30 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

LAŞA İstanbulun çöp fırınları için iki milyon lira lâzım Şehirde, bir gündg 750 metre mik'abı çöp çıktığı anlaşıl- mıştır. Firmalar fırınları yapmağa talib olmuşlardır İstanbulda yapılması kararlaşan çöp fırınları etrafındaki tedkikler ilerle - mektedir. Belediye temizlik işleri mü gdürlüğü, her gün toplanan çöp mikda- yını tesbit etmekte ve istatistik vücude Şehrimizde çöp — fırını s1s getirtmiş, çöp fırınları hakında ted- kikat yaptırmıştı. Mütehassıs tedkika- tını müteakib hazırlamış olduğu rapo- runu belediyeye vermiştir. Bu rapora göre İstanbulda hergün yedi yüz elli metre mik'abı çöp çıkmaktadır. Her - 1 haber alan ecnebi fir-| Çun çıkan bu çöpleri imha edebilmek malarından bir çoğu belediyeye müsa- id müracaatlar yapmışlardır. Beledi - yeye yapılan bu müracaatlar tedkik e- dilmektedir. Temizlik işlerinin İstan - * bulda tarzı cereyanıma aid tedkikatı ih- tiva eden dört büyük dosya vücude ge- tirilmiştir. Bundan bir müddet evvel, belediye bu maksadla Avrupadan bir mütehas - Müteferrik : İstanbul Ticaret Odası memurları - sandığı Ticaret Odası memurları teavün san- dığı idare hey'etindeki münhaller için dün yapılan intihab sonunda, Oda ted- kikat şubesi raportörü Seyfi Cenab ve Borsa muamelât müdürü Tevfik Can- Oğlu, âza seçilmişlerdir. Sandığın mevcud âza adedi yüzdür we bankada 30 bin liraya yakın parası bulunmaktadır. Festivalin birinci günü Beyazıdda meydan temsilleri yapılacak Bu yıl festival programında temsil numaraları çok zengindir. — Festivalin birinci günü | Ağustos - akşamı saat (9) da Eminönü Halkevi temsil şube - si tarafından Beyazıd meydanında Mol yerin (Dekbazlık) piyesi oynanacak - tır. Elektrik ve hoparlör tertibalı şim- diden hazırlanmaktadır. Muakkib ve muamelecilere iş takib ettirilmiyecek Eshabı mesalihin işleri, dairelerde muakkib ve muameleciler tarafından takib edilmekte olduğu görülmekte - dir. Cumhuriyet devrinde — hükümet kapısı herkese açık olduğundan, halk kendi işini dairelerde kendi takib ede- cek ve bundan sonra muakkib ve mua- melecilerin müracaatları nazarı itibara alınmıyacaktır. Maarif Vekili Ankaraya döndü Şehrimizdeki tedkiklerini ikmal e- den Maarif Vekili Saffet — Arıkan ve yüksek tedrisat umum müdürü Cevad, dün akşamki ekspresle Ankaraya dön- müşlerdir. Yol vergisi tahsilâtı Hususi müesseselerde - çalışanlarla, seyyar esnaf ve hamallardan yol ver - gileri vaktinde tahsil edilememektedir. Bu gibilerin bundan sonra çahştıkları yerlerle oturdukları semtler kaydedi- lecek ve böylece yol vergisi mükellef- lerinin izlerini kaybetmelerine imkân verilmiyecektir. Sığır derileri yükseliyor Son bir hafta içinde sığır — derileri üzerine haricden yapılan istekler hay- Ni artmıştir. Piyasada bu yüzden fiat - larda mühim farklar görülmüş, kiloda 4-5 kuruş fazlalık — kaydedilmektedir. Kuru sığır derileri 73-75, — Anadolu malları da 63-65 kuruş üzerinden sa - tılmaktadır. Salamura deriler üzerine talebler de, son günlerde artmıştır. Bu vaziye- te sebeb, Amerika ve Yeni Zelanda- dan gelen malların stok mikdarının &- zalmış olmasıdır. Orta tedrisat müdürü Bursada da tedkikler yapacak İstanbulun orta mekteb ihtiyacını tedkik eden Maarif Vekâleti orta ted- risat umum müdürü Avni, Bursaya git üzere yapılacak çöp fırınlarından