7 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

7 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

i aaa 4. Yeni Türk harflerinin 10 uncu yıldönümü yaklaşırken... (Baştarafı 1 nci sayjoda) Yakat yeni harfler çıkınca halk mekteb- lerine gittim. Okuyup yazmak öğren - dim. Bundan sonra bir yazıhanede oda - cılık buldum. El kapısında yaşamaktan kurtuldum. Otuz bira aylığım, küçücük bir odam var, Mektub zarflarının üstü - Rü okurum, Yazıhanenin elle dağılacak zarflarını ben götürürüm. Poslaneye Eg der, defter, makburu imzelarım. Eğer halk mektebleri açılmasaydı, yeni barf- der çıkmasaydı, ben daha el kapısında idim, Bu iş gençlikte çekiliyor amma, in #an kırkını aştı ma işinden çıkar çıkmaz kendi evinde oturup Kafasını dinlemek i8- tiyor. Halbuki hizmetçilik öyle midir? İnsan gün yirmi dört saat bir dakikası z »m efendisi değildir. Yeni harfler beni kendimin efendisi yaptı: * mak ne lâzun demeyiniz. Yeri harfleri öğrendiğimdenberi hiç olmazsa eşyasını götürdüğüm dükkânın üstündeki tabe - lây!, elimdeki adresi okuyor, yorulma - dan eşyamı teslim ediyorum, Halbuki €s- kiden sırtımda yük, alnımdan Şıpır, g- pır terler akar, elimdeki adresi sağa 80 - la gösterir: «Oku şunu, bura nerededir?» diye sorar, tarifini ister; kaç kere malı teslim edeceğim yerin önünde aşağı yu- dim, numarayı da. Ya büna ne buyurulur ? (Baş tarafı 1 indi sayfada) dular. Biz de bunu haber verdik. ftalarca susan muhterem idare he- Selânik anlaşması Atatürkie Bulgar Kralı arasında teati edilen telgraflar (Başterafı 1 inci sayfada) nım imzası münasebetile, başarılması- na ekselânsınızın en acil yardımı de- Tiğ buyurmadığı bu tarihi eser için en kalbi tebriklerimi ve en hararetli sebetile bana gönderdiği nazik tel - graftan dolayı majestelerine hararet- le teşekkür ederim. Başarılmasıda majestelerinin aldığı jaal ve semere- K hisseyi büyük memnuniyetle teba- rüz ettirerek, Balkan milletleri için bir vefah ve muhadenet devresi açan Ortaokul öğretmeni (Boş tarafı 3 üncü sayfada) Eskişehirden Sezal Öner, Mardinden: Sad Tİ Kiymaz, Küzm Yedekeloğlu, Zonguldak- tan; Hilmi Ener, Leman İçsel, Huriye Ekşi- oğlu, Bilecikten: Seyfi Bilge, oRecal Varol, Kastamonudan: Seniha Ataşen, 'Tokad - dan Galib Güneri, Fehmi Gürler, Kocaeli - den: Feridun Ankara, Bursadan Zühtü Se - ren. Muzaffer Kalkan, Ersineandân: Müşer- rel Yaylâı, Sinobdan; Eşref Nemutlu, », Riyaziye grapu Riyariye grupu 88 kişidir. Ankaradan Ah- med Aydın, İstanbuldan: Saliha Şimşek, Feh mi Asya, Münevver Ustugl, Melâhat Nuran, .|9efik Ergün, Nilüler Börteçene, olmak isteyenlerin yazılı imtihanları bitti Ünlüsu, Hanife, Sabahat Dinçay, (o Veli Artan, Mustafa Çankaya, Mustafa Baf, Kâ- rım Özer, Ahmed Ersoy, Hasan Evrenol, Ay- şe Saadet Çakur. Aydından Hurşid Tüzün, Hulüsi Tanyeri, Sirastan Mehmed Günen, Ali Atalağ, Fehmi Kara - kallukçu, Adanadan; Bahri Erzin, Lütfü Baş eymez, Gelib Gürdil, Balıkesirden Meliha Gü ney, Ali Zengi, İffet Karaman, Nezihe Dur“ der, Niğdeden Halid Aslan, Ekrem Başer, Haydar Ataseven, Zonguldaktan Vural, Sab- © İri Gültekin, Salih Kansaran, Maraşdan O - Buz Özayşar, İspartadan Sadiye Dereli, Ab” di Dikmen, Kırşehirden