7 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

çI * Çocuklar için yüzme havuzları yapılacak Şehrin muhtelf semtlerinde yapılacak parasız yüfme havuzları ve deniz hamamlarile çocukların denize hasret çekmelerinin önüne_geçîlecek Çocukların yıkanmaları için mumelil] miştir. Diğer kazalardaki deniz hamanm- yerlerde Pisin tabir edilen havuzlar vü-| larının yerlerini kaymakamlar tesbit e - cude getirileceğini yazmıştık. Pisinlerde | decek, belediyeye bildirecektir. Çocuk - çocuklar, günün muayyen saatlerinde s0-|ların denizden istifadeleri bu suretle te- yunacak ve yıkanacaklardır. Avrupanın bilhassa denizden uzak şehirlerinde ço - cukaların yıkanmaları ve denize hasret gçekmemeleri için bu şekilde havuzlar vü- cüde getirilmiştir. Halbuki İstanbulun her tarafı denizle çevrilmiş olduğu halde çocuklar, denizin vücude nafi suyundan istifade edememektedirler. Çocukların deniz suyundan istifadeleri için parasız bir çok deniz hamamları da vücude getirilecektir. Parasız deniz ha - mamlarından birinin Kumkapı civarında, diğerinin Ortaköyde açılması takarrür et- Müteferrik : Tarihi bir çeşme tamir edilirken kitabesi kaldırıldı Büyükderede 1070 tarihinde yapıl- miş bir çeşme tamir edildikten sanra üstündeki kitabe kaldırılmış ve yerine bir taş konmuştur. Müzeler idaresi bu tarihi kitabenin muhafazası lâzım gel- diğinden bahsederek bu usulsüz hare- ketin tahkikini eski eserleri koruma ce- miyetine havale etmiştir. — 1070 tarihi Yenicamiin inşası sıralarına ve mimar Koca Kasımın devrine rastlamaktadır. Rumelihisarı mezarlığındaki tarihi taşlar Rumelihisarı mezarlığında bulunan kiymetli mezar taşlarile lâhidlerin Be- bek, Rumelihisarı yolu inşası müna -| sebetile yerleri değiştirildiği sırada kı- rıldıklarını ve müzelerin bunların na- killerinde itina edilmesini belediyeden istediğini yazmıştık. Belediye müzele- rin bu müracaaltını Nafia — Vekâletine bildirmiştir. Haydarpaşada 461 bin liraya bir köprü yapılacak Nafla Vekâleti Devlet Demiryolları Umum Müdürlüğü Haydarpaşa istas - yonunda demirden havai bir geçid köp- - rüsü yaptırmağa karar vermiştir. Ya - pılan keşif sonunda köprünün 461 bin liraya çıkacağı anlaşılmıştır. İnşaata yakında başlanacaktır. Demiryolları idaresi bundan başka Eskişehirde leyli bir çırak mektebi ile Bir ticari ambar inşasını da kararlaş - tırmıştır. Kabili iştial maddelerin trenle naklinde tedbirler alındı Öksijen, — hidrojen ve asetelin gibi kimyevt maddelerin. trenlerle nakliya- tı sırasında, her türlü tehlikenin önü - ne geçmek maksadile Devlet Demiryol ları idaresi her ayın birinci ve beşinci günleri bu maddelerin perakende ola - rak nakli için yük trenlerinin arkasına hususi birer- vagon bağlanmasına ka - Tar vermiştir. Bü gibi maddeleri havi vagonları nakleden trenler ilk kalktık- ları istasyondan daima merkezi haber- dar edeceklerdir. Toplanlılar: — 'Taksimde Türk - Rumen elişleri sergisi açılacak Festival komitesi Taksimde eski BATİR binasında Türk Rumen elişleri sergisi aça- çaktır. Sergiye Kınılayın, Kadınları Kurtar- ma Birliği ve diğer teşekküllerin iştiraki te- min edilmiştir. Romanya hükümeti, sergiye göndereceği eşyanın harekete hasır bir hal- de bulundurulduğunu bildirmiştir. Koro dersleri Beyoğlu Halkevinden: 1 — Evimizde koro dersleri başlamıştır. 