17 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

) EHİiR * : HABERLERİ Kuruçeşmede yeniden kömür depoları mı yapılacak ? Temyizin kararından sonra mevcud depolar tahliye edilirken diğer taraftan Denizbankın burada dep? yapmağa karar verdiği haberleri çıktı, belediye yeni depolara izin vermiyor Kuruçeşme kömür depoları Küurüçeşme kömür depoları hakkında temyizce verilen karar depo sahiblerir- den bir kısmına tebliğ edilmiştir. Bu ka- yara göre, depolarda, tebliğden itibaren nihayet on gün zarfında, depoların etra- fını beş metre bir duvarla çevirmek ve üzerlerini kapamak üzere faaliyete baş - lanması, ve iki ay zarfında bu ameliye- nin ikmali icab etmektedir. Tahmil ve tahliye esnasında da kömürler ıslatıla - caktır. Bu şeraitin ağırlığı üzerine depo sahiblerinden bit kısmı depoları bırak - mağa başlamışlardır. Yıllardanberi kömür tozunun — dalmi istilâsı altında bulunan Kuruçeşma halkı, bu karardan fevkalâde memnun olmuş - tür. Bunlardan Kuruçeşmede tramvay cad - desinde 56 numaralı evde oturan emekli | doktor yarbayı Besirh Selim şöyle demek- tedir: — Beş dakika pencereyi açın.. Beş daki- ka sonra, tabağa, çanağa, parmağınızla yazı yazın.. Resim yapın. Çamaşırlarımız, ev eşyamız, taktığımız beyaz yakalar beş dakikada simsiyah oluyor.. Bu hal sene - lerdenberi devam etti. Şimdi mevzuu bahs karar yerine getirilirse ne mutlu Kuruçeşmelilere...> On senedenberi Kuürüçeşmeliler namına depoları dava edip uğraşan eski düyunu umumiye memurlarından Salih Münir de diyor ki: «— On senedir öyle uğraştıra ki, anam- dan emdiğim süt burnumdan geldi. Yap- madığım masraf kalmadı. Doktorlardan aldığım raporlarla, kömür tozunun, müz- min bronşit, verem ve bütün ciğer bas- talıklarını yapacağını, 600 metrelik bir muhite kadar intişar edeceğini isbat et- tim. Heyetler evlerimizi gezerek gardrob- lardaki çamaşırlara kadar hner şeyimizin, her yerin kömür tozundan simsiyah ol- duğunu gördüler, Mahkeme kararı ver - di. Nihayet, temyiz de tasdik etti. Artık, yakında, bu kömür tozu istilâsından ya- kamızı kurtarıyoruz. Artık biz do, İstan- bulun her semtindeki halk gibi yazın pencerelerimizi açabilecek, Boğam te - miz ve diriltici havasile <ohhh'» diye göğsümüzü şişirebileceğiz.. Ne mutlu biz Kuruçeşmelilere...> Denizbankın kararı ve belediye Fakat Kuruçeşmeliler sevinmekte hak- h mıdırlar? Denizbankın projelerini getirdiği kömür depoları gene Kuruçeş - me civarında inşa edilmek istenmekte - dir. İleri şehir plânında liman Yenika - pıda kurulacağına göre, kömür depoları- nın da Yenikapıya kaldırılması iktiza et- mektedir. Şehircilik mütehassısı Prost bu zarureti gözönünde tutmuş, plânda kömür depolarını Yenikapıda göstermiştir. İleri şehir plânına göre limanın Yenikapıda yapılması istendiği halde Galatadaki li - man inşaatı da ilerlemektedir. Galata yol- cu salonu yakında tamamlanacak, liman Salıpazarına kadar uzatılacaktır. Yenika- pıdaki liman ticari liman olacak, Gala - $adaki ise daha ziyade yolcu vesaire ge- tiren vapurların yanaşmasına tahsis edi- lecektir, Belediye, Kuruçeşmede yeniden kömür depoları yapılmasına izin vermemektedir. Ve Denizbankın Kuruçeşmede yaptıra - cağı kömür depoları hakkında belediye- den henüz