Hüseyin Güner, Re- ceb Okay, Arif Özdoğan, Ziya Akkaya, Meli- ha Güven, Ağrdan Rıza Çalar, Muğladan, Reşad Birol, Tekirdağdan Mühenna Ünsal; Ali Gürvit, Havva Sezgin, Neriman Tüzün, Hasan Tüzün, Gümüşhaneden Seydi Gök - türk, Reşad Önal, Tokaddan (İhsan Bilsel, Malatyadan: Naxın Suaner, Sulâbaddir. Top Şuoğlu, Muşdan Falk Erdaş, Run Dumlu, Mehmed Öztekin, Muammer Gürsoy, Diyar-. bakırdan Fazıl Kaner, Karadan Mehmed B- HİL Kastamonudan Osman Bozok, Easan| yeli âzası sanki asıl mesele bu imiş gibi derhal ağızlarını açtılar ve (yalan) diye buğırmağa başladılar. Bu garib inkâr karşısında söylenecek söz bulamıyarak bu tarihi eser için majestelerine en samimi tebriklerimi takdir ederim. K. Atatürk Kapıcı Hüseyin diyor ki? — Eski harfler zamanında okumadık. Cafer Erbilgi, Zeliha Arı, Rasim (OUslugü,| Altay, Hatice Özge, Şaban Turan, Seher Ural, İzmirden: Şeri! (Samsundan: Ömer Çakır, Yorguddan E - Egeli, Bekir Erel, İbrahim Erden, Şükrü Ça-|dib Otan, Niyazi Ülkü, Sıdkı Demir, Fahri Hatay, Kırklarelinden: Hasan Tüzün, Muğla | Okay, Eskişehirden Muzaffer Plevne, Ziya dan: Hakkı Türkmen, Giresundan İbrahim | Köken, Manisadan Necib Atay, Turgud Ü - Elifi görsek direk zannederdik. Çok Şü- kür cumhuriyet devrine ihtiyarlamadan yetiştik, Onun iyiliklerinden istifade et tik. Yeni harfler çıkınca hemen halk mektebine seve, seve koştum. Şimdi. ge zeteleri sökecek kadar okumasını ÖĞ - rendim. Evvelden köyde, zeehallede bir tek kişi okur, biz de koyun kaval dinler gibi onu âlinlerdik. Bir mektubumuz © sa şuna, buna yalvarır, okutur, yazdır dık. Şimdi öyle mi ya?. Hem kerim okuyoruz, hem köye bir mektub yolla - mak icab ederse kendimiz yazıyoruz belki susacaktık. Fakat istifa eden Be / şiktaşlılar bırakmadılar, Onların isteği ile klübden istifa eden Beşiktaşlıların ida- re heyetine gönderdikleri mektubları ve mwzalarını bugünden itibaren neşre baş- luyoruz, Klişesini gördüğünüz vesikayı imzalı- yanlar imzalarının üstünde diyorlar ki: © “Memleket #poretw muhitini müteessir *İeden son Tevha hâdisesi karşısında gönül. den incinen kalblerimize beyanatlar: bir muşta darbesi gibi inen bazı kimselerin Filistinde tedhişcilerle ingilizler çarpıştılar Kudüs 6 (A.A) — Kudüs ile Şerin a- rasındaki yolda tedhişçilerle muntazam İngiliz askerleri arasında bir çarpişma olmuştur. Bir İngiliz askeri ölmüş, ted - Amma kargacık, amma burgacık.. VeK-| halen idere heyetindeki mevkilerine inad-| hisçiler de oldukça zayiat vermiştir. tile köy imamı da bizden daha İvi, daha ssturuplu yazmazdı yal. * Bayan Habibe diyor ki: — Ren memleketimizin doğu eya - letlerindenim... Bizim taraflar çek ca - bildi... Ben daha on üç yaşımda iken İs- tanbula gelmişim... Kap rda çalışırdım Yirmi yaşımda evlendim. Kocam tramvav bilet Okuyu; o. kumasını pek sever. Bütün türkçe yazıl. mış kitabları okuduğu gibi frenkçeden tercümeleri okur, tarih kitabları okur. Okuduklarını da bana anlatırdı, O böyle anlatırken ; onun benine kadar ca - hil bulduğunu hissederdim, içim üzülür dü. Bir kaç kere kendisinden beni ölrul; masını rica ettim, Fakat eski harfleri bir türlü zihnim almıyordu, güç geliyor, öğ- renemiyordum. Bir gün