2 — Dersler Pasartesi Çarşamba günleri Baat 17 de verilecektir. 3 — Derslere Iştirak ölmek isteyen kadın ve erkek vatandaşların acele Evimize müra- Jbimın 10 üncu yıüdünümü münasebetile A - min edildikten sonra denize uzak semt - lerde yapılacak Pisinlere de deniz suyu çekmek suretile çocukların denize inme- den deniz suyundan istifadeleri temin o- lunacaktır. Beyazıd havuzuna su, deniz-| âen çekilmektedir. Pisinlere de bu şekil - de su sevkedilecektir. İnşa edilmesi ta - karrür eden Pisinlerden birisinin deniz- den su çekme tertibatı bulunması ha - sebile Beyazıd civarında yapılması dü - şünülmektedir. Diğer havuzların yerleri yakında belli olacaktır. Kültür işleri: Harf inkılâbı yıldönümünde büyük merasim yapılacak Dokuz Ağustos günü harf takılâbının yül- | gönümüne tesadüf ettiğinden o gün,için fes- | tival komitesile üniversiteliler büyük bir me | rasim proğramı hazırlamışlardır. O gün saat yirmide üniversite konferans salonunda top- lanılacak, bilâhare gençler ellerinde meş'a - leler bulunduğu halde Sarayburnuna gide - ceklerdir. Sarayburnunda Saylav — İbrahim Necmi Dümen mühim bir hitabede buluna- cak, harf inkılâbının #hemmiyetinden bah - sedecektir. e Harf inkılâbının. onuncu — yıldönümü, 9/ABustos Balı günü — saat 17 de Eminönü Halkevi Merkez salonunda Kultlulanacaktır. Törende bir konferans verilecek, konfe « ransı Halkevi orkestrasının bir konseri ta « kib edecektir. e Şişli Halkevisden: Türk harfleri inkilâ - SON POSTA Hapishane hinası Tarihi kıymeti olup olmadı- ğını mimarlardan mürek- keb bir hey'et tayin edecek Adliye sarayı yapılacağı için yıkılmak istenen hapishane binasının tarihi kıy - meti olup olmadığını tedkik etmek üze- re valinin riyaseti altında teşekkül eden komisyon, dün sabah toplanmış ve bu işi mimarlardan mürekkeb mütehassıs bir heyete havale etmiştir. Heyet, belediye imar şubesi müdürü Ziya, Güzel San'atlar Akademisi mimarlarından Arif Hikmet ve Sedad, vakıflar başmimarı Vasfi, mü- zeler mimarı Kemal Altandan mürexkeb- dir. Mimarlar, salı günü toplanacak ve ati- liye sarayı yerinin tarihi olup olmadığını tesbit edecek ve bu hususta hazırlıyacağı rapor, gelecek pazartesi günü toplana - cak olan komisyona verilecektir. Komis- yonda bu rapor akunacak ve nihal karar © gün verilecektir. İstanbul müddeiumumisi ve komisyon âzasının ekserisi adliye sarayı yapılacak olan cepheden yedi yüz metre uzunlu -« Bundaki sahanın tarih! olmadığı kanaa - tündedir. Mimarlar heyeti daha ziyade Frenk İbrahim Paşa köşkünün bir du - varının yıkılmasında mahzur olup olma- dığını tedkik edecektir. Şehir işleri: Buz fi>tlarını yükseltenlerden ceza alınacak Havalar sıcak — gitmekte — olduğundan buzcular buz fiatların: yükseltmişlerdir. Belediye buzu muayyen fiatından yük- seğe satanları cezalandıracaktır. Çocuk bahçelerinin yerleri tesbit edilecek İstanbulun muhtelif semtlerinde ye niden ihtiyaç nisbetinde bir çok çocuk bahçeleri açılacağını ve çocuk bahçe - lerinin yerlerini kaymakamların tes - #ustosun 9 uncu Salı günü saat 17 de Hal - kevimizde Bay' İsmail Hikmet — tarafından (Türk Dili İnkilâbı) hakkında bir konferans verilecektir. Deniz işleri : Trak ve Sus vapurlarının seferleri Trak vapurunun Mudanyaya işleme - diği haftanın cumartesi günlerinde Sus vapurunun Mudanya - Gemlik hattına işlemesine karar verilmiştir. Sus vapuru cumartesi günleri saat 14 de İstanbuldan kalkarak Mudanyaya uğrıyacak ve 18,05 de Gemliğe varacaktır. Vapur pazar günleri 6,80 da Gemlik - ten kalkacak ve Mudanyaya uğradıktan #onra 11,20 de İstanbula dönecektir, Dün limanımıza 500 seyyah geldi İtalyan bandıralı Viktorya vapurile dün Jimanımıza muhtelif milletlere mensub 500 ladar seyyah gelmiştir. Seyyahlar bu akşam limanımızdan ayrılacaklardır. Poliste : ğ Bir çocuğu ısıran beygir müşahede altına alındı Evvelki gün, Karagümrükte 12 yaşların- ga Fehmi Gonce işminde bir çocuğu sokak- da bir beygir göğsünden mırmış, çocuk da korkarak kaçmak İsterken düşüp ayrıca ba- gından ve elinden yaralanmıştır. Gureba has tanesine kaldırılan Fehmiyi dün tabibi adil Balih Haşim müüyene etmiş, beygirin, ku - duz olması ihtimaline binaen müşahede nl- tına alımmasına karar vermiştir. Beygir mü- şahede altına alınmıştır. Kudüz olduğu ta- hakkuk ederse, Fehmiye kuduz tedavisi ya- pilacaktır. İki yangım başlangıcı Çakmakçılarda Küçük Yenihanın alt ka- tında İstavri oğlu Hürmüze — aid marangoz fabrikası lle Kalyoncuda Tarlabaşı apartı - manının 2 numaralı dalresinde iki yangın başlangıcı olmuşaa da ikisi de ateş büyü - meden söndürülmüştür. Tramvay ve otomobil çarpışması Vatman Mustafanın idaresindeki 28 nuü- maralı tramvay ardabası ile şolür Arif tara - fından kullamlan 3421 numarah otobüs a - rasında Harbiyede bir çarpışma olmuş, her esat eylemelerini rica ederiz. ikisi de hasara uğramıştır. bit edeceklerini yazmıştık. Kaymakamlar, çocuk - bahçelerinin yerlerini bir aya kadar tamamen tes - bit etmiş olacaklardır. Fazla masrafa mmütevakkıf olmıyan bahçeler bu sene açılacak, diğer bahçeler gelecek — sene belediye büdeesine konacak — tahsisat ile tamamlanacaktır. Babasının katilini öldüren Halimin cezalandırılması is'endi Geçen sene Temmuzuün yirmisinde Gala- ta rıhtımında babasının katili İlyası, jan - darma refakatinde İstanbula — getirilirken vapurdan çıktığı aırada vurarak öldüren Ha llmle arkadaşı Setferin Ağırceza mahkeme -« sindeki muhakemelerine dün de devam ©- dilmiş, müddelumumi Jddlanamesini oku - muştur. İddianamede, Halimin iki sene ev- vel Rizede babasımı-öldürüp kaçan ve Kars- dâ yakalanan İlyasın, — İstabula — getiri - leceğini haber aldığı ve İlyası öldürmeğe ka rar vererek bir tabanca tedarik — ettiği, bir ay müddetle, her gün Galata rıhtımına gi- derek İlyazı beklediği ve nihayet vak'a gü - nü Jandarma mubhafazasında vapurdan çi- karılan İlyası Galata rıhtımında götürür - lerken Halimin arkadan tabancasımı çekip bir &l ateş etliği ve İlyasın yere yuvarlana- yak öldüğü sabit olduğu, — sikredilmektedir. Gene iddianameye göre Halim, mahkeme - de: «€Ben İlyası tesadülen gördüm. Yoksa, onu beklemiyordum.» demesine rağmen, ev- velki ifadelerindeki sözlerinden İlyası bek - Hiyerek kaşden öldürdüğünün anlaşıldığı taf- sil edilmektediz. Müddekimümi — bunlardan dolayı Haltmin Türk ceza kanununun 450 In € maddesinin 4 üncü bendine güre cezalan- dırılmasını, ancak, ön beş yaşını ikmal edip on sekizini tamamlamadığından yaşının göz önünde tutulmasını istemiştir. Halimin suç ortağı olarak — mahkemeye sevkedilen Befer hakkında da, İlyas yuvar- landıktan sonra Üzerine koşarak — cesedine elindekl tabancayla ateş etmek istediği ve tabancanın ateş almadığı iddla olunmasına rağmen, bunu ispala kâfi delil bulunmadığı için, Seferin rıtılımdan tesadüfen geçtiğini ve Halimin bu cinayeti işlemezi üzerine kor- kup kaçarken polis tarafından yakalandı - ğinin kabul edilmesi lâsım geldiğini söyle - miş, berset ve derhal tahliyesini — istemiş - tir. Mabhkeme, Sefer hakkındaki tahliye ta - lebini reddetmiş, muhakemezin — deyamını, müdafaa için başka güne bırakmıştır. a Köylünün buğdayını yok pahasına elinden alan mübayaacılar türedi Toprak mahsulleri ofisinin teşkilâtını tamamlamakla uğraşmasından istifade eden fırsatçılar köylünün buğdayını 3 kuruştan almağa başladılar Hükümetin buğday fiatlarını korumak|rerek bu yıl bilhassa tiftik ihracatının maksadile dört yıldanberi Ziraat Ban -| muayyen firmalar elinde bırakılmama « kası vasıtasile yaptığı fiili müdahale, bu sene yeni kurulan toprak mahsülleri 0- fisinin vazife ve salâhiyetleri dahiline gir- miştir. 'Toprak mahsulleri ofisinin henüz teş- kilâtını ikmal etmekle meşgul olmasın - dan buğday mübayaasının gecikmesi, bazı fırsatçıların vaziyetten istifadeye kal - kışmalarını intaç etmiş ve buğday istih- sal mıntakalarındaki bir kısım “alıcılar, müstahsilin buğdayını normal fiatlardan aşağı fiatlarla mübayaaya başlamışlar - dır. Ziraat Bankası teşkilâtınm müba « yaa yapmamakta olduğunu gören köy - lü de, bu mübayaacılara, malların: 3-3.3 kuruş arasında satmaktadır. Halbuki! dörl senedenberi köylünün istihsal ettiği mah- sulü değeri ile elinden çıkarması için dev- letin Ziraat Bankası elile yaptığı müba - ysat ve müdahale, bu sene toprak mah - sulleri otisinin kurulmasile daha geniş bir mahiyet kesbetmiştir. Ol's memleke- tin büyük istihsal mıntazalarınca istih- sal edilen buğday fiatların: normalden &şağı düşürmemek ve düşüş er! önlemek için kurulmuş olduğuna v> bu teşkilât ta pek yakında faaliyete geçeceğine göre müstahsilin mahsulünü düşuük flatlarla elden çıkarmasına mahal yaktur. Ofis müstahsilin istihsal ettiği mabsulün dü - şük fiatla satılmasına müda'nalr etmekle beraber buğday fiatlarının müstehlik hal- kı tazyik edecek derecede yükselimesine de mahal bırakmıyacaktu. Külasa, dahili piyasalardaki fiatı şu veya bu mübayaa- c değil, İcra Vekilleri kurarile hü - kümet tayin ve Ofisi de tayin edilen fiat- tan mübayaa yapacaktır. Hiatların dü- şürülmekte olması üzerine toprak mah - sulleri ofisine bağlanan Zirsat Bankası mübayaa merkezlerinin mübayaata de - vam etmeleri kararlaştırılmıştır Yumurta talaşları hakkında bir karar Yumurta talaşları, gümrük tarife ka - nununa göre her sene büdçeye bağlanan cedvellerle muvakkat kadul usulünden istifade edecek maddelerden sayılmakta iken bu talaşlar hiç bir ameliye görmek - sizin yalnız fırınlandıktan sonra yumur- ta ambalajında