müsaade istenmemiştir, Hamidiye dün limanımıza geldi Bir müddettenberi Akdeniz liman- Jarını ziyaret etmekte ajan Hamidiye mekteb gemisi, dün öğleden sonra l1 - mManımıza gelmiş ve Haydarpaşa a larında demirlemiştir. Gemi, — birkaç gün sonra Karadeniz seyahatine çıka - İngiltereden caktır. Londraya giden denizcilerimiz İngiliz tezgâhlarına ısmarlıyacağı - mız harb gemileri hakkında tedkikat- | hassıslarımız yöola çıkmışlardır. Yukar- |teniz vasıtasile teşekkürlerimin bildiril. ta bulunmak üzere geçen gün Londra- |daki resim, dün hareket eden hey'et â- | mesini rica ederim, ya bir hey'et gitmişti. Bu hey'ete ilti - hak etmek üzere, dün de bazı müte - zalarını göstermektedir. Seyyahlar için Kbhyğğğr Yeni yolcu salonu birçok yenilikleri ihtiva edecek Galata rıhtımında yapılmakta olan asri yolcu salonunun inşaatı hayli iler- lemiştir. Salon üç dört aya kadar ik * mal edilerek yılba: letmeye açılacaktır. Uzunluğu 54 metre, metre ve sokak — cephesi di yüksekliğinde yapılmakta alonunun üç tarafı serVislerle çerçevelenmekte gümrük muayeneleri nişliği 38 17 metre Gemilerden doğrudan doğruya ka - raya çıkan seyyahlar bu salonda kar - den binar müteharri lar, iki taraflı ge! diven ile bu salc ya çıkmak için lâzım gelen her mua - melenin sühulet ve sür'atle yapılma - sını temin etmek üzere tedbirler alın- maktadır. Yolcular rahat rahat merdivenden inmerken, eşyaları ve sandıkları müte - harrik kemerler üzerinde — vapurdan gümrük masalarına indirilecek ve bu- rada sade ve iyi düşünülmüş bir nu - mara mi sayesinde eşyalar, kolay- bkla sahibleri tarafından bulunacak - tır. Salon büyük bir itina ile tanzim e - dilecek, bu hal ilk nazarda seyyah üze- rinde iyi bir tesir bırakacaktır. Yerler ve duvarlar — memleketin renkli taş ocaklarının kıymetini göste- ren müteaddid renkde mermer plâka - larla tezyin edilecektir. Salonun denize nâzır cephesi muh- teşem bir camekân şeklinde olarak yu- karı yükselecek, geceleri — ışıklanacak olan cam tavanla birleşecektir. Seyyahlar, gümrük muamelelerini bitirdikten sonra geniş bir geçid vası- tasile salon binası çıkış kapısına gele - cek ve bu kapıdan, otomobil — parkına çıkacaklardır. Binanın zemin katında, resmi hey'et- lere mahsus hususi bir kaptyı havi bir salon bulunacaktır. Birinci — katta ve büyük salonun iki tarafında akraba ve dostlarını teşyie ve karşılamağa pelen- ler için iki salon yapılmaktadır. Salon- da bir de lokanta yapilacaktır. Binada | esas salonlardan başka — gümrüklerin | muhafazası, emniyet ve liman idare - lerinin bürolarına mahsus müteaddid odalar bulunmaktadır. Salonun üze - rinde limanın umum? manzarasına hâ- | kim, ışıklı ve büyük bir saati — olan 34 | metre yüksekliğinde bir kule yüksele- cektir. Ja Kara vedeniz nakliyatında mütemadi bir artış görülmektedir Demiryollarını'i; evvelki senenin 12,230,000 yolcusuna mukabil gaçen sene 19,390,000 yolcu nakledilmiştir Memleketimizde umumi münaka - lât vaziyeti, ticari yükselmeye müvazi âr surette günden güne inkişaf etmek- tedir, Umumi münakalâttan — demiryolu nakliyatında, son bir yıl içinde bilhas- sa ehemmiyetli bir inkişaf kaydedil - miştir. Eşya nakliyatı 936 da 2,450,000 tondan 1937 de yüzde 27 artışla 3,110,000 tona