harf inkılâbı ol- du, halk mektebleri açıldı, hemen ya - zıldım, Yeni harflerle okumasını, yaZ- masını öğrendim. Yalnız bunları öğren- raekle kalmadım. Coğrafys, hesab ders- leri de aldım. Ve e eza sonra da yazıyı okumayı bıra EN kuma irmiği zamanlarda ben ii dimi dünyanın en budalası e > Halbuki hiç te sersem değilmişim. gün kendime göre her şeye aklım eriyor. Gazeteleri muntazam takib güya Dünyanın gidişini biliyorum. Pskiden 58 nımda İngiltere, Fransâ deseler hayvan mi, insan mı, memleket mi, esya al dir bilmezdim. - Şimdi dünyada” böyle memleketler olduğunu biliyorum. Bu memleketlerin büyük adamların! insan: larını, bütün dünyayı biliyorum. zi benim için dünya bizim mahalle idi. Run dışından ne olur, ne biler haberim yoktu. Şimdi yaşamaktan zevk duyuyo - Tum. Dünyam genişledi. Her yeni oko- nası vardı duğum kitab bana yeni bir şey ÖĞrEtİYO”- | başlar Okumağı bakınız ben neye benzetiyorum: Eski zaman masallarında kırk odalı 8#- raylar vardır. Kızın eline kırk vi verirler: «Aç şu oda kapılarınız derler. da her açtığı odada bir başka hazine bu- hır. Ben de halk mekteblerine gittiğim - denberi tıpkı eline peri padişihının we yındaki 40 odanın kırk anahtarı verilmiş kız gibiyim. Her anahtar bana başka bir hazine gösteriyor, Benim de bi — bi tarihe çok merakım var. Yeni Eee rihini bitirdim. Şimdi umumi tarihi 7 Yorum, Dünyanın en bahtiyarı benim bu devire vaktinde yetişip iyiliklerinden müstefid oldum. * Maraşlı Şevket diyor kiz — Okumasını bilmiyen adamın - bâşâ - huzurunuzdan - bir hayvandan farkı yk tur, Ben otuz yaşıma kadar bön, bön de- aştım, Hamallık ederim: Hamala oku - la sarilmaları bizlere de onlara karşı sevgi bırakmanıştır. Cemiyet topluluğunun yükselmesi, kö-|, kü sevgiye dettanan bir saygı ile kabil 0- up, artık kalblerimizde onları sayacak bir iman da yaşamadığından sevgili klübümüzden ayrılmak mecburiyetinde kaldık. İdare heyetine bildirdiğimiz istifala « nızı sayan gezetenize de arz ile bilve- sile saygılarımızı sunarız» İmzaların meşrine devam edeceğiz. Ga- zetelere tekzib yollyan baylar, ya buna ne buyurulur? Rus - Japon hududunda yeni çarpışmalar oldu (Baş tarafı 1 inci sayfada) Sovyetler, bugün sabahleyin Çanku - feng mıntâkasındaki Japon mevzilerine taarruz teşebbüsünde bulunmuşlardır. Japon harbiye nezareti, bir Sovyet pi yade taburu ile 50 tankın Çangçih gölü cenubunda, bir buçuk piyade taburu ile 60 tankın da Şatsaopingin imalinde ta- arruzda bulunmuş olduklarını tasrih et- mektedir. Sovyet tayyareleri de Kore arazisini bombardıman etmişlerdir. tik temaslar Diğer taraftan husduddaki bu muha - samala nihayet vermek üzere yapılan diplomatik teşebbüs ve müzskereler ü - midbahş bir surette inkişaf etmektedir. Japonlar yeni talimat verdiler Sovyet hariciye komiseri Litvinofun mukabil tekliflerini tedkik etmiş olan Tokyo hükümeti, Maskovadaki Japon se- firi Şigemitsu'ya bir telgraf çekerek, mü- zakerata devam etmesi için yeni talimat nacağı bildiri ? Tokyo 6 (A-A.) — Alman büyük elçisi ile İtalyan büyük elçisi, ayrı ayrı bari - ciye nazırı muavini B. Horinuşi'yi ziya - ret etmişlerdir. Cezaevleri için mühim kararlar (Baş tarafı 1 inci soyfada) hafif