kullanıldığından 1938 yı- İh cedveline idhal edilmemiştir. Bu se - |bebden dolayı hariçten bu maksadla ge- tirilecek yumurta talaşlarının muvakkat muafiyet rejimine göre maamele gör - mesi kararlaştırılmıştır. Bazı maddelerin gümrük resmi — indirildi Gümrük resimleri indirilen iptidaf mad- delere aid İcra Vekilleri Heyeti kararı alükadarlara tebliğ odilmiştir, Gümrük resimleri indirilen maddeler arasında parçalanmış kuru kursak, Me - rinos yapağı pancar tohumu, fıçı tah - tası, kauçuk, çelik çubuk, çelik tel, çelik boru, bakır ve pirinç levha, çinko levha, elektrik kaynak işlerinde kullanılan e - lektrot, madeni ve uzvi boyalar, göz taşı, karpit, şap, arsenik klor, gliserin ve da- ha bir çok kimyevi maddeler vardır. Türk - Alman ticaret anlaşmasının piyasada akisleri 'Türk - Alman ticarot anlaşması etra - fında İktisad Vekili Şakir Kesebirin A - madolu ajansına verdiği beyanat ihracat tacirleri arasında büyük bir memnuni - yet uyandırmıştır. Ancak bazı tacirler geçen sene Alman- lar tarafından Türkiyeden idhalâtın üç dört firmaya inhisar ettirildiğini ileri sü- Devlet Demiryolları ve limanları sını istemektedirler, Anlaşmıya göre anormal ahval vu « kuunda vaziyetin her iki hükümet tara- fından teşkil edilecek bir encümen vası« tasile tedkik ettirilmesi ve icabında baş vuracak mercilerin bulunması keyfiyeti bilhassa tacirleri çok sevindirmiştir. Almanlar anlaşmanın mer'iyeti tarihi olan 15 ağustos için şimdiden idhalâtçı - lara permiler vermektedirler, Sovyetler 3000 - balya yapak aldılar Yapak flatlarında son günlerde — bazı yükselme olmuştur. Evvelce 43 kuruş - tan fazlaya mal almak istemiyen Sovyet« ler de dün 49 kuruştan üç bin balya ya « pak almışlardır. Sovyetlerin konturat Şartları ağır olduğundan bu yapakların ekspertizi satıcmın ısrarı üzerine İstan- bulda yapılacaktır. Ankara bhorsası Açılış- kapanış fiatları 6 -8- 938 Kapruş 620 Açılış 6,17 19 10 19 10 & 19 10 19 10 TEŞEKKÜR BSevgili anneciğlmin kaybı münasebetile düçar olduğum zonsuz elemimi çok kıymetli alâkalarile toselli etmek Iğtfunda bulunan muhterem müesseselere ve tüccar arkadaşla- rıma ayrı ayrı şükranlarımı arza teesrlirüm mani oluyor. Hayatımın en kıymetli hatırası olacak bu yüksek hatırşinaslıktan mütevel- lid derin minnet ve şükranlarımın iblâğına muhterem gazetenizin tavassutunu dilerim. eccee eemseseselak seseln geveerenesesan eraenenensennArAnmAn İki amele ellerini makineye kaptırdılar Birkecide Çavdar sokağında bir çorap fab- rikasında çalışan Kâümll kazaen elini maki- neye kaptirmiş, sağ elinin parmakları kop- muştur. Yaralı tedavi altına alınmıştır. Bür'at mensucat fabrikasında çalışan amele Yusuf oğlu İhsan sol elini ma- kineye kaptırarak parmakları ezilmiş, teda- vi altına alınmıştır. işletmesi Umum idaresi ilânları Sirkecide istasyon hududu dahilindeki 32 numaralı kârgir mağaza bir sone rütlddetle ve pazarlıkla 20/8/998 Cumartesi günü saat 11 de Sirkecide 9 işletme binasında kiraya" verilecektir. Bir senelik muhammen bedeli 1320 liradır. Ta- liblerin & 15 nisbetinde pey akçelerile komisyona müracaatları lâüzımdır. Şart- nameler parasız olarak komisyondan verilmektedir. — «öllle