çıkmıştır. Gene evvel- ki sene ancak 12,290/000 yolcu nakl dilmiş iken 1937 de bu yüzde 58 teza- yüdle 19,390,000 yolcuyu bulmuştur. da 935-36 da de 414,786 Hayvan — nakliyatı 245,602 adet iken 936-37 * İadet olm Memlekette gün geçtikçe uzayan de miryollarının Juğu da bu senen'n mart ayı sonunda 6,559 — kilome arında da, demir - yollarında olduğu gibi münakalâtta te zayüd görülmektedir. Türkiye liman - |y ları arasında yolcu nakliyatı 1936 yı - lına kıyasen 1937 de yüzde — 14, e: nakliyatı yüzde 19, hayvan nakliya yüzde üç nisbetinde artmıştır. İçinde bulunduğumuz 938 yılında — deniz ve kara nakliye tarifelerinde ehemmiyet- K mikdarda tenzilât yapılmış olduğun- dan, bu ticari hareketlerin daha ziya - de artarak diğer senelere nisbetle bü- 'yük bir fark rülmektedir. Merkez Bankasındaki bloke kalan paralar İcra Vekilleri Hey'eti, Türk parası kıymetini koruma hakkındaki 10 ve 11 sayılı kararname hükümlerine göre ya- pılmış idhalden mütevellid ve — hâlen Merkez Bankasında bloke — bulunan me neşretmiştir. Bu kararnameye gö - me neşretmiştir. B ukararnameye gö - re Merkez Bankasındaki — bu meblâğ, kararname tarihinden itibaren üç ay zarfında idhalâtın yapıldığı memlekete Müteferrik : Balkan şimendifer murahhasları Ankaraya gittiler Balkanlar arası şimendiferler kon - feransı dün de dokuzuncu işletme ida- resinde müşterek tarife toplantılarına devam etmişti: Konferans: stereceği muhakkak gö- iştirak eden Yunan, Bul İgar, Yugoslav ve Rumen murahhasla- rı dün akşam Devlet Demiryolları Ti - earet Dairesi Reisi Naki ile birlikte An Limanımızın yeni techizatından o - larak yapılan yolcu salonu seyyahlara elzem olan bütün turistik teşkilâtı ta- mamen ihtiva edecektir. Kültür işleri : Efganistan 30 lise muallimi istedi Efganislan hükümeti —memleketi - mizden otuz kadar lise muallimi iste - miştir. Bu muallimler dört sene Efga- nistan askeri lise ve harb akademisin- de yirmi İngiliz lirası ücretle muallim- lik yapacak, ayrıca Türkiyedeki vazi - felerinde aldıkları son ma. liyecektir. Maarif Vekâleti mekteblere yolladığı bir tamimde taliblerin isim - lerini istemiştir. Talib fazla olduğu tak- dirde Efganistana gönderilecek mual - limleri Vekâlet bunların arasından ken disi seçecekti TEŞEKKÜR Çok genç yaşta ve büyük eserini ta- mamladığı bir günde, İnön' şehid düşen sevgili zevcim tayyar mühendisi Selâh Alanın gerek cenazesinde bulu mak, gerekse mektub va telgrafla tazi yetlerini bildirmek suretiyle büyük ke derime iştirak eden dostlarımıza ayrı ay rı mukabele imkânı olmadığından, gaze- Naşide $. Alan karaya hareket etmişlerdir. Murahhas- Jar Ankarada bir gün kalarak — şehri gördükten sonra yarın şehrimize dö - necek ve müzakerelere devam — ede- ceklerdir. Beşiktaş Halkevi Bebek bahçesinde bir balo verdi Beşiktaş Halkevi sosyal yardım ko- mitesi adına dün akşam Bebek bahçe - inde bir yaz balosu terlib edil Ayni zamanda halkın — rağbet ve sempatisini kazanmış olan — Beşiktaş Halkevi ulusal saz hey'eti tarafından bir halk şarkıları könseri verilmiştir. Mısırda hayvan hastalığı çıktı Haber verildiğine göre — Mısırda, muhtelif mıntakalarda Hummayi ku - Jati epizooti adı verilen bir hastalık çık- mıştır. Vekiller Hey'eti, — bu