İs - tanbul veya Beyoğlunda yapılacak ola- nı bir milyon liraya ve Anadolu yaka-! sının çöplerini imha etmek için Ka - dıköy veya Üsküdarda yapılacak fırın beş yüz bin liraya çıkacaktır. İki fırın, tesisatı vesair ile, iki milyon liraya mal olacaktır. Şehir işleri: Halk hamamları açılmasından vazgeçildi Geçenlerde şehrin muhtelif semtle- rinde tifüs vak'alarına tesadüf edilmiş, ve bunun üzerine bitlle mücadeleye gi- rişilmiş, halk hamamları açılması için tedkiklere başlanmıştı. Bitle yapılan mücadele müsbet netice vermiş oldu - ğundan halk hamamları açılmasından, şimdilik sarfınazar edilmiştir. Temizlik işleri bir program dahilinde yapılacak Belediye müfettişleri şehrin Çöp va- ziyetini gözden geçirmiş, sokâakların te mizlenmesi için alınacak tedbirleri tes- bit etmişlerdi. Bundan sonra temizlik işleri müfettişlerin tesbit etmiş oldu - ğu esaslar dahilinde ilerliyecektir. Şehirde tâli derecedeki yollar da yapılacak İki sene zarfında inşa edilecek yol- lardan çıkarılan taşlarla tâli derecede- ki yolların yapılacağını yazmıştık. Halk Partisi köngrelerinde, son üç se- ne içinde inşası temenni edilen yollar- dan mühim kısmının bu suretle yapil- ması temin olunacaktır. Belediye yeni et Fiatlarını tesbit etti | Ağustos tarihinden itibaren be - lediye hududları dahilinde et fiatları şu şekilde tesbit edilmiştir: Toptan 33 35 40 35 27 28 20 teferrüat Peraknde Karaman Dağlıç Kıvırcık Kuzu Sığır Dana Keçi Kültür işleri: Almanyadaki mesleki tedrisat kongresine gidecek muallimlerimiz Almanyada toplanan — beynelmilel mesleki tedrisat kongresine Türkiye - den iştirak edecek olan yirmi muallim bugün hareket edecektir. Kongreye İz- mir san'at mektebi — muallimlerinden Tbrahim, Bursa san'at mektebi mual - limlerinden Mehmed, Elâzığ Kız Ens- titüsü muallimlerinden Menkibet, Me- lâhat, Yakup, Diyarbakır san'at mek - tebinden Süheyi, Aydın san'at mekte - binden Naim, İstanbul san'at mekte - bi muallimlerinden Celâl, Halide, An- kara İsmet paşa Kız Enstitüsü mual - Limlerinden Said, Konya san'at mekte- bi muallimlerinden Ali Rıza, Nazmi, İsmet paşa Kız Enstitüsü muallimle - rinden Rebia, Ankara Ticaret lisesi mu allimlerinden Nihad, Ankara — san'at mektebi muallimlerinden Kısmet, Ek- rem gideceklerdir. ” Bursa muallimleri Trakyadan döndüler Bursa muallimlerinden mürekkeb bir hey'et Trakyadaki tedkiklerini bi- tirmiş, İstanbula gelmiştir. — Hey'et, Trakyaya gitmeden evvel İstanbulu BaRöğüğk miştir. Umum Müdür Burasada da bir| , r-is olduğundan daha fazla kalım - SÖON POSTA Mısırlı misafirler dün akşam avdet ettiler Mısır Hükümeti Bahriye Kumanda- w ve Kral harb Yaveri Mahmud Ham- za Bâşa, dün şehrimizde bazı camileri gezmiştir. Öğleyin saat on üç buçukta Bebekte Valide paşa yalısında —Mısır sefaretinin verdiği ziyafette bulunan Mahmud Hamza Bâşa, saat on altı bu- çukta otomobille onuncu yerli mallar |sergisine giderek sergiyi ziyaret etmiş- |tür. Nazır otamobil ile bahçeye girdiği zaman, sergiyi gezen halk tarafından Cevamlı sürette ve şiddetle alkışlan - mıştır. Bundan mütehassis olan Mah - mud Hamza Bâşa, halka, selâm vere - rek, mukabele etmiştir. Nazır, önce Nuri Demirağ tayyare pavyoanunu gezmiş, tayyareler ve mo - deller üzerinde ayrı ayrı, dikkatle meş gul olmuş, yerli yapı olan tayyareler - den takdirle bahsetmiştir. Bundan