kartlarla fena tanınmasının Önüne ge- çilmiştir. BSındırgıdan da Ankaradaki kooperatifler içtimamna iştirak edildi Bındırgı ziral köperatifi idare heyetinden Salâühaddin Güvenç Ankat Kooperatifler içtümamnın senelik kongr murahhas ola- rak gitmiştir. Sındırgı köy evlenme muamelâtı tedkik ediliyor Bındırgıda köy evlenme defterlerinin ekse- risi gayri muntaram olduğundan köy müh- tarlarının evlenme muamelâtı tedkik edile mektedir. Küçük Bükü köyünün sabık muh- tarı Halll İbrahim Aslan, Fatma adında bir kızın doğum tarihini deftere yanlış geçirdi- Binden ve İbrahim oğlu Hüseyin İle evlen- me ehliyetini haiz olmadığı halde nikâhlr yazdığından hakkında takibata başlanmiş- lur,