hastalık bitinceye kadar Mısırdan gelecek çift tırnaklı hayvanat ve maddelerinin yur da sokulmamasına karar vermiş, key - fiyeti alâkadarlara bildirmiştir. Pazarlıksız satış hazırlıkları Yakında perakende satışlarda mak- tü fiat usulü kalm olacaktır. İstanbul belediyesi bu husustaki — hazırlıklara başlamış, İstanbulu mıntakalara tak - sim etmiştir. Her belediye şubesi mın” takasında bulunan zabıtai belediye me murlarına maktu fiat kontrollerini yap tıracaktır. Seyyar satışların — koöntrol şekli ayrıca tesbit edilmektedir. tı |1 İtetif bölgelerin herhangi bir mal ihracı suretile bloke edilecekti İş dairesinin faydaları İş kanununun kurulmasını emret « tiği iş ve işci bulma teşkilâtı önü deki sene içinde kurulacaktır. İş ma teşkilâtimn yokluğuna — rağmen, son bir sene içinde yurdun — muhtelif yerlerindeki iş esi teşkilâtı, me mize dışardan gelen göçi üze angi mınt: göçmene muhtelif yerlerde iş b tur, İş kanununun son bir senelik tatbi« katı ümid olunduğundan daha müsbet neticeler vern Mesainin önümüze deki yıl dah: bir şekilde ilerle « me: temin için iş dairesi genel mer“ kezi nizamnameler zırlamaktadır, Bu nizamname projeli üzerinde bu daha — müsbet etüdler yapılacak ve bu suretle nizame in tatbikinde güçlükler — veya i hayatta bazı sarsıntılar ile kare şılaşılmaması temin edilecektir, İş dairesi Genel Merkezi bu yıl mulü liyetlerinden alınan neticeler hakkında vakit vakit broşüre ler neşredecektir. Balikesirde afyon satışları Balıkesir, (Hususi) — Balıkesir Ziraa€ Bankası şubesi tarafından yeni afyon mahsulünün mübayaasına başlanmıştır. Mübayaa, her hafta pazartesi ve salı gün. leri istasyondaki buğday silosunda yapı lacak ve ağustos nihayetine kadar devan edecektir. Banka, temiz ve konaksız mahsule kis Toda (4), konaklılara da kiloda (3) lira a< vans vermektedir; paranın üstü afyon« ların morfin derecesinin tayininden sonr ra tediye edilecektir. Köylü ve çiftçinin malını değeri paha sma satması için bankanın bu tedbiri Balıkesirdeki afyon piyasasına da tesiğ etmiştir. Şehir işleri: Eminönünde yeniden istimlâk edilen dükkânlar Eminönünde Bektaş hanından baş- ka yirmi kadar dükkân vesaire de sae tin alınmıştır. Satın alınan binalar bit sıra üzerinde olmadığından yıkılmalas rında müşkülât çekilecektir. Yıktırma işi, yanyana bulunan birkaç — dükkân satın alındıktan sonra yapılacaktır. Gürültü ile mücadeleye yeniden 5i başlanacak Gürültü ile yapılan'mücadele son aylarda gevşemiştir. Belediye, yeniden faaliyete geçilmesi için şubelere ta « mim yollamıştır. Sabahları vapurların düdük çalmalarıma, otomobil ve oto « büslerin korna öttürmelerine, araba “ ların gürültü yapmalarına izin veril « miyecektir. Galatasaraylıların mehtab gezintisi Galatasaraylılar Cemiyetinin, ağustos ayı içinde bir mehtab gezintisi tertib ete tiği habor alınmıştır. Bütün Galstasaray- lhıların iştirak edecekleri bu gezintinin çok güzel ve çok neş'eli olması için elden gelen bütün gayretler tedir. esirgenmemekea Şehzadebaşı aFerah» Sinemada Bugünden itibaren üç büyük film birden 1 — Hayat Fiırtınaları (Şarl Böoyer) 2 — Dağların kızı 3 — Kin Kongun oğlu (Büyük şaheser film ) Pazartesi, salı ve çarşamba gün ve ge- eeleri Bayanlar gün ve geceleridir.