son- ra, muhtelif pavyonları gezen Bâşa ser giden ayrılmıştır. Mahmud Hamza Bâşa, sergi komise- ri'Halid Güleryüzü serginin intizam ve mükemmeliyetinden dolayı iki üç defa tebrik, gördüğü hüsnü kabul ve misa « Mahmud Hamza Paşa yerli mallar sergisinde firperverlikten dolayı teşekkür etmiş, 'Türkçe olarak: — Serginizin her tarafını başdan ba- şa gezmeyi çok isterdim. Fakat, bu ak- şam İskenderiyeye hareket edeceğim. Vaktim pek dar. Maalesef, bu âarzumu yerine getiremiyeceğim, demiştir. Mahmud Hamza Bâşa, dün akşam saat on sekizde, Elmahrusa yatile, İs- kenderiyeye gitmek üzere limanımız - dan hareket etmiştir. Muhterem misa- firlerimiz resmi makamlar tarafından hararetle uğurlanmışlardır. Bir tramvay eve çarptı, evin damı yıkıldı Dün akşam saat 21 1 beş geçe vat - |man Sadullahın idaresindeki 30 numa- ralı tramvay arabası Aksarayda» Mil- Jet caddesinden geçerken tramvay yo - Juna çocukların koydukları ağaç par - çası yüzünden tramvay hattan çıkmış, 30 metre kaldırım üzerinde yürüdük - ten sonra 164 numaralı eve çarpmış ve evin damı yıkılmıştır. İnsanca zayiat yoktur. TAKViM Kumi sana 1884 Temmuz 30 Resmi sone N vyork sergisine yiı ik mikyasta iştirak edeceğiz Hükümet sergiye bir harb gemisi gönderecek ve ilk | kadın tayyareci Sabiha Gökçen de sergiye gidecektir Türkofiste dün gazete mümessillerinin 30 Nisan 1939 da açılacak ve altı ay sürecek olan Nevyork sergisine Tür - kiyenin iştiraki hususunda yapılan ha- zırlıklar etrafında görüşülmek — üzere dün Türkofisde bir toplantı yapılmış - tır. Matbuat mümessilleri ile Türkofis İstanbul Şubesi Reisinin iştirak ettiği ibu toplantıda, sergide Türk pavyonu nu kurmağa memur edilen Suad Şakir, sergi hakkında izahat vermiş ve hazır bulunanların fikirlerini sormuştur. Nevyork sergisi Amerika istiklâli - nin 150 inci yıldönümü şenliklerine te- sadüf ettiğinden muazzam tezahürata sahne olacaktır. Bütün dünya millet - leri sergiye çok büyük ehemmiyet ver- mekte ve en iyi bir şekilde iştirak için hazırlanmaktadırlar, Nevyork beledi - yesi, sergi için 150 milyon dolar tah - sisat ayırmıştır. Bütün Amerika vilâ - yetleri sergide ayrı ayrı pavyonlar yap maktadırlar. Sergiyi asgari 60 milyon kişinin ziyaret edeceği tahmin — edil - mektedir. Sergide 160 bin kişiyi bir sa- atte nakledecek vesaiti nakliye temin edilmiş, 35 bin otomobilin şaşırmadan duracağı bir otomobil parkı ve tayya « re istasyonu yapılmıştır. Sergi hazırlıkları için vekiller hey- eti kararile kurulmuş olan vekâletler arası komisyon, Ankarada Genel Kur- may mümessilinin de iştirakile toplan- tı ve çalışmalarına devam etmektedir. Her vekâlet kendi sahası dahilinde ser gi için temin ettiği şeyleri — kamiteye göndermektedir. Sergide Amerika hükümeti tara - fından resmen verilmiş olan pavyonu- muza ilâve olarak — ayrıca bir - (Site Türk) tesisi tekarrür etmiş ve 24 tem- muz 1939 Türk günü olarak kabul e - dilmiştir. Türkiye sergiye 400 bin do - larla iştirak etmektedir. Sergide dev - let pavyonumuzun dahili dekorasyonu için açılmış olan müsabakanın netice- si bugünlerde alınacaktır. Devlet pavyonunda kültfür tarihi - miz, milli zevk ve san'atimiz, memle- ketimizin gerek tarih gerek tabiat ba- kımından cazibesi, Türk kadınına veri- len haklar, Türkiyenin Balkanlarda ve Yakınşarktaki mevkil, siyasi paktla - rın