mahkümların hücreleri ayrılacak ve ağır cezalı mahkâmlarla diğerleri ara - sındaki irtibata son verilecektir. Cezaevlerindeki ağır cezalı kadın mah- kümların Türkiyenin bir yerinde kuru - lacak bir ği birleşmeleri temin edilecektir. Bu suretle kadın mahkümlar daha böyük bir ihtimamla, işledikleri cü- rümleri unutacak ve ıslah edilece. k bir hale getirileceklerdir. Çocuklar iğin de münasip bir şekil düşünülmektedir. Kudüs 6 (A.A.) — Öğleden sonra eski şehirde bir Arab polis memuruna taban- Yener, Muammer Günbay, İhsan Kaptanoğ- lu, Nevruz Gündoğdu, Tokaddan Taran Derd li, Malatyadan Nazım Suznel, Fahriye Öden, Saadet Soylu, Ömer Cud!, İhsan Soysal, Muş tan Hilmi Özkul, Kirşehirden Rahmi Oksal, Bitlisten Üzeyir Karakaya, o Urfadan Oğuz! Altuğ, Tevfik Şakaklı, Karstan LâAtif Doğu - say, Haydar Akbaş, Mehmed Çavuşoğlu, Meh med Kan, Niğdeden: Osman (Berköz, Arif Targan, Bolüdan Mürtaza Özişık, Manisa - dan Abidin Çığ, Hakkı Özbek, oYosg Akif İlpars, Mardinden Zekeriya Küçükön - der Burdurdan: Abdi İlkin, Külahıyadan Os- man Ersoy, Elâziğdan Mustafa Güner, A9- yondan Ahmed Yılmaz, Zonguldaktan: Meh med Öder, Şahin Köker, Bilecikten Alâed - din Bingöl, Sabri Tuğay. Konyadan: Zekiye Arna, İbrahim Canya- ca Ile ateş edilmiştir. Polis memuru, çok | nar, Mehmed Akın, Antalyadan: İhsan Gü-| ağır yaralanmış olmasına rağmen, muka- belede bulunmuş ise de ancak oradan geçmekte olan bir Arab yaralanmış, mü- tecavizler kaçmıştır. Civarda bir köyde, |Müseyin Tu; bir Yahudi evine atmak niyetinde oldu- ğu bombanın vakitsiz patlamasından do- rel, Adanadan Adi Onur, Yakup Avcı, Si «| vasdan İffet Mersin, Osman Aktan, Aydın- dan Receb Gürkan, Turgud Arışan, Kemal Çeribaşı, Hasan Ataç, İçelden Mahmed Ka- raman, Erzincandan Celâl Özdil, Vandan inoplan Emin Erke, Edir- ürk, Tarih, Coğrafya Tarih, coğrafya grupu yüz iki kişidir: An- neden Doğan ner, Orhan Edgücr, Hamid Atacan, Safiye Kırkoğlu, Yozgaddan Cemli Vural, Kütsk — yadın Saadet Göbeleş, Amasyadan Behcet Arpat, Kayseriden Veli Gökçen, Elâzığdan Necib Erdem, Ziya İlter, Bilecikten Tevfik Erkal, Balıkesirden Müryet © Alper, Oo Ayge Berktan, Antalyadan: Rifat Sencar, Konyadan Ze kiye İzgi, Osman Zeki Öner, Burdurdan Mah | izneden Mefharet Barlas, Fen bilgisi Fen bilgisi grupu yirmi altı kişidir: İş - mirden Ali İstanbuliuoğlu, Manlsadan Ze » 4ha 'Tamer, Eskişehirden Radiye o Kasırga; Kütahyadan Fethiye Örgenç, Burdurdan seyin Öncü, Konyadan Saib Titiz, Antalya», dan Sacid İpekçi, Balıkesirden Hald Özel, #nvez Pasinli, Ferid Evginer, Adanadan Sa- id Adsal, Sivaslan Şaziye Özmen, Azdından Hüsnü Karakurum, Urfadan © Ragıb Öncü, Çanakkaleden Kâzem Şerbetçioğlu, Tekir - ından Hatice Teknel, Nadide Tüzünalp, aliha Ko: aya, Giresundan Nabi Kut - luk, Çorumdan Halid Bayrak, Sinoplan A « layı bir Arab ölmüştür. Akkâda tedhiş -| kazadan Melâhat Doğulu, Fatma (Arıman, çiler, polise hâber verdiğinden şüphe e- dilen bir. Arabı öldürmüşlerdir. İstanbuldan! Sadiye Salâhaddin Kuray, Ce- Aydın, Tokaddan Nihad Bayrakçeken, Mulatyadan Abdullah Boray, Bitlisten Ah - med Coşkun, Kocaeliden Etem Tuncan, Sa- mi Algan. TALIHSi ZLIKLER KARŞI ÇELİK Si il