ehemmiyeti ve milli mücadele sa- fahatı kompozisyonlarla tebarüz etli - rilecektir. Sergi sahasınin tam ortasında, Ce - miyeti Akvama tercihan bize verilen kısımda kurulacak olan (Site Türk)- de, mallarımız teşhir edilecek ve bu - rada satış da yapılacaktır. Bu sahada sıra ile pavyonlar bir lokanta, kahve bulunacaktır. (Site Türk) de milli ban kalar mamulâtı, halıcılık, çinicilik ve diğer el işleri iyi bir şekilde teşhir e - dilecek ve burada satış yapılarak hem döviz temin edilecek, hem de Türk sa- nayil nefisesi bütün dünyaya tanıtıla- eaktır. Etibank pavyonunun dekorasyonu kromla yapılacak ve bu krom sergi so- nünda satılacaktır. Sergide — küçük san'atler maddelerinin satışından çok istifade edilecektir. Sergide bir de kü- iştiraklerile yapılan toplantıdan bir intıiba lar, resimler ve Türkiye lehindeki e -« serler, teşhir edilecektir. Serginin deniz kısmında, en büyük transatlantiklerin — bile yanaşmasına müsaid bir rıhtim yapılmaktadır. Hükümetimiz de sergiye bir harb sefinesi göndermeği — düşünmektedir. Ayrıca ilk kadın tayyareci Sabiha Gök- Çenin de sergi zamanında Amerikaya gönderilmesi Mevzuubahstir. Sergi için propaganda pulları bas « tırılacaktır. Küçük sanayicilerden 650 müessese motörlerini söktüler Muamele vergisinin, beş beygirden aşağı kuvvette motörle iş gören küçük sanayi erbabına teşmili üzerine şehri- mizde bu gibi motörlerle çalışan ima- lâthane sahiblerinin motörlerini sök « meye başladıklarını dün yazmıştık. Muamele vergisi kanununun defter tutmağa mecbur ettiği Bu gibi küçük sanayi erbabına verdiği mühlet yarın. akşam bitmektedir. Dün — yazdığımız doğramacı, tornacı, mobilyeci ve san - Gıkcılardan başka kürekçi, — düğmeci, kılişeci, marangoz, pastane, kolonya - c vesaire gibi beş beygirden az mo - törlerle iş gören sanayiciler de mua » mele vergisinin muafiyet kısmına gir- mek için motörlerini sökmeğe başla - mışlar ve eskisi gibi iptidal şekilde ça- lışmağı tercih etmişlerdir. Diğer taraftan marangozlar cemiye- tinde tornacı, doğramacı, mobilyeci es- nafının iştirakile yapılan toplantı so - nunda imzalanan takrir Maliye Vekâ- letine gönderilmiştir. Düne kadar İs - tanbulda ağaç işlerinde motörle ça - bşan tornacılardan 200, marangoz ve sandıkcılardan 250, kürekcilerden 20. düğmecilerden 30, kolonyacı, pastacı, kılişeci vesaire gibi esnaftan da 150 ki« şinin motötlerini sökerek el ve ayakla çalışmağa başladıkları — anlaşılmıştır. Bu küçük esnaflar hem muamele ver- gisi vermekten ve hem de defter tut « maktan şikâyt etmektedirler, Bilhassa doğramacı, testereci ve kürekçiler ge « len malın yüzde onu nisbetinde mua « mele vergisi alınmasının kazançlarını sıfıra indireceğini ileri sürmektedirler, Kürekcilerden beş kişi de dün motör « lerini başkalarına devretmek üzere te- şebbüse girişmişlerdir.. Sökülen motörlerin çoğu 1-2 beygir kuvvetindedir. Maliye Vekâletinin bu işi yeniden esaslı surette tedkik ede - vek küçük sanayi erbabımın motörleri- ni tekrar kurmak imkânını verecek ka- rarlar alacağı ümid edilmektedir. Tiftik ve yapak ihracatçılar: hazırlanıyor Almanya İle aramızda imzalanan son ticaret mukavelesinden sonra, tif « tik ve yapak üzerine mühim mikdarda ihracat yapılacağı tahmin olunmakta « erlik kampları bugün bitti Lise askerlik — kamplarına bugün nihayet verilmiştir. Kamp gören tale-